Hjælp - Killingerne taber sig i vægt!

Jeg har ikke selv haft brug for det, så nærmere forklaring kan jeg ikke give.
Gemmer bare den slags råd, når jeg støder på dem.

Lille opdatering på de 5 små -catsleep
1 killing klarer sig fint og tager på med kun mors mælk !!
De resterende 4 får flaske.
2 af dem tager lidt på, men desværre er de 2 sidste ikke meget for flaske eller mors mælk idag, og har derfor tabt sig lidt.
De ville godt have flasken igår…
Vi og killingerne kæmper stædigt -jegkrydser

Tusind tak for update.

Du kan tro jeg tænker på jer!!! -love

Istedet for flaske, ku’ du prøve at give dem med en engangs sprøjte i munden, da bestemmer du lidt for meget der skal komme ud, har de først fattet ideen suger de som regel stempel i bund.
Lad en lille dråbe sidde på spidsen af sprøjten.

Tak for jeres gode råd og medfølelse !!
De små fik mad kl. 13.30 og der tog de 4 “flaskebørn” alle for sig af mælken.
Dog stadig de 2 af dem mere end de andre.

Krydser fingre for alle missebørnene -jegkrydser -jegkrydser

Det har jeg aldrig hørt om, vil du forklare lidt mere?

Derfor uden vil jeg ønske al mulig held og lykke med de små -jegkrydser -jegkrydser[/quote]

Tjaaa jeg kan faktisk ikke give dig nogen forklaring, andet end at en eller anden dyrlæge fandt ud af at Primperan har den bivirkning at den giver mælkeløb.
Det sker jo en gang imellem at de finder de der underlige bivirkninger…du ved, lige som med Stesolid der får katte til at æde -rulleøjne

En kalkinjection er det bedste efter min mening. Den giver missepigen den hjælp der skal til for at lægge mælk ned. Mine missepiger får altid en kalkinjection efter en overstået fødsel OG en smule oxytocin…det er fremragende hjælp til en nybagt missepige. OG så risikerer man ikke de polulært sagt går sukkerkolde.
HUSK at veje mislingerne INDEN du giver dem mad OG så kom 3 ml i en engangssprøjte…og når de 3 ml er spist så vej igen…de skal have indtaget 1 ml pr 35 gram vægt…hver gang.
Brita

Det er sgu ligesom en rutschetur - først går det dårligt, så lidt bedre for så at slå over i rigtig dårligt.
3 ud af de 5 klarer det fint.
De 2 sidste vil ikke rigtig spise hverken hos mor, flaske eller engangssprøjte.
Den ene af de små er helt slap og virker som den helt har givet op !!
Vi tuder snart !!! -ked -græd
Hvad gør man ved mistanke om forstoppelse ???
Mormis vasker og tager sig rigtig godt af killingerne.
Den ene af de 2 der ikke vil spise er hård på maven, vi har prøvet at agere missetunge med vat og har fået den til at tisse. Urinen er fin klar !!, men der kommer ikke “stort”

Undskyld, men følger du et af vores råd?

Jeg kan ikke rigtigt læse mig frem til det :slight_smile:

Ja, vi har prøvet med engangssprøjte i stedet for flaske !!
Og med hensyn til Kalkinjection og Primperan til missemors mælkeproduktion, så har hun masser af mælk, de 3 der patter har " pattet hende op"
Men kan de skyldes forstoppelse at de ikke vil spise idag, de spiste jo i går ???

Jeg må blive dig svar skyldig, det er ikke så nemt når man ikke har fulgt killingerne på tæt hold.
Men ja de kan godt have forstoppelse, især hvis du bruger KMR-pulver.

Vi bruger Royal Canin Baby Cat Milk !!
Når vi prøver at give dem mælk stritter de i mod og spytter det ud hvis man kommer lidt i munden på dem !!

Jeg er ked af at skrive følgende OG det er egentlig heller ikke korrekt, for jeg har jo kun lidt ast gå efter…MEN…
Som jeg læser det, tror jeg mislingerne ER født for tidligt OG de der ikke har hverken energien eller kræfterne til det har for dårlig udviklede lunger. Lungevævet udvikles først sent i et fostres udvikling og er de, som du selv skriver født 3 dage for tidligt, kan de være på den forkerte siden af grænsen.
Sidste år sad jeg i præcist samme situation som du, og dèt du skriver var PRÆCIST det samme jeg var igennem. Jeg sondrefodrede endda.
HVIS lungerne ikke fungerer kan de ikke sutte og det kan endda være så slemt, man kan se de nærmest lider NÅR de har fået mad via sonde.
NÅR lunger ikke fungerer OG en krop tilføres mad d.v.s. energi, får organerne jo noget at arbejde med, og dermed også lungerne. Kan de ikke arbejde så ligger misling nærmest og trækker vejret med hele kroppen.
Jeg håber virkelig jeg ikke får ret, men med det du skriver, vil jeg altså tro dine killinger ikke er udviklede nok i lungerne til at kunne fungerer.
At nogle af dem så er, er fordi de lige netop er ovre den grænse for AT lungerne er ok.
Brita -jegkrydser

Håber virkelig ikke du har ret men lyder meget sansynligt…
De 2 der har det svært var også de mindste ved fødslen. 69 og 78 gram. de vejer her på 3 døgn 91 og 84.
Den rigtig dårlige har også " klikke" lyd når den trækker vejret, men den anden lyder fin !!

“… ved fødslen. 69 og 78 gram. de vejer her på 3 døgn 91 og 84.”

I den rækkefølge - altså fra 69-91 og fra 78-84?

Fra 69-91 er faktisk fint, for jo lavere fødselsvægt des mindre vægtstigning.
Fra 78-84 er bestemt ikke ret meget, men du skal også tænke på, at du den ene gang måske har vejet før tis og afføring og efter mad, og den næste gang omvendt.
På den måde kan man blive ret forskrækket.
Faktisk vejer tis overraskende meget. Det konstaterede jeg nemlig med mine sidste hittemipser, da jeg vejede det wc-papir, jeg havde stimuleret tisafgang med.

Selv om du sidder meget ved killingerne, kigger du ikke på dem 24 timer i døgnet, og når missemor har masser af mælk, kan det godt være, de to små også drikker hos hende, når du ikke ser det. Et kuld killinger drikket ofte i hold. “Tromlemaven” og flaskevægringen kunne tyde på det.

Er du sikker på, den “tromlemavede” har forstoppelse, kan du komme et par dråber parafinolie i dens mælk. Det hjælper og skader i hvert fald ikke.

Ellers ville jeg krydse fingre og stoppe med at give de små tilskud - aller højst lidt revolyt eller sukkervand. Det lyder nok barsk, men deres mor har mælk, og vil de ikke sutte, er der noget i vejen med dem, som du ikke kan gøre noget ved.

Kan anden olie bruges - har det ikke hjemme.
Skal det være alm. sukker eller drue sukker ???

Jeg konfererer lige med en af mine bøger for at se, om der er noget alternativ til parafinolie.
Så vender jeg tilbage!

Så er jeg her igen.
Som alternativ foreslås kattemalt, fordi det indeholder parafinolie, men du kan også give den noget havresuppe. Kog nogle havregryn i vand i ca. 4-5 min. og si det meget omhyggeligt bagefter. Heri kan du så komme en smule druesukker og et par korn salt.
Havresuppen fedter tarmene ind og giver samtidig næring.

Forstoppelse kan opstå, hvis killingen har været dehydreret, eller den har fået mælkeerstatning, lavet på pulver, og især hvis man har brugt for meget pulver.

Læste samtidig, at den udspilede mave også kan skyldes luft pga. fejlgæring. Her hjælper parafinolie også, og under alle omstændigheder er det vigtigt at gnide dens mave helt oppe fra brystkassen og ned. Prøv også (lige som hos spædbørn) at lave cyklebevægelser med dens bagben.
(Luft i tarmene er som regel smertefuldt, og så vil killingen ofte være meget urolig)

-græd Mistede den ene lille killing i nat !! -riprip -ked
Her til morgen har den anden “ikke spisende” killing drukket lidt mælk !!
Vil straks prøve med “cyklebevægelser” og parafinolie.
Ja, den har haft afføring før så der er “hul igennem”
Ang.dosering af pulver har vi fulgt anvisningen meget nøje.
Endnu engang 1000 tak for al Jeres hjælp