Havetråden 2022

Jeg har også en katteurt, jeg købte i ALDI sidste år, og som allerede er kæmpe stor i år. Til gengæld er jeg bange for, at den, som jeg fik af @Skattekat er gået ud. Jeg synes, den plejer at være i gang på nuværende tidspunkt, men det er kun visne grene fra sidste år :ked:

1 Synes om

Med mit held bliver det hele til noget :see_no_evil:

@Vipstosen Hvor tit skal jeg kigge på det og spraye det? Er det ikke ok, at de står nordvendt for nu?

4 Synes om

Hvad dyrker du? Er nysgerrig hvorfor låg? Det fratrådte de mig i have gruppen :sweat_smile: er det fordi du dyrker noget bestemt.


Stangbønner, kål, broccoli, sukkerærter, hovedsalat, tomat, agurk og porre.

2 Synes om

Jeg har absolut ingen idé om, hvad jeg laver :joy: Carina har det i æggebakke, og så gik jeg bare ud fra, der skulle låg på for at holde på fugten :see_no_evil: Det er ikke såede frø, de ligger på fugtigt køkkenrulle.

Der er alle de forskellige slags frø, jeg havde i huset… Tomat, agurk, squash, salat, aubergine, koriander, og så nogle slags chili.

2 Synes om

@galath Vores står i fuld flor nu

4 Synes om

@Lykke jeg skal være ærlig at sige at jeg ikke ved om de får nok lys i et nordvendt vindue. Har aldrig prøvet sådan noget i nordvendt kun øst- eller sydvendt. Dem jeg lige har lavet stod sydøstligt. Jeg sørgede for at de var fuglige hele tiden, jeg mærkede på dem med fingrene på køkkenrullen. Prøv dig frem, jeg tror det drivhus du har dem i der ser ud til at være tættere end min æggebakke. Jeg kan lige gå op og tage et billede af hvordan mine ser ud her en uges tid efter spiring og decideret plantning

1 Synes om

Ahhh ok jeg aner heller ikke rigtig hvad jeg laver :sweat_smile: var bare nys for mange fortalte at låg ikke er vigtigt + min mor har lige smidt alt ud hun havde sået da der kom mug i hendes med låg :face_with_hand_over_mouth: noget med man vist skal huske at lufte ud eller noget. Jeg gør bare som anbefalet uden rigtigt at vide om det er vejen frem men i år er vist mere prøv os frem og se hvad der virker :joy: hendes var frø og jord.

3 Synes om

@Juvena det kommer lidt an på hvad man vil hvad formålet er. Jeg lavede en spiretest af gamle frø for at se hvad der var liv i, for egterfølgende at plante det der spirede i jord. Man sparer en masse jord og måske spildt arbejde på den konto. Hvis man gør det på papir på nuværende tidspunkt af året bør det være i fugtkammer ellers tørrer det ud, og hvis ikke der er fugt tilstede spirer det ikke.

Når man sår friske frø direkte i jord, kræver frøene også fugt for at spire og det er min erfaring at det er forsk hvad folk synes virker bedst for dem. Det duer heller ikke at give det for meget vand for det kommer råd og svamp af. Jeg kommer vermiculit i toppen af nogle af mine såninger for at undgå råd. Det suger vandet og holder på det, og frigiver det efterfølgende til jorden, så der ikke bliver for fugtigt omkring et frø eller en spåd plante.

Er endnu ikke ret garvet i brugen af vermiculite, men begynder at kunne se fordelen i at bruge det. Ingen begynde mug i de celler hvor jeg har vermiculite, men begyndende mug nogen af de steder hvir jeg ikke har det i.

@Lykke her er dem jeg plantede for en uge siden, efter de var spiret

Nærbillede at gærede tomatfrø fra sidste år

Jeg satte squashfrø og basilikum direkte i jord i sidste uge, det var nye frø så gavde en stærk formodning om at de var ret spire villige det var de også.

De store spirer i baggrunden, uden vermiculite

…og basilikum med vermiculite

5 Synes om

Ja læste godt med at teste det var super smart og skrevet bag øret da man jo netop spare jord hvis de ikke spire.

