Havetråden 2022

Så er der gul vej bred

Taget i aftes

Med venlig hilsen

8 Synes om

Det er fantastisk, forsythia var pludselig sprunget ud - SÅ er det forår

… også har jeg også alle de her små forårsbebudere som bekræfter det samme :hjerte:

11 Synes om

Hvor er de dog smukke :thumbup:

Med venlig hilsen

1 Synes om

Min vild med vilje have skal have et hak opad - så i mandags ankom denne store bunke træ i forskellige sorter, der skal bruges til div projekter

Der gik naturligvis ikke lang tid så…

Har også købt en stor egestamme - tænker der er nogle insekter der bliver glade?

Kattene blev dog ret hurtigt enige om at de nu har blærerettigheder til at have den største kras

15 Synes om

Sidste billede er virkelig herligt :grin:

4 Synes om

Tak :smiley:
De syntes det var så spændende det hele - her er gammelfar med gigt i ryggen som næsten stod på hoved for at tjekke det hele ud

12 Synes om

Bonus fotos af hans gode side :smiley:

15 Synes om

Må sige du køber de helt store krasse træer :grinning:, hvor er dine katte forkælet :wink:, men sikke nogle flotte katte der går i din have :blush:

Med venlig hilsen

2 Synes om

Tak :smiley:

Skal prøve at huske at lægge fotos op til efteråret hvor de er i fuld pels og max fab…

Lige nu er de noget ‘tottede’ alle sammen fordi de smider vinterpels og så kommer der duller…og jeg er sådan ‘det klipper vi bare af’ …så nogle af dem har en lidt ‘speciel’ frisyre

En af misserne råber nu i baggrunden at jeg er elendig frisør :laughing:

6 Synes om

1 stjerne ud af 5

Hvis jeg kunne give 0 stjerner så gjorde jeg det.

Ville bare have en enkelt trim af kravetøjet - fordi det var blevet lidt langt. Men frisør har åbenbart kun kørekort til græstrimmer - for klip er helt skævt.

Nu griner både solsorte og andre katte af mig. Kan ikke anbefale!

7 Synes om

Og så lige tilbage til trådens emne - med lidt forår herfra også

9 Synes om

I mandag havde jeg igen besøg af anlægsgartnere. Denne gang vertikalskar de plænen, fjernede så meget som muligt af mosset (mange steder var der kun mos og ikke noget græs) og såede græs og gødede. Det var ikke noget kønt syn, men det var jo forventet, eftersom de havde revet det meste af det grønne væk. Idéen er, at det skal blive langt kønnere på længere sigt.

Torsdag morgen stod jeg så op til dette syn. I løbet af dagen blev det faktisk værre. Så hvor mange græsfrø og hvor meget gødning ligger mon stadig der, hvor det burde?

Billederne giver faktisk ikke et reelt indtryk af, hvor slemt det var. Jeg er så træt af den her have.

2 Synes om

Gødningen skal nok ende hvor den var tænkt - græsfrøene måske knap så meget, men du kan jo evt. smide lidt ekstra på når det er tørret op?

Ligger din have lavere end de omkringliggende, eller er det hele området der så hurtigt bliver oversvømmet? :thinking:

2 Synes om

Jeg tror, min have er blandt de laveste i området. Så jeg får også alle de andres vand :slight_smile: Problemet er også, at grundvandet står meget højt, så der skal ikke meget til, før jorden ikke kan optage mere. Som jeg forstår det, er det en generel udfordring i hele landet, men åbenbart bare lige lidt mere her i min have.

I øvrigt har jeg hørt, at de - da de byggede på området - skrællede topmulden af og solgte den. Om det også har noget med situationen at gøre, ved jeg ikke.

1 Synes om

Så var det måske en mulighed at få kørt ekstra muld på - nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor stort et areal der er tale om…?

Jeg vil bare ikke bruge flere af mine egne penge på at rette op på den her håbløse have. Muligvis vil boligforeningen gøre noget nu. I hvert fald kigge på det. Det synes jeg også er på tide. Det er jo ikke en 100-årshændelse. Det sker flere gange årligt. Og huset har sætningsskader. Det kan man jo nok ikke rette op på, men man kan vel sikre sig, det ikke bliver værre.

Jeg skrev til dem, at jeg simpelthen ikke længere ved, hvad jeg skal stille op, og at jeg ikke magter den her pløjemark. Vi må se, hvad der sker. De har i hvert fald været i kontakt med anlægsgartneren, efter jeg skrev.

3 Synes om

Lyder som om de forstår, det er en stor problem, når de allerede har begyndt og handle på det, håber for dig det ikke strander der. Med venlig hilsen

Hvis du planter noget mere så tager planterne det - og så får du også mere liv i haven end en flad plæne giver. Sådan en græsplæne opsuger jo ikke meget.

En par rækker frugtbuske og nogle frugt træer - så får du også frugt. :smiley:

Jeg er selvforsynende med frugt nu - har lige spist en portion stikkelsbær. Og tror lige jeg har nok i fryser til at der rækker til jeg kan plukke igen.

Du kan også høre boligforening om LAR løsninger - regnbed, sumpbed, etc…men ser ud til nemmest løsning er at få plantet noget - problemet er jo den flade plæne på jord der ikke kan tage regnmængder?

1 Synes om

Fair point - overvejede ikke lige, at det er en lejebolig…
Og alene det, at de rent faktisk har reageret på din henvendelse, er da umiddelbart positivt… :crossed_fingers:

Tænkte faktisk også lidt i de baner - det er i hvert fald effektivt til hurtig afdræning.

2 Synes om

Jeg tager de andres idéer, og hæver med det ypperste: Du skal da være risbonde!

2 Synes om