Hellig birma vs. Ragdoll?

Hej:)

Jeg håber at der er nogle herinde, som vil komme med lidt erfarring og råd!
Jeg har efterhånden haft kat de sidste 6 år, men desværre døde min højtelskede huskat Albert i fredags. Han var sund og rask, og mit et og alt :hjerte: Desværre fik han pludselig krystaller/tilstopning i sine urinveje + beskadigelse af sine nyrer. Operationen lykkedes ikke dyrlægen og jeg måtte gå den tunge vej med at få ham aflivet… Albert blev desværre kun 4,5 år :ked:

Det føles MEGET ensomt og tomt nu, da Albert var min eneste kat, så derfor har jeg selvfølgelig også et brændende ønske om at få en ny… Albert var en ganske almindelig rødstribet huskat, som jeg fik af mine forældre. De havde købt Albert fra et hus på landet hvor de i mine og mine forældres øjne havde alt for mange dyr og for lidt tid/plads.

Jeg er selv en ung kvinde på 22 år, som er handicappet og meget alvorlig kronisk syg. Det betyder at jeg stortset det meste af tiden enten er sengeliggende i min seng eller liggende i min specialbygget kørestol. Jeg er altid meget træt, skal hvile/sove meget, samt er voldsom smertepåvirket konstant. Derfor har jeg også lidt specielle ønsker til min kommende kat:

  • Den skal være MEGET MEGET kælen og vil ligge/være hos mig.

  • Det skal være en indekat, da jeg pr.1/6 flytter hjemmefra og i lejlighed.

  • Den må ikke være voldsom aktiv.

  • Men mest af alt bare en rigtig kælen nussekat :smiley:

Jeg har kigget lidt på de forskellige racer, da jeg ikke ønsker en huskat denne gang da jeg har prøvet 2 gange nu at have huskat og de døde begge meget unge. Derfor vil jeg prøve denne gang med en racekat - i håb om at en racekat er mere sund end huskatte?
der ud over tiltaler det mig meget at få en racekat fra en opdrætter, da jeg ved at der så er blevet taget sig rigtig godt af killingerne/kattene.

jeg har kigget lidt på de forskellige katteracer, og jeg har ISÆR kigget på racer, som udfra beskrivelserne af deres personlighed er MEGET kælne og sociale. Jeg er især faldet for Hellig birma og Ragdolls, hvad erfarringer har i med dem? Og hvad kan i anbefale? Jeg har også kigget lidt på en Europé, men så vidt jeg kan læse er de to andre mere kælne?

jeg håber på at få nogle gode svar fra alle jer kattegale :smiley:

Jeg kender ikke nok til de tre racer til at kunne rådgive dig ordentligt, men jeg når du selv er så passiv fysisk, som det lyder til, tror jeg du skal tænke på kattens aktivitetsniveau/behov også.

Selv har jeg burmesere og de er kælne og opmærksomhedskrævende i varierende grad - men de er også meget aktivitetskrævende (især hvis man kun har én) :slight_smile:

En anden ting er pelspleje - kan du overkomme det? Som udgangspunkt skal man forvente en vis mængde pelspleje ved alle semilanghårs- og langhårskatte, men ikke ved korthårs som européen :slight_smile:

[QUOTE=Tullepigen90;1033343]Jeg er især faldet for Hellig birma og Ragdolls, hvad erfarringer har i med dem? Og hvad kan i anbefale? Jeg har også kigget lidt på en Europé, men så vidt jeg kan læse er de to andre mere kælne?

jeg håber på at få nogle gode svar fra alle jer kattegale :D[/QUOTE]

Jeg opdrætter både birma og europe, og begge racer er umådeligt imødekommende, nysgerrige og sociale. Europeerne er mere intelligente end birmaerne, og de er også lidt mere aktive. Men begge racer kan være svære “at skrabe af skødet” :wink: Birmaen kan have lidt sværere ved at være alene kat end europeen! Til gengæld kender jeg begge racer med ejer i kørestolssituation, og det tager de i stiv pote.
VH
Susanne

Jeg tænker også om du kan overkomme pelsplejen :?

Hvis det er en kat, der formår at lege selv, kan jeg ikke se noget problem i at den er lidt aktiv?

Jeg har haft en Hellig Birma i pleje, som enekat i 8 måneder og nu har jeg en Abyssinier. Jeg synes faktisk at Aby’en er nemmere at have boende, for hun leget fint og vildt med en drillepind og kræver ikke nær så meget aktivering, som Bimsen gjorde. Hun er meget kælen og stortset hele tiden i nærheden af mig.

Jeg vil forslå at du får en voksen kat, da de ovre lømmelalderen og man kan bedre bedømme deres temperament og personlighed.

Udfra dine ønsker til en kat, så vil jeg nok forslå en voksen Ragdoll, for de er mindre aktive. Men det skal selvfølgelig også være en kat, hvor pelsplejen er nem.

Hmm - hvis vi skal ud i pelspleje vs. europeer, så har jeg en supersød europe-brite blanding, der gerne vil ligge på skød, men ikke på ryggen i armene, der stadig mangler et helt fantastisk sted at blive forkælet… Korthåret, sølvtabby, SÅ smuk - og uden pelspleje, og kan bo alene :wink:
VH
Susanne

Jeg tænker på en voksen perser. En exotic,som ikke kræver den store pelspleje. De er ihvertfald meget hengivende og vil helst
være hvor du er

Nu ved jeg ikke om du kan få hjælp til pelsplejen, i såfald kunne en perser eller den korthårede version som exotic være en ide. De er ofte rolige og lette at have med at gøre.
jeg har selv en skøn perser dreng på 8 mdr der elsker at ligge med os i sengen, hopper op på skødet og snakker m.m han søger et godt hjem, men som sagt er der pelsplejen og tænke på. han er dog vant til at få ordnet pels og har ikke løbe øjne.

[QUOTE=sumsum;1033380]Jeg tænker på en voksen perser. En exotic,som ikke kræver den store pelspleje. De er ihvertfald meget hengivende og vil helst
være hvor du er[/QUOTE]

Jeg kender i hvert fald en kørestolsbruger med Exotic, som altså er “den korthårede perser”.
Hun tager på udstilling med den, og meget af tiden ligger den bare i skødet på hende. Det er en rolig kat. :smiley:

Jeg har, syntes jeg selv, verdens dejligste Ragdoll. Ligesom dig ville jeg gerne ha’ en rigtig kælekat og det siges Ragdolls jo at være. Imidlertid må jeg jo erkende at min kat ikke er en skødekat. Han vil skam gerne kæle når jeg tager ham op, men han kommer ikke og lægger sig i skødet af sig selv. Omvendt så er min Britte en glad og meget aktiv kat som elsker at bevæge sig i højderne…ikke lige det Britter er kendt mest for. Så selv om en race er beskrevet som værende På en bestemt måde, er det ikke sikker at lige netop din kat bliver sådan. Omvendt er der kælne katte inden for næsten alle racer. Der er garanteret en opdrætter her på siden som har en super kælen kat til dig…

Tusind TAK for alle de gode svar i har givet! Dejligt at høre om andres erfarringer og råd :thumbup:
Pelsplejen skulle ikke være noget problem for mig fordi hvis jeg nogle dage ikke har kræfterne til at ordne dens pels, så har jeg mine personlige hjælper som meget gerne vil det. Men jeg regner da stærkt med at det skulle være et aften og hygge ritual hver dag :slight_smile:

lige pt. er jeg fuldstændig vild med en hellig birma, men som jeg kan læse mig til trives de bedst med en anden kat og jeg må kun have en kat i min lejlighed. Hvis en hellig birma får opmærksom, omsorg, kærlighed og der ALTID er nogen hos den og hjemme kan den så heller ikke trives som enekat?

jeg har også kigget meget på en ragdolls, men jeg synes bare at den bliver for stor… Europe virker ikke til at være så kælen/social som de to andre, men måske tager jeg fejl?

kom gerne med jeres råd!

Ja, mine første tanker gik også til pelsplejen, for der er jo altid noget, og nogle semilanghårede/langhårede er jo bare mere krævende end andre (især i fældningsperioder)

Og så gik mine tanker også til om en exotic (den korthårede udgave af en perser) måske var noget. De fås i øvrigt også med maske :slight_smile: Selvom de vist er meget sjældne så

[QUOTE=FinnFrode;1033407]Jeg kender i hvert fald en kørestolsbruger med Exotic, som altså er “den korthårede perser”.
Hun tager på udstilling med den, og meget af tiden ligger den bare i skødet på hende. Det er en rolig kat. :D[/QUOTE]

Heh, det kender jeg også en kørestolsbruger der gør, bare med europé :slight_smile:

Européen nyder i øvrigt generelt bare at ligge på sin ejer, og så kan man nusse hvis det er det man vil, men ofte vil den bare gerne ligge på skødet og slappe af :slight_smile: Men er ellers en af de medium aktive racer - den er bare rigtig god til at aktivere sig selv, uden at finde på “unoder” :høhø: Og så er den meget nervefast…

Edit: Tullepigen - Dit svar kom lige mens jeg skrev. Mht kælenhed, så er européen en kælen race. Den hører bare ikke til blandt de racer der er meget pågående i deres ønske om opmærksomhed, eller som er klisterkat og “in your face”. Men den er der, og den vil meget gerne snakkes med :slight_smile: Hvis du vil læse mere om dem kan du evt. gå ind på min hjemmeside www.eife.dk eller på hjemmesiden for racens special klub: www.europeklubben.dk :slight_smile:

Jeg kan fortælle lidt om Ragdollen :slight_smile:

De er nogle utroligt godmodige og tillidsfulde katte, der elsker deres mennesker overalt på jorden og de er også nemme at have med nye steder.
De følger gerne én fra rum-til-rum og vil være med i det hele.
De sover med os om natten, og lige snart vi smider os på sofaen er de alle klar til hygge putning
Lukkede døre er for dem ikke acceptable, og de hader at være alene (og alene hjemme).
Hvis ikke ejeren er meget hjemme, ville jeg personligt ikke anbefale en Ragdoll som ene-kat pga. deres sociale behov, men det lyder jo til at du er en del hjemme.

De er ikke specielt aktive, og bruger en stor del af deres tid på at vaske sig, sove, ligge og holde øje, kræve nus og andre rolige aktiviteter :tihi:

  • Men de er også altid klar til at følge efter deres ejer, og roder vi f.eks rundt i et køkkenskab, er der lynhurtigt min. 2 Ragdolls klar til at klemme sig derind :høhø:
    Omkring 2 gange dagligt racer de i fuld fart gennem stuen og får brændt en masse energi af med hinanden, som katte jo har behov for :slight_smile:

De fleste Ragdolls er rigtig gode til at klare deres pels og filtrer ikke, og de variere rigtig meget i pelslængde fra de forskellige linier,
så det ville helt klart være muligt at finde én, med en mindre mængde pels, der ikke som sådan kræver nogen hjælp.
I fældningperioden skal de selvfølgelig børstes/redes for at få flest muligt af de løse hår af, så de ikke ender i maven. (og på tøj og møbler) :stuck_out_tongue:
Herhjemme har vi kun én der som sådan behøver bliver redt igennem (udenfor fældning) men jeg giver som regel dem alle en tur med kam/børste 1-2 gange om ugen, bare som ren hygge - de nyder sådan at blive hygget om :smiley:

Mht. til størrelsen er der langt imellem de “store” katte, og hunnerne er en del mindre, så jeg synes ikke du skal lade dig skræmme af størrelsen, for det er helt sikkert muligt at finde en mindre én af slagsen :slight_smile:

Og lad os lige huske, at de enkelte racers generelle personlighed netop er - generel.

Så inden for alle racer vil det være muligt at finde voksne katte, der trives bedst som enekatte. :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;1033498]Og lad os lige huske, at de enkelte racers generelle personlighed netop er - generel.

Så inden for alle racer vil det være muligt at finde voksne katte, der trives bedst som enekatte. :)[/QUOTE]
Jeg er helt enig med dig. Det var også derfor jeg selv foreslog min egen Delko, jeg er sikker på han ville trives som ene kat når bare han har sit eget menneske , samtid er han vant til pelspleje og han er for en perser relativt nem at omgåes. Han elsker at putte, kommer når man kalder på ham.
kan desværre ikke billeder ind fra min iPad, men her er link til min annonce , håber det er ok
http://www.guloggratis.dk/dyr/katte/katte/perser/annonce/18467234-smuk-perser?posted=1&msg=1#msg47103934

Har jo også de små exotic killinger der kan ses på min hjemmeside, men det er jo endnu uvis og bedømme om de ville kunne være et emne som enekat, det er nemmere med ham på 8 mdr.

Mange tak for alle jeres dejlige og meget gode råd, samt erfarringer, det er jeg virkelig glad for!
Jeg har stadig ikke rigtig fundet ud af hvilken kat som er bedst til mig, men jet sværger nok mest til enten en Hellig Birma eller en Ragdolls :hjerte:
Pelsplejen ser jeg ikke som noget problem, da jeg godt ville kunne finde energi til at børste dens pels en gang ugentligt og ellers vil mine hjælpere altid meget gerne passe min kat med børstning, rengøring, nusseri og opmærksomhed.

Det som bekymrer mig mest er om de kan trives ALENE og i en lejlighed. Jeg er ALTID hjemme, da jeg på gund af min kroniske sygdom (fysisk) ikke kan komme ud. Så det eneste tidspunkt jeg ikke er hjemme på er når jeg skal på sygehuset cirka hver 3 måned - ellers foregår alt i min lejlighed og folk må komme hjem til mig, da jeg ikke kan komme til dem…
Derfor vil min kat jo aldrig være alene eller mangle opmærksomhed og omsorg…

jeg har dog besluttet mig for at jeg vil have en killling på 12-16 uger og ikke en voksen kat, som mange af jer anbefaler. Perser, Excotic og alle de andre racer i foreslår er nogle utrolig søde katte, men jeg er kun interesseret i de 3 racer som jeg har nævnt tidligere i tråden :slight_smile:

Tullepigen - Hvad hvis det er dagligt? De færreste katte har sådan en pels, men nogle få har, især i fældningsperioderne. Hvis det er, er det så også en mulighed? :slight_smile: (Bare så det er med i overvejelserne)

Jeg vil aldrig anbefale en killing af nogen race som enekat, og jeg tror hverken ragdoll eller hellig birma er egnet til det, og jeg vil ikke mene at europé er det. En voksen ja måske. Men ikke en killing. :slight_smile:

Mht. birma så vil det stort set være mishandling at sende den ud alene som killing på bare 12-14-16 uger. Langt de fleste vil ikke trives med det, og en del opdrættere vil simpelthen ikke sælge så ung en killing som alenekat. Og det er såmænd ikke fordi folk ikke forstår ønsket om at få en killing - det er bare sjældent i killingens bedste interesse.
VH
Susanne

Eife: Hvis det er dagligt kan jeg også gøre det og ellers har jeg ALTID en hjælper i baghånden som kan gøre det hvis jeg ikke kan. Så det skulle ikke blive et problem :slight_smile: Fordi jeg skrev 1 gang ugentligt var fordi, at det er der flere opdrættere som har sagt til mig når jeg har spurgt hvad pelsplejen krævede…

nu skriver du at du ikke kan anbefale nogen killing af racekatter, som enekat. Vil du prøve at forklare mig hvorfor og hvad der kan/vil ske?

Jeg er virkelig glad for jeres svar, holdninger og erfarringer samrt råd :thumbup:

      • Updated - - -

Jeg kan desværre ikke have 2 katte i min lejlighed og hvis en hellig birma ikke kan trives, så vil jeg selvfølgelig aldrig gøre det. Jeg spørger også bare da jeg ikke kender så meget til racekatte… Udover det kan jeg godt læse på mange opdrætters hjemmesider at de kun sælger hellig birma killinger hvis der er andre katte eller andre dyr.

men hvad med en ragdoll så?

Det er en helt generel holdning, at mange opdrættere ikke sælger enekillinger…
En lille killing vil udnen al tvivl blive både trist og ked af lige pludselig at miste søskende og mor… Og - for dig, som har et ønske om en rolig kat kan en killing af en hvilken som helst race muligvis blive lidt for meget (fx har jeg pt en ca 10 mdr gammel perserkilling, der nærmest minder om et lavtgående jagerfly, sådan som han fløjter rundt i huset)…
Med så helt specifikke krav, som du har til dig kommende kat, så vil en voksen kat netop i langt højrere grad kunen matches til dig… den vksne kat har sin personlighed fastlagt, og har ofte også overstået det allerværste vilde killingeliv…
EN del voksne racekatte, der tilbydes er forhenværende avlskatte - som ved kastration kan havne nederst i flokken - og på den baggrund kan komme til at mistrives alvorligt… Sådan en kat blomstrer ofte helt op, når den kommer ud i nyt hjem…
Og der er trods alt sjældent tale om særligt gamle katte… den højeste alder ligger som oftest omkring de 3-4 år - og en kat bliver som regel omkring de 12 - 16 år - så der er masser af tid til at nyde honanden…