Havens fugle

Så har vi også haft besøg af en lille kvækerfinke herude. Jeg troede først, det var bogfinken. Den har været her de seneste dage, faktisk to hanner på en gang en dag. Men den var rød helt om på ryggen, og den havde ingen hvide spejl på vingerne - og så en sjov lille top i nakken :slight_smile:

Jeg tror nu, den har været her før, men det er først i dag, jeg har fået den helt identificeret.

2 Synes om

Ny fugl i haven, som jeg ikke kender. Eller - jeg tror, at det måske kan være en sangdrossel. Ca. samme størrelse som en solsort, lidt mere kompakt, måske, men det kan også være vejret, men lys underside, der er spættet på brystet.

Den var her kun kortvarigt, men sad med fronten til, så jeg kunne se undersiden. Så fløj den over og satte sig i naboens hæk, muligvis med en ven af samme slags.

Jeg har lige været ude at fodre, og stort set med det samme, jeg var inde i køkkenet igen, var der mindst 15 solsorte herude :slight_smile:

sjagger
fandt den lige

Det tror jeg, du har ret i, Jim, når jeg ser på billedet. Det skal siges, jeg kun så den ret kort, men jeg tror nemlig, den kun var spættet på brystet og så helt lys på bugen. Det passer helt sikkert bedre med sjagger end med sangdrossel :slight_smile:

sort sol i marts…de kan ikke finde noget, så de er desperate…til tider en 15-20 stk af gangen
og så er der banket hul i isen…så er der oss vand …

7 Synes om

Jeg har det smukkeste aftryk af en fugl på mit køkkenvindue. Det træder frem om morgenen, når solen skinner på ruden. Det er et aftryk af en meget stor fugl, og den har ramt ruden direkte med hovedet først. Man kan se både næb og hoved og krop og selv de alleryderste vingespidser.

Formodentlig er det fra den dag, hvor rovfuglen var på besøg, og formodentlig er det selve rovfuglen, der har sat aftrykket.

Og ja, det siger også noget om, hvor tit - eller nok snarere hvor sjældent :hoho: - jeg vasker vinduer :slight_smile:

1 Synes om

Her skiftes stilitser og kvækerfinker til at invadere foderpladsen. Her til morgen var det stilitserne der kom først. Der er typisk omkring en 10-12 stykker på en gang, mens kvækerfinkerne er klart i overtal med omkring 20 af gangen. Her kommer også i hvert fald to par dompapper. De følges pænt ad, mand og kone og hannen passer godt på sin hun og holde nøje øje med de andre, når hun fouragerer. Grønirisker og blåmejser, er der altid en pæn flok af, der flyver til og fra, det meste af dagen. Sjovt nok, er her ikke så mange solsorte. Gråspurve og skovspurve har deres egen foderplads på den anden side af huset, hvor de holder til. De foretrækker vildtfugleblandingen, der indeholde alskens gode sager. Men de helt store hit på menuen er ellers solsikkekerner, jordnødder og tørrede melorme.

Jeg er løbet tør for melorme og jordnødder og venter med længsel på ny forsyning. Indtil da, må de nøjes med solsikkekerner, fedtkugler og fedtstænger med insekter.

1 Synes om

Det har sagt PIIING flere gange = stær i den ene kasse …den anden er også besat, tror også at blåmejsen er ved at flytte ind …må hellere chekke at alle kasser er kommet op
Edit: foto

3 Synes om

Sjagger og Stær ser vi desværre ikke så meget på Østsjælland - det er ellers flotte fugle.

Jeg har disse billeder af min flotte han-fasan, Turkey - taget tilbage i 2012 hvor han kom og pralede med to smukke høns. Året efter var han der igen (altså samme Turkey …!) med … 9 (NI) høns! Jeg skal nok finde billederne - jeg kan fortælle at han var MEGET slank, nærmest tynd, og ret pjusket … :wink:



