Hellig birma vs. Ragdoll?

Du skriver at du vil have en kælen og rolig kat, så derfor forstår jeg ikke at du vil have en killing.

Jeg har fået en tidligere avlskat på 3 år, som er en skøn pige. Jeg må nemlig også kun have 1 kat og orker ikke en killing/lømmelalderen hos katten, så derfor har jeg valgt en voksen.

Man skal også huske at katte ikke behøver at “præges” på et bestemt menneske fra de er små. De kan sagtens, højt oppe i årene, få et nyt yndlingsmenneske ved en omplacering :slight_smile:

Selvfølgelig er killinger uimodståelige og jeg kan sagtens forstå du helst vil ha’ en fra lille. Men lige i din situation vil jeg også anbefale en kat der er ude over den værste lømmelalder og ikke mindst en kat hvor man kan se OM den nu har den ønskede personlighed.

Aby’er skulle jo f. eks. være vældig sociale katte. Det er der bare ikke lige nogen der har husket at fortælle min aby… Og sådan vil der i alle racer være nogen der passer bedre på den generelle beskrivelse end andre - og det kan man altså først se når katten er blivet en del ældre end de der 12-16 uger :slight_smile:

Jeg vil da os lige blande mig :slight_smile:

Her for en 4 måneder siden overtog vi en voksen ragdoll… Og han er skisme en doven kælepot! Hvis vores fingre kunne bo i hans pels, så ville hans liv være fuldendt :tihi:

Han viste tydeligt fra dag 2 at vi allerede der var de dejligste mennesker der nogensinde har sat deres ben på jorden… Han følger os overalt, og lisså snart vi sidder ned skal han sidde hos os (medmindre han er kollapset et andet sted ;))
Dog sidder han ikke på skødet - men det kommer af at tidligere ejer lærte ham at det må han ikke…

Så en volsen kat kan sagtens knuselske dig :slight_smile:

Tænker du sku prøve at finde Maria-Amalies tråde herinde… Hun har næsten lige fået en omplaceret ragdoll, og old da op den lyder som det nussebæst du søger - så de findes derude :wink:

Mht vægt… Vores Nobby vejer en 5 kg… Og så vidt jeg ved, kan fx en voksen han-europé sagtens veje det samme… Men vægten er kun noget man kan vide når den er fuldt udvokset allerede :slight_smile:

Tak for jeres svar, råd og synspunkter. Jeg tror at jeg vil tage ud og besøge opdrættere som har hellig birma og ragdoll, da det med racekatte er helt nyt for mig…

Det lyder som en god plan. Det er normalt også altid det vi anbefaler i sådan en situation :slight_smile: (At man har fundet nogle racer man er interesseret i, og nu skal finde ud af præcis hvilken).
Nu ved jeg ikke hvor i jylland du bor, men du skal være velkommen her i Århus, hvis du skulle få lyst til at møde et par européer :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1033912]Det lyder som en god plan. Det er normalt også altid det vi anbefaler i sådan en situation :slight_smile: (At man har fundet nogle racer man er interesseret i, og nu skal finde ud af præcis hvilken).
Nu ved jeg ikke hvor i jylland du bor, men du skal være velkommen her i Århus, hvis du skulle få lyst til at møde et par européer :)[/QUOTE]

Mange tak :slight_smile: Det vil jeg overveje… Har du også killinger af europeer nu?

Nej, ikke i øjeblikket. :slight_smile:

Okay, men jeg vil gerne overveje at se en europe alligevel :slight_smile:

Og det skal du helt sikkert være velkommen til, du kan bare skrive hvis det er :slight_smile:

Du skal passe på med Eva og de Européer :wink: Hun taler så godt for putteegenskaberne hos dem og deres selvstændige evne til at aktivere sig, at jeg nu er helt hooked på at skulle have en Europé fra hende når vi flytter - og jeg kan ellers kun lide langhårede katte :slight_smile:

Jeg har en voksen Birma pige på snart 6 år, og så har jeg en lille rod af en Ragdoll killing på 4½ måned. Så jeg kender da lidt til begge racer, har dog haft 4 bimser igennem de sidste 6 år, og dette er min første Ragdoll. Så jeg ved klart mest om birmaen, og har også haft to kuld killinger.

Jeg ville aldrig sælge nogle af mine birmakillinger, som enekatte - hvis det altså stadig var noget jeg praktiserede. :slight_smile:
Se her:
Dette er to kuldsøstre og en killing. Kattene er henholdsvis lige knap to år, og 1 år. (Købte to kuldsøstre af lige præcis den grund, at birmaer ikke fungere som enemis).


De havde så uendeligt meget glæde af hinanden.

Her er en klump, af nogle killingerne fra mine kuld + plejekuld.

Fælles for store som små, er at de har så meget glæde af hinanden!

Men som de andre også skriver, så vil du altid kunne finde en voksen kat, uanset race, som bare ikke fungere blandt andre katte.

Nu har jeg jo som sagt min Ragdoll killing. Det blev en ragdoll valget faldt på, da racen eftersigende, skulle være mere rolig end birmaen. Hvilket var meget godt, når min Birma ikke var en helt ung tøs længere.

Men baby raggies løber altså også på væggene. Hun har SÅ meget energi, og hun er svær at køre træt. Hun vil hele tiden lege med Akira, men ligger gerne og putter med mig. Men det er nok kun 5% af tiden om dagen. Hun er jo en killing, det har hun da SLET ikke tid til. Om 1-1½ års tid, er jeg dog slet ikke i tvivl, om at jeg vil få min hængerøvskat. Men hun skal lige have lov til, at vokse fra ungdyralderen, for der har de altså ikke tid!
Det skal du være opmærksom på, når du ønsker en stille og rolig kat.
For det får du hverken ved en Birma eller Ragdoll killing. :slight_smile: Det kommer som sagt først senere i deres liv!

Men held og lykke med det! Jeg kan sagtens forstå, at du er faldet for Birmaen og Ragdollen. Men som de andre i tråden, vil jeg helt sikkert anbefale en voksen! :slight_smile:

Jeg er så den heldige ejer af en puttetrold som er en ragdoll :smiley: Jeg købte hende for knapt 1 måned siden, og hun er 3 år gammel… Jeg har bestemt ikke fortrudt mit valg med at købe en voksen kat denne gang… Ved en voksen ved du hvad du køber (så at sige)… Du kender temperamentet, pelsplejen osv., hvilket du ikke helt gør med en killing… Selv den mest kælne killing, kan vokse op og ikke gide at putte som voksen…

Nuller er en helt fantastisk kat…:hjerte: Hun har fungeret som avlskat hos Wrensted opdrættet, og blev pensioneret (altså steriliseret :wink: ) her i december… Nuller røg desværre helt ned i bunden af rangordenen, og gik fra mad, bakke og nus, hvis de andre katte kom og krævede deres… Hun var nærmest usynlig hos opdrætter, fordi hun netop fortrak sig så meget…
Blot efter en måned her, er hun blomstret op og er blevet en så skøn puttetrold… Hun er aldrig længere væk end 1 meter fra mig, og elsker at sove i sengen om natten… Hun er en af de katte der stor trives alene, fordi her kommer der ikke andre katte og presser hende væk…

Jeg synes helt sikkert du skal overveje en voksen kat en gang til… Som flere har sagt, har en killing simpelthen ikke tid til at ligge stille ret længe, og der er ikke særlig meget tid til nus og putning…

Nå, ja… skal måske tilføje et par ord, omkring det der med at knytte sig ind til en voksen kat og at den knytter sig til dig…o899789

Jeg har 6 katte pt… de to af dem er kommet i huset sådan ca 12 - 13 uger gamle… en var omkring 5½ måned gammel… en er en fosterkillinnnnnnnnnnnnng, som sikkert aldrig flytter… og så har jeg mine to fantastiske omplaceringskatte :hjerte:
En smuk skovkattepige, der i den grad er blevet min mands kat… Jeg kan bruges i nødstilfælde, dvs når manden ikke er hjemme, eller når madskålen er tom…U æ00oOg min dejlige Brian, som jeg nyder at have som rejsefælle rundt omhkoøihø på udstillinger i DK og Europa - endda så meget, at jeg seriøst overvejer at holde en lang udstillingspause, når han bliver pensioneret her i løbet af 2013 :slight_smile: for det kan aldrig blive det samme uden ham at hygge med på hotelværelset om aftenen!89

Og så undskylder jeg eventuelle stavefejl eller andre underligheder…
Men den der såkaldt rolige perser er i gang med at gennemhærge sammen med fosterkillingen… og de kan da virkelig ikke taqge sig af at deres fangelegsrute går hen over mit tastatur! :smiley: (Jeg har med vilje ikke rettet - bare så du kan se det :wink: )

Tak for jeres svar allesammen! Det er virkelig dejligt at i vil bruge jeres tid på at skrive og kommentere :smiley:

Jeg har besluttet mig for at jeg enten vil have en Hellig Birma eller en Ragdoll, og at det skal være en hankilling. Lige nu overvejer jeg mest en Ragdoll, da jeg jo kan forstå på jer at en Hellig birma IKKE kan trives som den eneste kat.

Desværre er det meget svært at finde en ragdoll han killing, som er til salg da det jo er en meget eftertragtet race. Så hvis i kender nogle der har en sød ragdoll hankilling til salg, så skriv gerne :smiley:

Og lige et tillægs spørgsmål… Hvis jeg vælger at få en hellig birma, skal den anden kat også være en hellig birma eller ville det gå med en huskat?

Birmaer trives faktisk med stort set alt, bare der er selskab. De eneste racer jeg ville tøve med at sætte dem sammen med er korater og russer. Selv om birmaen ser lidt blond ud, så er den ret viljefast og ender som regel med at bestemme over de andre racer - og det kan godt være lidt for meget af det gode for de 2 blå racer :slight_smile:
VH
Susanne

killingelisten.dk kan du finde killinger til salg

[QUOTE=Tullepigen90;1034346]Tak for jeres svar allesammen! Det er virkelig dejligt at i vil bruge jeres tid på at skrive og kommentere :smiley:

Jeg har besluttet mig for at jeg enten vil have en Hellig Birma eller en Ragdoll, og at det skal være en hankilling. Lige nu overvejer jeg mest en Ragdoll, da jeg jo kan forstå på jer at en Hellig birma IKKE kan trives som den eneste kat.

Desværre er det meget svært at finde en ragdoll han killing, som er til salg da det jo er en meget eftertragtet race. Så hvis i kender nogle der har en sød ragdoll hankilling til salg, så skriv gerne :smiley:

Og lige et tillægs spørgsmål… Hvis jeg vælger at få en hellig birma, skal den anden kat også være en hellig birma eller ville det gå med en huskat?[/QUOTE]

Uden at kende racen så godt, så vil jeg nu heller ikke mene at en ragdoll killing ville trives godt som alene kat. Måske ikke så slemt som en birma dog. Men det er jo at spørge opdrætterne der :slight_smile:

Og nej, nr. 2 kat kan fint være en kat af både samme og anden race - jeg vil dog anbefale to af samme køn, da kønnene typisk leger lidt forskelligt (især når de er voksne) :slight_smile:

[QUOTE=Tullepigen90;1034346]Tak for jeres svar allesammen! Det er virkelig dejligt at i vil bruge jeres tid på at skrive og kommentere :smiley:

Jeg har besluttet mig for at jeg enten vil have en Hellig Birma eller en Ragdoll, og at det skal være en hankilling. Lige nu overvejer jeg mest en Ragdoll, da jeg jo kan forstå på jer at en Hellig birma IKKE kan trives som den eneste kat.

Desværre er det meget svært at finde en ragdoll han killing, som er til salg da det jo er en meget eftertragtet race. Så hvis i kender nogle der har en sød ragdoll hankilling til salg, så skriv gerne :smiley:

Og lige et tillægs spørgsmål… Hvis jeg vælger at få en hellig birma, skal den anden kat også være en hellig birma eller ville det gå med en huskat?[/QUOTE]

Er du slet ikke interesseret i at overveje en voksen ragdoll eller birma? Killinger er skønne, men de bliver jo ikke ved med at være denne lille nuttede hårbold… Den blir teenager, og driver sin ejer til vanvid… :høhø: Bare spørg nogle af dem, der har en killing i lømmelalderen… :tihi: Så du skal være forberedt på at hvis du køber en killing, bliver der nok ikke meget putning og nussen det første års tid…
Det gode ved en voksen ragdoll er at de bliver ligesom killinger når de leger og tumler rundt :smiley: Men der er så stadig tid til en masse nus, fordi de ikke har det samme energi niveau som killinger… (ikke ret længe af gangen ihvertfald… :tihi:)

Lige for at sige det… Vores Nobby (ragdoll) er enekat ja, men det er han kun fordi han er blevet købt alene af sin tidl.ejer… Jeg tror personligt efterhånden at han ville ha super godt af at få en legekammerat at tumle med - og jeg er ked af vi ikke kan tilbyde ham det som det er nu.

Lige en opdatering… Jeg har nu købt en lille skøn hellig birma, som ligenu er ver at vokse sig stor og stærk. Men om cirka 2 måneder er han MIN :rock::hjerte: Han er en chokoladetabby og er født d. 31/1-13.