Hjælp 6 ugers killinger kaster alt op

Det kan du have ret i. Men jeg mener stadig, at det kan være Rc babycat, der gør udslaget. Alle mine har været syge af det foder, og de har kastet op med lyd på - ikke en særlig rar ting at opleve.

Jeg vil gerne lægge hovedet på blokken på at killingerne hverken har orm eller ædt kattegrus eller noget.

De har noget smitsomt og de skal til dyrlægen (som de også kommer) og bortset fra det skal du hverken begynde at eksperimentere med ormekure eller foderskift eller andet lige pt. Dyrlægen foreslår formodentlig/forhåbentlig noget antibiotika og muligvis et par timers faste. Og de burde også have noget kvalmestillende. De skal have ro og ikke eksperimenteres yderligere med i de næste døgn og hvis det er det rette antibiotika, kan du se en bedring i løbet af få timer.

Enig.
Kalle fik ormekuren og to indsprøjtninger hos dyrlægen, den ene var med noget appetitvækker, den anden ved jeg faktisk ikke hvad var, måske et skud antibiotika, det var Tommy som var ude med ham nemlig, men det hjalp hurtigt.

Med tanke på hvad der skete med mine voksne katte, da de spiste af min sidste pose Rc babycat, så ville jeg bestemt have det i baghovedet. Det kan jo være, at det ikke var den eneste “dårlige” pose.

Så RC Babycat skal stadig forhekses, selvom vi ikke aner, om der var noget galt med foderet?
Jeg synes nu det lyder mere sandsynligt, at det hakkede kød efter 24 timer hjemme + butikkens opbevaring kan give problemer.

Susanne, er det blevet dokumenteret, eller er det (stadig) gætterier/formodninger?

Er foderet blevet undersøgt, som en/flere foreslog dig i en anden tråd?

Det kan godt være dyrlægen siger det ikke er muligt, da man ikke ved, hvad man skal lede efter, men jeg erindrer at en forum-bruger anbefalede dig at få foderet undersøgt andetsteds (vare det levnedsmiddel-kontrollen :?).

Det er sjældent man ved præcist, hvad man leder efter ifbm evt fødevareforgiftning, men det hindrer da ikke at der laves masser af den slags undersøgelser, ellers ville det sjældent/aldrig blive påvist, hvad folk blev syge af.

Det behøver altså ikke at være noget voldsomt sygeligt de fejler. Alle katte har bakterier og mine katte har f.eks. ikke de samme bakterier som Lone’s katte har. Når nu killingerne er begyndt at gå på den store kattebakke kan det simpelthen bare være at de for første gang har mødt en ny bakterie, som de voksne er helt vant til og som de derfor ikke har nogen reaktion på.

Så ingen grund til at sætte det helt store apparat i gang - det mest sandsynlige er, at det er en forholdsvis harmløs baktusse.

Mine killinger brækkede sig ikke - og gosh de havde orm, omend de ikke var synlige på dem … Tråd et eller andet sted om det herinde.

De er 16 uger på søndag - de har spist masser af Babycat.

Der florerer pt opkastning rundt omkring - så det kan være noget du har hentet hjem. Lad dyrlægen kigge på dem - i den alder er der ikke “råd” til at eksperimentere - og så er det fredag …

[QUOTE=danpia;596101]Susanne, er det blevet dokumenteret, eller er det (stadig) gætterier/formodninger?

Er foderet blevet undersøgt, som en/flere foreslog dig i en anden tråd?

Det kan godt være dyrlægen siger det ikke er muligt, da man ikke ved, hvad man skal lede efter, men jeg erindrer at en forum-bruger anbefalede dig at få foderet undersøgt andetsteds (vare det levnedsmiddel-kontrollen :?).

Det er sjældent man ved præcist, hvad man leder efter ifbm evt fødevareforgiftning, men det hindrer da ikke at der laves masser af den slags undersøgelser, ellers ville det sjældent/aldrig blive påvist, hvad folk blev syge af.[/QUOTE]

Jeg har set, hvordan mine katte reagerede på foderet, og det har jeg vidner på. Derfor ville jeg ikke udelukke noget, hvis det var mig. Om killingen er død af det, det ved jeg ikke, og det bliver nok aldrig opklaret. Men jeg har set reaktionen fra mine voksne katte, og den var voldsom.

Må jeg komme med et lille pip her?

Alle supermarkeder under Coop er jo begyndt at gasse deres hakkede kød, så jeg vil kraftigt anbefale at man stopper med at købe sit hakkekød til kattene i supermarked, da bakterierne nu er lidt anderledes end før og SNILDT kan give opkastninger og/eller dårlig mave da holdbarhedsdatoen er uforskammet lang…det er i den forbindelse også slut for mennesker at spise en rosastegt hakkedreng!!

Køb frisk hakket hos slagteren, det kan betale sig på sigt.

Hvis kødet har været gasset, så kan det meget vel være derfor kattene nu kaster op hvis de har fået det tilbudt inden for 24 timer.

Men om der er tale om virus af en art, kan nok heller ikke udelukkes.

[QUOTE=danpia;596101]Susanne, er det blevet dokumenteret, eller er det (stadig) gætterier/formodninger?

