Hej! Hvordan kan jeg møde nogle ragdolls?

Det lyder jo dejligt! Endnu en grund til at sådan en(eller to) bliver det næste firbenede der skal bo her :smiley:

Tak igen for endnu flere gode svar! Ja, jeg undrede mig jo noget over, at mine kolleger så det som en negativ ting, at katten ville gå i sofaen - man får da netop en kat fordi man gerne vil have, at den skal ligge på skødet og spinde engang imellem? Det vil jeg i hvert fald gerne; min kat må både være i sofaen og på sengen hvis den har lyst, og så kan man jo altid lægge et tæppe over møblerne eller vælge nogle fra IKEA med vaskbart betræk. Der er heller ingen, som har sagt, at jeg ikke må børste katten jævnligt og gøre rent to gange ugentligt eller inden jeg får gæster, hvis det passer mig bedst, og jeg er i øvrigt ikke sart på nogen måde. Jeg har også hørt, at ragdolls ikke har underuld og derfor fælder mindre, og at de lange hår er lette at støvsuge, men det ved jeg selvfølgelig ikke før jeg har prøvet det selv. Måske skulle man få sig en Roomba til gulvet?

Ang. at katte går på bordene, så kunne jeg ikke drømme om at tilberede mad uden at rengøre køkkenbordet først uanset om der er kat i huset eller ej, så det ser jeg heller ikke som et stort problem.

Jeg er både spændt og nervøs! Jeg vil jo gerne gøre det så godt som muligt. Heldigvis har jeg al tid i verden til at forberede mig grundigt og kattesikre mit hjem inden jeg overhovedet begynder at se mig om efter en ny bofælle. :slight_smile:

Jeg laver lige en lille opdatering her, i tilfælde af, at andre ragdoll-interesserede kigger med. :slight_smile:

Jeg var i dag på besøg hos Anne, der har katteriet Hollsedoll i Otterup, og jeg kan slet ikke få armene ned af bare begejstring! :juhu: Jeg fik lov at møde hende fantastiske ragdolls - hendes store hankastrat, Woody, samt den mindre, fertile han Haddock, mødte mig i døren og hilste straks pænt på, og inden der var gået fem minutter havde vi alle hunkattene nede i stuen også for at trampe rundt på mig og blive kradset under hagen, selv den allermest generte og fremmedsky af dem. Jeg legede drillepind med dem og så dem i aktion på et fodertårn, og selv gamle Woody blev helt kåd og sprang rundt som en anden killing, til hunnernes store forundring. Til sidst fladede de ud og faldt i søvn omkring os på sofaen, mens Anne og jeg fik os en lang snak og ragdoll temperament, adfærd, opdragelse, udstilling, fodring, etc.

Jeg havde en virkelig skøn dag i Otterup! Helt fantastisk. Heldigvis har jeg allerede planlagt besøg hos et par andre opdrættere også, for jeg kan slet ikke få nok af ragdolls efter i dag. Anne var bare super - tak til Rikke (DK Mammarazzi) og Kira for at anbefale hende! :slight_smile:

Jeg laver endnu en lille opdatering hvis andre besøgende kigger med. :slight_smile:

Jeg har nu også været på besøg hos Pia og Niels ved Flowerchild i Fredensborg, og de var også helt fantastisk imødekommende og stolte over at vise deres fine katte frem. Det var et super visit og jeg kan kun anbefale at skrive til dem hvis man er interesseret i ragdolls. Jeg er rigtig glad for, at jeg har valgt at besøge flere katterier. Dels har jeg mødt en masse ragdolls fra forskellige avlslinjer og fået indsigt i deres temperament og personligheder (f.eks. kommer forældrenes temperament helt sikkert til at påvirke mit fremtidige valg af killing), og dels får man et indtryk af andre folk, som beskæftiger sig med lige netop den race man er interesseret i. Det er dejligt at mærke, at de opdrættere, jeg har været i kontakt med, alle tager det meget seriøst. :slight_smile:

Jeg har også skrevet ud til nogle opdrættere, som jeg ikke har hørt tilbage fra, eller som ikke har virket interesserede i at vise deres katte frem før de fik killinger. Det forstår jeg så til gengæld ikke helt. :?

Heller ikke jeg, men sådan er man forskellige. Her er dørene altid åbne så folk kan opleve dem hvis de er reelt interesserede.