SeIv om det ikke helt holder sig inden for trådtitel, så skal I da lige læse dette. I sidste uge kom jeg kørende 1 kilometers penge fra min bopæl, og på lang afstand så jeg en flok fugle hoppe ind og ud på vejen inde fra rabatten af. Jeg troede først at det var krager, men jo nærmere på jeg kom, jo mere gik det op for mig at det var ret store fugle. Jeg bremser og lister mig forbi … og så er det tre store Musvåger der slås om en død hare. De var ikke det mindste bange for bilen - og de blev ved med at hoppe ud på vejen ifm. deres slagsmål - de var helt tabt for omverdenen. Jeg så også at der modsat mig kom en bil i høj fart. Så for at få dem væk, båttede jeg i hornet og gassede op. Heldigvis lettede de, for ham der kom kørende satte ikke farten ned - og bag mig kom en kørende som dyttede for at få mig væk! Men tror I lige at jeg ærgrede mig over ikke at have kamera med? Derfor kører jeg ingen steder mere uden at mit kamera ligger på passager sædet - med fuldt opladt batteri. Tænk et billede jeg kunne have fået, hele tre musvåger på en gang!

2 Synes om

Nej, desværre ikke… :face_with_raised_eyebrow:
På vej hjem fra arbejde fik jeg øje på en påkørt musvåge i modsatte vejbane - stoppede og gik tilbage, og i mellemtiden havde den heldigvis fået krabbet sig ind over cykelstien, og sad i grøften.
Den kunne tilsyneladende kun bevæge højre vinge, venstre hang bare…

Ringede til 1812; mens jeg ventede på at Falck ringede tilbage, fik den samlet vingen lidt op, og hoppede ind i skovbunden, men de valgte under alle omstændigheder sende en “dyremand” ud.

Han ankommer - der var vel gået ca. 45 min fra jeg fik øje på den, og til jeg udpeger retningen den sidder i - og så flyver den sgu’…:hushed:

Det så ret overbevisende ud, så forhåbentlig klarer den sig! :crossed_fingers:

4 Synes om

Fantastisk fortælling - og dejlig slutning :slight_smile:

Jeg er bange for, at min solsortebestand er blevet decimeret :cry:

Jeg har masser, bare kom og hent … :+1:

Har i dag allerede 2 gange haft besøg af 2 smukke stilitser. Dem har jeg ellers kun set én af tidligere - og kun en enkelt gang.

For lidt siden var der et par derude, som jeg ikke kunne identificere. Jeg har simpelthen aldrig set dem før - hverken her eller andre steder. Meget gule, men det var ikke gulspurve. Det var de for små til, og de havde nogle ret markante træk som fx en sort kalot og lyse spejl på vingerne. Så jeg er nået frem til, at det må være grønsiskener.

Og der var de tilbage igen. De er vilde med nødderne og sidder på hver sin nøddebeholder og hakker løs :heart:

2 Synes om

Der er en lille, fed blåmejse, der bliver ved med at forsøge at jage dem væk :joy: Men de er heldigvis ikke sådan at skræmme, så de vender bare tilbage igen.

Der var den igen! Det er da helt utroligt - sådan en lille racist! Den kan godt lade gråspurvene være, men de er jo også lidt større.

1 Synes om

Nu har de tilkaldt forstærkninger. Nu er der 3 af dem :hoho:

2 Synes om

Jeg har også fået besøg af flere grønsiskener de sidste par dage her hos mig. De er nemlig ikke sådan at skræmme væk, trods deres ringe størrelse. Det er nogle vævre små fugle, som ikke sidder stille ret længe. Jeg har fået en kikkert og en fuglebog i fødselsdagsgave i forgårs, så nu kan jeg virkelig få alle detaljer med. I går kunne jeg se en kernebider i toppen af mit gamle pæretræ, der sad og sang :heart_eyes:

1 Synes om

Mens grønsiskner og stilitser har holdt til i forhaven, var der en af halemejserne, der rumsterede rundt i hækken i baghaven. Og som så valgte at flyve ud fra hækken lige ud i kløerne på Asani, der sad og ventede på den. Jeg tror, han nåede at røre den, men heldigvis var den for hurtig for ham, så den slap væk.

Jeg ønsker mig også en kikkert. Og et kamera med en kraftig zoom.

Der er godt nok gang i Frankes Foderbræt i dag! Det er ret underligt når nu det er forår … eller nå’ed :wink:

https://www.instagram.com/p/Bg56C_GnkqR

3 Synes om

De 2-3 grønsiskner, der dukkede op i sidste uge, har efterhånden hentet alle deres venner. Der er en flok derude lige nu, som må tælle mindst 15 stykker :uha: Og jeg er løbet helt tør for fedtblokke. Det bliver jeg vist nødt til at gøre noget ved.

3 Synes om