HJÆLP - overvejer nyt tørfoder og hører gerne om jeres erfaringer

Jeg har brugt Royal Canin samt Iams i mange år og det er egentlig ikke fordi jeg er utilfreds med disse to typer foder, men simpelthen fordi jeg synes det kunne være interessant at prøve noget andet i en periode.

Så vil høre fra nogen af jer - helst nogen af jer opdrættere - HVAD bruger I og hvorfor ? Jeg snakker her tørfoder ( jeg kombinere med vådfoder og rådt) og jeg har brug for et almindeligt vedligeholdelsesfoder til voksne fertile katte. Gerne et der giver lidt ekstra muskler/krop på mine fertile drenge for det har altid været et problem for mig at holde dem i form.

Mange tak,

Teresa

Vi er begyndt at bruge Techni-Cal og har nu brugt det i 4 måneder, og kan kunne sige positivt om det :slight_smile:

http://www.techni-cal.dk og de har en god opdrætter ordning :slight_smile:

Her i huset bruger vi Pro Plan Adult som vi køber hos zooplus.de og Techni-cal som vi køber her http://www.techni-cal.dk/shop/frontpage.html.

Det er de to fodertyper vi er endt på i øjeblikket, vi har nemlig en kat som er ret sensitiv over for foder så ham sker der tages hensyn til.

Jeg fodrer med forskelligt lødigt tørkost, da jeg som dig også serverer våd-foder og råt.
Jeg synes egentligt at Rc, Iams, Hills, Orijen osv som “sekundær” kost er lige godt. Her i huset, får de hvad jeg har bestemt mig for at købe, hvilket har medført de har utrolig stærke maver i forhold til foderskifte :slight_smile:

Hvad synes I om Aplaws samt den der Porta ?
Nogen der har prøvet det ??

Jeg kan godt lide tanken om mindre korn og mere kød :))

Teresa

[QUOTE=Teresa Guldager;562618]Hvad synes I om Aplaws samt den der Porta ?
Nogen der har prøvet det ??

Jeg kan godt lide tanken om mindre korn og mere kød :))

Teresa[/QUOTE]

Applaws gad mine i en kort periode så valgte de alt andet i stedet for. Porta synes jeg er godt, har desværre bare en hunkat der ikke kan tåle det :frowning:
Techni-Cal har også en variant uden korn der hedder Choosy.

Jeg har jo som du ved prøvet en del forskellige slags tørfoder fordi jeg rigtig gerne vil væk fr RC da de kaster en del op på det. Jeg fandt endelig et tørfoder som alle var vilde med og det er Applaws, men jeg er noget tilbageholdende omkring det da der stadig ikke fremgår noget om Taurin. Det kan godt være at det er i kødet, men jeg vil rigtig gerne have et eller andet “bevis” på det :cool2:

Jeg har nu overvejet James Wellbeloved, men syntes også jeg har læst lidt dårligt om det !!!

Jeg syntes det er til at blive bims af :tihi:

Jeg prøvede James Wellbeloved men mine katte gad det ikke…

Jeg vil nok fortsætte med RC og Iams som basis foder men det er jo meget rart at have noget andet at supplere med også.

Technical har jeg sådan et dårligt forhold til fordi der for mange år var en hel del katte der døde efter de havde spist det - men sådanne ting hører man jo om
flere forskellige mærker med jævne mellemrum.

Og ja, det er godt nok en jungle. Det var meget nemmere dengang jeg barfede og ikke tillod tørfoder indenfor mine døre, men med mange katte er det
simpelthen ikke realistisk at barfe uanset hvor gerne jeg ville.

Teresa

[QUOTE=Teresa Guldager;562618]Hvad synes I om Aplaws samt den der Porta ?
Nogen der har prøvet det ??

Jeg kan godt lide tanken om mindre korn og mere kød :))

Teresa[/QUOTE]

Kære Teresa.

Selv om jeg ikke er opdrætter, tillader jeg mig alligevel til din orientering at byde ind med dette link til dig ang. Applaws

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?23339-Applaws&highlight=applaws

Min kræsne kat Hermie, elsker Porta 21 holistic duck and rice. Men kan også godt lide porta 21 finest. :slight_smile:
Så det er vores main foder her.

Jeg har samme erfaringer omkring Applaws og Porta som Malle har så de er ok foder men duer bare ikke her i huset.

James Wellbeloved er et foder der fungere godt her i huset men vi fodre kun med det i perioder for at varierer.

Jeg havde samme forbehold med Techni-cal som du har men der er sket ændringer i foderet og man tog det jo til sig at der var noget i foderet som ikke skulle være der. Ellers tror jeg ikke at Techni-cal havde fået lov eksisterer i dag.

Tak, Jane,

Du har bare bekræftiget min oplevelse af, at uanset hvilket foder man taler om så kan nogen finde en historie om døde katte i forbindelse med det :tihi:

Det er egentlig derfor jeg efterlyser information fra folk som over en længere periode har brugt et tørfoder…

Hvad andre har hørt eller læst om er jeg knap så interesseret i. Rygter er der altid så mange af.

Men personlig erfaring - DET kan jeg bruge til noget.

Teresa

Jeg bruger Orijen og Applaws som basistørfoder.
Har også været over Feline Porta Grain Free, men rigtig mange katte får dårlig mave af den. Jeg har dog købt FPs øvrige tørfodervarianter til både naboen og min søster og de er glade for det, så det tænker jeg at blande med næste gang.
Mit foretrukne er Orijen.

Mht Applaws og indhold talte jeg med forhandleren på udstillingen i weekenden - og end ikke i deres papirer kunne de slå magnesiumindholdet op. Det irriterer mig, at der skal være hemmelighedskræmmeri omkring indholdet i et foder. Jeg er faktisk godt tilfreds med produktet, men bryder mig ikke om at fodre med noget jeg ikke helt ved, hvad indeholder.

Jeg har brugt porta grain free og Applaws, og i starten ville de gerne have det, men pludselig begyndte de ikke at ville spise- så jeg skiftede til rc/iams (og leder nu efter et nyt alternativ ligesom dig).

[QUOTE=Teresa Guldager;562641]Tak, Jane,

Du har bare bekræftiget min oplevelse af, at uanset hvilket foder man taler om så kan nogen finde en historie om døde katte i forbindelse med det :tihi:

Det er egentlig derfor jeg efterlyser information fra folk som over en længere periode har brugt et tørfoder…

Hvad andre har hørt eller læst om er jeg knap så interesseret i. Rygter er der altid så mange af.

Men personlig erfaring - DET kan jeg bruge til noget.

Teresa[/QUOTE]

Kære Teresa.

Det er da helt i orden, - tråden var til orientering. Jeg baserer heller ikke selv mine egne beslutninger på rygter, men jeg undersøger gerne tvivlsspørgsmål, inden jeg træffer et valg.

Der er et medlem, der i denne tråd anbefaler at google Applaws. Jeg har ikke selv gjort det, men hvis det var et foder, jeg ville overveje at anvende, ville jeg personligt vælge at følge anbefalingen - det kunne jo være, at der var kedelige historier baseret på personlig erfaring - who knows med mindre man undersøger og dernæst træffer et valg. :slight_smile:

Jeg blander flere mærker sammen, men jeg bruger fast i blandingen Porta 21 grain free og Iams hairball.
Så er det lidt forskelligt hvad jeg mere blander i.
Denne gang er der Hill’s og Proplan kitten og J W i
Man skal være lidt forsigtig når man starter med Porta 21 grainfree, den kan slå maven i stykker, det er derfor godt med Iams hairball i blandingen.
RC kaster de simpelthen op af her.
Hilsen Lisbeth

Er godt nok ikke opdrætter men vil da lige dele…

Herhjemme bruger jeg blandingen af RC37 (har en der ikke vil spise andet) og så får de Porta GF… I starten fik de lidt tynd mave, men nu spiser de det med velbehag… Den blanding har jeg kørt med i lidt over 6mdr.
Lige for tiden tømmer vi også lige lagret for Porta Adult, som de også er vilde med, og så vandt vi jo en sæk med Hills, som også bliver spist med velbehag.
Jeg har ingen katte som kaster op af RC og har heller ikke set en eneste hårbolle herhjemme…

Jeg bruger både acana , applaws og orijen.

Jeg bruger orijen fisk og kylling (2,5 kg af hver ) applaws fisk/kylling (2,5 kg af hver ) og accana fisk og kød (varier i deres kød varianter men også 2,5 kg af hver )

Jeg har rigtig god erfaring med. Du ville opleve de spiser mindre for det mætter mere har hørt flere sige når de skifter foder ud med foder uden korn i.

Vi skiftede for nogle måneder siden fra RC til Applaws, og misserne har været glade for det og trives fint på Applaws. Har en hunkat som var lidt tynd i det, men hun har taget fint på med det nye og ser fin sund (og rund!) ud. Jeg synes godt jeg kan se og føle at Applaws er et lækkert foder, med meget mere gods i, end f.eks RC og det er garanteret fordi der ikke er korn i, men stort set kun kød. Jeg fodrer primært Applaws, da mine kræsne katte ikke gider så meget andet foder og de er vilde med kylling/laks udgaven, som desværre kun fåes i små poser :frowning:

Jeg synes snart at lige meget hvad du fodrer med, så er der nogle der mener det er det rene gift for dyrene - ifølge Applaws’ egen hjemmeside indeholder foderet naturligvis taurin, men det er ikke tilsat, fordi det findes i det store kødindhold i foderet. http://www.applaws.co.uk/faq.asp

Men det kan selvfølgelig også være snyd og humbug, når det er producenterne selv som skriver det - dem skal man jo aldrig stole på :muhaha:

Jeg har brugt Porta 21 grain free i min blanding længe, og har ingen problemer haft der :slight_smile: og er glad for at bruge det…
Udover Porta er der så sådan noget som Iams (får vi jo på udstillinger), Orijen osv. i min blanding :slight_smile: Og måske Hills eller RC.