Og lidt hyggeligt at du holder os opdateret og glædeligt at du har fået så god en oplevelse

Jeg har selv fået rigtigt meget ud af at søge på “ragdoll” i forummet og læse, hvad andre medlemmer har skrevet om racen og om deres oplevelser, så jeg holder tråden opdateret i tilfælde af, at andre nye medlemmer en dag vil finde informationen relevant. :slight_smile:

Det er også reelt nok. Jeg kan sagtens forstå, hvis folk har travlt og derfor ikke har overskud til at få mig på besøg, hvilket jeg også har skrevet til dem, som har svaret mig. Jeg er mere forundret over dem, som slet ikke svarer, eller som ikke giver en ordentlig udmelding. Jeg er jo også i gang med en udvælgelsesproces, hvor jeg bedømmer opdrættere og deres katte for at finde ud af, hvem jeg evt. skal skrives på venteliste hos, og jeg ønsker ikke at købe en kat fra opdrættere, hvor jeg ikke har mødt forældrene først og hvor jeg ikke føler, at opdrætterne har tid til mig som førstegangskøber. Så det er jo et problem, som løser sig selv. :slight_smile:

Det begrænser jo i sig selv mulighederne, da langt fra alle opdrættere har mulighed for selv at holde hankat :slight_smile:
VH
Susanne

Chef chef - du er jo så ambasadør for racen og for sporten på 724 andre måder.
Du sidder jo ikke hjemme og er ligeglad :slight_smile:

Hvad angår det med forældrene- Langt de færreste har egen hankat og mange ( som mig) kun i nogle måneder hvorefter han kommer ud i kælehjem som pensionist.

For mig er mormis og så hele " fornemmelsen" langt det vigtigste i opdrættet

bare husk og føl på pelsen for mange ragdolls idag har desværre alt for meget ULDPELS og sådan skal en ragdoll pels slet ikke være :frowning:

Jeg har mødt nogle ragdolls som havde meget underuld, og det undrede mig, for i racestandarden står så vidt jeg ved, at ragdolls ikke har underuld? Det skulle efter sigende være fordi der er avlet perser ind i racen. Kan du give mig et godt råd til, hvordan man vurderer pelsen på en kat? :slight_smile:

Jeg ved ikke, hvor mange, som følger med i denne tråd, men jeg har et spørgsmål ang. neutralisering. Jeg snakkede med nogle kolleger på arbejdet i dag og jeg nævnte, at jeg gerne ville have en kælekat og at den naturligvis kommer neutraliseret fra opdrætteren - jeg er endnu ikke stødt på et ragdoll-opdræt, hvor kælekatte ikke bliver neutraliserede før adoption - og min kollega blev meget forarget, på grænsen til skæld-ud rasende over, at nogle overhovedet kunne finde på at neutralisere en kat før den har skiftet tænder. Jeg sagde, at dels synes jeg ikke, det er forkert at forhindre uhensigtsmæssig fertil adfærd som at strinte og strejfe, dels anbefaler Felis Danica, at kælekillinger neutraliseret i 10-14-ugers alderen - men min kollega mente, at Felis Danica var alt for rabiate, og at tidligt neutraliserede katte bliver nogle skravl.

Hvad synes I om alt det?

At din kollega er en idiot der ikke har for 5 øre belæg for sine postulater :wink:
VH
Susanne

[QUOTE=Cecilie;1240628]Jeg ved ikke, hvor mange, som følger med i denne tråd, men jeg har et spørgsmål ang. neutralisering. Jeg snakkede med nogle kolleger på arbejdet i dag og jeg nævnte, at jeg gerne ville have en kælekat og at den naturligvis kommer neutraliseret fra opdrætteren - jeg er endnu ikke stødt på et ragdoll-opdræt, hvor kælekatte ikke bliver neutraliserede før adoption - og min kollega blev meget forarget, på grænsen til skæld-ud rasende over, at nogle overhovedet kunne finde på at neutralisere en kat før den har skiftet tænder. Jeg sagde, at dels synes jeg ikke, det er forkert at forhindre uhensigtsmæssig fertil adfærd som at strinte og strejfe, dels anbefaler Felis Danica, at kælekillinger neutraliseret i 10-14-ugers alderen - men min kollega mente, at Felis Danica var alt for rabiate, og at tidligt neutraliserede katte bliver nogle skravl.

