Hjælp - Killingerne taber sig i vægt!

-riprip Bette mis.

Det gør mig ondt at læse, at den ene gav op, desværre må jeg skrive, ender det oftest sådan, ved for tidligt fødte, da de som Brita skriver ikke har færdigt udviklede lunger.
-jegkrydser -jegkrydser -jegkrydser For at resten overlever. Held og lykke.

“… Ang.dosering af pulver har vi fulgt anvisningen meget nøje.”

Det frarådes efterhånden mange steder at bruge pulvermælk til killinger under 3 uger.
Uanset hvor omhyggeligt det blandes, danner det “bundslam”, når det har stået et stykke tid, og det gør det også i så små killingers tarme med det resultat, at det danner “propper”.

Har en killing tilmed på et tidspunkt været dehydreret, er risikoen endnu større.

Skift pulveret ud med flydende KMR-mælk og så held og lykke med mislingerne.

Først og fremmest… Jeg er virkelig ked af du har måtte igennem alt det… Stakkels jer, både misser og opdrætter… Håber de andre mislinger overlever! -jegkrydser Glæder mig til en forhåbentlig god nyhed om et par uger… :slight_smile:

Derudover vil jeg altså gerne lige fremhæve, HVOR er det FEDT hvorn alle jer garvede opdrætter hjælper! Det er bare alle nogle råd jeg vil huske på, når min missepige nedkommer om en 3 ugers tid…

Karen, min mentor, har godt snakket om at lave en liste til mig med alt det nødvendige at have i huset til sådanne eller lignende situationer… Men vi er ikke nået så langt… Og efter at have læst denne tråd, kom jeg bar sådn til at tænke på at det ville være super at lægge en liste herud, måske i lektikon med alle de gode råd/præparater der er gode at have… Så var det ikke en ide at i slog hovederne sammen og lavede en liste til alle os nye opdrættere…

DK hyrland - Du må altså undskylde, jeg lige poster mit foreslag her, men kom bare lige i tanke om det…

Har fået tid hos Dr.Dyr kl. 14 så missemor kan få Primperan
Dyrlægen forklarede at det er noget med et hormon der hedder prolaktin som får mælken til at løbe og mangler eller har hun for lidt af det kan primperan hjælpe, da det indeholder prolaktin.

Tak Khim-Mya for det gode tip !!

Hjemme fra dyrlægen igen !!!
Pineapple har fået Primperan så nu håber og venter vi på at det virker !!!
Og håber at det var det der skulle til !!
Den lille savlende svage killing er død !! -riprip
Men de resterende 3 ser ud til at have klaret skærende i denne omgang.
Mange tak til alle Jer der har prøvet at hjælpe os, det er vi meget glade og taknemmelige for…
Alle jeres godt råd og erfaringer er gemt så vi har dem til eventuel senere brug !!
Håber ikke vi får brug for dem…

Godt at høre de tre har klaret den.
Jeg er meget interesseret i at høre hvad dosis primperan de skal have hvis uheldet er ude.
Så er det nemlig bare at have lidt liggende, jeg venter nemlig snart killinger.
MVH
Heidi

Har fået tid hos Dr.Dyr kl. 14 så missemor kan få Primperan
Dyrlægen forklarede at det er noget med et hormon der hedder prolaktin som får mælken til at løbe og mangler eller har hun for lidt af det kan primperan hjælpe, da det indeholder prolaktin.

Tak Khim-Mya for det gode tip !![/quote:95gqh4gz]

det var så lidt :slight_smile:

Du skriver tidligere i tråden, at “missemor har masser af mælk”.
Hvorfor vil du så give hende primperan? Det skulle så ikke være nødvendigt.

Det slog også mig, især når de tre andre trives. Det er ikke så tit at kattemødre ikke har mælk, men ligesom hos mennesket kan der gå et til to døgn før der er fuld gang i produktionen, især hos førstegangsfødende.
Ikke kun lunger, men også leveren er umoden i nyfødte killinger og jo mindre medicin de bliver udsat for jo bedre, men det er nok bare min holdning.
Marina

Det slog også mig, især når de tre andre trives. Det er ikke så tit at kattemødre ikke har mælk, men ligesom hos mennesket kan der gå et til to døgn før der er fuld gang i produktionen, især hos førstegangsfødende.
Ikke kun lunger, men også leveren er umoden i nyfødte killinger og jo mindre medicin de bliver udsat for jo bedre, men det er nok bare min holdning.
Marina[/quote]

Enig -thumbs

Forstår godt jeres undren, og ved godt vi har skrevet "masser " af mælk !
Men det viste sig at mælkekirtlerne var hævede så vi troede hun havde masser men det var alligevel ikke løbet rigtigt til.
Kun 3 af de 5 var interesseret i patterne men kun 1 tog på. Så vi støttefodrede de 4 for at de ikke skulle tabe sig.
Vi havde Selvfølgelig Pineapple med hos Dr.dyr og de vurderede at hun havde brug for lidt hjælp (primperan) så mælken kunne løbe hurtigere til. Selv om vi hjalp med flaske ville de 2 stadig gerne sutte hos mor. Det er jo trods alt bedre at de får missemors mælk end erstatning !!
Da vi var hos dyrlægen var der kun lidt mælk i 3 af digevorterne til 5 killinger og da den ene af killingerne er betydeligt stærkere end de andre har den selvfølgelig taget for sig af retterne.
Nu er der jo så kun 3 tilbage og de sutter ivrigt så vi håber på det bedste.
Nu ser situationen heldigvis rimelig lys ud for de sidste 3.
Alle vores spørgsmål og søgen efter hjælp har primært været til de 2 små stakler der desværre ikke klarede det.
Men endnu engang TAK til alle jer der har gjort alt for at hjælpe os med gode råd og erfaringer.
Knus Jeanet

Dyrlægen sagde til os : ½ - 1 mg pr. kg. kat. - 1 gang dagligt.
De tabletter vi fik var på 10 mg det vil sige hun skal have 1/4 pille hver dag i 8 dage !!