Havens fugle

Jeg er løbet tør for solsikkekerner, så nu må de nøjes med alt det andet, indtil jeg får købt mere. De er godt nok forslugne, de små pipser. Men de kvitterer så også med den skønneste fuglesang fra før det bliver lyst :hjerte:

Spøjs oplevelse: Fasankokken går og spiser på foderpladsen, Manse sniger sig hen og ligger på lur et par meter fra den.
Kokken har tydeligvis øje på ham, men fortsætter i øvrigt bare med at spise - og pludselig springer Manse på ham, men tydeligvis et skinangreb, på samme måde, som han ville være sprunget på Lulle.
Selv om han faktisk lander oven på den, gør den ikke andet end at udstøde et enkelt “pip”, går lidt til siden og får styr på fjerpragten igen - og Manse lægger sig der hvor fasanen før gik… :astonished:
Lidt efter går de begge ind på folden - stille og roligt, nærmest ved siden af hinanden - Manse fortsætter ned til mig i drivhuset, hvorefter fasanen vender om og går tilbage og fortsætter med at æde.

WTF skete der lige der…?? :thinking:

3 Synes om

Manse og kokken er da bare venner :grinning:

4 Synes om

Damn, det er da lige til at få tårer i øjnene af… :heart_eyes:

1 Synes om

De tynder ud i mine stære …spurvehøgen har lige hentet nr 2 i dag …
sad ude i solen, rasle rasle viiip viiiip viiip…så var den slået ned gennem et grantræ og havde snuppet en …5 m fra mig

2 Synes om

Jeg har samlet kattehår og hængt ud til fuglene. Det er et hit :hjerte:

Gysere er slet ikke nødvendig; blot sæt dig ud i naturen, den er rigeligt barsk :wink:

1 Synes om

gør jeg hvert år…virker fint :smile:

første gang den var her i dag troede jeg at det var en …almindelig fugl…skade eller nowe…den landede i fordertruget, snuppede en stær og fløj…de andre fugle reagerede slet ikke …håber snart den forsvinder

Jeg smider også Chilis underuld ud til dem. Den rækker dog ikke så langt, så jeg har købt redemateriale. For lidt siden kom der en blåmejse flyvende forbi med et stykke “uld”, den havde plukket ud, og som var mindst på størrelse med den selv. Imponerende, at den faktisk kunne navigere :hoho:

1 Synes om

Jeg kan nu godt lide rovfuglene, også “min” spurvehøg - OK, der ryger en fugl af og til, men som katteejer/t…tjaaa, who’s to talk… :sunglasses:

1 Synes om

ja, jo, men altså…har set den ta’ 5 de sidste 8 dage…og hvor mange gange har jeg så ikke set det …der har været stær i begge mine stærekasser…ret sikker på at den ene er tom, om den anden er besat endnu…ikke sikker

En solsort er i færd med at bygge rede i hækken modsat stuevinduet. Asani har naturligvis spottet den, og han tilbragte sin udetid i morges med at holde vagt under den. Jeg håber bare, at solsortemor forstår, at hun, når den tid kommer, skal lære sine unger at flyve ude på marken og ikke herinde i haven.

Jeg synes også, reden sidder lidt lavt. Måske kan kattene ende med at forstyrre hende, mens hun ruger, hvis de står op ad hegnet.

Jeg kan godt se, det sætter det lidt i perspektiv…

nå…så så jeg møgdyret uden gevinst …i hvert fald ikke fra foderet
er ved at lave genbrugskokosnødder, spændt på at se om fedtet hærder ordentligt

1 Synes om

‘min’ skadefamilie er ved at bygge deres sindrige kugle rede helt i toppen af mit fyrtræ :smile: - de er bare så ninja jeg har intet opdaget - og misserne vist heller ikke. skaderne er så sjove og kloge og med dem behøver jeg ikke være så bekymret med misserne…

sidste år kom mine faste krager med deres unger da de var flyvefærdige - det var så hyggeligt. de er vist også på rede nu da det kun er en der kommer om morgenen…

kan i øvrigt anbefale denne bog - fandt den selv antikvarisk :slight_smile:

En af de små grønsiskner er fløjet ind i min køkkenrude og sidder nu herude i beddet og flytter sig ikke, selv om jeg kommer helt tæt på den. Den er tydeligvis levende, trækker vejret og blinker med øjnene. Skal den mon bare have lov at blive siddende og komme til hægterne igen? Den har allerede siddet der et stykke tid nu.

hvis den bevæger hovedet har den sikkert kun fået slået luften ud…gør den ikke kan den have brækket halsen …så længe den ikke er i kattefare, ville jeg lade den sidde

1 Synes om

Ja, den sidder jo ude i forhaven, hvor alle kvarterets katte kan komme til den :frowning: Jeg tror ikke, den bevægede hovedet, mens jeg var derude, men det behøver jo ikke betyde, at den ikke kan.

På DOF har de en side med en masse gode råd om alt muligt - også fugle, der flyver mod ruder.

Fugle der overlever kollision med vinduer, har brug for nogen tid til at komme til hægterne. Hvis du finder sådanne tilskadekomne fugle på jorden, kan du evt. sikre dem mod rovdyr ved at tage dem ind i en kasse. Fugle der har været udsat for en kollision med vinduer har ofte pådraget sig en hjernerystelse, men overlever dog i mange tilfælde.

https://www.dof.dk/fakta-om-fugle/fugle-i-haven/hvad-gor-jeg-nar