Havens fugle

d en due…:joy:
…det lyder lidt som en bogfinke, men ikke helt, synes jeg

1 Synes om

fodrede kl 05.25, de var tørlagte kl 07.00 …

3 Synes om

Jeg fjernede en solsorte rede fra fuglehuset i dag. Satte den, efter aftale, i en af mine naboers meget buskede hjertetræ.
Finder solsorte mor den ved jeg ikke, men sidste år lærte mig at solsorte unger ikke skal udklækkes i mit fuglehus. Theodor og Fiona syntes godt nok jeg var en spasser sådan at fjerne deres tv…
Jeg er muligvis ond, men det altså et dumt sted at udklække unger i en have med 3 tigre :wink:

3 Synes om

Hvis du har en idé om, hvilke fugle der kan være tale om, kan du lytte til fuglestemmer inde på DOF. Vælg en art, og så er der ude i højre spalte et link til en lydoptagelse.

https://dofbasen.dk/ART/

Jeg kan desværre slet ikke høre noget på din video, selv om jeg har skruet den helt op.

Om de alle overlevede, ved jeg ikke, men jeg er ret sikker på, at der er en 3-4 stykker, der nu kommer og finder føde i forhaven. Ud over forældrene.

Jeg har ikke opdaget, at de har været i gang med at bygge ny rede i hækken, men de er vel også først lige nået så langt. Så det kan vel desværre ske igen …

1 Synes om

Hehe, duen havde jeg luret. Jeg er vokset op med brevdueopdræt… så hvis ikke jeg kunne kende den så tror jeg min far ville slette mig af testamentet

Ja, Ingrid ville gerne hjælpe med lyden, men det eneste jeg kan bidrage med i den forbindelser er om lyden er aktiveret, det kan godt snyde lidt nogen gange på IG-konti. Hvis du har trykket på billedet derinde kan du have slået den fra. @Jim, du hørte den går jeg udfra?

Har ingen ide om hvilken fugl det var den sad oppe i de høje træer et sted. Men jeg kunne høre den i en halv time on/off hvor den flyttede sig frem og tilbage mellem mig og naboe. … og det var bare sådan en fin lyd så jeg ville gerne vide hvilken en det var hvis nogen kunne hjælpe mig :slight_smile:

ja, hørte den fint, men kan ikke sige andet end det lyden som en bogfinke med dialekt…men jeg tror at den afmærker sit territorium, så mon ikke du får den at se

1 Synes om

Har lige lyttet til bogfinken via Ingrids link… det lyder meget som den. Indtil videre siger vi bare du har ret … :wink:

jeg er altså helt vildt glad for at det kun er et par uger…

2 Synes om

Har lige samlet en lille, død gråspurv op fra bedet under vinduet i forhaven. Jeg ved godt, hvornår den døde. Den fløj ind i ruden i går, men jeg kunne ikke se noget, fra vinduet, så jeg troede, den var fløjet videre. Det gør de for det meste. Men altså ikke denne her :ked:

Så nu er der bestilt rovfuglesilhuetter til køkkenvinduet. Jeg tror, problemet er, at havedøren er lige modsat køkkenvinduet, så de får sikkert en fornemmelse af, at de kan flyve igennem. Det sker nemlig alt for tit, at de rammer ruden.

havde problemer med unger der røg i vinduer - primært stære, men bl.a også en vindrossel - den blev jaget af spurvehøgen - fik en dumsmart idé og satte gardiner op udvendigt …det virker

de æder ca 750 gram pr time i dag …indtil nu i hver fald …håber de sløver lidt ned

Så forstår jeg bedre, at jeg lige har været nødt til at bestille flere fedtblokke i utide. Har lige set spætten for første gang i år :grin: Han kom flyvende og satte sig i syrenen, netop som jeg var på vej ind fra bilen. Så jeg stod helt stille 3-4 meter væk og så på ham, mens han hakkede løs.

Mon ikke han har bidraget til, at fuglene er begyndt at fortære ca. en blok om dagen - eller måske mere end det :uha:

1 Synes om

Jeres vinduer er for rene … jeg har intet problem med fugle, der flyver på mine ruder :slem:

4 Synes om

TAK
:joy::joy::joy::joy::joy::joy::joy::joy::joy::joy::joy::joy::joy::joy::joy:

2 Synes om

Så er der baby boom her i haven :grinning:

Mandag hoppede solsorte unger af reden. Heldigvis opdagede jeg den ene unge om morgene inden misserne var lukket ud så på omkring 2 timer havde jeg fundet alle 3 og de blev guidet ud på sikre side af hegnet.

Totalt dagens succes oplevelse - havde ellers gruet lidt for drama - misserne viste jo godt der var rede. Her Bobby som har kikket meget op…

Er nu glad for at solsorte er flyttet - det er sådan et drama med dem hele tiden…ren ‘reality-show’

Det er så overtaget af skaderne - som også har haft rede i haven. Og hvor de er totalt ninja når ungerne er i reden går de over til at være curling forældre x 2 når ungerne er ude af reden. Alle får læst og påskrevet når man er i nærheden…godt der ikke er et ‘forældre intra’ hvor de er på…

Nå, men ungerne hoppede af reden i går aftes og er nu godt installeret i mirabell træet - som er kattesikret med net om stammen. Men det er godt nok ikke populært når misserne er på pergola…her tester en af ungerne lige den af også…anden unge sider til venstre…

Tror der kun er 2, men de er jo gode til at gemme sig - så der kunne godt være en til

Se lige sød lille fis

Så her til morgen kom ‘mine’ gråkrager og præsenterede ungerne - 4 stk!

Forældre kommer fast hver morgen hele året rundt og tager alle rester fra kattenes råt/vådfoder - så i al beskedenhed tror jeg de er i top kondition :smile:

De er kommet i et par år nu - og det er hyggeligt når de kommer og viser ungerne frem.

7 Synes om

Fuglene i min have lige nu :dove::palm_tree::hibiscus:

2 Synes om

har lige fyldt alle foderstationer op …
800 gram hjemmelavet fedtfoder - holder et par timer
2 * 400 gram special vildtfugle blanding ( med extra knust solsikke, hamp og melorm) - holder et par dage
2 * 4 mejsekugler - holder en uges tid

  • er ikke helt sikker, men mener at jeg brugte 1.5 kg mindre i går end i forgårs…håber det betyder at stærene trækker i engene …

You are NOT kidding! Nu ser jeg heldigvis kun “mine” i forhaven i foderet. Det er rigtig fint med mig :slight_smile:

1 Synes om

Er det nu, jeg skal være party killer, og nævne i forbifarten, at de 2 gamle formentlig er i fuld gang med at forberede 2. kuld…? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Kan man forstå det…i onsdags havde jeg 12 kg havregryn …nu er der 2 kg tilbage …må nok i netto …i det mindste er der en stor del af ungerne der spiser selv …

3 Synes om