HJÆLP min main coon kat har tabt sin manke/krave!?

Ja, som overskriften lyder, så har min store, dejlige main coon misser tabt sin krave?!
Jeg fik ham i marts måned og der havde han MEGET hår og en stor flot krave. Men her de sidste par måneder, har han tabt en masse hår og kraven er nu HELT væk - der hvor den skulle have siddet, ligner han en korthårskat :?
Han er lidt over et år nu og er lige blevet neutraliseret for halvanden uge siden, fordi han havde/har en såkaldt fedthale. Jeg spurgte min dyrlæge, hvad hårtabet skyldes, men det kunne hun ikke rigtig svare mig på, hun mente blot at jeg skulle holde øje med det, da det både kunne have noget med årstiden at gøre, være kosten eller det faktum at han er indekat (før kom han ud ind i mellem)… hmm… Derudover fortalte hun mig, at de godt havde lagt mærke til derude, at hans pels så lidt sjov ud - ja, de kaldte ham ligefrem tottet!!

Er der andre, som har oplevet noget lignende med deres misser? Og i så fald, hvad filan gør man ved det?! :slight_smile:

Mange katte fælder pt - har han ikke bare fældet sin krave:?

Det er bare alm. årstidsfældning… Min ragdoll har også kun krave om vinteren så det passer fint med din coon havde krave i marts som nu er fældet lige ned i din sofa :slight_smile: Og jeg kan altså også nærmest hive totterne af min rag mens han fælder… Det sagt så kan det også være kombineret med nyt-hjem stress. Så kan pelsen vidst også komme til at se lidt “tottet” ud

Det er helt normalt…mange af mine smider også kraven og en hel den mere :tihi:
Den kommer igen til efteråret :slight_smile:

Han vil formentligt heller ikke få helt så meget pels til vinter som før nu han er indekat. Så påvirker kulden ham jo ikke så meget, men han vil stadig få mere pels igen til efteråret

hehe - OM jeg har… og det kan skyldes 2 helt ordinære ting og et utal af knap så ordinære ting - men hvis han i øvrigt er sund og rask - så lad os antage at det er helt ordinært…

det er fældeperiode… han har nok tabt hele kraven fordi det er fældeperiode…

MEN… hvis det nu ikke er det…

Min dejlige store dreng Ramses - han tabte hele kraven pga foderet jeg gav ham… det passede ganske enkelt ikke til det han skulle bruge… jeg var på RC MCO på det tidspunkt - og det gik slet ikke. Ikke fordi det var dårlig kost som sådan for RC er ganske fint… men nogle katte skal bare have et andet mærke…

det resulterede i at han i en alder af 11 md (det var altså sen efterår) tabte HELE kraven og lidt til… han lignede noget der var løgn… han mindede om en løveklippet puddel… det var grundkomisk at se på. hans pels blev fedtet, kedelig og han virkede til sidst meget slatten at se på… ikke fysisk hvor han var i fin form, men pelsen… :doh: det var en gru

men et foderskifte fik det hele på ret køl… ikke at han har så meget pels som andre cooner fra andre linier kan have - men dog ligner han ikke en korthårs mangku…

så mit gæt er en af de ting :slight_smile:

Jeg oplevede det samme som Regitze…med min Sim-Sim for mange år siden, da jeg fodrede med RC maine Coon i nogle måneder.
Hans pels blev tottet, han lavede knuder nærmest fra dag til dag…og hans pels var …så dårlig.

Så skiftede vi til Eukanuba med lam/ris…DET hjalp. Han er flot og lækker i pelsen, han fælder næsten ikke, det gør min hunkat heller ikke…selvom de får så lidt tørfoder, så gave RC Maine Coon alligevel en kedelig pels :frowning:
Begge bliver friseret med en stålkam jeg har købt hos…tror det var AnnK.

Aaaaah, så kan jeg slappe af igen :thumbup:
Det er nok en kombination af årstiden + en smule stress - selvom han virkelig trives godt og ser ud til at nyde tilværelsen.
Med hensyn til foder, så giver jeg ham Orijen Cat and Kitten, da jeg har læst mig frem til at det skulle være suverænt og meget proteinrigt. Derudover får han paté fra Olivers, hvilket han eeeelsker. Har overvejet at blande tørfoderet med RC MCO, da jeg har hørt rigtig godt om dette. Men synes sgu nogle gange at det er en jungle at finde rundt i!
Hvad fodrer I jeres katte med? :slight_smile:
Ps. Glæder mig lidt på hans vegne til efteråret, så han kan få kraven igen!

Okay eftersom I begge skriver at RC MCO ikke gør underværker for pelsen, så tror jeg da ikke jeg gider kaste mig ud i det!
Har aldrig hørt om Eukanuba før, men det vil jeg da lige undersøge nærmere :slight_smile: Det lyder jo som nogle totalt lækre missekatte du har dig.
Jeg redder ham også ind i mellem med en stålkam, men han har ikke det store behov for det, fordi han selv bruger oceaner af tid på at vaske sig og gøre sig lækker + han er indekat, så hans pels filtrer aldrig… Og ja, lige nu mangler han jo så meget pels, at der nærmest ikke er noget at frisere :smiley:

[QUOTE=frklundqvist;1077557]Okay eftersom I begge skriver at RC MCO ikke gør underværker for pelsen, så tror jeg da ikke jeg gider kaste mig ud i det!
Har aldrig hørt om Eukanuba før, men det vil jeg da lige undersøge nærmere :slight_smile: Det lyder jo som nogle totalt lækre missekatte du har dig.
Jeg redder ham også ind i mellem med en stålkam, men han har ikke det store behov for det, fordi han selv bruger oceaner af tid på at vaske sig og gøre sig lækker + han er indekat, så hans pels filtrer aldrig… Og ja, lige nu mangler han jo så meget pels, at der nærmest ikke er noget at frisere :D[/QUOTE]

Eukanuba er det samme som Iams :slight_smile: - jeg er også på en af deres varianter - hairball… 50% blandet med FP21 Duck and Rice… jeg har personligt ikke nogen allergi-katte så jeg kan godt fodre med almindeligt kattefoder med kylling i :slight_smile:

og som vådfoder - der får de mellem 100 og 150 g Lux vådfoder hver (sådan ca - de deler 2 dåser 400 g om dagen )

RC MCO er et ok foder - men jeg har hørt rigtig mange klage over 2 ting i den forbindelse… dårlig pels og opkast… opkast skyldes at mange af RCs foderpiller er coated med et fedtstof som kattene reagerer på… skålene er også ulækkert fedtede når de har spist… i hvert fald kommer det ikke retur i mine foderskåle

Umiddelbart er det du nævner udemærket kost - gode proteinkilder og fine mærker - der skulle ikke være noget der… men hvis det ikke bliver bedre over de næste 2 md - så skal du nok skifte… og hvis han er et år nu - så skal han af kitten-varianten. Den er for fed :slight_smile:

hvis du har mod på det hvis du alligevel skal have noget andet end kitten - så test ect FP21s varianter og se om han kan lide dem… det er i hvert fald god kost. jeg bruger hairball for fiberindholdets skyld - ikke så meget for hårbollerne (de skal nok komme alligevel) men fordi - jo mere fiber jo mindre tørkost spiser de og jo mere vådmad kan jeg få i dem :slight_smile: - dobbelt positiv :slight_smile:

[QUOTE=frklundqvist;1077557]Okay eftersom I begge skriver at RC MCO ikke gør underværker for pelsen, så tror jeg da ikke jeg gider kaste mig ud i det!
Har aldrig hørt om Eukanuba før, men det vil jeg da lige undersøge nærmere :slight_smile: Det lyder jo som nogle totalt lækre missekatte du har dig.
Jeg redder ham også ind i mellem med en stålkam, men han har ikke det store behov for det, fordi han selv bruger oceaner af tid på at vaske sig og gøre sig lækker + han er indekat, så hans pels filtrer aldrig… Og ja, lige nu mangler han jo så meget pels, at der nærmest ikke er noget at frisere :D[/QUOTE]

Du kan købe Eukanuba på zooplus.co.uk…køb ikke på den danske side af zooplus, de er alt for dyre :frowning:

www.zooplus.co.uk eller www.zooplus.de tjek priserne på begge sider, de har tit tilbud

Mine får kun tørfoder for ca 20% af deres samlede foderindtag…de sidste 80 % er vådfoder… alt det gode fra Zooplus.co.uk…Porta21…Applaws…Almo Nature…de er glade og trives, er aldrig syge…det tager jeg som bevis på, at foderet gør dem godt.

Min gamle Burmilla Knirke på 19 år fik indtil for 6 uger siden kun vådfoder, samme mærker som ovenfor…men pga nedsat nyrefunktion får hun nu kun RC Renal m/tun vådfoder…hun har ikke fået tørfoder i 10 år.

Rigtig mange herinde har katte der er glade for LUX fra Aldi, vådfoder…det er billigt og indeholder ikke sukker.
Mine kan så ikke lide det…de hader det, så det bruger jeg ikke.

EDIT: Hvis du sender dit navn og adresse i en PB kan jeg lave en prøvepose til dig med Eukanuba tørfoder…

Okay, jeg er blevet en hel del klogere her til aften på det her med kost :slight_smile:
Jeg troede nemlig ikke at kattene havde så godt at vådkost og at de derfor skulle have mest tørkost. Og jeg kender slet ikke de varianter, I begge nævner, men det lyder jo super godt!
Har også tænkt mig at stoppe med kitten varianten, så snart der ikke er mere - vil tro at der er til en måneds tid endnu. Og så havde jeg nemlig tænkt at købe Orijen igen og så en anden variant - enten Eukanuba, som I begge nævner eller også forsøge mig med FP21, hvis han kan lide det. Han plejer ikke at være kræsen, så mon ikke :slight_smile:
Men hvor er det dejligt med sådan nogle søde mennesker, som Jer, der gider at dele jeres viden/erfaring med mig - det sætter jeg virkelig meget pris på. Vil bare have at min Cæsar-misser har det som blommen i et æg :hjerte:

OBS. Jeg er stadig ny herinde - så er ikke så god til det her :smiley: troede lige at jeg kun havde svaret på Battlestars indlæg, ligesom I begge kan svare på mit indlæg, hvor den rammer min besked ind … hmm…
Men til Sim-Sim:
Tusind tak for links til hjemmesiderne, jeg går ind og tjekker dem ud med det samme :slight_smile: Og tak for tippet om LUX fra Aldi, det kendte jeg heller ikke. Har generelt holdt mig fra at købe foder i supermarkederne, fordi jeg synes at indholdet af kulhydrat er for højt - men har så ikke lige tjekket LUX. Det vil jeg se at få gjort.
Og mange tak fordi du vil lave en prøvepose til mig, det er virkelig sødt af dig :smiley: Sender dig fluks en PB.
Dejligt med så søde mennesker altså!!!

Apropos Lux fra Aldi, så har jeg til min store fryd opdaget at man nu kan få Lux posevarianten i den danske Aldi også. Indtil nu har det jo ellers kun været i Tyskland de førte den, men nu er den her altså. Den hedder bare ikke Lux men Milady. Men er stadig uden sukker. Hvis man nu - som os - har katte der ikke vil røre dåse-Lux med en ildtang men SLUPRER posemaden i sig :slight_smile:

Jeg undersøger indholdet af AL kattemad, jeg kommer i nærheden af, og jeg syntes heller ikke, jeg havde set den før. Tænkte, at jeg ville have husket det, når der ikke var sukker i. Så jeg købte en kasse, sidst jeg var i Aldi. Jeg er dog lidt usikker på, om der er taurin i. Det står der ikke noget om på pakken, så vidt jeg kunne se. I øvrigt er det ikke blevet mødt med den store begejstring herhjemme :slight_smile:

Din dyrlæge er da en n… Alle langhårskattene smider vinterpelsen om foråret. Kikker du grundigt efter kan du allrede nu se den ny vinterpels er begyndt at gro frem. Når vinterkulden sætter ind til efteråret er pelsen klar igen.

vinterdress.
sommerdress

den samme kat og voksen på begge billederne.

Hej Babette :smiley:
Der fik du lige smilet frem på mine læber, haha.
Tak for de fine billeder at din MEGET smukke misser. Elsker måden du skrev tekst til på!!
Men nu er jeg helt rolig. “Sommerdress”-billedet ligner ret godt Cæsar (dog er han rød og main coon), men altså pels-mæssigt - han har nemlig ingen krave, men stadig masser af totter ved ørerne + en busket hale.
Ps. Det skal lige siges at jeg fik formuleret mig forkert i min første besked, da det faktisk ikke var dyrlægen jeg snakkede med, men en klinikassistent (vil jeg tro)… Telefondamen… Du/I ved hvad jeg mener :høhø:

Mange hilsner

Natasia

[QUOTE=Babette;1077816]Din dyrlæge er da en n… Alle langhårskattene smider vinterpelsen om foråret. Kikker du grundigt efter kan du allrede nu se den ny vinterpels er begyndt at gro frem. Når vinterkulden sætter ind til efteråret er pelsen klar igen.

vinterdress.
sommerdress

den samme kat og voksen på begge billederne.[/QUOTE]

De semilanghårskatte jeg har haft…2 NFO og MCO…beholdt pelsen, de langhårskatte, Colorpoint’s, jeg har haft for år tilbage, beholdt pelsen…mine nuværende 2 MCO’er fælder næsten ikke…så ikke alle smider pelsen :slight_smile:

Jeg har også en perser herhjemme, der har valgt at sætte ekstra meget pels her til sommer, og en anden der næsten er blevet exotic. Så der er virkelig stor forskel :slight_smile:

Ja okay, så må man da godt nok sige at det varierer fra kat til kat :wink:

Her er lige et billede af min bøllemis - inden han tabet hele kraven vel at mærke :slight_smile: