Hjælp - Main coon kløer sig meget på ørene

Hej,

Vi har en dejlig main coon kat på ca. 10 mdr. Her på det sidste klør hun sig meget på ørene. Der er nogle røde knopper i ørene og pelsen på ørene har hun fået kradset af.
Hun har for ca. 4 uger siden fået en biobak homon indsprøjtning hos dyrlægen, som mente at hun havde haft en allergist reaktion og det løste hendes kløe. Men nu er det kommet igen. Hva dælen kan det være ?

Vi har foderet med Royal Cain til main coon. Men har for 3 uger siden skiftet til Porta 21 sensible, men synes ikke rigtig at hun gider at spise det. Så nu (i går ) har jeg købt Applaws med kylling.

Håbet at der er nogle af jer som har nogle gode ideer eller råd. For det er synd for hende

Mvh

Carsten

Hvis depomedrol kun holder 4 uger - så må det være slemt. Allergi er for det meste foderrelateret - du skal over på allergifoder - og så fodrer du med det katten tåler of INTET andet - heller ikke lidt middagsmad eller godbidder

Ville råde til og finde et andet foder, et uden kylling til og starte med.

Her er 2 foder uden kylling . Wolfsblut | Willkommen og den her Wolfsblut | Willkommen

Enig - kyllingeallergi er en af de mest almindelige - og det ser voldsomt ud. Min hunkat svulmede op og kradsede sig til blods på halsen fx.

Jeg kiggede godt nok også i går på Acana pacifica. Er det noget i kender ?

Dyrelægen sagde at den (kan ikke huske hvilket præpart det var) ville holde ca. 3 uge. Derefter ville virkningen aftage.

Godt nok foder , men jeg ville vælge Wild cat pga rå protein i den . Det er den blå af dem som jeg linket til.

Får hun andet end tørkost? Godbider, vådfoder etc.?

Ja, en lille smule godbider. Kan ikke huske hvad det hedder

Ok, det vil jeg også skære væk, så du er sikker på at det ikke er det der trigger hendes allergi. Og så vil jeg gå efter et foder der ikke indeholder kylling eller andet fjerkræ, og det gør desværre næsten ALT foder. Hill’s har et allergi foder der skulle være OK til en del - men ellers så må vores erfarne i foderallergi lige komme på banen med nogle forslag til foder uden kylling?

Her har jeg en der ikke kan tåle RC, hun får meget lignende symptomer som din. Hendes forsvinder dog heldigvis bare man fjerner RC, men det lyder ikke til at være nok for din kat.

James Wellbeloved med and er monoproteinfoder. Og and og kylling er i allergisammenhæng væsensforskellige, har jeg fået at vide :slight_smile:

Grau med lam er også monoprotein.

Der kan være meget galt. F.eks. øremider?

Spørg opdrætteren hvilket foder killingen er vokset op med, og hvad opdrætteren giver egne voksne katte før I beslutter jer til at det skulle være foderet, den er galt med.

[QUOTE=Sheer;1238456]Der kan være meget galt. F.eks. øremider?

Spørg opdrætteren hvilket foder killingen er vokset op med, og hvad opdrætteren giver egne voksne katte før I beslutter jer til at det skulle være foderet, den er galt med.[/QUOTE]

Hvad skulle det betyde?

Foderallergi kan selvfølgelig være liniebestemt (nogle mener endda at det er liniebestemt)…
men for det meste oplever man at det handler om det enkelte individ.

Katte kan have spist et bestemt foder hele deres liv, for så lige pludselig at blive allergiske… det ser man utroligt ofte.

Så jeg ville også straks skifte katten over på et foder med monoproteiner - fodre udelukkende med det i mindst 8 uger… og hvis så man har mod på det, kan man prøve at se om man kan trigge en reaktion ved at fodre med foder, der fx indeholder kylling…
På den måde vil man få så nogenlunde sikkerhed for at det er kylling, katten ikke kan tåle - og kan så fremover indrette fodring efter dette.

Vedr. Øremider så er hun tjekket for det ved dyrlægen. Hvis hun skulle have øremider, burde det så ikke ligne at der er kaffegrums i ørene ?

Hun har også fået det foder som opdrætteren brugte / bruger til alle hendes katte.

Nu har jeg købt Anaca Pacafica for at kun prøve at foder med fisk. Og faktisk spiser hun hele den dagsrationen som producenten anbefaler. Hun spiste max 2/3 nok nærmere 1/2 delen af hendes gamle foder, som var applaws med kylling og Porta 21 sensible.

Nu prøver jeg lige Acana og holder øje med hende.

Forresten vil det ikke være ok med lidt dåsetun, som snack istedet for alm. godbidder her i udrednings perioden.

[QUOTE=Ann K;1238465]Hvad skulle det betyde?

Foderallergi kan selvfølgelig være liniebestemt (nogle mener endda at det er liniebestemt)…
men for det meste oplever man at det handler om det enkelte individ.

Katte kan have spist et bestemt foder hele deres liv, for så lige pludselig at blive allergiske… det ser man utroligt ofte.

Så jeg ville også straks skifte katten over på et foder med monoproteiner - fodre udelukkende med det i mindst 8 uger… og hvis så man har mod på det, kan man prøve at se om man kan trigge en reaktion ved at fodre med foder, der fx indeholder kylling…
På den måde vil man få så nogenlunde sikkerhed for at det er kylling, katten ikke kan tåle - og kan så fremover indrette fodring efter dette.[/QUOTE]

Der er givet en henstilling til Sheer for at være personlig overfor en anden bruger - Samtidig er svaret redigeret væk pgr personangreb.

Nej, katten stammer ikke fra XXX

Hvilken opdrætter er også ligemeget. Hun kender til problemet og vil rigtig gerne høre hvad det ender ud med.

Navn redigeret væk pgr personangreb.

[QUOTE=C. Andersen;1238471]Nej, katten stammer ikke fra XXX.

Hvilken opdrætter er også ligemeget. Hun kender til problemet og vil rigtig gerne høre hvad det ender ud med.[/QUOTE]

Unødvendig kommentar, redigeret pgr personangreb

Nå:? Dette er en almen diskussion - hvorfor gøre den personlig:?

Fordi jeg gerne vil hjælpe. Jeg har ikke tid så meget tid på Kattegale som mange. Derfor må det være absolutte bemærkninger for tiden. Jeg kan at forstå det ikke er muligt ellers. Og det er jo ærgerligt for Kattegale at man ikke må hjælpe længere.

Nogle katte har bestemt problemer med at kunne holde ørerne rene og nogle har opdrættere som har solgt dem som kælekatte som ikke burde sælges fordi de har disse problemer.

Jeg synes det er ærgerligt for alle parter.

Heldigvis har vi forbrugerloven i sidste instans.