Havens fugle

Ny fugl set i haven for første gang - dompap. Faktisk et par - en han og en hun :slight_smile:

4 Synes om

De er så søde. Jeg har to par og hannen holder altid øje lige i nærheden, når hans hun æder :smiling_face_with_three_hearts:

1 Synes om

Solsorterne, som var væk i flere måneder, er nu vendt talstærkt tilbage i en stor, krigerisk flok. De under godt nok ikke hinanden noget som helst, og jeg synes jo, der er nok at tage af derude.

En af dem var tilsyneladende mere rund i det end de øvrige. Jeg kunne ikke helt se, hvad det var, før han vendte siden til - han har ingen halefjer! Vokser sådan nogle ud igen? Han ser ud til at være i stand til at manøvrere fint nok. Lige nu sidder han i toppen af syrenen og æder fedt. Og nu fløj han ned.

Men halen har vel en eller anden funktion ud over at være dekorativ? Så jeg går ud fra, han må være lidt handicappet. Hvem ved, måske vil de andre endda mobbe ham! :uha:

2 Synes om

Halemejserne er tilbage :wehu:

Jeg har tænkt på dem de seneste dage - at jeg slet ikke har set noget til dem i år. Men lige for lidt siden var de der - en lille flok. Og de er lige så bedårende, som de var sidste år :heart:

2 Synes om

Dem har jeg så ikke set endnu - men så dukker de forhåbentlig også snart op her… :crossed_fingers:
Kvækerfinkerne har heller ikke været her endnu, men vinteren er jo selvfølgelig også først lige startet!:grin:

2 Synes om

Ja, det er meget tydeligt på antallet og variationen af fuglene, at der er omslag i vejret. Også i forhold til hvor hurtigt foderet forsvinder! :uha: Sådan nogle fedtblokke holder ikke længe, når solsorterne går til angreb :slight_smile:

1 Synes om

her er 2 dompap pppppe …eller hvad det hedder …par

7 Synes om

Jeg kan ikke følge med de små fuglebæster lige for øjeblikket. De kan rundbarbere sådan en 500 ml fedtsøjle på en dag. Der er bestilt flere, men jeg tror ikke, de når frem, før de SULTER derude! :slight_smile:

De fyldte foderhuse kan de tømme på en aften. Dog ryger det meste af det nok på jorden, så det får de lov at samle op på, før de får mere. Men så får duerne jo også lidt. Der er ingen - hverken mejser eller gråspurve - der gider spise nødder for tiden. Det er meget sæsonbetonet, hvad de spiser, synes jeg.

Gråspurvene har tydeligvis unger, der skal fodres for tiden. De fylder næbbet godt op og flyver af sted med fangsten. Hvor bygger gråspurve egentlig rede? Kan de være i hækken? Der er et eller andet i hækken over mod naboen, hvor Asani trofast holder vagt. Men det kan selvfølgelig også være solsort igen.

Gråspurve bygger rede i bygninger eller redekasser; de lever på den måde i tæt symbiose med mennesker.
Vi har hvert år mindst en rede under tagudhænget på huset og stalden - den på huset er placeret så strategisk, at de stort set kan nøjes med at flyve i fast rutefart mellem foderbræt og rede… :laughing:

1 Synes om

Jeg har en spætte der sidder og hakker på et af de små fuglehuse jeg har hængt op. Jeg tror der er unger derinde. Hvordan holder man sådan en fætter væk???

Øv, det lyder træls. Her på matriklen er spætten helt vild med fedt. Så måske kan du lokke den væk, hvis du hænger noget fedt op til den? Og netop som jeg skriver det, kom spætten på besøg her også :slight_smile:

I dag er gråspurveungerne - så vidt jeg har set - for første gang med mor og far ude at spise. Det er så kært, når de sidder der lige midt i al maden og ryster vingerne med åbent gab, mens de venter på at få det fyldt. At prøve selv er bare ikke en mulighed endnu :slight_smile:

Vi har fundet en fuglebog hvord de anbefaler at slå noget jern/metal omkring åbningen på fuglekassen.
Man kan se på billedet at den har været godt i gang. :gruble:

problemet er at den har en laaaang tunge…og den kan li’ både æg og unger, skal man hindre den i at sætte sig på kassen skal den være glat så kløerne ikke kan få ved …plexiglas eller acrylplade måske…kan vel limes på med kontaktlim …måske

1 Synes om

Er det rigtigt? Spiser den de andre fugles æg og unger? :uha: Det var jeg ikke klar over.

God ide Jim. Jeg vidste heller ikke at den var sådan en bandit. Den er jo så pæn. :sweat_smile::wink:

Det mener jeg så bestemt heller ikke, at den gør - eller er…
De lever af insekter og deres larver - det er dem, de hakker i træ efter - frø og nødder, som f. eks solsikke og jordnødder fra foderbrættet.

At de hakker i redekasserne skyldes måske snarere, at de forsøger at udvide åbningen - de bygger jo selv i huller i træer, og en redekasse er måske et alternativ, hvis der er mangel på det første…?

1 Synes om

spætten æder skam både æg og unger…om den kan (vil) stjæle en rede ved jeg ikke, normalt bygger den selv et nyt redehul hvert år
egern, skader, skovskader, pinddyr og de små rovdyr er også æggetyve - og pinddyret lever jo som bekendt af orm, biller, snegle og larver…
at spætten er æggetyv kan sikkert googles…

Jeps, de øvrige er jeg helt med på - men at flagspætten også gør det, har jeg ikke hørt om tidligere.

Har lige søgt på de varianter, jeg ku’ komme på - finder kun et par hits, på hhv. Wiki og et debatforum, men ikke noget “hard evidence” i form af videnskabelige tekster - men derfor kan det jo godt være rigtigt alligevel… :wink:

Den store flagspætte tager unger :confused:
Af samme årsag har min far slået metal rundt om hullerne på ALLE deres mange fuglekasser :slight_smile:
De prøvede et forår at flagspætterne ryddede ti kasser … så kom der metal på.

Jeg måtte jo også lige google, da Jim skrev det, og jo - den er god nok. Dette er en artikel fra Dansk Ornitologisk Forening. Ikke af videnskabelig karakter, men jeg tror ikke, sådan en artikel fik lov at overleve der, hvis den ikke var sand :slight_smile:

Det er kendt, at den store flagspætte om sommeren kan finde på at tage et kuld fugleunger i ny og næ, siger Knud Flensted, der er biolog i Dansk Ornitologisk Forening (DOF).

1 Synes om