Havetråden 2022

Kalenderen og vejret er muligvis ikke enige - men ifølge dem her er sæsonen altså skudt i gang: :hoho:


13 Synes om

Åhja, de er også brudt igennem her :heart_eyes:
…og dem her er

12 Synes om

Her i Bælum er der også en lille forårsbebuder tittet frem :heart:

9 Synes om

Nu fik I mig til at overveje, hvor jeg dog har lagt tomatfrøene :thinking: Er det ikke nu, man skal i gang med at spire?

Medmindre du har drivhus til at sætte dem i og ekstra plantelys så ville jeg vente.

Jeg kører frilandstomater på sydterrasen, forspirrer ikke før marts

1 Synes om

Det er sådan nogle lave bord-tomater, så tanken var, at de skal bo i stuen eller havestuen, hvor der er godt varmt :slight_smile:

Men plantelys kan jeg ikke lige klare :sweat_smile:

Vil også sige, at det er for tidligt - de skal nok spire, men risikerer at blive meget ranglede pga. for få dagslystimer. Til gengæld bør havestuen være et godt sted til forspiring.

3 Synes om

Jeg har engang grillet mine planter derinde :joy:

Forspirede nogle, og havde købt sådan et fint plastik-drivhus, de stod i, derinde. Solen havde så varmet selve havestuen op, så termometeret var sprunget :uha: Der stod bare nogle helt indtørrede stilke tilbage i teltet :ups:

1 Synes om

Ja, OK - man bør nok sørge for passende udluftning… :hoho:

Nogen erfaringer lærer man så meget af/husker så godt at man ikke gør det igen. Jeg vil mene denne her hører til i den kategori :grin:. Hvis du har en havestue er det måske ikke engang nødvendigt at de også står i minidrivhus… så får de jo dobbelt op so to speak :slight_smile:

2 Synes om

Jeg husker det også som om planen var, at det hele skulle stilles ud eller sådan noget. Og så kom der lige en meget meget solrig dag :klappe:

Og ja, de fik det dobbelt med varmen. Vi var lidt nysgerrige på, hvor varmt, der mon havde været derinde. Altså, når termometeret i selve udestuen kunne sprænge, så måtte det godt nok være varmt i plastik-huset.

Var lige en tur rundt og se lidt fra morgen af for at få noget frisk luft
Vintergækker


Perle hyacinter myldre frem og ukrudt :see_no_evil:

Rabarber er godt på vej

Det er helt væk hvad de hedder, men holdt op hvor der er mange, ja her i haven få de lov og ligge

Var lige i drivhuset og kigge til krukker, de her løg var blevet forlagt i 1 år, det kan kun være tulipaner
Denne her er kokrus, løg som jeg fik af en, som havde fået i en samme plantning og ville smide ud
Ja og havde en enkel stedmoderblomst der stod ved siden af krukken her, skal da ,lige lov for den har smidt frø

Ja det her er så intet, men jeg kan se det smukke i det.
En gren der er blæst ned i stormvej, med mos på, men nu er der groet en gul/orange svamp ud på den

Med venlig hilsen

7 Synes om

Kan det være ellekogler, dem du ikke kan huske? Det forudsætter selvfølgelig, at du har et elletræ :slight_smile:

1 Synes om

Ja nemligt ( den hukommelse)
:tak: @galath det er jo en elm træ
Med venlig hilsen

Så er de første påskeliljer, begyndt og gøre klar til og blomster :slightly_smiling_face:

Med venlig hilsen

7 Synes om

Efterlyser rosen hjælp
skal på rosen indkøb og er total grøn i det,
Skal have fat i de gamle slags, en anbefaling på en god sted og handle, evt en god gammel rose

Nu fandt @galath jo en fantastisk rose og har fået grønt lys over den også må plantes. En her der er bedre end jeg til og finde den så den kan købes heri landet eller bare så den kan fået sendt til Danmark uden problemer
Det er denne her

Med venlig hilsen

I dag fandt jeg tilfældigvis mine frø.

Jeg har en 8 stykker af de der fra Bilka/Føtex fra 2016 eller sådan noget :sweat_smile: Et par frø til små tomater… Og så er alle de små poser chilifrø, som Camilla sendte til mig tilbage i 2015 :heart::broken_heart: Kaffefiltrene er frø fra de chilier, jeg fik dyrket af hendes frø dengang.

Er der nogen chance for, så gamle frø vil vokse?
Og hvornår var det nu, jeg skulle sætte dem over?

2 Synes om

Den nummer har jeg også lavet, med og gået det forelagt men det spirre det tager bare lidt længer tid, mit gjorde ihvertfald, det var 5 slags blomster frø, porre, 3 slags rødbeder, dild, asier

Jeg vil give det chance og meget tålmodighed

Med venlig hilsen

Selv om jeg ikke ved meget om det, så er jeg ret sikker på, det ikke er for tidligt at gøre det nu. Så bare sæt i gang :slight_smile: Om de vil spire, kan jo komme an på en prøve.

Nu er det lige før det bliver en lang blomster vej

Med venlig hilsen

8 Synes om