Havens fugle

ja, har overvejet at fjerne rede - men omvendt så har de også lov at være der…og nu ved jeg jo hvor de er…(hvis de genbruger reder/redested?)

hvis de vælger at få kuld to håber jeg det går lige så snildt :slight_smile:

Jeg ved godt, der kommer et kuld mere, men så vidt jeg ved, genbruger de netop ikke redestedet. Så jeg håber, de bygger hos naboen denne gang. Så det i det mindste ikke er mine kattes skyld, hvis ikke alle unger overlever.

3,5 kg passeret …og kl er ikke engang 10

Har lige haft besøg af spætten. Den har tydeligvis unger et sted. Hakker løs på fedtblokken og fylder næbbet godt op og flyver så sin vej igen uden at spise selv :slight_smile:

De bygger ny rede hvert år, men genbruger den til sæsonens kuld - det er i hvert fald sådan “vores” solsorte gør. De kan endda finde på at bygge den nye rede samme sted som sidste års…

Det er der nu ikke noget, der tyder på her, synes jeg. Sidste års rede i min hæk blev bygget til kuld nr. 2, og jeg kan ikke se, at der er tegn på, at de i år har indtaget den samme rede som til kuld nr. 1 igen. De kan muligvis nå det endnu. Men måske er det også bare forskelligt fra solsortepar til solsortepar.

har haft en rede der blev genbrugt i flere år…lige ved hoveddøren

Fin. … … TÆL Holger…

5 Synes om

Fantastisk! :hoho: Yngler hele det danske stæretræk hos dig :uha:

Det tror jeg, du har ret i - har lige prøvet at google solsortes “redeadfærd”, og der er tydeligvis forskellige varianter af den… :wink:

1 Synes om

narj…men de æder her allesammen

2 Synes om

Troede faktisk at de var ved at flytte i engene …i morges var spætten med 2 unger, et par duer og en enkelt krage i fadet…men kl 6 …

4 Synes om

Det er da helt pip det der foregår hos dig Jim :grin:

1 Synes om

Tro mig…det morer mig ikke…på den anden side er jeg glad fordi den danske stærebestand er formindsket med ca 60% de sidste 20 år …og ca 80% af “mine” er unger …og ungetid hos stær er ca 3 uger…så de må snart trække væk for at lære at finde rigtig mad

2 Synes om

Der er en lille solsort, der hopper rundt herude og gør ondt i hjertet. Den har været her i lang tid - en måned eller halvanden. Den er fuldstændig hærget. Den mangler halen, og fjerene på begge sider af bugen sidder forkert. De er ikke bare pjuskede. De har siddet på samme måde hele tiden. Det kunne sikkert godt svare til, at det er en kat, der har lukket gabet om den. Ikke nødvendigvis mine katte (eller rettere Asani), men det kunne jo godt være, han alligevel havde lidt fat i den unge i sin tid, før jeg kom derud, så det måske er den.

Det er svært at sige, hvor hårdt kvæstet den er/har været, men der er helt sikkert sket den noget. Alligevel må den jo være frisk nok, når den både kan hoppe rundt og finde føde og spise og i øvrigt beskytte sig selv. Jeg tror også, jeg har set den flyve, men er ærlig talt lidt usikker. Kan den overhovedet flyve (styre) rigtigt uden hale?

Jeg bliver bare så trist, når jeg ser den, og synes, det er så synd for den, men jeg kan jo ikke rigtig hjælpe den. Den eneste formildende omstændighed er, at den ikke selv ved, at det er synd for den.

det er sikkert mutter…de kan ligne noget man tror er løgn…

Ja, det er en hun. Men hun kommer vel ikke til at se sådan ud af sig selv?

fjerene bliver slidt af at ruge…halen, altså så en forleden hvor flere halefjer stod helt lodret …ved ikke hvornår de fælder, men det er næppe om vinteren …
OG DE SK …ønne stære er smuttet …de fleste da

1 Synes om

Nå, så er det måske slet ikke så slemt, som jeg har troet. Som sagt ser den også ud til at klare sig helt fint.

Åhr, for hulen altså også, åndssvage solsorte :argh:

Jeg ved ikke, hvor solsorten har bygget rede denne gang, men det er åbenbart et sted, hvor ungerne kan komme ind til mig. Vild ballade ude i haven, en solsortefar sidder på havebordet og skriger op. Så ved jeg jo godt, hvad der er gang i.

Og ganske rigtigt, Chili står over en unge. Som selvfølgelig forsøger at flygte, og så går den vilde jagt igen med solsort, Chili - senere også Asani - og mig. Det ender med, jeg har fat i fuglen flere gange, men hver gang slipper den fra mig. Til sidst får de den jaget ind i hækken. Hækken er så tæt nu, at den forsvandt af syne, så snart den var på den anden side af hegnet.

Så må jeg bare håbe på, at forældrene finder den igen :frowning: De er i hvert fald holdt op med at skrige op. Jeg er bare bange for, at ungen måske var såret.

1 Synes om