Hegn til løbegård - maskestørrelser!

Ja, jeg er velsignet med en monsterforkølelse og tilbringer nytårsaften på langs på sofaen - herligt med ro og ild i brændeovnen efter en TRAVL tid i butiksbranchen med ekstra åbnedage og bytte/udsalgskaos :godnat:

Som I jo nok ved har vi desværre mistet flere katte til trafikken, efter vi flyttede i hus, og jeg er nu i fuld gang med at planlægge en stor løbegård/voliere til de sidste to -og GLÆDER mig derfor voldsomt til et forhåbentligt godt 2015 hvor jeg med ro i sindet kan lukke mine elsklinger ud til musejagt.

Jeg har spekuleret som en gal og kigget et hav af sider igennem til inspiration -og tror nok jeg har fundet ud af hvordan den kan ligge godt på grunden, og hvor misserne stadig vil have noget natur og krat og vildnis at luske rundt i.

Mit spørgsmål går nu på -jeg har fundet noget hegn, som jeg synes ser godt ud -men er maskestørrelse bredde 5 og højde 7,5 mon en dårlig idé? Tænker om det mon er for store masker? Eller hvad siger I?

uha jeg er hysterisk når det gælder sikkerhed - og hvad hvis der går en tråd? så de har 2 masker slået sammen til en?

Min str. maske er max. 1 x 1½ cm. i volierenet, galvaniseret

og ja det er til maine coons… men jeg er ret sikker på det også vil holde Mille inde G

Mit er alm. havehegn 5 x 10 cm og det holder dem fint inde :slight_smile:

Det er noget ret kraftigt tråd:

http://jmkiil.dk/nyhed-traadhegn-antracit-5x75cm-h150cm-l20m-p-1826.html

så tror alligevel der skal noget til, før det går over?

Mht højden, så er dette halvanden meter -planen er at jeg vil op i 2-2½ meters højde.

Iøvrigt var jeg jo lige så klog så jeg BAGEFTER at have skrevet dette indlæg søgte på andre tråde om emnet, og kan se at der er masser af inspiration at hente her også :slight_smile:

Jeg tror seriøst det handler meget om hvad type kat man har, og hvordan man selv har det og vil have det med om en slap ud.

Vi har delfinhegn med 5 x 10 cm. masker, og vi har aldrig haft katte der kunne gå gennem hegnet (SBI, BRI, SIA og huskat).
Men vi lader heller ikke vores katte komme i haven før de er mindst 6 mdr. gamle. :slight_smile:

Vores er fra hegnslageret 5x5 cm masker. Det er 180 høj og meget kraftig. vi har valgt den plastbelagte.

Vi bruger galvaniseret minknet/papegøjenet/volierenet med de mindst mulige masker. 180cm højt. For oven er der 50cm vandret vinkelret indhæng hele vejen rundt - enten i minknet eller hønsenet - det skal ikke hænge alt for stramt, da det er meningen, kattene skal komme på andre tanker end at klatre videre op og over, ved at toppen af hovedet og ørerne rammer Indhænget. Er indhentet strammet til, er det for lokkende at forsøge at klatre i - 50cm har de fleste katte dog svært ved at forcere på hovedet :wink:

http://hegnslageret.dk/traad-til-hunde-kattegaarde-122

Vi har købt i Hedensted det der hedder erhversnet det er kraftigere…

Vi har 10 x 5 cm “Delfinhegn”, og det er rigeligt til at holde vores mellem-størrelser inde, så 7,5 x 5 cm lyder fint, hvis der ikke er killinger. :ok:

Du skal dog nok op i en højde af mindst 180 til 200 cm - og sikkert også supplere foroven med enten indhæng eller strømtråde. :slight_smile:

Jeg har 5x5 cm. 5x7,5 lyder også fint.
Dog skal du huske på, at når det er plastbelagt, er det langt mere bøvlet, hvis du en dag skal have lidt strøm på toppen, for plastikhegnet er ikke ledende, så man skal til at trække tråd med jordforbindelse også. Det giver trods alt den største sikkerhed, hvis kattenene kravler i jordforbindelsen (metalhegn), og kun skal ramme en strømførende tråd for at komme på andre tanker.

Jeg synes I er modige - 5 x 5. - 5- 10

selvmine vinduer står max. 2 cm. åbne :slight_smile:

Nogen tror jeg har tyveri sikret … men det jo blot for kattene

Vores er også 5 x 10 cm. :slight_smile: End ikke min “minimis” (nu på 3,2 kg, men hun var noget mindre da de startede med at komme i løbegård) kommer igennem det.

Hvor tit går du dit hegn igennem? hvis der ryger en tråd kan de jo potentielt have 5x 20 eller 10x 10 cm hul… ville de ikke opdage det?

Det ville mine med det vupti

[QUOTE=catsanddogs;1222192]Hvor tit går du dit hegn igennem? hvis der ryger en tråd kan de jo potentielt have 5x 20 eller 10x 10 cm hul… ville de ikke opdage det?

