Hjælp til info: Perser, british & Selkirk

jep er vigtigt at man får efter linier der er testet det glemte jeg at sige da dem jeg kender der opdrætter racen tester automatisk:)

Næh… Men hvis jeg skulle til at anskaffe mig en Karsten som var i familie med din Karsten, så kunne det da godt lige være jeg ville undersøge om det var noget som var meget udbredt i familien :wink: Altså hvis det var en slags allergi jeg ikke havde lyst til at leve med, f.eks. katteallergi :smiley:

Når du skal have en ny kat, undersøger du så ikke linjerne bag kuldet og hvilke overvejelser opdrætter har haft omkring sygdomme, fordi de fleste katte af racen er raske?

[QUOTE=fugl;1053079]Næh… Men hvis jeg skulle til at anskaffe mig en Karsten som var i familie med din Karsten, så kunne det da godt lige være jeg ville undersøge om det var noget som var meget udbredt i familien :wink: Altså hvis det var en slags allergi jeg ikke havde lyst til at leve med, f.eks. katteallergi :smiley:

Når du skal have en ny kat, undersøger du så ikke linjerne bag kuldet og hvilke overvejelser opdrætter har haft omkring sygdomme, fordi de fleste katte af racen er raske?[/QUOTE]

Jeg står mig til tåles med at opdrætter får tjekket for fx. cystenyre … at linjerne ser fine ud gør ikke nødvendigvis en god kat - jeg synes man får mest ud af at komme ud og mærke og føle… frem for at skære alle over en “kat”…

Det er en usædvanlig liste: Langhår, korthår, lokket hår, semilanghår.

Et centralt spørgsmål er: Hvor lang tid om dagen vil du bruge på pelspleje? For perseren friserer ikke sig selv. Og ragdollen og selkirken skal nok også have lidt hjælp indimellem.

vh

Andreas

nu har tzari jo allerede lavet lidt reklame for opdrættet søbugten der opdrætter Selkirk rex, så den ekstra oplysning jeg kan komme med er at opdrætteren har ind imellem lidt ældere katte (oftest et par år gamle) til salg - og hun bruger bla også langhårsbriter i avlen - så det var måske værd at holde øje med. ellers hvis du ikke er forskrækket over evt at hente kat i udlandet (er såmen ikke så besværligt, især ikke hvis du ikke vil udstille) er der flere opdrættere af langhårs brite i Tyskland, der hedder de så bare highländer.

[QUOTE=Andreas;1053085]Det er en usædvanlig liste: Langhår, korthår, lokket hår, semilanghår.

Et centralt spørgsmål er: Hvor lang tid om dagen vil du bruge på pelspleje? For perseren friserer ikke sig selv. Og ragdollen og selkirken skal nok også have lidt hjælp indimellem.

vh

Andreas[/QUOTE]

Jeg tror der er set på temperamentet :slight_smile: (og med perser, tror jeg at exotic’en er inkluderet)

Der er da en rød tråd: alle 4 ønskes i lang pels og alle 4(ragdoll er afslappet også ikk?) er “koldblods racer” :slight_smile:

Det mener jeg bestemt heller ikke jeg gør. Jeg tror du er lidt påvirket af at have taget de diskussioner mange gange :wink:
Hvis du læser mine indlæg vil du kunne se at jeg allerede her skriver at jeg har forstået at luftvejene ikke længere er noget stort problem. Men jeg ser de løbende øjne på mange billeder, derfor spørger jeg ind til det. Jeg har ingen steder påstået at alle persere har øjenproblemer, jeg har bare observeret at rigtig mange af dem jeg ser billeder af på kattegalleri har det, og da det er noget jeg ønsker at undgå søger jeg viden om hvad det skyldes. Det er jo f.eks. positivt at høre fra en som dig som aldrig har oplevet det som et problem i racen :slight_smile: Hvis nu en skrev at det var på grund af for korte næser, så kunne jeg jo vælge at undgå det, eller når en skriver det kan have noget at gøre med de store øjne, så vil jeg være opmærksom på det.
Kan godt lide at være forberedt når jeg skal vælge en opdrætter. Hvis du synes det er trættende, kan du nemt undgå tråden men jeg er glad for alle jeres indlæg :slight_smile:

[QUOTE=Andreas;1053085]Det er en usædvanlig liste: Langhår, korthår, lokket hår, semilanghår.

vh

Andreas[/QUOTE]

Jeg har ikke noget imod at børste en kat nogle gange om ugen, og skulle jeg være uheldig at få et umuligt eksemplar, så tager jeg det med :slight_smile:
Den usædvanlige liste skyldes at jeg mener at temperamentet kommer før pelsen :wink:
De skulle efter beskrivelserne alle være rolige, kærlige racer, selkirk låner vist endda gener fra både british og perser, og british vist også fra perser så vidt jeg ved :wink:

