Jeg ved der har været tråde om dette før, men jeg håber i tilgiver mig for at starte endnu en…
Min kattekilling har det ikke godt! Hun har tynd afføring, som er gulligt. Hun kaster op, og det er også gulligt og er meget slimet! Hun har ikke spist så meget i løbet af de sidste par døgn… jeg vil faktisk sige næsten ingen ting… Hun leger lidt en gang imellem, men generellt synes jeg hun sover en del mere en hun plejer… Hun har ikke været direkte sløv, men jeg synes hun er noget slatten her i eftermiddag…
Jeg er død bange for at hun fejler noget alvorligt:blegne:
Hun var oppe og overnatte på det internat jeg fik hende fra tirsdag til onsdag i sidste uge, fordi vi regnede med at hun skulle stereliseres, vacineres 2 gang osv… Men hun viste sig stadig at være for lille… det er svært at regne deres alder ud når de sådan bliver indleveret til et internat…
Så jeg er bange for at hun kan have fanget et eller andet fra de andre katte der.
Hvordan er det med vaccinationer? Efter den første killinge-vaccination, er de så beskyttet mod f.eks. kattesyge? For det er lidt påfaldende hvordan der er gået 4 dage siden hun var der oppe… Det skidt har jo en inkubationstid på en lille uge…
Men nu maler jeg fanden på væggen det ved jeg godt, jeg er bare nervøs… Jeg mistede nemlig min første kat (for 14 år siden) til den sygdom… Ak hvor uvidende både jeg og min far var om den slags… Jeg har fået mine katte vaccineret altid lige siden!!!
Men pointen er om jeg skal ringe til min dyrelægevagt nu? Og være nervøs og hysterisk…
Eller om i mener jeg kan prøve at se tiden lidt an, og se hvordan hun har det i morgen…?
Det er sødt af jer at læse denne tråd, og håber i vil hjælpe mig… Jeg sætter stor pris på hvilket som helst svar, så længe jeg ikke står helt alene med frygten:S
Hvis hun stadig leger, mener jeg godt du kan vente til i morgen.
Men jeg synes helt sikkert du skal tage hende til dyrlæge.
Jeg kan ikke helt forstå, hvorfor hun har overnattet på internatet?
Vaccinationen indeholde både kattesyge og katteinfluenza, men ingen vaccine dækker 100%.
Det er svært at spå, hvad hun fejler, men mon ikke det er noget harmløst hun har fået med hjem derfra
Hvis hun slet ikke har spist i flere døgn, skal du i hvert fald sørge for at komme af sted med hende til dyrlæge i morgen, hvis hun ikke er begyndt at spise selv. Katte kan kun tåle at undvære mad i nogle få dage. Især killinger.
Tusind tak for svarene… Jeg tror jeg vil ringe til min dyrelæge i morgen, bare for at være på den sikre side… Hellere helt sikker end formodentlig sikker…
Vivi - Fordi de forventede at skulle sterelisere hende onsdag formiddag, men da dyrelægen kom, vurderede hun at min killing ikke var stor nok endnu… Hvorfor de ikke fik givet hende vaccinationen alligevel, forstår jeg slet ikke… men det var de også flove over da jeg spurgte…
Du skriver at din killing virker mere slatten her i eftermiddag…vil det sige, at hun ikke har leget i dag og at hun har fået det værre end i går?
Katte er så gode til at skjule sygdom. Og uden spiselyst over et par døgn, og med opkast og tynd mave da ville jeg også være bekymret. Jeg ville nok som minimum ringe til dyrlægevagten for, at få deres mening i forhold til om det kan gå an at se tiden an til i morgen eller om der er behov for at komme afsted.
Du kunne evt. prøve med lidt kogt kylling serveret i små bider…måske kunne du få hende til at spise lidt af det. Og så er det også vigtigt at hun får væske
Øv, hvor er det træls at høre, at selv et Internat ikke kan finde ud af at neutralisere tidligt.
Men tilbage til spørgsmålet; jeg synes faktisk det lyder foruroligende. En kat tåler ikke, ikke at spise et par dage. En killing, der åbenbart er så lille, at den ikke kan neutraliseres, gør da slet ikke. Tilmed har den væsketæb fra både hoved og hale. Og den må aldeles ikke blive mere stille. Du skal have noget mad og især væske i den, ellers ville jeg ikke turde vente til i morgen.
Hvad er systemet i opkastet - kaster den op, hver gang den har indtaget noget, eller er det mere umotiveret/tilfældigt? Den lyder meget tom i maven, hvis det er gult slim, der kommer op.
Du kan prøve at give den vand med en sprøjte (uden kanyle) direkte i munden. Foder som A/D er også anvendeligt at give på denne måde, men jeg regner ikke med, at du ligger inde med det. Alternativt lave lidt skånemad til den af udkogt ris og kylling, most med kogevandet.
Kan killingen ikke holde vand i sig, ville jeg altså få den indlagt i dag - selvom jeg ville vride mig ved at det ikke var hos min egen dyrlæge, som jeg har tillid til.
Jeg ville hurtigst muligt få katten til dyrlæge - om det er i dag eller i morgen er svært at rådgive dig om.
Løber den stadig rundt, og drikker den væske, så kan det (måske) godt vente til i morgen.
Bliver den sløv, apatisk, vil den ikke spise/drikke og bare ligger og “sover”, så skal du altså afsted til dyrlægen med det samme.
Det er vigtigt at katten får væske indtil I kommer til dyrlægen, så hold godt øje med om den drikker, så den ikke dehydrerer.
Selvfølgelig bør en kat også spise - især når den i forvejen er “for lille”, men når den er syg, har den sikkert ikke lyst til det.
God bedring med din kat og lad os lige høre, hvad dyrlægen siger til den.
altså…ja det lyder belærende…men killinger kan neutraliseres fra 10-12 ugers alderen…hvis vægten er afgørende for dyrlægen, så har han enten ikke viden eller ikke udstyr…
find en anden dyrlæge…en til smådyr…
nu er vi så langt henne på dagen at det godt kan vente til i morgen TIDLIG…men så skal du ikke blot ringe, men tage katten til dyrlæge…
god bedring med det lille pus…der er intet der er værre end at vores dyr er syge…små som store
hun vil godt drikke vand, og går selv lidt til og fra vandet, så i det mindste er hun ikke dehydreret… endnu…
ang. opkastningerne synes der ikke lige at være system i det, og det er ikke så tit… altså omtrent to gange i døgnet… Men det er jo bestemt også nok! Så meget ved jeg da…
Men ja, hendes mave må være meget tom, og hun er i forvejen noget tynd… igen… man ved heller aldrig hvor de kommer fra når de blive leveret ind på internatet, og hun var vidst meget underernæret den gang… Det er hun ikke mere, men jeg synes stadig hun er For tynd…
Jeg tror jeg vil prøve det med at koge noget kylling, heldigvis har jeg nemlig noget i fryseren…
Tror jeg vil ringe til dyrelægen alligevel, de skriver jo selv på deres hjemmeside at de synes det er bedre at ringe en gang for meget, end for lidt…
Alle kneb gælder, hvis den ikke vil spise. Put de små stykker kogt kylling ind i munden, et af gangen. Tør lidt vådfoder på snuden, så den slikker det af, etc. Ind imellem kan man være heldig, at de så rent faktisk også spiser lidt selv frivilligt, når de lige er kommet i gang.
Katte får meget hurtigt fedtlever - derfor er de langt mere sarte overfor faste end f.eks. vi mennesker selv er.
[QUOTE=pivnu;701468]Alle kneb gælder, hvis den ikke vil spise. Put de små stykker kogt kylling ind i munden, et af gangen. Tør lidt vådfoder på snuden, så den slikker det af, etc. Ind imellem kan man være heldig, at de så rent faktisk også spiser lidt selv frivilligt, når de lige er kommet i gang.
Katte får meget hurtigt fedtlever - derfor er de langt mere sarte overfor faste end f.eks. vi mennesker selv er.[/QUOTE]
enig enig…smør evt noget A/D på forpoterne…det gjorde jeg da min killing var syg
Opkast 2 gange i døgnet, er ikke synderligt foruroligende i mine øjne - medmindre katten slet ikke spiser. Og jeg kan forstå på dig, at hun stadig drikker?
Jeg kan se du bor midt i København. Hvilket internat er hun fra? Og hvilken dyrlæge har tilset hende, ved du det?
Lige nu vil du sandsynligvis blive henvist til Kbh Dyrehospital. Ikke nogen jeg har god erfaring med.
Du kan evt køre forbi der og købe noget Hills a/d - det er meget blødt vådfoder som man kan tvangsfodre med.
[QUOTE=haneben;701459]altså…ja det lyder belærende…men killinger kan neutraliseres fra 10-12 ugers alderen…hvis vægten er afgørende for dyrlægen, så har han enten ikke viden eller ikke udstyr…
find en anden dyrlæge…en til smådyr…
nu er vi så langt henne på dagen at det godt kan vente til i morgen TIDLIG…men så skal du ikke blot ringe, men tage katten til dyrlæge…
god bedring med det lille pus…der er intet der er værre end at vores dyr er syge…små som store[/QUOTE]
Nu er det jo ikke sikkert at det er fordi den generelt er for lille at dyrlægen ikke vil neutralisere den, men fordi den er for lille i forhold til sin alder og måske derfor vurderet til ikke at være i tilpas kondition til en bedøvelse. Det er rigtigt at man kan neutralisere selv meget unge killinger, men de skal stadigvæk for sunde og raske, før en fornuftig dyrlæge vil lægge dem i narkose. Så vidt jeg ved, så neutralisere de fleste internater også killinger, inden de bliver solgt videre.
Ikke Inges Kattehjem. Neutraliseringen var dog med i prisen på Thea, men de vil have hun skal være 6 mdr før hun bliver neutraliseret. Så, der er altså betalt for neutraliseringen, men det bliver ikke gjort før 6 mdr alderen. Vi vil få et brev om at kontakte kattehjemmets dyrlæge når Thea runder 6 mdr, så det kan blive gjort (Hun er heller ikke chippet endnu, også det bliver først gjort under neutraliseringen ved 6mdr).
vores lokale internat venter også…men det er betalt, så man skal bare kontakte dyrlægen…og her er det så ikke fordi han ikke har udstyr eller viden…for jeg bruger den dyrlæge…og mine jeg har fået neutraliseret tidligt…12 uger …uden problemer…her tror jeg det handler om at det er lettere, ikke så meget pillearbejde, når de er større…og for dem der kan vente er det jo helt fint