HJÆLP, Hvilken race skal vi vælge?🙀

og her kommer så den yderligere udfordring - det skal helst være en hun, da vores nuværende kat er en stereliseret han :grin: Har læst det klart er en fordel hvis de ikke er samme køn. i forhold til at få bedst mulig success med at de skal kunne leve sammen

Her vil jeg så sige, at “lige børn leger bedst” - oftest :slight_smile:

Der er drengelege, og der er pigelege :slight_smile:
Så jeg ville faktisk gå efter en hankastrat, når nu I har sådan en i forvejen :slight_smile:

4 Synes om

ok, interessant. Det jeg har læst er det med at dele territorie kan være lettere hvis det ikke helt på samme måde føles kom en konkurrent. men vil ville da også gerne have en dreng til :smiling_face_with_three_hearts:

ang. køn, så er det hip som hap… her hjemme har vi både han kastrater - hun kastrater, vi har fertile hunkatte og faktisk også fertil hankat… og de leger ganske fint sammen - men som @PiaB skriver, så leger lige børn bedst… :smiley:

Hvis i søger en “buttet” kat med pels - så vil jeg helt klart anbefale jer at se evt på Ragdoll…
Vi har også American Curl her i hytten - men den er ikke buttet men har længere pels…

1 Synes om

Hvad siger I til dem her? Find på DBA - køb og salg af nyt og brugt

De ser også skønne ud, American Curl. Dem har jeg også overvejet. Jamen godt at høre jeg ikke skal lade mig begrænse så meget af om det er en han eller hun :):relaxed: Men drengene ville når det så er sagt også meeeget gerne prøve at få killinger på et tidspunkt. Men det er mindre vigtigt i forhold til bare at finde den rigtige kat.

Der er flere forskellige typer af burmesere og det er korrekt, at de fleste af dem, du ser i Danmark er ret slanke, men der er også den amerikanske burmeser, som i høj grad er ret buttet at se på. Hende her har faktisk altid mindet mig om en mini-brite i udseendet :slight_smile:

Burmeseren er - især for hunkattenes vedkommende - meget intelligent. Jeg har flere, som er gode til at apportere og én har også opdaget, at man selv kan åbne døre (knap så snedigt, når det er på et hotel) :slight_smile:

personligt ville jeg ikke vælge en blanding - man ved bare ikke hvad man får… og slet ikke hvis du vil have killinger, der er altså rigeligt blandingskillinger…

I skal være velkommen til at komme her og se, her kan i både se Ragdoll, American Curl, Europe og Kurilean Bobtail.

2 Synes om

Enig! Og 3.000 kroner for en multi-blanding af garanteret utestede forældre (hvor både Ragdoll og Maine Coon kan have hjerteproblemer) er megadyrt.

5 Synes om

Hej Temple, Det har du da ret I og det er af temperament dybest set en burmeser vi søger tror jeg. Men hvor skaffer man en amerikansk Burmeser? Og hørt i forhold til blanding. Jeg troede bare at det kunne være sundt at blande

Den unge dame på billedet er pt. til parring i Sverige hos en hankat af samme type :wink: Hvis alt går vel, har jeg derfor amerikanske burmeserkillinger til salg i november/december :slight_smile:

uuuuh :smiley: vi har godt nok sat næsen op efter en lille ny til august. men det vil jeg tage kraftigt med i overvejelse.

1 Synes om

Du er velkommen til at finde mit katteri på Facebook Templebar Burmese så kan du følge med og kontakte mig den vej, hvis ikke I finder en anden løsning i mellemtiden :slight_smile:

Ih altså :heart:

1 Synes om

"Far: Maine coon/skovkat blanding
mor: skovkat/ragdoll blanding. "

Det er uansvarligt at opdrætte den slags katte.

Hvis man som her blander alle mulige langhårede racer sammen, så aner man ikke, hvordan pelsen bliver. Der er risiko for, at pelsen vil kræve daglig pleje. Eller at katten skal puddel-klippes en gang om året. Og hvorfor så vælge en langhåret kat?

