Hjælp til brev ang udstillinger/farver på vores katte

[quote=“Gugger”]

Om farvegrupperne bliver opdelt yderligere el. ej tror jeg ikke hjælper på, om folk kan se farven på deres kat. . . . -uha

Desuden har vi RET til at farvebedømme på udstillingerne . . . betaler ovenikøbet 100,- for det. Hellere det end betale flere 1000,- for at få avlsrådet ud og undersøge kræet. . . .

Gad vide hvor Inge Nord egentlig vil hen, med alt det hun her har sat gang i ??? :? :? det lyder mere i mine øre, som om hun er træt af at man farvebedømmer på udstillingerne, og det er her hunden ligger begravet -øøøvvvs[/quote]
undskyld men jeg tror nu mere det er dig, der ikke lige vil forstå det rigtigt.
det har ikke noget at gøre med som du skriver i stort at i har RET til farvebedømmelse og det er heller ikke noget med at lene balle er træt af noget som helst.
det har noget at gøre med, at få vores grp op i farver så der er en større mulighed for nogle at måske at få et biv for engang skyld, og det har noget at gøre med at der er mange der har problemer med deres farver…
og måske tænker lene bare på at det kunne få folk til at spare de penge som det nu koster til en farvebedømmelse.
ja undskyld men jeg syntes at det er dig der få denne sag helt op og køre og det var jo slet ikke det der var menningen med det hele.
alle andre katte er delt mere op i farver undtagen maine coon katte og som jeg har hørt nu så har skovkatte også det problem.
jeg ved ikke om du kommer på udstillinger, men der er virkelig store grp i mellem og kunne det ikke være lidt fedt at de kunne prøve at vinde ex 1 og måske biv og ikke altid blive 5 eller hvad de nu bliver fordi der er så mange i en grp

Jeg vil altså give Gugger ret - opdelingen vil jo ændre ikke noget ved om katteejerne kan finde ud af om katten er med eller uden sølv. Enten kan de selv se forskel eller også kan de ikke se forskel -sorry

Og hvis du deler en farvegruppe mere specifikt op… ja så må du ha’ mig meget undskyld - men så forsvinder BIV’et da helt. Der skal jo være 3 til et BIV.

[quote=“Helen”]

Jeg vil altså give Gugger ret - opdelingen vil jo ændre ikke noget ved om katteejerne kan finde ud af om katten er med eller uden sølv. Enten kan de selv se forskel eller også kan de ikke se forskel -sorry

Og hvis du deler en farvegruppe mere specifikt op… ja så må du ha’ mig meget undskyld - men så forsvinder BIV’et da helt. Der skal jo være 3 til et BIV.[/quote]

[bigloony] det er da lidt sjovt det her . . . og for Tinah’s skyld har jeg da lige lavet lidt statistik :

Jeg har udstillet siden 1995 - på ca. 100 udstillinger både her og i udlandet og i alle fire hovedklubber. . . . det er blevet til 24 katte i samtlige farvegrupper (dog ikke hvide i gr. 9) + et par kuld. . .
Heraf har jeg haft en kat som jeg har styrtet rundt med til div. farvebedømmelser - fordi dommerne ikke kunne finde ud af hvilken farve hun havde.

Så jow Tinah . . .jeg har været på udstilling - og jeg stopper ikke lige med det samme :slight_smile:

Men jeg tror nok jeg stopper mine udgydelser her . . . -uh

Gugger - Men nu du har haft i alle farvegrupper undtagen hvid - mener du så at man ville få flere eller færre BIV kørt ved at lave fuld farveopdeling? :slight_smile:

Hov . . jeg glemte lige noget . . .

Katten får altså det den har fortjent (point) og hvis den har fået exl. 5 - ja så er det måske fordi den ikke kan opnår flere point end til exl. 5.

Man skal ikke tro at fordi katten er alene i sin klasse, så får den automatisk et certifikat - - - jeg har skam også måttet gå slukøret ned med en kat . . .den var alene - men den fik squ kun EX. . . sådan er det, man skal ikke tro det er en gavebod. . . . -mai

Hvad er det der tiltrækker så enormt meget ved et BIV ??? er det de sølle få point eller hvad til Top-listen ??? jeg vil squ da hellere ha en NOM [bigloony]

Og nej Eva . . . .jeg tror ikke det ændrer en dyt . . . der skal immervæk være TRE katte i klassen til at få en BIV uanset om man er farveopdelt eller ej.

Gugger - For mig er det vist chancen for at få det, der gør det så tiltrækkende :stuck_out_tongue:
Uanset hvordan farveopdelingen er, så er jeg/katten altid med i konkurrencen om certifikatet og nomineringen, men jeg er ikke altid med i det med BIV’et. :slight_smile:

Hvis man indfører fuld farveopdeling, bliver der flere mulige BIV, fordi hver eneste EMS-kode så vil have sin egen BIV. Men hvor mange der vil være katte nok til, vil jo være et variabelt spørgsmål, som skifter ikke bare med tiden, men også efter stedet. Det er fx ikke alle steder i FIFe-landene, at MCO er ligeså overrepræsenteret som her, eller at SIA er ligeså underrepræsenterede, for den sags skyld. Og det er langtfra sikkert, at fordelingen af farver og racer er den samme om 10 år, hverken her eller i fx Portugal, Tjekkiet eller Finland. Derfor er det IMHO ikke det rigtige sted at starte med spørgsmålet, om der bliver flere eller færre BIV.

Hvis man vil diskutere fuld farveopdeling, og fordele og ulemper ved det, synes jeg, at det ville være smartere at tage udgangspunkt i de principielle spørgsmål, fremfor at hænge sig i den konkrete konkurrencesituation lige nu, for den kan (og vil) som sagt ændre sig kontinuerligt. Et godt principielt spørgsmål er fx hvorfor det egentlig skal være sådan, at nogle racer bedømmes i farvegrupper, mens andre (de fleste) ikke gør. Hint: der er sikkert nogle historiske årsager, men er disse stadig gyldige? Hvorfor, og hvorfor ikke? :?

Jow du er . . . hvis der er tre el. flere i klassen og DU får cert. . . så får du også BIV som en sidegevinst - med mindre, der er en kat i modsat køn, som du skal konkurrere med. Men hvis DIN kat er bedre end den, så får du BIV.

Hvis der er farveopdelt er det meget sjældent, at der er tre katte i klasserne . . . et eks.: i gr. 5 (den kender du) i øjeblikket er der sorttortie - blåtortie - røde - creme (piger) - her er der chance for 4 stk. - altså nok til en BIV
Hvis vi opdeler i farver, så er der pludselig kun een i hver farvegr./klasse og chancen for BIV er gesvunden. . . . hvad fordel er der så ved farveopdeling, når det kun skal dreje sig om at få et BIV ???

I voksenklasserne er der klasserne CAC - CACIB - CAGCIB - CACE . . .det er yderste sjældent, at der er deltagere i alle fire klasser . . . det samme gælder for kastrater. Og der vil slet ikke være deltager nok, hvis der bliver farveopdelt.

Gugger - Ja, jeg er med i BIV’et hvis der er tre eller mere i klassen. Det har der bare aldrig været (der har været tilmeldt, men fremmødet er jo ikke så stort som det tilmeldte) her mens Diego har været voksen. Så¨derfor er BIV’et for mig noget særligt. Cert og NOM er der jo altig :slight_smile:

Så jeg fastholder det jeg skriver, at BIV’et er så tiltrækkende fordi det ikke er med hver gang.

For mig er BIV en del mere interessant end nom, fordi det er inden for racen der sammenlignes, og ikke med alle mulige andre racer. Med en lille race er det 100 gange mere givtigt end at blive sammenlignet med en maine coon.

Jeg vil 10 gange hellere ha et BIV end en nom, fordi jeg kan bruge det til så meget mere. Jeg lrydser også fingre for at vi på et tidpunkt får en bedst i racen, for at få en bred sammenligning i racen.

Jeg synes det ville være rigtigt synd at lave en løsning som f.eks. at lave fuld farveopdeling for maine coonerne. I mine øjne er det ren symptombehandling, og tager ikke højde for de problemstillinger der kommer frem over.
Det ville være en del mere hensigtsmæssigt at kigge hele systemet igennem, og så lave en løsning der holder fremover, både nu hvor maine coonerne er i overtal, men også i fremtiden når deres popularitet på et tidspunkt falder igen.

Enig -thumbs

Hvad er det du kan bruge BIV til . . . . :slight_smile:
Men som jeg har sagt tidligere, så får man BIV, hvis der eks. er tre el mere i klassen (feks. fire piger) men du har jo også fået certifikatet, som indikerer, at din kat er den bedste i klassen - BIV er således en sidegevinst, hvor du kan bruge pointet i Top-10sammenhæng.
I mine øjne er BIV kun noget værd, hvis der er en han som denne hun skal op imod (og så hun vinder) - så bliver jeg rigtig glad -thumbs

En Bedst i Racen lyder interessant, og det kunne jeg da godt tænke mig at vi arb. hen imod.

Og Helle - så må vi slå et slag for populariteten [bigloony] jeg håber squ osse at den daler i fremtiden … . . det er altså lige i overkanten nu (i mine øjne)

Lotte, BIV tages jo på tværs af klasserne. Hvis din tænkte klassevinder fx er i klasse 7 (champion), skal hun til BIV mod klasse 9, 5, 3 og 1, både hanner og hunner. Så det er ikke “kun” en sidegevist til certifikatet; i de fleste tilfælde slår man nogle flere katte for at opnå BIV end for at opnå certifikat - og det er dét, mange synes godt om, tror jeg. Selv foretrækker jeg nu at konkurrere om Best of Breed - endnu en fordel ved TICAs udstillingssystem. :stuck_out_tongue:

Jeg er helt enig i at for mig tæller et BIV også mere end en nom, og for mig siger det mere om katten, fordi den har konkurreret med sin egen race, sin egen farve, og på tværs af klasserne. Nu udstiller jeg selv i kategori 3 og der er det altså noget hips om haps at stå til nom, for du konkurerer med katte som bare er vidt forskellige. Det er ikke nemt at stå med for eksempel en brite mod en aby som bare er en super showkat. Ved et biv har du et meget bedre billede af kvaliteten af den kat du står med fordi standarden er den samme, og når alt kommer til alt, er det så ikke mere sjovt at have vundet et biv hvor den eneste variabel på kattene er deres køn og alder? Jeg ved godt at i kat. 2 er der ikke 23 racer repræsenteret men der er dog alligevel et par stykker.
I ønskes held og lykke med projekt farveopdeling.

Lotte, BIV tages jo på tværs af klasserne. Hvis din tænkte klassevinder fx er i klasse 7 (champion), skal hun til BIV mod klasse 9, 5, 3 og 1, både hanner og hunner. Så det er ikke “kun” en sidegevist til certifikatet; i de fleste tilfælde slår man nogle flere katte for at opnå BIV end for at opnå certifikat - og det er dét, mange synes godt om, tror jeg. Selv foretrækker jeg nu at konkurrere om Best of Breed - endnu en fordel ved TICAs udstillingssystem. :P[/quote]

Korrekt Pil . . . . men uanset om man taber el. vinder BIV til eget el. modsat køn, er der stadig konkurrencen om NOM i eget køn mod de andre klasser + de øvrige racer i kategorien . . . og hvis man vinder NOM her, så er man ski da den bedste kat i både gr. - kl. og kategori . . . . . - jeg går ikke kun efter en BIV - jeg/min kat vil squ op på podiet og stå, og det er jeg sikker på, at alle andre også gerne vil - er det ikke lissom det, det handler om i sidste ende ??

Men nu har tråden vist fået en anden drejning, end det den startede med . . . . . -shhhh

Jeg vil også gerne deltage/prøve i Tica . . . men det må vente til det kommer til Sjælland (så har I jo også lige afprøvet det først [bigloony]

Hvad er det du kan bruge BIV til . . . . :slight_smile:
Men som jeg har sagt tidligere, så får man BIV, hvis der eks. er tre el mere i klassen (feks. fire piger) men du har jo også fået certifikatet, som indikerer, at din kat er den bedste i klassen - BIV er således en sidegevinst, hvor du kan bruge pointet i Top-10sammenhæng.
I mine øjne er BIV kun noget værd, hvis der er en han som denne hun skal op imod (og så hun vinder) - så bliver jeg rigtig glad -thumbs

En Bedst i Racen lyder interessant, og det kunne jeg da godt tænke mig at vi arb. hen imod.

Og Helle - så må vi slå et slag for populariteten [bigloony] jeg håber squ osse at den daler i fremtiden … . . det er altså lige i overkanten nu (i mine øjne)[/quote]

For mig betyder BIV’et mere fordi det er en sammenligning inden for racen. BIV’er er på tværs af køn og klasser (dog undtaget kastrater) og dermed får jeg en reel og nogle gange objektiv sammenligning af kattenes kvaliteter.
Med min race er der ALDRIG konkurrence i klasserne. Det gør at jeg får en masse nice, ex, sweet osv. Det er jo nemt når katten er alene at sige “Nice profile”, selvom den egentligt er katastrofal. Men en relation til standarden kommer dælme ikke altid.
Til BIV kommer standarden en del mere ind i billedet, og når man står med 3 katte der vurderes, så får du sammnligningerne, og det er den del af konkurrencen jeg kan bruge til noget.

Jeg får ikke i samme grad noget ud af at stå til nom og blive sammenlignet med hellig birma, maine coon og ragdoll, andet end at dommeren hvis han nominerer min kat, synes den har en høj kvalitet.

Jeg synes også BIV er mere interessant fordi det foregår nede hos dommeren hvor man ofte (ikke altid desværre) får at vide hvorfor lige den kat bliver valgt, og hvad der er godt ved den fremfor den anden. Det gør man dog også ved et NOM, men når katten så er på scenen og skal kigges på der, så kan man sidde der og ikke ane hvad dommerne tænker. (Ved godt der aldrig ville være tid til at de sagde det højt :))

Ang. at tage inspiration fra hundeudstillinger - jeg faldt lige over dette sted med forklaring af bedømmelserne, som er inddelt i kvalitetsbedømmelse, og konkurrencebedømmelse.

http://www.dalmatinerklubben.dk/udstill … 3%98MMELSE