Er foderet blevet undersøgt, som en/flere foreslog dig i en anden tråd?

Det kan godt være dyrlægen siger det ikke er muligt, da man ikke ved, hvad man skal lede efter, men jeg erindrer at en forum-bruger anbefalede dig at få foderet undersøgt andetsteds (vare det levnedsmiddel-kontrollen :?).

Det er sjældent man ved præcist, hvad man leder efter ifbm evt fødevareforgiftning, men det hindrer da ikke at der laves masser af den slags undersøgelser, ellers ville det sjældent/aldrig blive påvist, hvad folk blev syge af.[/QUOTE]

Ud fra dit (ikke) svar konkluderer jeg, at foderet IKKE er blevet undersøgt, dvs det er formodninger.

Jeg siger ikke der er noget glat med formodninger, men man skal passe på med at stille det op som fakta.

Susanne, hvis du stadig har posen - og det har du måske, så kan du jo lige skrive datoen herinde, så kan folk jo lige tjekke deres pose og evt holde øje med suspekte symptomer. Ved godt du ikke har fået anlyseret dit foder og vi derfor er ude i ren spekulation, men en dato kan jo ikke skade, og hvem ved, måske kan der drages paraleller…

Jeg vil tro der også er et batch nummer, det kunne måske også findes frem, hvis posen stadig haves
:slight_smile:

Datoen på posen er 22/06/12 som sidste holdbarhedsdato. Batchnummer hvor finder jeg det?

Jeg vil absolut heller ikke eksperimentere.
Pose med RC babycat er næsten tom. Mormis æder det i stor stil, og med de mængder hun indtager burde hun være den første syge af foderet.

Jeg tror også et en fremmed baktusse har generet mavserne, og håber at det kan stoppes hurtigt.

[QUOTE=Susanne L. Moshage;596135]Datoen på posen er 22/06/12 som sidste holdbarhedsdato. Batchnummer hvor finder jeg det?[/QUOTE]Jeg ved slet ikke hvad et batchnummer er, så øøøøhhh…:høhø::tihi:

[QUOTE=Wijelo;596147]Jeg vil absolut heller ikke eksperimentere.
Pose med RC babycat er næsten tom. Mormis æder det i stor stil, og med de mængder hun indtager burde hun være den første syge af foderet.

Jeg tror også et en fremmed baktusse har generet mavserne, og håber at det kan stoppes hurtigt.[/QUOTE]

Hvis mormis guffer løs uden noget, så er det nok ikke det. Heldigvis.

Jeg googlede lige:
“Royal canin batch number”
og fandt:
http://www.vetschoice.co.za/press0407c.html

Hvor der bla. står:
“The date of manufacture can be determined by the BATCH number which is printed directly below the expiry date and can be identified by the word “BATCH” followed by a date sequence e.g. 08/03/2007”

Jeg har lige kigget på min sæk RC Gastro Intestinal, i bunden af posen står holdbarheds dato, efterfulgt af et langt nummer, jeg vil tro det er deres batch nummer.

Jeg ved slet ikke hvad et batchnummer er, så øøøøhhh…:høhø::tihi:

Al medicin og mange andre ting har batch nummer, det er unik ID af produktions-batchet, dvs alle med samme batch nummer er fra samme produktion og dermed med samme indhold.
Der kan sikkert godt være forskellige batch, med samme dato. De er bare ikke fremstillet ‘sammen’.

[QUOTE=Helene;596115]Alle supermarkeder under Coop er jo begyndt at gasse deres hakkede kød, så jeg vil kraftigt anbefale at man stopper med at købe sit hakkekød til kattene i supermarked, da bakterierne nu er lidt anderledes end før og SNILDT kan give opkastninger og/eller dårlig mave da holdbarhedsdatoen er uforskammet lang…det er i den forbindelse også slut for mennesker at spise en rosastegt hakkedreng!!

Køb frisk hakket hos slagteren, det kan betale sig på sigt.[/QUOTE]

Problemet med alm. supermarkedskød er jo også, at det typisk har været transporteret til butikken og derfor umuligt kan være hakket samme dag heller. Jeg har i hvert fald endnu til gode at se en dags dato hakke-dato på det alm. ‘budget’-kød.
Men Føtex har Mesterhakket, som er hakket samme morgen. Andre butikker med egen slagter kan helt sikkert også hjælpe :slight_smile:

[QUOTE=pivnu;596177]Problemet med alm. supermarkedskød er jo også, at det typisk har været transporteret til butikken og derfor umuligt kan være hakket samme dag heller. Jeg har i hvert fald endnu til gode at se en dags dato hakke-dato på det alm. ‘budget’-kød.
Men Føtex har Mesterhakket, som er hakket samme morgen. Andre butikker med egen slagter kan helt sikkert også hjælpe :)[/QUOTE]Jeps, der er jeg enig. Men synes man skal holde sig fra det der ER pakket og hakket. Køber selv Føtex mesterhak da det er noget af det bedste og mest friske af supermarkedsprodukter. Den store Kvickly over på Englandsvej kunne i dag ikke hjælpe mig med frisk hakket, så jeg smuttede hen i Halalslagteren i stedet.