Hjælp! - spørgsmål til fødsel

Gaia startede med at få en smule lyserødt udflåd i går kl 15:30. Hun grundet roligt at presse mere og mere og der blev kortere tid imellem.
Efter lang tid (føler jeg selv) begyndte hun at åbne sig når hun pressede hvor jeg kunne se at snuden kom til syne, men killingen kom ikke videre. Jeg var i kontakt med dyrlæge 2 gange i nat, hvor de sagde at vi blot skulle afvente så længe hun virkede rolig og tilpas, hvilket hun gjorde.
Jeg falder i søvn kl 3 (intet sket) står op kl 6 og der er en killing født, den er dog død… ca kl 9 føder hun den næste og gør alt som hun skal og den har det godt.
Efter den presser hun en smule af og til, men ikke meget. Men jeg kan mærke at der stadig er killinger tilbage, og at hun stadig er urolig fordi hun er i fødsel. Nu er kl 16:25 og der er stadig ikke kommet flere.
Jeg er i panik og ved ikke hvad jeg skal gøre. Hun virker rolig, tilpas og kælen og ligger ved den ene killing.
Er det normalt at der kan gå så lang tid imellem?
Håber nogle herinde kan hjælpe mig​:crossed_fingers:t3::sweat_smile:

5 Synes om

Håber nogen blandt de mange erfarne “jordemødre” herinde vil svare dig, men kan sige, at jeg ville være gået i tilsvarende grad af panik, og havde kontaktet dyrlæge hurtigst muligt.
Held og lykke med den fortsatte fødsel - håber resten forløber som det skal! :crossed_fingers:

5 Synes om

Der er stor forskel på individer, nogle føder over næsten et døgn mms andre overstår det på et par timer. Hvis du har en opdrætter du har købt katten af, ville jeg tage kontakt og høre familiens historie. Var det min egen kat, som jeg ved overstår på ganske kort tid, ville jeg for længst have taget fat i dyrlæge. Så… opdrætter eller dyrlæge er mit bedste råd, de kan stå så højt de ikke kommer selv. Held og lykke med hende og opdater gerne :slightly_smiling_face::crossed_fingers:t2::clap:t2:

9 Synes om

Velkommen til😊

Den første er altid den sværeste - især hvis den er dødfødt og derved ikke hjælper til.
Dejligt at der kommet en levende killing, hun kan tage sig af :smiling_face_with_three_hearts:

Mht resten - så længe hun er rolig og ikke har presseveer, ville jeg ikke være bekymret. Jeg har oplevet pause i fødslen i op til et døgn…

Vigtigt - hold øje med at antal moderkager svarer til antal killinger😊

3 Synes om

Må vi se billeder af hunkatten med sin killing?

2 Synes om

8 Synes om

Tak for svar, rart at høre at det faktisk kan være normalt☺️
For et par timer siden kom nummer 3, dog også død…:pensive:
Mor virker tilpas og passer godt på den ene hun har heldigvis☺️
Vi har været noget bekymrede da hun ikke er særlig gammel. Hun var en herreløs kat vi tog til os for ca 5-6 uger siden, så det kom som en overraskelse da hun blev tykkere og tykkere😅

10 Synes om

Øv med de dødfødte :troste: Glæd jer over den levende :smiling_face_with_three_hearts: Forhåbentlig kommer der mindst én til, så den har andre killinger at lege med og lære katteadfærd af :crossed_fingers:

8 Synes om

Det var godt at hun fandt jer :slightly_smiling_face:
Hvis der kun kommer den ene, så kan det være en god idé at spørge et internat om de har moderløse killinger som hun kan få, for så kan den bette få lidt søskende. Det er altid bedst at vokse op med søskende :slightly_smiling_face:

5 Synes om

Tak for tippet😄
Jeg har været ved hende hele natten og hun er meget udmattet og hun frastøder ikke killingen, men det virker til at hun simpelthen ikke har overskuddet og ikke ved hvad hun skal gøre… vi har heldigvis en anden kat som fik killinger for ca 3,5 uge siden, og jeg har lige lagt killingen til hos hende (hun har heldigvis taget den til sig), og Gaia lægger ikke rigtigt mærke til at killingen er væk

5 Synes om

9 Synes om

Mon ikke det ville være en god idé at få hende undersøgt hos dyrlægen, når hun er så udmattet og sløv?

6 Synes om

Hvis hun er så træt, er det måske en idé med et dyrlægebesøg. Er der flere killinger? Er alle moderkagerne kommet ud? Mangler hun kalk? osv osv

7 Synes om

Det var heldigt med den anden mor :+1: God ide at lægge killingen til der :smiling_face_with_three_hearts:

5 Synes om

Jeg gentager lige mig selv:

for at få tjekket, at der ikke er død(e) killing(er) i hende.

9 Synes om

Hvordan går det med Gaia?

2 Synes om

Beklager den sene opdatering, men det hele er overstået og Gaia har det godt. Det var en lang og hård fødsel for hende med i alt 4 killinger, 3 døde og en levende tilbage. Vi har været i kontakt med dyrlæge i alt 3 gange i de ca 48(!) timer det tog, men den besked vi fik var at så længe hun ikke havde det dårligt og killingerne kom ud, skulle vi ikke være bekymrede.
Så efter 2 nætter med ca 2-3 timers søvn hver nat var det hele overstået.
Gaia er døv og meget ung, og havde derfor meget svært ved at finde ud af at passe ordentligt på killingen, og derudover virkede det ikke til at den fik nok mad, selvom den lå ved hende størstedelen af tiden.
Killingen er flyttet til vores anden missemor med hende to større killinger, og den har det fantastisk🥰
Gaia har været træt, men er så småt ved at være ovenpå, og har det godt, så vi er lettet over at det er overstået nu

12 Synes om

13 Synes om

10 Synes om

10 Synes om