6 Synes om

OG dem der laver den slags blandinger foretager så godt som aldrig de nødvendige helbredsmæssige test, som ansvarlige opdrætter af racerne får lavet :slight_smile:

4 Synes om

I alle de nævnte racer er der forekomst af arvelig HCM. Vi andre betaler 1000 kr, hver gang vi får scannet en avlskat. Netop for at reducere risikoen for, at en ung kat falder om med blodprop. - Sådan nogle DBA-opdrættere blander ubekymret det hele sammen. De opfatter ikke den helbredsmæssige kvalitet som en del af deres ansvar.

3 Synes om

Jeg forstår godt, at du godt kan lide det runde look… Jeg elsker det også :wink:

Vi er til sociale katte, og elsker vores européer. Vi har også hellig birma og kurilean bobtail, som.er fantastiske katte, men de er langhårede. Bobtail fås i kort, så måske en anden mulighed? Deres manglende hale er ikke et gen, de får ‘følgesygdomme’ af :slight_smile:

Og så har vi vores elskede, meget sociale brite. Han er lidt speciel ift de fleste briter pga han er så social. Så med vores næste brite kommer vi til at få efter bestemte opdræt, vi ved har sociale katte. Dem jeg kender er DK Chalinas, DK Gugs og Chagall (den sidste laver mest burmeser)

Vi opdrætter Kurilean bobtail og som Lykke skriver findes de både i langhåret og korthåret. og har ingen defekter af halen. Det er en social og vil gerne lege, men det er ikke en kat der render rundt med 120 i timen

Du kan læse om dem og se flere billeder og video på vores hjemmeside

Jeg vil anbefale dig at besøge forskellige opdrætter, så I kan se, røre og fornemme hvilken der er den rette for jer

Jeg opdrætter Maine Coons og ja som flere andre har skrevet så passer de generelle karaktertræk på mange racer og i store træk også på Maine Coons.

De er nok ikke generelt så meget for at blive slæbt rundt på, men vil gerne løftes. De elsker at lege, som i seriøst giv dem et barn og de er begge beskæftiget i timer :slight_smile:
Langt de fleste kræver meget lidt pelspleje, nogle linjer mere end andre, men de fleste har deres naturpels som de selv passer og så en børste igennem i ny og næ.

Det er korrekt som der bliver skrevet at Maine Coons kan have hjerteproblemer, men det er der nu også mange andre racer der har. Jeg både gentester og scanner min avlsdyr, så risikoen er klart minimeret. Hvis du bestemmer dig for at ville se mere om Maine Coon, så gør dig lige en tjeneste at købe hos en registreret opdrætter som tager sig tiden til at sætte sig ind i racen og passer på at de forbliver så sunde som muligt.

Jeg har 7 killinger på 2 uger til at gå lige nu, I er mere end velkomne til at komme og se dem. Men være advaret sådan en lille maine coon killing er totalt nuttet, så have næsen i sporet hvad det er du er på udkig efter, ellers ender du med at købe alle 7 :wink:

Du kan se flere billeder af killingerne her Redirecting...
og de har også deres egen tråd herinde DK ChiCha’s B-kuld 2019 Maine Coon

Som andre også har skrevet tag ud og kig ved flere forskellige racer, et er at kigge billeder, et andet er at tage ud og gramse på dem. Jeg vil tror de fleste opdrættere har det som mig at vi hellere end gerne viser vores katte uforpligtende frem.

Iøvrigt så ville jeg vælge en kastrathan med ca. samme energiniveau og legemønster som I har nu. Efter devisen, som andre også har nævnt, lige børn leger bare bedst. Så hvis I vurderer at jeres kat er til tumlelege så vælg en der vil tumle osv.

Pøjpøj med at finde lige netop den kat som passer ind hos jer.