Du har helt ret. Exoticen er også en mulighed, hvis jeg kunne finde nogle med næse på :slight_smile:

Nogle gange - googler man higlander er der også en eller anden krøl-øret stump-halet race, der har fået det navn :høhø:

[QUOTE=fugl;1053091]Det mener jeg bestemt heller ikke jeg gør. Jeg tror du er lidt påvirket af at have taget de diskussioner mange gange :wink:
Hvis du læser mine indlæg vil du kunne se at jeg allerede her skriver at jeg har forstået at luftvejene ikke længere er noget stort problem. Men jeg ser de løbende øjne på mange billeder, derfor spørger jeg ind til det. Jeg har ingen steder påstået at alle persere har øjenproblemer, jeg har bare observeret at rigtig mange af dem jeg ser billeder af på kattegalleri har det, og da det er noget jeg ønsker at undgå søger jeg viden om hvad det skyldes. Det er jo f.eks. positivt at høre fra en som dig som aldrig har oplevet det som et problem i racen :slight_smile: Hvis nu en skrev at det var på grund af for korte næser, så kunne jeg jo vælge at undgå det, eller når en skriver det kan have noget at gøre med de store øjne, så vil jeg være opmærksom på det.
Kan godt lide at være forberedt når jeg skal vælge en opdrætter. Hvis du synes det er trættende, kan du nemt undgå tråden men jeg er glad for alle jeres indlæg :)[/QUOTE]

Jeg tænker at “løbeøjne” må hænge sammen med øjenstørrelse/form - de fanger mere “støv/skidt” og det giver jo øget tåreproduktion…

Jeg vil ikke sige at jeg aldrig har oplever problemer, men jeg mener ikke at det er grund til at vælge en race fra

[QUOTE=Eife;1053100]Nogle gange - googler man higlander er der også en eller anden krøl-øret stump-halet race, der har fået det navn :høhø:[/QUOTE] har faktisk ikke selv prøvet at goggle det må jeg så indrømme, men jeg er da stødt ind i dem hos flere opdrættere. men her er der da op til flere til salg Sonstige Katzenrassen: Kitten & Katzenbabys - Kaufen bei DeineTierwelt

Du kan læse lidt om British her: http://www.kongensgaard.dk/Files/British.pdf

Ja, jeg opdagede det jo, da jeg googlede highlander, med forventning om at få en langhåret brite :høhø:

her er en god liste over arvelige problemer i katteracer

og under perser kan du se forklaring på løbeøjne

[QUOTE=Eife;1053110]Ja, jeg opdagede det jo, da jeg googlede highlander, med forventning om at få en langhåret brite :høhø:[/QUOTE] ikke særligt relevant for tråden - men lidt griner. prøv at goggle det tyske highländer, og billeder - så er det en skøn sammenblanding af køer. skotter og langhårsbriter. men pointen er og bliver at der sidder flere skønne langhårsbriter syd for grænsen (dem har jeg nemlig også haft kig på :-))

Jeg har ofte kigget på ham her, en lækker selkirk i Sverige. Men han skal bruges i avl og det kan jeg jo ikke lige tilbyde, ken han er lækker

[QUOTE=GitteS;1053116]Jeg har ofte kigget på ham her, en lækker selkirk i Sverige. Men han skal bruges i avl og det kan jeg jo ikke lige tilbyde, ken han er lækker
http://www.blocket.se/jonkoping/Selkirk_Rex___ovanlig_lockig_katt_45634997.htm?ca=23_7&w=3&last=1[/QUOTE] jo gitte - du skal bare begynde at opdrætte Selkirk, der må stadig parres perser ind :wink: men lækker er han :slight_smile:

Jeg tror et ‘umuligt eksemplar’ kan kræve noget mere end at børste en kat nogen gange om ugen.

Jeg synes ikke din liste er så usædvanlig - netop fordi der er sammenhæng både i temperament, og i øvrigt også ‘krops type/tyngde’.

[QUOTE=fugl;1053097]Jeg har ikke noget imod at børste en kat nogle gange om ugen, og skulle jeg være uheldig at få et umuligt eksemplar, så tager jeg det med :slight_smile:
Den usædvanlige liste skyldes at jeg mener at temperamentet kommer før pelsen :wink:
De skulle efter beskrivelserne alle være rolige, kærlige racer, selkirk låner vist endda gener fra både british og perser, og british vist også fra perser så vidt jeg ved :wink:

Du har helt ret. Exoticen er også en mulighed, hvis jeg kunne finde nogle med næse på :)[/QUOTE]
Når du siger næse, er det sådan ala den hvide killing her
http://www.bartels-exo.dk/kittens.htm