Og takker for mere forklaring jeg er som skrevet totalt på udebane :sweat_smile: og det med for meget vanding må jeg vist heller være obs på for vander hverdag :grimacing: ups og alt er jo som med kattefoder og grus nogle sværger til 1 nogle noget andet ect så det er med lige at finde ud af at navigere i de mange gode råd.


Pt går det meget godt er dog ked af de 11 mega dyre tomater vist ser ud til kun at blive til 4-5stk :see_no_evil: sådan noget må jeg vist vente med til jeg bliver bedre for 5frø er mega dyre. Red Marbles

4 Synes om

Jeg tror at mikromiljøet det enkelte sted har kolosalt meget at sige. Derudover gør planter også tit nogle helt andre ting end teorien siger, så jeg tror det er en stor gradueret gråzone, der er ikke nogen sort-hvid løsning på hvad der kan lade sig gøre. Nogen gange kan der også være flere måder der leder tkl det samme resultat så “error-and-trial” :grin:

2 Synes om

Jeg troede ikke, der skulle lys til før de er spiret og plantet? :see_no_evil: Der ville jeg flytte dem i havestuen (sydvendt).

Låget er bare lagt ovenpå, så der er luft i en bremme rundt. Men det er måske ikke nok?

Jeg kan sagtens lige jabbe en kniv i låget nogle steder :sweat_smile:

1 Synes om

Det kom mit aldrig. Der var et par enkelte blomster, men selv de så ikke pæne ud. En del knopper, men de visnede, inden de sprang ud. Eller blev svedet af frosten. Eller også er der simpelthen noget andet i vejen med træet. Men blade kan det i det mindste finde ud af at sætte, så jeg må stadig nøjes med at glæde mig over, at det trods alt er i live, selv om det blev sat i tørkeåret.

1 Synes om

@Lykke , det jeg mente med at dit drivhus er tættere burde ikke betyde noget, jeg havde ret stor fordampning fra min æggebakke selv når den var lukket så ideen med fugtkammer virkede ikke helt. Jeg tænker du bare skal lade dit drivhus være som det er.

Du spurgte også til om du skulle flytte det til et lysere vindue. Som du skriver så skal nogen frø have mørke gor at spire, sådan noget slår jeg altid op for jeg kan ikke huske det :blush:

I morges var det tørret helt ud :see_no_evil: Jeg håber ikke det betyder noget så tidligt…

Der var fine blomster på min … så fik jeg en kanin :rolleyes2:

3 Synes om

Så fik jeg endelig købt en plæneklipper og kan igen selv slå min plæne, så i dag har jeg ordnet have og terrasse.

10 Synes om

Gå ind og tjek det i løbet af dagen. Jeg tjekker mine om morgenen og om aftenen… hvis det er tørt eller nærmer sig, får det noget mere vand. Frøende spirer ikke hvis ikke der er fugt, og måske heller ikke hvis der er for mørkt. Hvad er det for nogle frø og hvor gamle er de?

Det her var fra jeg ‘plantede’ om aftenen (ja, 17 er aften her :sweat_smile:) til næste morgen.

Tomat, agurk, squash, salat, aubergine, koriander, og så nogle slags chili. De er fra et sted mellem 2015 og 2018 :see_no_evil:

1 Synes om

@Vipstosen Hvor store skal spirerne være før jeg planter dem? Hvor længe skal jeg vente før jeg opgiver frø?

Man siger at de skal have 2 bladpar før man planter om

Den er lidt sværere. Du må prøve at slå dem op der ikke er spiret og se hvor lang tid de 1) normalt er om at spire 2) hvilke temperaturer der er deres optimale temperatur 3) og om de gerne vil have lys eller ej under spiring. Også huske at det du slår op kun gælder hvis det er optimale forhold - hvis forholdene er suboptimale tager det længere tid. Giver det mening :thinking:

Kiggede lige tilbage på denne linje. Hvis ikke dine squash er spiret efter to uger vil jeg mene de bare skal kyles ud, mine de gamle (2-3år) spirede slet ikke. De nye = havde udløb 2021 spirede i løbet af 4-5 dage.

Tomater kan vist godt være lidt mere tricky.
Salat skal spire rimelig nemt og under kolde temp, mener gerne den vil have lys undervejs.

Resten af dine frø har jeg ikke erfaring med, så pas på dem. Måske nogle andre har?