Tjoee, det er da også et bud - men tænker kattene ville foretrække dambrug…?
Nu er galaths have bare ikke voldsom stor (så vidt jeg husker og kan se), så hvis hun planter buske eller træer, så har kattene pludselig en hjælp til at komme ud af indhegningen. Så med mindre hun planter det helt op med hækken, og rykker indhegningen om på den anden side af det nyplantet, så tænker jeg at det er for stor en udfordring.
Hindbær og brombær er ikke til at kravle i - for tynde/lige op - mange torne.
Stikkelsbær er en lav busk, med torne. Den skal være meget gammel for at have tykke grene - og man kan løbende beskære. Jeg har alle mine stikkelsbær helt oppe ad hegn - samme med stor solbær og stikkelsbær. Der er aldrig nogle som har klatret her - inkl killinger. Men kattene er meget glade for at ligge under frugtbuske.
Ribs - tynde grene - kan beskæres. Samme med solbær.
Frugttræer er en tynd pind i en hel del år - så også svær at klatre i - og når de bliver større kan man jo skærme af med net
Man kan også plante mange andre ting som kræver ingen eller minimum af vedligehold - mindre end græsplæne. Kløver er også et bud - rød kløver er flot og kan blive 40-50 cm høj.
Der er kommet denne nye bog som måske også kan give inspiration. Jeg har masser af skvadderkål omkring mine frugtbuske - og syntes det er flot plante - kan også spises i øvrigt.
Baghaven
Frugtbuske, skvadderkål - og kat der ligger på lur. Bobbys favorit jagtskjul. Det er langs huset. Hegn kan lige anes i baggrunden
Det hele får lov at gro og så har jeg nogle stier i haven jeg tager med sådan en lille trimmer en gang i mellem - hvor ofte afhængig af regn (hvor meget ting gror) . Langs hegn går jeg igennem en gang om året hvor jeg fjerner og beskærer det som er op ad hegn - typisk om efteråret.
Så syntes ikke jeg har særligt meget havearbejde - eller rettere jeg bestemmer selv hvor meget der skal laves og hvornår…man kan også sætte sig selv fri for de forventinger der kan være fra omverden til hvordan en have skal se ud.
En af stierne
Frugttræer med hindbær under
Vil sige at frugt buske og træer er det som man nemmest kan putte i jorden uden meget arbejde og holde omkostninger på realistisk nivea.
Rema1000 har i øvrigt haft hjemmehørende planter i denne uge og også tilbud på bogen ‘Biodiversitet’ af Michael Stoltze og Mona Klippenberg.
edit - her 50 kr stykket for hjemhørende planter
edit2 - bøger er i anden avis - der er også 2 andre havebøger som skulle være gode .
Ja, måske - hvis man har sin egen have og ikke har en emsig grundejerforening. Var det min egen have, var det en anden sag. Så kunne jeg sagtens se noget i den retning. Men som sagt - så tænker jeg, det i første omgang er boligforeningens tur.
Jeg elsker din ‘kaoshave’ Men hold da op, naboerne ville komme til at hade os
Forhåbentlig kommer der lige så stille et skift i havekultur - så plads til natur og vildt kommer i fokus
Men se have her - tænker ikke der er naboer som bliver sure her?
og have her er fantastisk
Forskere fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet – undersøgte for nogle år siden parcelhushaver for at se på muligheder for at styrke biodiversitet og økosystemer. Og man kan gøre rigtig meget - et hjørne af haven tæller også
Her kan man se hvor mange point ens have scorer på biodiversitet:
Artikel om rapport :
Fulde rapport:
https://dce.au.dk/udgivelser/vr/nr-51-100/abstracts/nr-90-parcelhushaven-en-del-af-byens-natur/
Hvor er det irriterende, at det meste havearbejde foregår i jordhøjde. Det er ikke særlig godt for ryggen - ikke engang selv om jeg har en lille skammel, jeg kan sidde på. Men efter at have brugt 8 dage på at bygge op til det, kom jeg endelig i gang og fik ryddet op i rosenbedet og skåret roser ned og et par andre småting. Jeg er spændt på at se, om roserne bliver til noget i år. De blev skrækkelig forsømt sidste år - lige som alt det andet i haven.
Græsplænen ser nogenlunde ud, så det er nok ikke gået helt så galt, som jeg frygtede efter oversvømmelsen. Men vi får se, når den på et tidspunkt skal slås. Om den er blevet bedre.
Kan anbefale højbede…
Men at holde højbede vandet er til gengæld dyrt i vand især hvis man planter vandslugende roser i højbede.
Win/win - så får @galath jo et sted at gøre af alt det overflødige vand…
Haha, ja hvis bare vandet selv kunne finde derhen. Men vi har vist stadig til gode at se vand løbe op ad bakke?
Det sker da stort set hele tiden - involverer blot en pumpe…
I går dukkede anlægsgartneren uventet op sammen med en svend. De skulle ind at tage mål af terrassen, så de kunne give boligforeningen en pris på omlægning. Det tyder jo godt
Ikke at det kommer til at hjælpe en masse på græsplænen, selvfølgelig, men terrassen er også problematisk på flere måder, så det vil være så fint, hvis den bliver lagt om.
Ellers er det tiden nu, hvor jeg hver dag inspicerer min magnolie. Den står med en del knopper, og endnu har det ikke været så hård nattefrost, at de har taget skade. Jeg er så spændt på, om jeg endelig får lov at se den i blomst. Andre steder kan jeg se, de er sprunget ud, men her i ådalen - eller er det bare på min lille matrikel? - er alting åbenbart bagud.
Vi er i gang med forberedelse til frugtbed.
Hele stykket bag de buske der er klippet ned, har været groet 100% vildt med rodskud og selvsåede “alverdens ting”.
Næsten i mål stod hækkeklipperen af, så derfor ser det lidt spøjst ud
Planen er at der inde i det stykke skal plantes ribs, solbær stikkelsbær og hindbær.
Men der er et stykke vej endnu, for vi kan end ikke få en spade i jorden pga. rødder, så der skal en maskine til før jorden er klar
Vores magnolie er heller ikke sprunget ud