Havens fugle

Nå…så kom spurvehøgen tilbage fra ferien …

1 Synes om

Er der andre end mig, der oplever, at der slet ikke er nogen solsorte i haven for øjeblikket? Der er ingen her hos mig - som i ikke en eneste - og det meget længe siden, jeg sidst har set nogen. Helt tilbage til yngleperioden. Jeg fodrer og har gjort det hele tiden og har musvitter, blåmejser, gråspurve, sumpmejse, grønirisk og - ja, jeg ville skrive bogfinke, men dem er det også længe siden, jeg har set. Det var et par, der kom regelmæssigt. Mit stilitspar er også væk.

Jeg er jo ikke vant til at holde øje med fuglene på denne måde, og jeg kan ikke huske, hvad der skete sidste år. Måske er det helt normalt, at der er en solsortefri periode? Eller har tørken noget med det at gøre? I så fald burde de vel være tilbage nu? Med mindre de er døde alle sammen? :uha:

nah…mine er her stadig …men dine er nok flyttet tættere på nedfaldsæbler

1 Synes om

Jeg har masser af solsorte, for jeg har en hæk med kirsebærlaurbær, og den bærer en utrolig bunke bær.
De er giftige for mennesker, men ikke for solsorte, og de er vilde med disse sorte bær, som er modne nu.

1 Synes om

Aha, jeg det kan jo godt være. Sådan nogle kan jeg ikke byde på :slight_smile:

@Jim nu ved jeg godt at et egern ikke er en fugl :wink: men vi talte på et tidspunkt om egern i haven i forbindelse med fugle fodring. Jeg har dagligt besøg af egernet Anton :slight_smile: som guffer solsikkefrø. Jeg tænker på om den skal have andet nu hvor det er koldere eller senere på året? Skal det være færdigblandinger til egern eller har du måske ideer til noget?

egern er kloge, de kan lugte hva der skal spises “nu” og hvad der kan gemmes
nødder, hassel, val, mandler, solsikke…mejsekugler er sikkert et hit - hvis den kan slæbe dem afsted …de er nogle små banditter så et lille æg vil den sikkert også snuppe

1 Synes om

Ok. Tak for svar. Jeg skal nok kvittere med et foto når jeg får det teleobjektiv som en ven har lovet mig. :slight_smile:

Det ville være yderst rimeligt …hvilket kamera? kommer jo af og til over lidt skrammel
Her myldrer det med stære og gærdesmutter i øjeblikket, så mutter smut må ha’ haft lidt held

Det er et ældre Canon Eos 350. Jeg håber jeg snart kan opdatere :blush:

Jeg har lige for første gang i månedsvis set en solsort i haven :smile:

Jeg har anskaffet et nyt foderhus til fuglene. Et, der kan hænge på et metalstativ, og som kvarterets katte ikke kan vælte og hvæsse klør på. Men de små gråspurve kan ikke nøjes med at sidde pænt og spise af foderet. De får det spredt ud over kanten i dynger, så de kan tømme sådan et hus på et par timer.

Måske er det det, solsorten har opdaget - at der nu er foder frit tilgængeligt på jorden. Det var ikke lige meningen med det hele. Godt nok tror jeg nok, der bliver spist op, men de får også god hjælp af både duer og skader til at gøre det. Men hva’ - de skal jo også leve.

2 Synes om

Her er op mod 50 unge stære i øjeblikket…

1 Synes om

Min solsort var en enlig svale - om man så må sige. De kommer stadig ikke. Men hvis det er, fordi er på æbleskud på denne årstid, så ligger der også mindst 2 frugtplantager her rundt om hjørnet.

Fødekæden …eller nowe

2 Synes om

har ikke set dompappen hele smmeren…men den er her …og et pænt stort gåsetræk…

4 Synes om

“Mine fugle” bliver for øjeblkket stort set udgjort af hele kvarterets bestand af grå/skovspurve og ikke ret meget andet. En due og en skade eller to og så nogle få musvitter og blåmejser. De seneste dage har jeg set en solsort et par gange, så nu er jeg oppe på tre gange i alt siden - begyndelsen af august? Men det ændrer sig vel, hvis det på et tidspunkt bliver rigtig vinter?

Her er der også store flokke af gråspurve, men jeg ser også grønirisk, dompap, bogfinker, blåmejser, fyrremejser og musvitter. Her er også kun nogle få solsorte, men her var mange da mine pærer faldt ned i store mængder, så de skal nok komme, når de bliver sultne nok. Her er også et par enkelte duer. Jeg elsker simpelthen at betragte alle fuglene, når de flagre omkring og sommetider kommer op at skændes om pladserne.

Nogle af dem er ved at være ret trygge ved mig, og flyver ikke længere væk, når jeg kommer med mad. De sidder ganske tæt på og venter på jeg får fyldt op. Den anden dag sad der en fyrremejse en meters penge fra mig, mens jeg fyldte op og de er ellers ret sky og bliver ikke længe ved foderbrættet af gangen. Kun lige længe nok til at snuppe en kerne. Det er langt bedre underholdning end at sidde og glo på TV :grin:

3 Synes om

Jeg har sørme lige haft besøg af både en flagspætte og en spætmejse :heart: Flagspætten gik rigtig ombord i solsikkekernerne.

3 Synes om

Mit faste grøniriskpar har også lige været forbi. Og jeg har et bogfinkepar, der af og til kigger ind. Begge par kommer, når spurvene har fået spildt mindst halvdelen af en ny forsyning korn og kerner ud over kanten af foderhuset og ned på jorden.

1 Synes om

Og gæt så, hvem der lige har siddet og vist sig frem ude i min hæk i flere minutter? Spurvehøgen! Ja, eller duehøgen - hvad ved jeg. Men eftersom jeg har en halv million spurve og kun en enkelt eller 2 duer i haven, ville det jo være opagt med den første :wink:

Småfuglene er vist mere eller mindre gået i seng, så jeg tror ikke, der var noget bytte at jage. Den sad bare ude oven på hækken - først med front mod mit vindue, så med ryggen til - og scannede området. Jeg kan tilføje, at den kan dreje hovedet mindst 180 grader.

4 Synes om