Jeg kom lige til at tænke på en bette praktisk ting til når vi skal hegne have ind…
Hvordan klipper jer der har indhegnet have hæk, hvis der er net op ad den?
Og bonusspørgsmålet… Er der en slags net, der er bedst at bruge, når det skal stå op ad en hæk?
Indtil nu har vi altid hegnet ind med bidefast altannet.
Vi har delfinhegn (5x10 cm.), og har ladet hækken vokse gennem hegnet, så når vi klipper hæk, ‘trimmer’ vi den bare ind til hegnet. Det er ret let, og ser ganske fint og diskret ud.
Jeg klippede hækken godt og satte hegnet, og lod herefter hækken vokse igennem hegnet.
Det gør at man om sommeren stort set ikke kan se hegnet, kun strømtrådene er synlige.
Jeg bruger også delfinhegn 10x5 cm i maskestørrelse, og har bevidst valgt den galvaniserede udgave (altså ikke plastikbelagt). Hegnet er gravet 5 cm ned i jorden, og idet det er galvaniseret så giver det jordforbindelse, så strømtråden virker, hvis katten klatrer op i hegnet og rammer strømtråd foroven.
Såfremt du vælger plastikbelagt hegn, så skal du være opmærksom på, såfremt du vil bruge strømtråd som sikkerhedsforanstaltning, at plastikbelagt hegn ikke leder jordforbindelse, og ved brug af strømtråd vil du derfor skulle have andet løsning ift jordforbindelsen (fx jord-tråd som kører sammen med strømtråd).
Hvis den der berører strømtråd ikke har jordforbindelse samtidigt, så givet strømtråden ikke stød.
Hvor høj er jeres kommende hæk? Er den høj nok til at holde jeres kravlenisser inde eller skal I have en strømtråd øverst?[/QUOTE]
Hækken er vel et par meter høj, så vi skal have strøm i toppen, regner vi med… Hugo er bare lidt for meget en springbønne til vi tror, at vi kan undvære.
Vær ikke bange for at trimme hækken så kraftigt, at trådhegnet kan sættes næsten ind til midten. Det vokser ud igen til det næste år…
Og når hækken rager 10-20 cm ind igennem trådmaskerne, bliver hegnet faktisk mindre fristende at klatre op i.
når hækken er så høj er den færdig med at vokse opad og så ville jeg også vælge helt almindelig delfinhegn . Jeg valgte den plastbelagt, da min hæk er ca 1 m og tynd og ussel, med andre ord hegnet er meget synligt. Jeg har jo så heller ikke springbønner
Så får vi se om strøm på springbønnen hindrer eller opfordrer…
Vi bruger en elektrisk hækklipper og en stige. :høhø:
Og så hjælper der klar at vores hegn kun er 1.80, mens hækken er over 2 meter. Hvis man bare sørger for at hækken er lidt højere end hegnet, går det fint.
Vi har ikke så meget udhæng. Istedet har vi en vinkel på 10-15 cm. som består af tre strømtråde, og de er forholdsvis lette at klippe udenom… Jeg må se, om jeg kan finde et billede.
Jeg fandt lige billederne her. De to første tog jeg i det tidlige forår, og den nøgne hæk gør det let at se både trådnet og strømtråde. Det sidste billede viser hvor diskret hegnet er selv når hækken er klippet helt ind.
Det billeder jeg har taget på højkant gemmer jeg på pc i kopi. Når jeg så uploade til forum bliver de stående op. I min erfaring er det nok, vil tro at gemt som kopi så overruler de oprindelige billedinfomationer nok til at de ikke bliver lagt ned.
[QUOTE=Lykke;1294476]Lige en tanke… Kan kattene ikke gå igennem 5x10 masker?
Min brors kat går igennem deres delfinhegn, og hun er en del større end Rhys…[/QUOTE]
Man kan også få delfinhegn i 5 x 5 og med mine katte ville jeg ikke turde større masker
Jeg kan forklare dig, hvordan du gør det på en computer, men sådan en bruger du vist ikke? Som Rune har forklaret andetsted, så har vBulletin (forumsoftwaren) ikke en funktion, der afkoder metadata på billederne.
Som Birgit skriver, så handler det om at få billeder, der er taget på højkant, gemt i den rette position, før de uploades. Hvordan man lige gør det på telefon eller tablet, ved jeg ikke, så hvis andre har en løsning på det, må de gerne sende den til mig. Jeg kan evt. forsøge at samle det hele i en tråd under Hjælp til brugerne. (Det samme har jeg tænkt mig at gøre med at fjerne uønskede billeder).
[QUOTE=galath;1294482]Jeg kan forklare dig, hvordan du gør det på en computer, men sådan en bruger du vist ikke? Som Rune har forklaret andetsted, så har vBulletin (forumsoftwaren) ikke en funktion, der afkoder metadata på billederne.
Som Birgit skriver, så handler det om at få billeder, der er taget på højkant, gemt i den rette position, før de uploades. Hvordan man lige gør det på telefon eller tablet, ved jeg ikke, så hvis andre har en løsning på det, må de gerne sende den til mig. Jeg kan evt. forsøge at samle det hele i en tråd under Hjælp til brugerne. (Det samme har jeg tænkt mig at gøre med at fjerne uønskede billeder).
[/QUOTE]
Tak. Men nej, jeg har ikke nogen computer. Jeg bruger kun smartphone og iPad, og her er billederne altid gemt i den rigtige vinklel… Så jeg kan ikke se, og de rent teknisk vender forkert. Så jeg må bare sørge for, at lave mine billeder kvadratiske.
[QUOTE=Lykke;1294476]Lige en tanke… Kan kattene ikke gå igennem 5x10 masker?
Min brors kat går igennem deres delfinhegn, og hun er en del større end Rhys…[/QUOTE]
Nej. Ikke engang lillefis Fritzz på knapt 1/2 år kan gå gennem vores masker på 5 x 10 cm… Og tro mig; han prøver jævnligt at mase sit spidse lille orientalerhoved igennem når der er en fugl eller en frø på den anden side af hegnet. :høhø: Men nu har vi jo altså også brugt et solidt hegn med ret tykke metaltråde af god kvalitet.