Hvad synes I om alt det?[/QUOTE]

Kort og kontant: din kollega aner ikke, hvad h*n taler om :wink:

Arh, det skal din kollega længere ud på landet med…

Ja, jeg kan godt se det. Ham her er helt sikkert et skravl og det at han blev neutraliseret som 11 ugers har gjort at han bare er blevet lille og skravlet

Og ham her er da endnu værre! Uha

Nej, spøg til side. Der er absolut intet belæg for din kollegas udtalelser. Videnskabelige studier har forlængst afkræftet at der skulle være nogle problemer ifht opvækst og adfærd hos katte tidligt kastrerede :slight_smile:

[QUOTE=Cecilie;1240628]Jeg ved ikke, hvor mange, som følger med i denne tråd, men jeg har et spørgsmål ang. neutralisering. Jeg snakkede med nogle kolleger på arbejdet i dag og jeg nævnte, at jeg gerne ville have en kælekat og at den naturligvis kommer neutraliseret fra opdrætteren - jeg er endnu ikke stødt på et ragdoll-opdræt, hvor kælekatte ikke bliver neutraliserede før adoption - og min kollega blev meget forarget, på grænsen til skæld-ud rasende over, at nogle overhovedet kunne finde på at neutralisere en kat før den har skiftet tænder. Jeg sagde, at dels synes jeg ikke, det er forkert at forhindre uhensigtsmæssig fertil adfærd som at strinte og strejfe, dels anbefaler Felis Danica, at kælekillinger neutraliseret i 10-14-ugers alderen - men min kollega mente, at Felis Danica var alt for rabiate, og at tidligt neutraliserede katte bliver nogle skravl.

Hvad synes I om alt det?[/QUOTE]

Den med tænderne var ny for mig :slight_smile: Men jeg går ud fra, det bliver brugt som tidsbestemmelse og ikke betyder, at din kollega mener, tænder og sterilisering har noget med hinanden at gøre :?

Du kan også støde ind i dem, der mener, at katten ikke må steriliseres, før den her været i sin første løbetid, eller før den har haft et kuld killinger. Og at det er synd for hankatte at miste kuglerne - men det er mest mænd :slight_smile:

Tak for svarene, allesammen! Ja, det undrede mig jo, for jeg kan ikke forestille mig, at opdrættere i stor stil ville neutralisere deres killinger og Felis Danica anbefale det, hvis det var til skade for killingerne og påvirkede deres vækst. Måske blander min kollega det sammen med neutralisering af hunde, som jeg har fået at vide er langt mere indgribende i hundens psyke og kan forårsage adfærdsproblemer, hvis det gøres inden hunden er fuldt udvokset?

Jeg er glad for, at jeg har fundet dette forum, for man får godt nok mange mærkelige ting fortalt, når man er helt ny i katteverdenen. Det er rart, at jeg kan komme her og få et ordentligt svar. Tak for det! :slight_smile:

Det kan sagtens være. Der er masser af mennesker der tror, at en kat bare er en lille hund :slight_smile: Det er den dog slet, slet ikke. Den er meget, meget bedre :wink:
VH
Susanne

[QUOTE=Eife;1240653]Ja, jeg kan godt se det. Ham her er helt sikkert et skravl og det at han blev neutraliseret som 11 ugers har gjort at han bare er blevet lille og skravlet

Og ham her er da endnu værre! Uha

Nej, spøg til side. Der er absolut intet belæg for din kollegas udtalelser. Videnskabelige studier har forlængst afkræftet at der skulle være nogle problemer ifht opvækst og adfærd hos katte tidligt kastrerede :)[/QUOTE]

Nej hvor sjovt, da jeg læste Cecilies indlæg var min første tanke præcis at lægge nogle billeder ind af nogle af mine “skravl” :tihi:

Nå, men måske skulle vi udstyre dig med noget reel viden udover at kollegaen er en idiot :høhø: Her er en artikel, som betragtes som “the gold standard” - det første store og skelsættende studie omkring tidlig neutralisation, med støtte fra Winn Feline Foundation. Læg mærke til at den er tilbage fra 1992! Det er altså ret længe siden man slog fast med 7-tommer søm at der ingen risiko er, tværtimod: http://www.cfainc.org/CatCare/SpayNeuter/EarlySpayNeuter.aspx
VH
Susanne