Hjælp - Killingerne taber sig i vægt!

Pinapple fik 5 killinger i mandags ( 1000 tak for jeres hilsner )
Men de var jo lidt små og er født 4 dage for tidligt.
Der er 1 killing der tager fint på, men de resterende 4 taber sig ca 2 gram om dagen !!
Vi giver de 4 flaskesupplement, gør det ondt værre for mælkeproduktionen da de jo så ikke vil ælte og patte lige så meget ??
Kan vi gøre noget for Pineapple for at sætte skub i produktionen af mælk ??
Er det nødvendigt at give de 4 små 100 % flaske ??
Hun passer og vasker alle de små fantastisk !!
Håber panelet kan hjælpe -jegkrydser -jegkrydser -jegkrydser -jegkrydser -jegkrydser

Hvis de er født på dag 59 kan det være svært at få dem til at klare sig - holder du dem varme, så de ikke skal bruge energi på den del?

Går ud fra at du regner fra dag 63 - når du skriver 4 dage for tidligt.

-jegkrydser for at det vender og alle klarer den.

KH
Linda

Har mor-mis lagt ordentligt mælk til?

Hvis ikke ville jeg skynde mig at få fat på noget Primeran…det gives 1/2 tbl 3 gange dgl til mælen er løbet ordentligt til. Det virker, skal jeg hilse og sige :slight_smile:

Der sker ikke noget ved at give killingerne en smule mælkeerstatning, så har de kræfter til at patte hende op.

Jeg ville give dem lidt ved siden af… håber at de klare den

Hvor køber man Primeran - Hos dyrlægen eller dyrhandlere ??

Du smutter ud til din dyrlæge…hvis han/hun ikke kender til at primeran har den virkning, kan der ringes til min dyrlæge Vibeke Relund på Herning Dyrehospital.

Hvordan holder man bedst muligt killingerne varme hvis man ikke har en varmepude ??
De ligger et sted uden træk på en hylde i vores klædeskab !!
Mælkekirtlerne virker hævede men synes ikke der kommer meget ud !!

Jeg ville klart også give dem noget, for lige nu drejer det sig jo om de skal overleve, så skal du se så kommer mælken ned og hun lægger sig med sine killinger

Bare du sørger for at underlaget er tørt, skal mor-mis nok holde killingerne varme. Jeg ved godt at nogen bruger varmepuder og andere varmeting som lamper osv, men det er i mine øjne en stor fejl, for killingerne skal så bruge energi på at regulere kropstemperaturen og det mister de vægt på. Lad mormis ordne den sag.

Jeg synes du skal få fat på Primperan nu, der går ikke så lang tid fra du starter behandlingen til der er løbet mælk til.

Held og lykke med det…skulle du få brug for hjælp, så må du gerne ringe til mig, det er nogen gange nemmere :slight_smile:

Den ene af de små virker som om den slet ikke kan finde patterne. Den nulrer rundt uden at få noget ud af sine anstrengelser for til sidst at falde i søve oven på missemor !!

Tak Khin-Mya det er rart at vide :slight_smile:

Uha det er ikke sjovt.

Jeg kender ikke det præperat der henvises til. Og jeg har ingen erfaring med tidl. fødte.

Men mine missemødre der ikke har vildt gang i mælkeproduktionen har jeg haft stor held med at give A/D fra Hill´s og Recovery fra RC. Samt KMR.

Killingerne ville jeg støtte fodre og håbe på det bedste.

-jegkrydser -jegkrydser -jegkrydser

Mange tak for Jeres hjælp.
Vi vil hjælpe pineapple og killingerne med flaskemad !!
Skal nok opdatere hvordan det går med de små mislinger !!

-gruppekram -drik

-jegkrydser -jegkrydser -jegkrydser -jegkrydser -jegkrydser -jegkrydser -jegkrydser -gruppekram

Den er ved at være træt. Du kan starte med at give den væske med druesukker, det giver hurtigt energi da druesukker optages meget hurtigt. En killing der er dehydreret vil have blege gummer og mørkfarvet urin.
Du kan mærke om killingerne har en tilpas temperatur, de skal føles varme at røre ved. Men det plejer at være nok at hunkatten ligger der. Er der en killing der begynder at virke kold så kan du vælge at varme den op evt. med varmedunk eller i mangel af den kan man med held bruge en flaske eller isterningeposer med varmt vand. En kold killing skal varmes op inden den bliver fodret.

Marina

Primperan til at lægge mælk ned? Har jeg godt nok aldrig hørt om, det er et kvalmestillende præparat, men at det kan bruges til det andet, synes jeg lyder rigtig interessant! [bigloony]
Jeg håber de små mislinger begynder at tage fint på! Held og lykke med dem!

Fandt dette i min samling:

"Mælk, der forsvinder:
Jeg har hos min dyrlæge fået recept til følgende produkt:

Syntocinon* 6,8 mikrog (4 IE)/dose dos Oxytocin 5 ml næsespray.
Producent er Novartis Healthcare A/S

Det er faktisk et produkt til ammende kvinder…
Det er en næsespray, men på katte sprøjtes det på slimhinden i munden.
Jeg har fået mælken op at køre på 2 hunkatte, og derved undgået at
skulle flaske killingerne op. Det er genialt førstehjælp, og det kan
doseres flere gange dagligt. Det kan bruges indtil, at killingerne har
oparbejdet en naturlig “mælkebar”. Det forudsætter selvfølgelig at
hunkatten er i foderstand til at yde mælk."

Primperan er kvalmestillinde medicin til mennesker!

Har du undersøgt, om killingerne har ganespalte?
Har du prøvet forsigtigt at trykke på dievorterne for at se, om der kommer mælk?

Ja primperan er kvalmestillende til mennesker og tilfældigvis har præperatet den “birvirkning” at den giver mælkeløb på katte.
Vi er faktisk rigigt mange der har afprøvet det. I min omgangskreds, senest min veninde, der har en hunkat der ikke lagde tilstrækkeligt mælk ned og killingerne tabte sig…allerede efter 5 timer var der tydelig forandring.
Jeg har anbefalet det til mange andre hvor virkningen har været den samme.
det gode ved primperan er, at der ingen bivirkninger er, det skader hverken hunkat eller killinger.

Det har jeg aldrig hørt om, vil du forklare lidt mere?

Derfor uden vil jeg ønske al mulig held og lykke med de små -jegkrydser -jegkrydser

Hanne, tak for dit svar, vil du ikke være sød at forklare lidt mere, ikke at jeg har behovet nu, men man skal aldrig sige aldrig.
Det lyder rigtig interesant.