Det ville mine med det vupti[/QUOTE]

Hegnstråd “ryger” ikke bare sådan lige :slight_smile:

Mange bruger 5 x 10 - selv til abyer - uden problemer. Personligt ville jeg ikke gå højere end 5 x 5, men det er også fordi jeg har et magert gespenst, der kan sno sig gennem meget smalle sprækker, hvis det passer ham :slight_smile:

[QUOTE=catsanddogs;1222176]Jeg synes I er modige - 5 x 5. - 5- 10

[/QUOTE]

Modig og modig - ingen af mine katte kan klemme sig igennem den maskestørrelse. Da jeg i sin tid fik indhegning var min bekymring i langt højere grad, om de skulle smutte over. Men ingen af huskattene har nogensinde så meget som gjort forsøget og min burmesere lærte det første gang de rørte el-tråden :ok: Jeg tror det er meget individuelt (og tildels racebestemt) hvor stor en udbrydertrang kattene har. Og så spiller indhegningens størrelse nok også ind (her er den 700 m2) Hvis en låge står åben går de ud - de er katte og de er nysgerrige :cool2: Men jeg tvivler på, mine katte ville opdage, hvis der er gået en tråd. Men nu er min have også meget vild - den grænser ud til naturhegn og marker, så græsset får lov at gro langs hegnet. Kattene elsker at putte sig i det. Og det bliver så slået ned 1 gang om året med trimmer og håndkraft.

Hvis jeg en dag får en ny kat, vil jeg i langt højere grad være på vagt, for at se hvordan netop den reagerer på hegnet.

[QUOTE=Temple Bar;1222193]Hegnstråd “ryger” ikke bare sådan lige :slight_smile:

Mange bruger 5 x 10 - selv til abyer - uden problemer. Personligt ville jeg ikke gå højere end 5 x 5, men det er også fordi jeg har et magert gespenst, der kan sno sig gennem meget smalle sprækker, hvis det passer ham :)[/QUOTE]

nej da men det er vel også de færreste der tager en indhegning ned som er sat op?

Men ønsker jer tillykke med jeres mod :-). Jeg holder mig til det så småt som muligt princippet :slight_smile:

[QUOTE=catsanddogs;1222203]nej da men det er vel også de færreste der tager en indhegning ned som er sat op?

[/QUOTE]

Hvad i alverden mener du? Hvorfor skulle folk tage en indhegning ned, der fungerer - medmindre det altså er fordi de flytter?

Jeg har siden 2007 kørt med galvaniseret hegn i maskestørrelse 5x10. Jeg har huskat, MCO’er og SBI’er. Min mindste birma er en hun på 3.4 kg og hun har aldrig kunnet forcere hullerne i tråden. Derimod havde jeg tidligere i en mindre rækkehushave et hegn sat i hæk på 10x10 masker (“almindeligt” havehegn), og hvor kattene var ude i line - og der kunne en MCO han-ungkat altså godt komme igennem.
På hegn med maskestørrelse 5x10 har ingen af mine katte i ung alder kunnet forcere - men selvfølgelig har de i killinge-stadiet og indtil de er vokset til en vis størrelse kun været i haven under tæt opsyn.

Og jeg vil også sige, at hegn af denne type (modsat fx kyllingetråd) altså ikke bare lige “løber” i maskerne. Mit hegn har nu siddet i næsten 8 år - og der er altså ikke en eneste tråd i hegnet som er “gået”. Ved det, for jeg går det igennem med jævne mellemrum.
Strømtråden derimod kan “briste” og bliver skiftet med nogle års mellemrum.

Og så vil jeg sige, at jeg er altså om nogen er paranoid med mine dyrs sikkerhed og at de bliver indenfor hegnet.
Jeg har haft en kat udenfor hegnet én eneste gang på 8 år - og det var hvor strømtråden var bristet og der ikke var strøm i toppen.
Jeg har haft en vildkat indenfor hegnet, som havde forvildet sig ind via et carport tag - og uanset at den prøvede ihærdigt, så kunne den altså ikke komme ud af haven igen ved egen hjælp.

Altså, vi har - som tidligere nævnt kraftigt delfinhegn på 5 x 10 cm. og jeg føler mig da bestemt ikke ‘modig’?! I hvert fald ikke hvis ‘modig’ indirekte betyder uforsigtig?

Vores hegn blev sat op af Poda-hegn for 8 år siden, og endnu er der ikke en eneste kat der er gået igennem det. Hverken egne eller fremmede. Et par stykker har været over (Ivan + en fremmed før opsætning af ekstra strøm), et par stykker har været under (Ivan og Isabella, før nedgravning af ekstra hegn) og en enkelt har valset ud gennem lågen (Willy), men ingen har nogensinde gået igennem.

Vi har i øvrigt en grund på 1000m2 alt inkl, og hele haven er indhegnet.