Havetråden 2022

Er det ikke en mulighed, at de bare er kommet op i stedet for - eller på samme sted som - de stokroser, du plantede derud sidste år…?

Fugle og insekter? Myre flytter eks rundt på frø.

2 Synes om

Jeg er først igang med at så nu, efter vejledning fra garvede havefolk, er jo helt ny i køkkenhave. Da jeg ikke har drivhus og de kommer fra inde til friland, det eneste er man får lidt senere høst. Men det gør jo intet VS. intet høst. :grin:

3 Synes om

Nogen der kender Vidunderblomst - Mirabilis Jalapa - Four o’clock flower?
Jeg har købt frø og såede dem 9. april, det står på pakningen at spiretid er 10 dage, men det er først nu at der begynder at dukke spirer op …

Jeg er i tvivl om, hvor stor den bliver … om det er en god krukkeplante?

2 Synes om

Den kan tilsyneladende godt dyrkes som krukkeplante.
Albinus frø skriver lidt om den i dette link

2 Synes om

:venter: :never: det var dog en "grimmmer " side du fandt der @Vipstosen :wink: :tak:

Med venlig hilsen

Jeg har ikke plantet stokroser sidste år, så vidt jeg ved :slight_smile: Men jeg tror, jeg har fundet ud af, hvad det er alligevel. Jeg tror, det er frø fra mit vildengbed. Som jeg faktisk selv har samlet OG sået. Det havde jeg bare glemt, og jeg var jo så sikker på, det var stokroser :hoho:

Jeg tror, det er dagpragtstjerne. Og det er sådan set også okay :slight_smile:

1 Synes om

Vander I jeres haver?

I efteråret var det meningen, gartnerne skulle fjerne min store rabarber i baghaven. Det har de nok også gjort - det meste af den. Men der er alligevel et skud på vej op ude i det område, de derefter har fyldt og med jord og sået til. Så det ville jeg fjerne.

Der er ikke kommet græs op der. Frøene er sikkert skyllet væk af oversvømmelsen. Så det er bar jord. Det øverste lag er revnet på kryds og tværs, og består af en skorpe, der mest af alt minder om asfalt. Der er altså ingen mellemveje i den have :uha: Ovre i den anden side er det garanteret stadig sumpet.

Men steder, der ikke ligger i skygge, er helt tørre. Også roserne. Og de skal jo have vand, ikke?

1 Synes om

Jeg er begyndt at vande frugtbuske - og mindre frugttræer. For at sikre frugt/høst - og blomster til bier/brumbasser & insekter.

Vander også småt nyplantet og enkelte andre ting jeg er glad for - er jo desværre ikke realistisk at vande alt :frowning:

Har regnvandsopsamling på ønskeseddel…

Sætter også vand ud til fugle/insekter…

1 Synes om

Ja, det er lidt vanvittigt når man tænker på at februar måned slog vandrekord, hvis jeg husker rigtig, og det har nærmest ikke regnet siden vi gik ind i marts

3 Synes om

Er der nogen der ved hvilken plante den med de røde blomster er?

3 Synes om

Nej desværre ved jeg det ikke, men er også helt grøn i det, men den er smuk :smil:, så jeg ville faktisk gerne vide hvsd det er for en

Med venlig hilsen

1 Synes om

Jeg får min terrasse lagt om :rock: Mødte tilfældigt anlægsgartneren den anden dag, da han også arbejder for min arbejdsplads. “Jeg har en god nyhed til dig. Boligforeningen har godkendt omlægningen.” Nu skal vi bare finde en tid til det, og de har åbenbart rigeligt at se til for øjeblikket.

Men er det ikke underligt - jeg har ikke hørt et ord fra boligforeningen, siden jeg sendte min mail. Alt er kommet fra gartneren. Så det er da godt, jeg har et godt forhold til ham :hoho: Ellers stod de her nok bare lige pludselig en dag og ville i gang.

7 Synes om

Så får du ham da bare lige til at smide lidt ekstra muld på plænen i samme ombæring… :sunglasses: :hoho:

5 Synes om

Sikke en dejligt nyhed :smil:

Med venlig hilsen

Hvordan holder I styr på hvad I planter i haven?

Specielt stauder…

Er der god app/software?
Sådan lidt et mini ‘google map’ for haven, hvor man kunne sætte en markør med navn/foto…

Eller måske bare tage foto før man sætter i jorden? - og så gemme dem i én folder…

Jeg glemmer hvad jeg planter…specielt hvis det dør…og jo smart at vide så man ikke prøver det samme flere gange…

1 Synes om

Jeg tager som regel et billede efter plantning med skiltet ved siden af.
Så gemmer jeg de billeder i en mappe.
Så kan jeg gennemse dem for at finde ud af hvad tingene er.

Jeg drømmer dog om, at finde nogle små vejrbestandige skilte til stauderne - det vil immervæk gøre det hurtigere om foråret, når jeg feks ikke kan huske at de små ting, som pludselig kom op af jorden her er ærenpris - og at den faktisk var lidt pebret i indkøb :see_no_evil:

…. Jeg var meget tæt på at luge det op, indtil jeg heldigvis fandt plantebilledet :ups:

4 Synes om

Præcis…det kan være svært at holde styr på…

Jeg må prøve om ‘foto metoden’ og se om det fungerer :slightly_smiling_face:

Påskeliljer fra haven


Og de katteurt jeg blev fristet til og købe sidste år, efter der blev skrevet om dem her, de har overlevet alle sammen,

Med venlig hilsen

13 Synes om

De katteurt fra Aldi de er også allerede stort fremme her i år :slight_smile:
Dem er jeg meget positivt overrasket over - og både jeg, kattene og insekterne har stor glæde af dem :slight_smile:

3 Synes om