Hej allesammen, håber nogen kunne have lyst til at vejlede mig lidt i valg af race
Jeg er ny herinde og har endnu ikke kat. Jeg er stadig ved at finde frem til hvilken race, alder og type jeg skal ende med at anskaffe mig, hvis det da ikke ender med et par smukke husmisser.
Jeg bor i en 2 værelses lejlighed med min kæreste og da vi begge har fuldtidsjob regner jeg med at finde to katte så de har selskab i løbet af dagen. Jeg er mest til de mere rolige, tilbagelænede racer, hvis vi talte om heste ville jeg sige koldblod.
Elsker similang pels, mørke masker og “normale” ansigter, af udseene er en ragdol eller birma drømmekatten tror jeg, men temperamentet og helbred kommer langt før
Efter noget søgen er jeg kommet frem til:
-Perser (klassisk perser eller eventuelt et eksemplar af de almindelige bare med lang næse)
-British (helst langhåret)
-Selkirk rex
-Ragdoll
Det jeg håber at finde hjælp til er, steder med ærlig information om de forskellige racer, både positivt men næsten vigtigst de negative ting som man ellers ikke normalt høre om, hvad man skal være opmærksom på at ens opdrætter er opmærksom på. Både med hensyn til temperament men især fysikken.
Jeg kan godt selv søge på google, men det er svært at vide hvad man skal tro på, så det kunne være rigtig dejligt med indput f.eks fra folk som selv har erfaring med racerne.
Hvis nogen skulle sidde og tænke på en helt anden race vil jeg selvfølgelig også være taknemmelig for at høre det.
Alle råd og kommentare er velkommende
Det bedste råd vil være at opsøge opdrætter af racen og besøge dem På den måde får du det bedste indtryk af både kat og opdræt… Kemi og mavefornemmelse er en rigtig god guideline
www.killingelisten.dk og racernes special klubber plejer at have gode beskrivelser af temperamentet
British er en korthåret race, men der kommer enkelte i langhåret udgave indimellem pga genetikkens luner Disse vil i FIFe (de fleste opdrættere i DK er i FIFe) blive registreret som ikke anerkendt langhår - altså XSH (BRI). Så det er ikke noget du sådan liiige finder, men det kan da godt være Og de er da pokkers bedårende at se på!
(Ps. jeg er i øvrigt til fjordheste af temperament hos hest, og européen hos kat, hehehe)
Tak for dit svar
Det er også næste skridt, men vil gerne være lidt forberedt. Og selvom det måske bare er en fordom, så synes jeg ofte at opdrættere af dyr kan have en tendens til at være lidt forblændede af deres egen race, og måske ikke have så meget syn for dens fejl.
Jeg er opdrætter af perser og exotic, og der kommer jo ind i mellemmkillinger med lidt mere næse i de forskellige kuld. Jeg kan varmt anbefale dig og tage ud og besøge nogle forskellige opdrættere, en ting er og se racerne på show, noget andet er at se dem i hjemlige omgivelser.
jeg ligger gerne kat og hus til hvis du vil se fladsnuder
Personligt ville jeg selv kun se på killing efter forældre der er testet negativ for Pkd, som er en arvelig sygdom, der hedder cystenyrer som ikke kan helbreds.
[QUOTE=GitteS;1053039]Jeg er opdrætter af perser og exotic, og der kommer jo ind i mellemmkillinger med lidt mere næse i de forskellige kuld. Jeg kan varmt anbefale dig og tage ud og besøge nogle forskellige opdrættere, en ting er og se racerne på show, noget andet er at se dem i hjemlige omgivelser.
jeg ligger gerne kat og hus til hvis du vil se fladsnuder
Personligt ville jeg selv kun se på killing efter forældre der er testet negativ for Pkd, som er en arvelig sygdom, der hedder cystenyrer som ikke kan helbreds.[/QUOTE]
Tak for dit svar! Ja, jeg tror også på det med at besøge i hjemmet frem til udstillinger, hvor man vel ikke rigtig kan se vurdere andet end det ydre
Tak for info om Pkd. Noget som får mig til at kigge væk fra perseren, på trods af den lyder til at være en dejlig kat, er at jeg synes mange af dem jeg ser billeder af har meget løbende øjne. Er det noget som er uønsket og som man prøver at undgå i avlen? Og er der noget man som køber kan undgå for at gå uden om katte med det problem? Og ved du hvad det skyldes?
[QUOTE=Margrethe;1053040]Af heste er jeg, som dig, til de tunge racer
Af katte er jeg til EXO’er
Jeg har valgt den korthårede perser fordi jeg elsker “sofakartofler” og deres særprægede udseende , men er knap så vild efter pelsplejen…
Jeg kan ikke umiddelbart komme på noget negativt at sige om racen… og da i særdeles intet negativt at sige om Margrethe
Jeg kan som de øvrige anbefale, at du tager ud og besøger racerne - :D[/QUOTE]
Åh, han ser da også SKØN ud, helt på trods af det sure fjæs, super billede det sidste!
Men han har da også noget næse, og hans øjne løber ikke
Jeg har 5 persere (1 med næse) og det er kun den ene som har løbeøjne pga fejlbehandlet øjenbetændelse (hun er fundet gående frit)
Så kig efter det når du kigger på kat samt den må IKKE “snorke”
Hvor i landet bor du? Hvis det er i nærheden af København er du velkommen her, jeg er ikke opdrætter
Personligt går jeg meget efter linier hvor øjnene netop ikke løber, det gør så også at dommerne på show ikke altid mener mine katte har store øjne nok, men det lever jeg fint med.
Det kuld jeg har nu, har ikke fået fjernet snaks i deres øjne siden de var 3-4 uger og der kom det mest fordi de simpelthen var nogen små grisebasser.
Min Exo Delle der er mor til kuldet, får ordnet øjne måske 1 gang om ugen, hvor der fjernes søvn og det samme gælder min perser pige.
Så der findes da heldigvis fladsnuder der ikke døjer med løbeøjne, syntes en del opdrættere tager dette problem seriøst og avler væk fra det. Standarden siger jo runde åbne øjne, men nogle har altså øjne som the kopper og oftes syntes jeg det er dem som døjer mest.
Håber du ikke helt afskriver racen, inden du har besøgt dem?
du kan her se kuld bror til min Maya, han har lidt mere næse Katteracer - Find data om din katterace på KatteGalleri
Nogen tror fejlagtig at længere næse, er ens med bedre sundhed. Det er ikke tilfældet,man skal gå efter åbne næsebor og katte der ej heller som små snorker
[QUOTE=cæsar;1053044]Persere og Exo’er SKAL ikke have løbeøjne.
Jeg har 5 persere (1 med næse) og det er kun den ene som har løbeøjne pga fejlbehandlet øjenbetændelse (hun er fundet gående frit)
Så kig efter det når du kigger på kat samt den må IKKE “snorke”
Hvor i landet bor du? Hvis det er i nærheden af København er du velkommen her, jeg er ikke opdrætter :-)[/QUOTE]
Jeg bor i Østjylland, så der er desværre lidt langt men tusind tak for tilbudet! Er glad for at høre de ikke skal have løbende øjne, har jo siddet og luret på kattegalleri, og jeg tror næsten hver 3. perser med tavle havde øjne som løb!
Og ja luftvejene skal helt sikkert fungere, men jeg havde forstået på folk at det ikke længere var et problem for racen?
Åh, han ser da også SKØN ud, helt på trods af det sure fjæs, super billede det sidste!
Men han har da også noget næse, og hans øjne løber ikke :)[/QUOTE]
Margrethe er en “hun” (eller en den… om man vil…)
Jeg synes bestemt ikke at man skal se bort fra perseren pga. PKD - de fleste tester for det , og race"betingede" sygdomme findes i alle racer…
Jeg tror at mange perser/exo ejere vil give mig ret - vi er ved at være død trætte af at høre om vejrtrækning og løbeøjne fra folk som har dårligt kendskab til racen… jeg har mødt mange persere/exo’er og man avler altså ikke katte som ikke kan trække vejret… kattene med kort næse kan have mindst ligeså fin vejrtrækning som langnæsede
[QUOTE=GitteS;1053046]Personligt går jeg meget efter linier hvor øjnene netop ikke løber, det gør så også at dommerne på show ikke altid mener mine katte har store øjne nok, men det lever jeg fint med.
Det kuld jeg har nu, har ikke fået fjernet snaks i deres øjne siden de var 3-4 uger og der kom det mest fordi de simpelthen var nogen små grisebasser.
Min Exo Delle der er mor til kuldet, får ordnet øjne måske 1 gang om ugen, hvor der fjernes søvn og det samme gælder min perser pige.
Så der findes da heldigvis fladsnuder der ikke døjer med løbeøjne, syntes en del opdrættere tager dette problem seriøst og avler væk fra det. Standarden siger jo runde åbne øjne, men nogle har altså øjne som the kopper og oftes syntes jeg det er dem som døjer mest.
Håber du ikke helt afskriver racen, inden du har besøgt dem[/QUOTE]
Nej, perseren er ikke afskrevet, tvært imod startede jeg med at være meget imod men er nok ved at vende mig. Der er dog få ting jeg ikke vil leve med og det er blandt andet katte med den slags problemer, dårlige øjne, besværget vejrtrækning og den slags. Bliver altså forarget når jeg høre om sådan nogle dommere som ikke lader helbredet komme først. Troede egentlig ikke det var sådan mere
Men jeg har heller ingen drømme om at udstille, tværtimod ville jeg gerne om jeg kunne finde et par katte billigere med lang næse og sund størrelse øjne :høhø:
Det er sjovt du siger de har for store øjne, på mange af dem jeg har set billeder af synes jeg tværtimod at øjnene ser sammenmaste og små ud. Måske på grund af irritation?
Jamen helt sikkert er der snask i øjnene så lukker de dem sammen. Som sagt er du meget velkommen her, lige nu er der kuld på 10 uger også, hvor alle er afsat så de ikke frister, men så kan du se både voksne og killinger i både exo og Per. Ved ikke lige hvor i landet du er fra ?
[QUOTE=Margrethe;1053048]Margrethe er en “hun” (eller en den… om man vil…)
Jeg synes bestemt ikke at man skal se bort fra perseren pga. PKD - de fleste tester for det , og race"betingede" sygdomme findes i alle racer…
Jeg tror at mange perser/exo ejere vil give mig ret - vi er ved at være død trætte af at høre om vejrtrækning og løbeøjne fra folk som har dårligt kendskab til racen… jeg har mødt mange persere/exo’er og man avler altså ikke katte som ikke kan trække vejret… kattene med kort næse kan have mindst ligeså fin vejrtrækning som langnæsede :)[/QUOTE]
Uups, du må undskylde til damen
Kan godt være det er trættende når man har haft racen i flere år, men jeg har ikke tænkt mig at give flere tusind kroner for et par katte, uden først at undersøge racerne og de problemer de har grundigt for at kunne vælge bedst. Faktisk er muligheden for at kunne gøre det, en af de eneste grunde jeg har til at købe en tavlekat, så hvis jeg ikke udnyttede den, ville det være spild af penge
Og der er jo nogle med de problemer, så helt irrelevant mener jeg ikke det er.
Har flere steder nu læst at det med vejrtrækningen er fortid, men som sagt har mange af de persere jeg ser billeder af (også dem med stamtavle) løbende øjne, derfor vil jeg gerne vide hvordan det kan undgås, da jeg både synes det er synd for katten og ret ulækkert.
[QUOTE=fugl;1053057]Uups, du må undskylde til damen
Kan godt være det er trættende når man har haft racen i flere år, men jeg har ikke tænkt mig at give flere tusind kroner for et par katte, uden først at undersøge racerne og de problemer de har grundigt for at kunne vælge bedst. Faktisk er muligheden for at kunne gøre det, en af de eneste grunde jeg har til at købe en tavlekat, så hvis jeg ikke udnyttede den, ville det være spild af penge Og der er jo nogle med de problemer, så helt irrelevant mener jeg ikke det er.
Har flere steder nu læst at det med vejrtrækningen er fortid, men som sagt har mange af de persere jeg ser billeder af (også dem med stamtavle) løbende øjne, derfor vil jeg gerne vide hvordan det kan undgås, da jeg både synes det er synd for katten og ret ulækkert.[/QUOTE]
Min kæreste hedder Karsten - han har allergi - det betyder jo ikke at alle der hedder Karsten har allergi…
Jeg har selv 2 selkirk rex langhår gående. Selkirk Rex girl Ronja: come on pet me NOW ! - YouTube her er et klip af min pige når hun er i kælehumør(hun står i sjov pels fordi hun fælder en del lige nu så derfor redes en del pt)
Ronja er rigtig sød pige der elsker når folk bemærker hende og når hun er med mor på udstilling. Hun kommer tit over til gæster men er dog ikke anmasende. Hun er en rigtig let pige der tager det hele stille og roligt og er god til at underholde sig selv. Hun er fars pige og kommer til over til ham for at putte, har han ikke tid kommer hun over til mig LOL Selkirk Rex DGC/ TGCA Lykken Curly Ronja - 2011 - Den 28/9 blev Ronja aflivet. ... her er et foto galleri hvor du kan se hende ordentlig.
Min dreng Peer Gynt er jordens sødeste og letteste dreng MEN han har øgenavnet Peer Klynk da han snakker en del både hygge-fortællinger, “hey du ser mig ikke” og “du/det er træls”(f.eks når jeg reder ham og tørre ham efter et bad). men selvom han er frygtelig stor i kæften gør han intet men ligger tålmodigt og finder sig i det man gør. Men ligeså meget som han snakker så spinder han. Han er en rigtig “hund” der render en i røven hele tiden, han er også sådan overfor alle gæster og vil hjælpe med alt. Han er så mors dreng og er hos mig næsten hele tiden. - YouTube Har et klip her der viser hvor afslappet han er, vi sidder her i et tog. selkirk rex Gynt playing with snow - YouTube Gynt underholder sig selv med sneen ude for og fortæller så hvor dumt det er der er vindue imellem(undskyld elendigt lys). Selkirk Rex RW SGC, PCH Lykken Peer Gynt of Tzari - 2012 - Da jeg så Gynt som 4 uger var... Billed galleri.
Hvis du bor på sjælland kan de begge ses live på show i maj i Rødovre centeret. Bor du i nærheden af Give og Billund er du velkommen til at komme forbi og se dem på hjemmebane.
Bare spørg løs hvis du vil vide mere. Mine 2 er helt ubeslægtet så deres ligheder skyldes ikke familie bånd:)
(bor du i nordjylland har opdrætter faktisk killinger lige nu)
[QUOTE=tzari;1053063]Jeg har selv 2 selkirk rex langhår gående. Selkirk Rex girl Ronja: come on pet me NOW ! - YouTube her er et klip af min pige når hun er i kælehumør(hun står i sjov pels fordi hun fælder en del lige nu så derfor redes en del pt)
Ronja er rigtig sød pige der elsker når folk bemærker hende og når hun er med mor på udstilling. Hun kommer tit over til gæster men er dog ikke anmasende. Hun er en rigtig let pige der tager det hele stille og roligt og er god til at underholde sig selv. Hun er fars pige og kommer til over til ham for at putte, har han ikke tid kommer hun over til mig LOL Selkirk Rex DGC/ TGCA Lykken Curly Ronja - 2011 - Den 28/9 blev Ronja aflivet. ... her er et foto galleri hvor du kan se hende ordentlig.
Min dreng Peer Gynt er jordens sødeste og letteste dreng MEN han har øgenavnet Peer Klynk da han snakker en del både hygge-fortællinger, “hey du ser mig ikke” og “du/det er træls”(f.eks når jeg reder ham og tørre ham efter et bad). men selvom han er frygtelig stor i kæften gør han intet men ligger tålmodigt og finder sig i det man gør. Men ligeså meget som han snakker så spinder han. Han er en rigtig “hund” der render en i røven hele tiden, han er også sådan overfor alle gæster og vil hjælpe med alt. Han er så mors dreng og er hos mig næsten hele tiden. - YouTube Har et klip her der viser hvor afslappet han er, vi sidder her i et tog. selkirk rex Gynt playing with snow - YouTube Gynt underholder sig selv med sneen ude for og fortæller så hvor dumt det er der er vindue imellem(undskyld elendigt lys). Selkirk Rex RW SGC, PCH Lykken Peer Gynt of Tzari - 2012 - Da jeg så Gynt som 4 uger var... Billed galleri.
Hvis du bor på sjælland kan de begge ses live på show i maj i Rødovre centeret. Bor du i nærheden af Give og Billund er du velkommen til at komme forbi og se dem på hjemmebane.
Bare spørg løs hvis du vil vide mere. Mine 2 er helt ubeslægtet så deres ligheder skyldes ikke familie bånd:)
(bor du i nordjylland har opdrætter faktisk killinger lige nu)[/QUOTE]
Tusind tak for dit indlæg og små film, de er meget fine dine katte
Jeg bor i østjylland, så billund er ikke så galt. Mange tak for dit tilbud, hvor er det fantastisk så gæstfrie i kattemennesker er