Havens fugle

Det ser ud, som om nogen har brækket sig på min syren. Men det er virkeligheden en bærfarvet fedtblok, som er smeltet ud over alle bladene, og som nu ligger i en stor, lyserød splatklat under træet :face_vomiting:

Nope - der var en enkel unge - fik den reddet ud - efter noget drama. unge besluttede at forlade reden en formiddag hvor misser var i haven…

lige pludselig var der larm ude og da jeg åbner bryggers dør ser jeg de to unge hankatte flyve gennem i luften efter en af de voksne…

en stor perser bøf under hver arm og ind med dem.

så finde unge hurtigt…ser Frk. Friis stirre ret koncentreret. lige foran hendes snude et styks solsorte unge…den sad bare stille…hvilket var en god strategi. den var heldigvis uskadt.

hen og samle den lille fis op og uden for hegnet. phew. men respekt for solsorte forældre de fik lige reddet den lille ved hurtig aflednings manøvre.

Nå…så kom spurvehøgen tilbage fra ferien …

Er der andre end mig, der oplever, at der slet ikke er nogen solsorte i haven for øjeblikket? Der er ingen her hos mig - som i ikke en eneste - og det meget længe siden, jeg sidst har set nogen. Helt tilbage til yngleperioden. Jeg fodrer og har gjort det hele tiden og har musvitter, blåmejser, gråspurve, sumpmejse, grønirisk og - ja, jeg ville skrive bogfinke, men dem er det også længe siden, jeg har set. Det var et par, der kom regelmæssigt. Mit stilitspar er også væk.

Jeg er jo ikke vant til at holde øje med fuglene på denne måde, og jeg kan ikke huske, hvad der skete sidste år. Måske er det helt normalt, at der er en solsortefri periode? Eller har tørken noget med det at gøre? I så fald burde de vel være tilbage nu? Med mindre de er døde alle sammen? :uha:

nah…mine er her stadig …men dine er nok flyttet tættere på nedfaldsæbler

Jeg har masser af solsorte, for jeg har en hæk med kirsebærlaurbær, og den bærer en utrolig bunke bær.
De er giftige for mennesker, men ikke for solsorte, og de er vilde med disse sorte bær, som er modne nu.

Aha, jeg det kan jo godt være. Sådan nogle kan jeg ikke byde på :slight_smile: