Hjælp: Mine katte har lopper

:yikes::yikes:

Jeg har lige fundet en loppe på Cinnamon :S

Jeg så et lille, sort dyr kravle i hendes pels, og da jeg kæmmede hende, gik der ganske rigtigt en loppefætter i nettet. :frowning:

Men hvordan går det nu til, at en indekat får lopper? Hvor kommer de fra? Hvordan kan de komme ind? Hvis nogen har et bud, vil jeg gerne høre det, så jeg eventuelt kan forhindre det en anden gang.

Jeg har ikke fundet noget på Magic. Det er jo lidt svært at se på en sort kat, men der var heller ikke noget at se, da jeg kæmmede ham. Men når Cinnamon har dem, har han dem vel også - eller får dem! :ked:

De har begge straks fået en dosis Frontline, som jeg håber kan dræbe de levende lopper, de måtte have på sig. Jeg ved godt, det er mest egnet til forebyggelse (?), men det var, hvad jeg lige havde ved hånden.

Så hvad gør jeg nu? Ud over at støvsuge, støvsuge og atter støvsuge. Og vaske sengetøj. Skal jeg købe noget Advantage og behandle kattene med det? Er det okay at gøre det, selv om de allerede har fået Frontline i dag?

(Damn, hvor det klør i min hovedbund :yikes:)

Ej hvor træls når vi lige snakkede om lopper i går :frowning: Jeg har gode oplevelser ned en kombinationen af capstar og advantage :slight_smile:
Med lidt held er det en enkelt der har siddet på dine bukser :slight_smile: når du nu ikke har fundet flere:kryds:

Rolig nu Ingrid! :slight_smile:
Har kattene små sorte grusting i pelsen ind mod huden? kan du finde den slags grus på deres liggepladser?
“Gruset” er loppeekskrementer… og jeg er faktisk næsten 100% sikker på at du IKKE kan finde noget af den slags, hverken på kattene eller i dit hjem!
For… dine katte er indekatte, uden kontakt til andre katte…
Så det er langt mere sandsynligt, at det er dig, som har slæbt en enlig loppe med ind :wink: Det sker oftere end de fleste er klar over…
Du har gjort det helt rigtige ved at behandle med det samme… støvsuge - husk at smide posen ud… du kan evt også lægge dyner og den slags i fryseren i et par døgn - det dræber æg og larver…
Jeg tror så bare det er at skyde gråspurve med kanoner :slight_smile: Der har sikkert kun været den ene loppe…

For en sikkerheds skyld vil jeg genbehandle om sådan ca 3 - 4 uger… men så heller ikke mere…

Jeg er ked af at måtte sige det… men du kan simpelthen ikke forhindre at kattene får lopper… ganske enkelt fordi DU går ud i samfundet og har alle muligheder for at komme til at slæbe en loppe med hjem… Der skal ikke andet til end at en hund/kat med lopper har gået forbi, hvor du går…

:surrender1::surrender1:

Uden at ville fornærme nogen :

Kan det tænkes, at nogen fra jeres killingenus i går har haft en loppe eller to med fra deres katte ??

:surrender1:

Uden at ville fornærme nogen :

Kan det tænkes, at nogen fra jeres killingenus i går har haft en loppe eller to med fra deres katte ??

:surrender1:[/QUOTE]

Nja… de fleste der har også indekatte…men jeg er da en potentiel “fare”… med to hunde som bevæger sig ude i samfundet - og som er beskyttet med frontline af samme årsag :wink:

Og det er altså ikke spor vanskeligt at have en hel loppeinvasion UDEN at have hverken hund eller (fritløbende) kat…
Har prøvet det… et styk - oven i købet - gravums loppe, der lagde æg som klækkedes… damn - vi blev ÆDT!!!
Og havde et hyr med at få skidtet udryddet igen - det var før frontline og andre effektive midler…

[QUOTE=Bølle-missen;555801]Ej hvor træls når vi lige snakkede om lopper i går :frowning: Jeg har gode oplevelser ned en kombinationen af capstar og advantage :slight_smile:
Med lidt held er det en enkelt der har siddet på dine bukser :slight_smile: når du nu ikke har fundet flere:kryds:[/QUOTE]

Tak for råd. Jeg tager en tur i Petworld eller MaxiZoo senere i dag. Så må vi se, hvad de har. Det ville have været rart, hvis der kun var en enkelt. Men endnu en kæmning af Cinnamon afslørede mindst tre mere :S

Jeg har indtil videre tjekket mine lyse gulvtæpper, mit sengetøj og Magics liggeplads på klatretræet, og der har indtil videre ikke været hverken levende eller døde lopper nogen af stederne.

Men hold da op, hvor er jeg godt nok træt af det! Bør jeg advare alle, som jeg var sammen med i går?

Skriv det evt inde i tråden om killingenus… de fleste vil i løbet af dagen gå ind for at takke for i går og så vil de se det…

Som sagt… lopper er da noget skidt at få ind - men så er det heller ikke værre!
Og vi ved alle at der er en risiko for den slags - bare ved at gå udenfor :slight_smile:

Ja jeg vil holde med Ann K, lopper er ingen skam, det bliver det først hvis man ikke gør noget ved det.

Selvom jeg har indekatte, så har jeg gjort det til en vane at kæmme mine katte hver søndag. For jeg kommer nemlig i hjem med både hunde og katte, og da jeg har en datter på 5 år, så hilser vi også på de hunde, vi får lov til, når vi går igennem byen. :slight_smile:

Selv om det er håndkøbsmedicin, er det ikke uden risiko for bivirkninger. Jeg synes, at man skal følge de anvisninger, der er på medicinens pakning. Det er den dosis, der er afprøvet og kontrolleret. Der er næppe nogen, der systematisk har afprøvet at behandle med to forskellige produkter. Så risikoen for bivirkninger er uforudsigelig.

Jeg synes, at du skal lade Frontline behandlingen få lov til at virke. Der er ingen grund til at risikere kattenes liv på grund af lopper.

vh

Andreas

Uden at ville fornærme nogen :

Kan det tænkes, at nogen fra jeres killingenus i går har haft en loppe eller to med fra deres katte ??

:surrender1:[/QUOTE]

Det kan da absolut ikke udelukkes.
Men jeg er helt sikker på, at ingen af os i så fald har været bevidste om det.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;555825]Det kan da absolut ikke udelukkes.
Men jeg er helt sikker på, at ingen af os i så fald har været bevidste om det.[/QUOTE]

:surrender1::surrender1:

Selvfølgelig har I da ikke det - og det skal ikke tages som en anklage mod nogen som helst - måske bare et forslag til, hvor Ingrids lopper kommer fra.

:surrender1::surrender1:

Ja, okay - så var det måske nok lidt af en overreaktion :smiley: Panik overstået. KISS, var det ikke sådan, Ann :slight_smile:

Men jeg husker bare med skræk og rædsel, da vores hund, mens jeg voksede op, havde lopper. Der var bare lopper over alt, og jeg blev bidt så mange gange. Det var nok før, man havde de midler til bekæmpelse, som man har i dag. Jeg er ikke sikker på, at vi for alvor slap af med dem, før vi “slap af med” hunden.

Nå, det er heldigvis anderledes nu. Jeg har kæmmet lidt mere på Magic og stadig ikke fundet noget. Jeg har også kæmmet Cinnamon lidt mere i håbet om at hjælpe hende af med de små udyr, men har heller ikke kunnet finde mere der. Til gengæld er hun pludselig helt vild med at blive kæmmet og spinder højt og stod næsten på hovedet i en stuebambus, som hun skulle gnide sig op ad :slight_smile:

For et års tid siden havde vi også fået lopper :doh: Margrete er indekat , men jeg har hest i en stald med staldkatte - jeg snakker vanligt ikke med dem, netop for at undgå lopper mv. … men på en eller anden måde har jeg alligevel fået trukket lopper med hjem! det gik relativt hurtigt(jeg nåede ihvertfald ikke at se hvad der havde ramt os :zzz:) så var der lopper uber alles!!:uha:

Jeg endte med at smidde sofa, lænestol , pynte puder, kattekurve mv. ud(kunne jo ikke ligge sofaen i fryseren :tihi:) … så sprayede jeg gulve, paneler mv. med bio trinol og katten fik selvfølgelig frontline… støvsugede flere gange dagligt og støvsugerposen blev skiftet hver gang… Jeg var hurtigt af med lopperne - men det var sgu en dyr omgang…

[QUOTE=Vivi_Fletcher;555825]Det kan da absolut ikke udelukkes.
Men jeg er helt sikker på, at ingen af os i så fald har været bevidste om det.[/QUOTE]

Jeg vil også godt lige understrege, at jeg bestemt ikke var ude på at give nogen skylden for det - eller for den sags skyld finde ud af, HVEM de eventuelt kom fra. Jeg ville bare i al almindelighed gerne vide, hvordan det kan lade sig gøre. Og det kan det så åbenbart meget nemt :slight_smile:

Under alle omstændigheder er jeg bange for, at det nok snarere er mig, der har haft nogen med til kattenus. Jeg tror, hun må have haft dem allerede i går.

Jeg må lige følge op på denne tråd, for jeg har et par spørgsmål mere:

Hvor lang tid går der, før Frontline har gjort kål på de levende lopper, katten har på sig? Jeg har kæmmet Cinnamon flere gange siden i søndags uden at finde noget, men hun bliver ved med at gnubbe sig rigtig meget ved bagbenene og halen. Og lige før, da jeg tog ekstra godt fat nede omkring halen og kom helt ned ad bagbenene også, fandt jeg da også tre-fire levende lopper mere. Jeg troede jo, de ville være væk nu? Sjovt nok finder jeg stadig ikke noget som helst på Magic, uanset hvor godt jeg tager fat.

Så er det også, som om Cinnamon har et sår eller noget udslæt omkring halen. Jeg forestiller mig, at det er kommet af, at hun gnubber sig på grund af lopperne. Eller kan det være loppespytallergi? Kan/skal man gøre noget ved det? Eller er det bare et spørgsmål om at vente, til lopperne forsvinder?

Nu er det godt nok ikke noget, jeg har spor lyst til, for jeg tror ikke, det vil blive godt modtaget. Men vil der være en idé i at vaske hende?

Jeg tror så, at hvis du har haft nogen med i bilen mod Sjælland, så er de blevet derude, mens du nussede :slight_smile: Jeg har været alle mine katte igennem og tre af dem ville afsløre lopper selv uden at blive kæmmet - og jeg har intet fundet :thumbup:

Flere og flere lopper udvikler desværre resistens overfor Frontline…
Så du skal have fat i noget andet loppemiddel… Advantage tager de voksne lopper og Capstar forhindrer at æg og larver udvikles…
Vask hjælper ikke specielt - så du behøver ikke investere i en ringbrynje i denne omgang :wink:

Jeg kæmmer 1 gang om måneden. Også giver jeg Bamse 1 gang månedligt en advance/frontline: Hvad jeg lige har fået købt og ligger inde med:)

Han kommer ud dagligt, og ligger i det samme som misserne.
Også er det blevet en vane at 1gang månedligt at vi vasker alle kurvene:) Så er de også pænere :stuck_out_tongue:

Min erfaring er at Frontline ikke virker og det er også min dyrlæges erfaring, så han er simpelthen holdt helt op med at sælge det.

Advantage virker på 2 dage, så det kan jeg varmt anbefale.

Vi havde lopper forrige år og samtidigt killinger, men fik anbefalet Frontline (af en anden dyrlæge på en udstilling) og det virkede for det første ikke (de voksne vrimlede trods behandling med lopper) og for det andet så måtte killingerne ikke behandles med det til nakken.

Da jeg alligevel skulle til dyrlægen og have killingerne vaccineret, klagede jeg min nød (hun kunne også selv se det vrimlede på killingerne) og hun fortalte mig så at de var holdt op med at føre Frontline og anbefalede mig Advantage.

Fordelen her var at killinger over 8 uger og 1 kg måtte behandles med det, så jeg behandlede killingerne med det samme og også de voksne (i samråd med dyrlægen) da det var 3 uger siden de havde fået Frontline. Der gik 2 dage, så var der ingen levende lopper at se :ok:

Jeg har også hørt flere gange at frontline ikke er alt for godt, og at Advantage skulle være vejen frem :slight_smile: