Hellig birma vs. Ragdoll?

Tillykke med ham…på dit lille foto er han dog kun chokolade uden tabby :slight_smile:

Tak. Nå okay, jeg har lidt svært ved at se om han har tabby eller ej… Jeg har bare fået oplyst af opdrætteren at han er en chokoladetabby masket, men måske hun har taget eller skrevet forkert?!

Var inde og se dit album, og tabby er han ikke ihvertfald. (er han uden stamtavle ?)

Hvor er han en fin lille pelsbold. Stort tillykke :flag: med ham. :smiley:

Jeg har også fundet ud af at han ikke er tabby. Hun havde nemlig skrevet forkert… Han er nemlig en choko masket hankilling :hjerte:

Ja, han er uden stamtavle. Jeg ville rigtig gerne have haft en med stamtavle, men det var virkelig svært at finde en hellig birma killing som var til salg :frowning:

      • Updated - - -

[QUOTE=FinnFrode;1034960]Hvor er han en fin lille pelsbold. Stort tillykke :flag: med ham. :smiley:

[/QUOTE]

Mange tak :smiley: Jeg er også bare SÅ forelsket i ham :hjerte:

Tillykke med ham, personligt syntes jeg jo det er synd du har valgt stamtavlen fra, der er både ragdolls og birma på killingelisten.dk

Jeg synes også det er synd du ikke har haft tid til at vente på den rigtig kat med stamtavle.
Den koster kun 200,00 ekstra, og du ved præcist, hvad der ligge bag din killing.

Jeg vil ikke på nogen måde sige, der er noget galt med den opdrætter du har købt af, men ofte ser vi desværre at dem som sparer på stamtavlen også sparer på andre ting, så som div. test af forældredyr.

Alle racer har deres sygdomme og slås med, og ansvarlige opdrættere gør et utroligt stort arbejde i af sørge for at de katte som bruges i avlen er så sunde som overhovedet muligt. Nogle DNA testes for sygdomme, andre hjertescannes fælles er, at opdræt ikke bare er at sætte en hankat og hunkat sammen.
Hvad kender du til din killings forældre. ? Har de stamtavle, hvis ja burde killingerne også kunne få det. Hvis nej, så kan der altså ligge alt andet end Hellig Birma bag din kat, eller forældrene kan være for nært beslægtede, hvis du går længere tilbage.

Din killing kan være supersund og rask, men der kan desværre også gemme sig en ubehagelig overraskelse til dig, i form af en syg eller utrivelig kat i fremtiden.

Nu har jeg tænkt over det i flere dage og bliver altså nødt til at spørge …

Er killingen vokset op på et værksted?
Er det midlertidigt eller kommer den ind sammen med resten af familien, hvor den vokser op?

Lov i det mindste at du ikke henter den før den er gammel nok rent lovmæssigt! Og der er som regel en grund til at folk vælger at lave killinger uden stamtavle - der er som regel mere de ikke har styr på end bare maskefarven. Jeg håber inderligt, at alt kommer til at køre som smurt i olie, for hvis noget går galt har du ikke hunds rettighed - heller ikke i forhold til købeloven…
VH
Susanne

Da denne her tråd er gået hen og blevet ret negativ vælger jeg at jeg IKKE kommentere mere på denne her tråd

Hvordan kan du forvente at der ikke kommer en spids kommentar eller to, når du spørger om råd og derefter vælger at ignorere samtlige af dem?

jeg ser den ikke som negativ, mere som folk der er bekymrede. De ønsker jo ikke at du skal fortryde dit valg. Din bette bimse ser bare SÅ bedårende sød ud. Jeg håber du bliver utrolig glad for ham.

Når du er færdig med at være tøsesur, så prøv at læse denne tråd om et køb af “ægte” kat uden stamtavle gone wrong:
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=45815
Da killingerne blev annonceret til salg var vi nogle få med forbehold overfor opdræt uden stamtavle. Man kan faktisk sagtens få gode killinger ud af det, MEN i den situation sidder der som regel en “opdrætter” der har sat sig lige så lidt ind i tingene som køber, og NÅR tingene så går i hegn, så går de som regel helt i hegn. Du har som køber ikke en skid rettigheder i forhold til købelovns på den måde - og de få “negative” kommentarer er såmænd bare et udslag af bekymring fordi vi ved hvor galt det KAN gå… Der er så stor forskel på tabby og fuldmasket i den alder, at jeg såmænd bekymrer mig for om du er endt i gode hænder eller ej - men det er selvfølgelig ikke mit problem, det er dit. Det drejer sig langt fra kun om hvorvidt killingen har stamtavle eller ej - det drejer sig om en hel masse andre faktorer, som udløser nogle alarmlamper hos nogle af os.
VH
Susanne

Jeg skrev heller ikke for at være ond, negativ eller lign. med udfra en reel bekymring og dog med et håb om, at alt bare er super. Jeg kan faktisk ikke rigtig se nogen rigtig negativitet i de sidste 4-5 indlæg, kun bekymring.

Jeg syntes du skulle informeres om nogle af de ting man skal være opmærksom på, især også da du som handicappet måske ikke har resourcer til at takle en killing med problemer. Det er netop for dig utroligt vigtig, at du får en kat, som kan være dig en stor glæde i det daglige og ikke giver problemer, og det var kun udfra det jeg skrev mit indlæg.

Glæd dig da endelig til din lille misling :), men gå ind i det velforberedt og med øjene åbne. Du kan godt stille krav til din killings opdrætter, også uden at det opfattes negativt. Det er dig der er køber og dig der skal være 100% tryg.

Som jeg læser denne tråd så syntes du jeg du har været utrolig for jaget i at det er lige nu og her du ville havde en kat. Det er ikke for sjov det de andre skriver og birmaer har haft en del sygdomme som avler har forsøgt at få ryddet så man kan godt forstå dem som råber vagt i gevær over dit køb, for mange tænker ikke på kattens ve og vel , men kun penge.

Undre mig over at du sætter en tråd her inde og spørger om råd og hvad forskellen er på de 2 racer, for man ser tydelig at du ikke lytter til noget og lige giver tid til at tænke over det folk skriver, men du jager ud og køber med en sæk over hovedet. Min menig en kat køber man ikke bare lige du stillede spørgsmål om 2 racer, hvis man er nysgeri om dem, må man tage ud og se racerne snakke med avler og danne indtryk med det sagt det kræver et fodarbejde at få en kat.

Jeg har selv en birma og en bengaler og da jeg fik dem begge der gjorde jeg meget for at finde ud af om det var noget for mig …

Sorry, men dette skrev du d. 28 og folk henvistevtil killingelisten hvor der var både ragdolls og birma drenge. Så klart folk undre sig over du et døgn senere har købt en birma uden stamtavle, især da flere rådervtil en birma killing ikke bør være ene kat.
Så tror at alle bare bekymre sig, for både dig som kommende ejer, hvis der opstår problemer på sigt samt for en killing som ser ud til og være på et værksted… Og hvor opdrætter ikke kender farven, hvad kan der mon ellers være… Sådan tænker nogle af os inkl mig selv, hvorfor har killingen ikke stamtavle hvis forældrene er ægte birma ?