Hjælp 6 ugers killinger kaster alt op

Mine små mislinger på 6 uger og 3 dage er blevet syge :S

De har siden i går eftermiddags kastet alt føde og vædske op. Det føles i hvert fald sådan.
Hele natten med 1-½ times mellemrum har jeg hørt lyden af killing, der prøver at kaste op, og de fleste gange kommer der intet.
De har heller ikke appetit, undtagen til lidt mælk hos mor, men det ryger også op. Jeg har givet vand via sprøjte og det ryger op :frowning:

Vi får tid hurtigst muligt hos dr. dyr idag, men jeg tager gerne imod ideer og gode råd.

Jeg er især bange for at de skulle have indtaget klumpende kattegrus. De bruger nu bakken fint, og har på deres ture rundt i stuen også benyttet de stores bakken, med det klumpende grus.
Så en killing på bakken i går aftes. Afføringen var lys men helt fast og uden grim lugt, så det virker som om det er selve maven og ikke tarmen, der giver problemer.

jeg er virkelig nervøs. Dette kuld har kostet mange tårer og bekymringer, og jeg troede vi nu var over det værste.

Begge killinger har tabt sig siiden tirsdag aften, hvor de vejede 635 gram hver.
Nu siger vægten 565 og 605 :ked:

Åhh jeg håbber sådan at dyrlægen har en kur, der hjælper med det samme. De er dog stadig aktive og virker friske. :kryds:

:kryds::kryds::kryds: for at det ikke er noget alvorligt.

Mange tanker til jer…

Uha, jeg har desværre ingen råd i den forbindelse, men kan altid give et knus og krydse fingere - så frygteligt når den slags sker! Men mon ikke det er et godt tegn at afføringen synes at være okay og at de ellers virker friske og aktive, det håber jeg…

SUK

Hvad får de at spise? Og hvor længe har de fået fast føde?

De har fået fast føde siden de var 4 uger, men får stadig en del hos deres mor.

De har fået flere ting:

RC babycat vådfoder med cremefraice (den første uge)
Proplan kitten vådfoder
FP 21
Animonda killinge vådfoder med kylling
Råt hakket oksekød
Kogt fisk
Gourmet Gold mousse med kylling el. laks.

Meget lidt tørfoder - blanding af RC babycat og Applaws killing.

Afføringen har været fast hele tiden og der er heller igen diarre nu - kun opkastninger.:S

Lone, det er en god idé at få dem tilset af dyrlæge.

Min erfaring er, at det er langt mere alvorligt, hvis kun én killing er syg. Flere katte/killinger tyder på noget smitsomt og det er sjældent lige så farligt. Dog er små killinger naturligvis mere følsomme.

Håber de hurtigt er friske igen :kryds:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;595986]Lone, det er en god idé at få dem tilset af dyrlæge.

Min erfaring er, at det er langt mere alvorligt, hvis kun én killing er syg. Flere katte/killinger tyder på noget smitsomt og det er sjældent lige så farligt. Dog er små killinger naturligvis mere følsomme.

Håber de hurtigt er friske igen :kryds:[/QUOTE]

Tak - Morten har fået tid kl. 12.15. Du kan tro jeg tager ingen chancer og ved godt at der ikke må gå for lang tid med så små killinger.
I går aftes var det kun den vildtfarvede der kastede og, men så i løbet af natten begyndte den sorrel pige. Så det kan godt tyde på noget smitsomt.
Ind imellem er de legesyge og virker ikke generelt påvirkede endnu, så jeg håber vi er tidligt nok ude til at stoppe, hvad det nu end er inden det udvikler sig.

:kryds: :kryds: :kryds: for, at dyrlægen kan hjælpe. Du og dit kuld har fortjent lidt medgang efterhånden :trøste:

Jeg håber, dyrlægen har en mirakelkur :kryds::kryds:

Har de fået ormekur ?

Øv altså - kender godt den der never ending story følelse …

Har du været på udstilling, hos andre opdrættere, haft kattemenske besøg og fået “noget” ind?

Krydser fingre - du er gået når jeg kl. 14 kommer og skal ha’ vaccineret klinikkuldet

Ud fra min egen kedelige erfaring; hvor friskt var det rå hakkede kød, du sidst gav, imens de var raske? Har de fået det, så det paser tidsmæssigt med sygdom?
Amira reagerede også sådan der, da hun blev dårlig af hakket kød.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;596043]Øv altså - kender godt den der never ending story følelse …

Har du været på udstilling, hos andre opdrættere, haft kattemenske besøg og fået “noget” ind?

Krydser fingre - du er gået når jeg kl. 14 kommer og skal ha’ vaccineret klinikkuldet[/QUOTE]

Jeg var på udstilling i Søndags - fire dage før sygdoms tegn. Ingen andre katte er syge, og killingerne bor primært i soveværelset og kommer kun i stuen, nå de andre katte er i haven. Så der har ikke været nærkontakt, men som sagt har de brugt bakken i stuen enkelte gange.
Mad får de altid for sig selv og altid af rene skåle. Ingen andre katte har adgang til deres mad (undtagen mormis).

Tro mig jeg ærger mig også over at jeg tog på den udstilling, men det er jo altid nemt at være bagklog :frowning:

[QUOTE=pivnu;596055]Ud fra min egen kedelige erfaring; hvor friskt var det rå hakkede kød, du sidst gav, imens de var raske? Har de fået det, så det paser tidsmæssigt med sygdom?
Amira reagerede også sådan der, da hun blev dårlig af hakket kød.[/QUOTE]

Det har jeg også tænkt på :S Jeg har ikke haft det mere end 24 timer i kølskabet og det killingerne har fået har altid været det første fra pakken lige nå den blev åben, men jeg kan jo ikke udelukke noget.

Hvorlænge var Amira syg, og kunne dyrlægen gøre noget for at stoppe opkastningerne :?

Det kunne godt lyde lidt som da Knaldperlen blev sløj.
Lis herinde fra sagde at det måske kunne være orm og da vi var ved dyrlægen sagde hun også at det muligvis var det.
En ormekur gjorde ihvertfald at han hurtig var kvik igen og begyndte at spise.

Det er da værd at forsøge sig med en ormekur.

Alle de voksne katte har jo udgang til haven, så det kan jo ikke udelukkes, at mormis har noget skjult, som vi ikke har set symptomer på.

Jeg har netop selv taget konsekvensen af mit uheld, så at jeg kun køber friskhakket, og sørger for at det ligger i fryseren indenfor max. 6 timer efter hakning (det hakkes om morgen, jeg køber senest til frokost og nedfryser i portioner med det samme, jeg er kommet hjem med det). Jeg var vildt ulykkelig over min skyld i Amiras sygdom, og i mit tilfælde kunne det bare ikke være andet, da hun jo er allergiker og intet andet havde fået, og jeg tolkede også helt sikkert hendes dårligdom som et maveonde.
Amira fik kvalmestillende, Noroclav og Antepsin (det er noget til at beskytte maven). Pga. hendes allergi turde dyrlægen ikke give nogen former for probiotika. Desværre varede det ret længe for hende, men hun havde så også fået taget biopsier i munden kort forinden og var bare i forvejen slet ikke på toppen. Hun blev syg en onsdag, var til dyrlæge torsdag og jeg fik først vendt madleden mandag. Du kan læse tråden ‘Råt svinekød’.

[QUOTE=Wijelo;596066]Det er da værd at forsøge sig med en ormekur.

Alle de voksne katte har jo udgang til haven, så det kan jo ikke udelukkes, at mormis har noget skjult, som vi ikke har set symptomer på.[/QUOTE]

Ja vi havde heller ikke set symptomer på orm, men kuren hjalp meget hurtigt så vi går ud fra at det var orm han havde.

Jeg ville prøve at udelukke et foderemne af gangen. Og med tanke på min uheldige oplevelse, ville jeg personligt nok starte med Rc babycat.

Problemet er jo bare, at med så små killinger (og efter min mening også med så kraftig reaktion, selvom det havde været en voksen kat), så er der bare ikke tid til at starte på at udelukke foderemner et af gangen. De skal først og fremmest hurtigt i bedring ved hjælp af dyrlæge og så naturligvis noget foder, som mindst sandsynligt vil give problemer.