Hjælp! Milo skal tabe sig... 2-3 kg

[QUOTE=Diana F;1207719]Der ER efterhånden rigtigt mange studier/undersøgelser, der beviser, at Low Carb/LCHF både får folk til at tabe sig betragteligt mere end på diæter, der følger de ‘gamle’ kostråd SAMT man på LC/LCHF opnår forbedring i kolesteroltal osv. - så den der med, at det er fedt og æg og kød, der er skyld i højt kolesterol, den kan de godt pakke sammen. :wink:
Prøv at søge på nettet, hvis du er interesseret i at se ‘beviserne’ - jeg har læst om det masser af gange, det må være nemt at finde frem til noget. :slight_smile:

Men nej, vi kan jo ikke overføre det til kattene - selvom det også i mine øjne er ret logisk, at de ikke skal fodres med korn. :)[/QUOTE]

Jeg har flere bøger og prøver selv at følge principperne for LCHF, så jeg kender dem godt. Jeg ved også godt, der er lavet en del undersøgelser, og at de undersøgelser, der i første omgang introducerede fedtforskrækkelsen er fejlbehæftede etc. Som sagt - om det uden videre kan overføres til katte, ved jeg jo ikke, men så vidt jeg ved, er det helt sikkert, at katten ikke har brug for korn, majs, ris m.m., så man kan jo lige så godt undgå det i det omfang, det er muligt.

Jeg taler ikke om at kunne ‘tåle’ det (som i glutenintolerance) - men udtaler mig ud fra et rent ernæringsmæssigt synspunkt. Og dér er de ting altså lige ‘slemme’, når det kommer til kulhydratindhold - de ryger alle i no-go kategorien. :slight_smile:

Jeg er stadig ikke helt enig med jer og dog.

Ingrid: Jeg ved godt at kattemads religionen siger at katte ikke har brug for kulhydrater, og vi kan godt blive enige om at de katte, der ikke bliver dårlige af kornfrit, sikkert har mest gavn at det. Men stadig, ikke alle kattemaver er ens.
Og i naturen fanger katte mus og fugle og æder gerne rub og stub af byttedyret, incl. den mavesæk der indeholder det stadig ufordøjede korn, så jo de får korn, men behandlet på en anden måde end det er i tørfoder :).

Diana: Jeg kender også nogle mennesker, som helt sikkert ville have gavn af at leve efter LCHF principperne.
Og jeg kender nogle, incl. mig selv, som ikke spiser kød (nogle gør det af hensyn til dyrerne, andre: som jeg gør det, fordi vi helbredsmæssigt har det bedst med det)…
Andre taler for kun at spise nedfaldsfrugt (dog lidt svært her i lille vinterkolde Danmark).
Nogle lever efter: spis efter din blodtype principperne, osv osv.

Det ene år skal “alle” mennesker absolut leve efter een metode, det andet år er det en anden metode, der er på “mode” (undskyld udtrykket).

[I]Hvad jeg mener er, at alle de forskellige måder at spise efter et aller andet princip, alle kan være lige gode, alt efter hvem man er. Når man lige ser bort fra de mest ekstreme.
Jeg mener at man skal “lytte til sig selv” og mærke efter, hvad man har det bedst med at spise.

Det kan vores katte jo ikke, eftersom de ikke lever frit. Så det er vores opgave, at finde ud af hvad hver enkelt kat trives bedst med.[/I]:slight_smile:

Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget - men jeg har jo også en kat der skulle tabe sig, og har skullet det længe og jeg har prøvet så mange ting uden succes. Men nu prøver vi i hvert fald Hills metabolic - det skulle være det nye hotte inden for slankekost. Dog stadig uden den helt vilde succes - men måske kan Klokkeblomst bare ikke tabe sig :s Men som sagt, ved ikke om du kan bruge det til noget :slight_smile:

[QUOTE=Milles mor;1207819]Ingrid: Jeg ved godt at kattemads religionen siger at katte ikke har brug for kulhydrater, og vi kan godt blive enige om at de katte, der ikke bliver dårlige af kornfrit, sikkert har mest gavn at det. Men stadig, ikke alle kattemaver er ens.
Og i naturen fanger katte mus og fugle og æder gerne rub og stub af byttedyret, incl. den mavesæk der indeholder det stadig ufordøjede korn, så jo de får korn, men behandlet på en anden måde end det er i tørfoder :). [/QUOTE]

Det var et svar til Diana og ikke et forslag til, hvad du kunne gøre med dine katte.

Undskyld, at jeg tillod mig at have en mening, om noget der bliver diskuteret i en tråd. Det vidste jeg ikke, at jeg ikke måtte.

Det var en forklaring på, hvorfor jeg skrev som jeg gjorde. Jeg kunne jo aldrig finde på at foreslå, at man skulle give sine katte foder, de ikke kan tåle. Så det, jeg skrev, var udelukkende med reference til, hvad Diana havde skrevet i det indlæg, jeg citerede, og ikke et forslag til, at du skulle give dine katte foder med et lavt indhold af kulhydrater. Som jeg jo har set, de - eller nogen af dem - ikke tåler.

Og det var vigtigt for mig at præcisere. At jeg kun blev ved med at skrive om foder med lavt indhold af kulhydrater, efter du havde skrevet, de ikke tålte det, fordi jeg svarede på noget, Diana havde skrevet. Ikke fordi jeg ville insistere på, at det var løsningen på dine problemer.

[QUOTE=galath;1207914]Det var en forklaring på, hvorfor jeg skrev som jeg gjorde. Jeg kunne jo aldrig finde på at foreslå, at man skulle give sine katte foder, de ikke kan tåle. Så det, jeg skrev, var udelukkende med reference til, hvad Diana havde skrevet i det indlæg, jeg citerede, og ikke et forslag til, at du skulle give dine katte foder med et lavt indhold af kulhydrater. Som jeg jo har set, de - eller nogen af dem - ikke tåler.

Og det var vigtigt for mig at præcisere. At jeg kun blev ved med at skrive om foder med lavt indhold af kulhydrater, efter du havde skrevet, de ikke tålte det, fordi jeg svarede på noget, Diana havde skrevet. Ikke fordi jeg ville insistere på, at det var løsningen på dine problemer.[/QUOTE]

Sådan opfattede jeg det heller ikke. Vidste godt at I havde en snak om LCHF, jeg blandede mig bare i jeres snak om katte og mennesker og LCHF. Det var min mening generelt om emnerne.

Lige det indlæg jeg der skrev, havde intet med mine katte at gøre.

Selvom jeg er trådstarter, kan jeg jo godt interessere mig for og have en mening om, hvad tråden udvikler af forskellige emner.

[QUOTE=Milles mor;1207791]Jamen Lise, jeg er slet ikke i tvivl om at det er et godt foder:).

Jeg er bare ret skeptisk, når der er tale om kornfrit, fordi en overgang var der ikke andet end FP 21 kornfrit, Applaus eller Orien, der duede, hvis man læste med herinde.

Og jeg var dum nok til at hoppe med på det, hvilket resulterede i splatmaver over hele linien.
Det kostede både tid og penge at få dem i orden igen og sikkert også ondt i samtlige missemaver.
Mine katte tåler bare ikke højproteinfoder. Heller ikke hvis jeg blander med noget andet. Tro mig det er prøvet.

Jeg kan så bare ikke helt finde ud af om low carb foder, er det samme som højprotein foder, selvom jeg umiddelbart ville tro det.

Men tak for dit link :). Det kan godt tænkes, at jeg vil købe en prøvepose, men jeg har ikke besluttet noget endnu.[/QUOTE]

Du bor så tæt på mig at du kunne købe 1 kg af mig og se hvordan det funger på ham .

Tak Pia.

Nu ved jeg ikke lige hvad det nye hotte indenfor Hill’s metabolic er. Men min og de fleste andres erfaring med Dyrlægens slanke foder hidtil, er ikke den bedste. Den som jeg kender til, indeholder alt for meget kulhydrat og næsten ingen fedt.
Det duer ikke fordi, når der bliver for lidt fedt i maden, reagerer kroppen som, om der er hungersnød og holder på fedtet + at de mange kulhydrater, bliver i kroppen omsat til yderligere fedt. Desuden holder mætheden på kulhydrater ikke længe, og katten spiser igen og igen og osv. Resultatet siger sig selv katten bliver ved at være for tyk, hvis ikke den ligefrem bliver tykkere.
Men hvis de er blevet klogere inde hos Hill’s, vil jeg meget gerne høre nærmere om det:).
Og jo Klokkeblomst kan sikkert godt tabe sig. Prøv forsigtigt at give hende noget højprotein eller lav kulhydrat foder. Hvis hun kan tåle det i maven, vil du snart se et vægttab. Kan hun ikke tåle det, må du rationere tørkosten kraftigt og give meget vådfoder, akkurat som nogle i denne tråd råder mig til.

Læs feks indlæggene fra Ann K.:slight_smile:

Ja tak, det vil jeg gerne, men jeg har desværre ikke bil.

Ja tak, det vil jeg gerne, men jeg har desværre ikke bil.

[QUOTE=Milles mor;1207958]Tak Pia.

Nu ved jeg ikke lige hvad det nye hotte indenfor Hill’s metabolic er. Men min og de fleste andres erfaring med Dyrlægens slanke foder hidtil, er ikke den bedste. Den som jeg kender til, indeholder alt for meget kulhydrat og næsten ingen fedt.
Det duer ikke fordi, når der bliver for lidt fedt i maden, reagerer kroppen som, om der er hungersnød og holder på fedtet + at de mange kulhydrater, bliver i kroppen omsat til yderligere fedt. Desuden holder mætheden på kulhydrater ikke længe, og katten spiser igen og igen og osv. Resultatet siger sig selv katten bliver ved at være for tyk, hvis ikke den ligefrem bliver tykkere.
Men hvis de er blevet klogere inde hos Hill’s, vil jeg meget gerne høre nærmere om det:).
Og jo Klokkeblomst kan sikkert godt tabe sig. Prøv forsigtigt at give hende noget højprotein eller lav kulhydrat foder. Hvis hun kan tåle det i maven, vil du snart se et vægttab. Kan hun ikke tåle det, må du rationere tørkosten kraftigt og give meget vådfoder, akkurat som nogle i denne tråd råder mig til.

Læs feks indlæggene fra Ann K.:)[/QUOTE]

Jeg skal heller ikke påstå jeg ved en masse om det, synes faktisk det er enormt frusterende og svært at finde ud af hvad der er det rigtige - men dyrlægen anbefalede det her, og det er noget med at der er dokumenteret effekt på vægttab inden for to måneder, så jeg tænkte, hvis du nu var tvunget til tørfoder til Milo, så kunne det evt være en ide?!? Klokke har ikke tabt sig imponerende, men er også medicineret for en stofskiftelidelse, så måske kan man ikke regne med hendes eksempel. Tigeren har hvert fald tabt sig, Og iøvrigt har jeg prøvet både højprotein kornfrit foder og tidligere ren vådfoder (Lux) uden resultater, så ved snart ikke hvad jeg skal finde på :frowning:

Jeg kan godt forstå, at du synes det er frustrerende. Har hun for lavt stofskifte, siden hun tager på?

Hvor meget skal hun tabe sig?

Kan du evt. træne hende/ lege med hende så hun hopper og springer nogle minutter hver dag? Det hjalp rigtig meget på Mollie, for et par år siden, da hun var lidt rigeligt rund.
Jeg forsøger med Milo, men foreløbig har han ødelagt vores legetøj:ups:. Jeg har lige bestilt nyt hos Zooplus.de :).

Lige en opdatering på Milo og hans madvaner.

Milo er blevet helt god til at spise vådmad, når bare det er Gourmet Perle. Men det har endnu ikke rigtig haft indflydelse, på hans overvægt.

Men i mandags den 1. 6., var vi i Randers og købe noget råt kød, hos Rigtig Hundemad. Efter lidt snak med butikkens indehaver, kom vi frem til at prøve med 500g kalkunkød uden ben.

Vel hjemme igen, delte jeg pakken i 12 stykker, og puttede 2 stykker a’ ca 41,5 g i hver pose. Og nu har han for tredie dag i træk spist 2 stykker hver dag. Så foreløbig en succes:thumbup:.

Idag var vi så i Randers igen, for at hente ny forsyning. Vi købte endnu en med kalkunkød uden ben, en med laks med ben og en med fjerkræ med brusk og ben. Alle er 500 g pakker.
Han har endnu ikke smagt de to nye varianter, men han skal nok have lidt af en af dem i aften, inden sengetid.
Jeg håber dette bliver enden, på hans overvægt!:kryds:

Han får stadig tørfoder i aktivitetsbrættet, så foreløbig får han noget taurin i det. Men skal han også have det på sin rå mad, og vil han mon så spise det, med samme begejstring?
Hvad er jeres erfaring med det?
Og hvor meget råt kød, skal jeg ende ud med, at give ham?
Han er en ret stor huskat, som burde veje ca 6 - 6,5 kg.
Da han sidst blev vejet, for et par måneder siden, vejede han 9,6 kg.

Det er ikke kun taurin. Der er også andre ting, han ikke får nok af. Du kan få den her på Zooplus:

Hvis du vil vide mere (som de siger i reklamen), så prøv at spørge Lene Pivnu. Hun har ret godt styr på det der :slight_smile:

Mine katte er ikke overvægtige, så de får hvad de gider spise, men alligevel gør jeg som Milles mor,— moser vådfoderet,-- fordi jeg synes, at det er urimeligt, at, jeg smider “maden” ud, efter, at kattene har slikket sovsen af,-- på samme måde som jeg skjulte grøntsagerne for min søn i sin tid[:thumbup:](javascript:void(0))

Cats og Conni