Hi hi nej må vist nøjes med exo og perser , men håber da engang om nogle år at kunne få en lækker kort håret selkirk kastrat, har ønsket mig det i 5 år nu, men lige pt kommer fladsnuderne klart i første række
Det er så ret ildeset hvis man gør det da de er stærkt imod et moderne perser stop osv på deres selkirks. Så bør man bruge klassiske eller dollface persere.
Hvad er en dollface perser ? Men tror det går begge veje. Ved rigtig mange opdrættere af perser og exo der ville blive skuffet over deres linier blev brugt til selkirk, husker da en som gjorde det… Her fra forum for nogle år siden og der var ramaskrig.
Men der fødes jo exo og Per med næse der måske kan bruges ? Aner det ikke, som sagt så ville jeg kun være interesseret i en kastrat selv,mså har slet ikke sat mig ind i alt det der.
Nå søgte lige på dollface perser, må blankt indrømme de for mig ligner meget mere en British longhair, end en perser, Sorry
[QUOTE=GitteS;1053136]Nå søgte lige på dollface perser, må blankt indrømme de for mig ligner meget mere en British longhair, end en perser, Sorry[/QUOTE] dollface er det amerikanske for klassisk perser, ligesom de også nogle steder hedder traditionel persian
Hold da fast, de er yndige!
Det gør de gammeldags typede persere bare sådan generelt Diskussionen har vi haft for nyligt endda…
Ang løbeøjne… Som andre har sagt, så forsøger opdrætterne at avle sig væk fra problemet - der kommer dog stadig af og til individer, hvor man må erkende at det ikke er lykkedes særligt godt. Og så er der de katte, hvor løbeøjnene ikke er et permanent problem…
Fx har ingen af mine persere løbeøjne pr definition. Alligevel kan deres øjne sagtens løbe…
Den ene får løbeøjne af at være ude - da han elsker at være ude, har han altså løbeøjne… holdes han inde er der ingen problemer…
Den anden er lidt mere tricky… hans øjne løber nemlig i vand, når han får noget gååååååt at spise. Jeg havde aldrig hørt om fænomenet indtil for vel ca 8 måneder siden… Nu har jeg ikke mindre end to katte, hvor det er tilfældet, nemlig en kortsnudet og meget typet perser og en for racen helt almindelig langsnudet korat - lidt sjovt
Bemærk i øvrigt, at billeder af små killinger ofte viser nogle dyr, som man kun kan kalde vindøjede Det er noget killingerne vokser sig fra… og det er såmænd heller ikke isoleret kun til persere, men man ser det bedst på dem, fordi man jo netop her vil have de store åbne øjne…
[QUOTE=Margrethe;1053105]Jeg tænker at “løbeøjne” må hænge sammen med øjenstørrelse/form - de fanger mere “støv/skidt” og det giver jo øget tåreproduktion…
Jeg vil ikke sige at jeg aldrig har oplever problemer, men jeg mener ikke at det er grund til at vælge en race fra[/QUOTE]
Okay, det er jo interessant for mig at høre fra en som har racen at du tænker det har noget med øjen størrelsen og udefra kommende skidt at gøre. Nogle hunderacer ved jeg, har f.eks. problemer med øjnene på grund af indgroede hår, og der er vist marsvin som har problemer med tykke øjenlåg. Det må man jo vide før man kan styre udenom.
Hvad man mener er grund til at fravælge en race er jo helt personligt, jeg ville eksempelvis stryge perseren af min liste, hvis jeg ikke mente det virkede til at der var en rimelig god chance for at undgå at ende med et dyr med løbende øjne :cool2: Det kan andre så godt leve med, hvis katten har andre kvaliteter, ligesom jeg ikke ønsker mig en som er for flad i ansigtet, hvor andre ligefrem ser det som et fortrin :cool2:
[QUOTE=Musashi;1053113]her er en god liste over arvelige problemer i katteracer
og under perser kan du se forklaring på løbeøjne[/QUOTE]
Tusind tak, meget brugbart
[QUOTE=GitteS;1053116]Jeg har ofte kigget på ham her, en lækker selkirk i Sverige. Men han skal bruges i avl og det kan jeg jo ikke lige tilbyde, ken han er lækker
Uh, han har godt nok også en fin tæt pels! Synes på nogle af de billeder jeg ser at huden skinner lidt igennem, men det er måske mere på dem med mørk pels
Men opdræt, nej tak ha ha, den slags har jeg vist ikke nerver til!
[QUOTE=JKJ;1053119]Jeg tror et ‘umuligt eksemplar’ kan kræve noget mere end at børste en kat nogen gange om ugen.
Jeg synes ikke din liste er så usædvanlig - netop fordi der er sammenhæng både i temperament, og i øvrigt også ‘krops type/tyngde’.[/QUOTE]
Ja, jeg har måske formuleret mig dårligt Jeg mener at et par gange om ugen ville være optimalt, men hvis jeg får et umuligt eksemplar så tager jeg det med. Dvs. så børster jeg selvfølgelig efter behov
Og nej, jeg tror også at listen giver god mening (det gør den da for mig) hvis man kender de omtalte racer
[QUOTE=GitteS;1053120]Når du siger næse, er det sådan ala den hvide killing her
http://www.bartels-exo.dk/kittens.htm[/QUOTE]
Nej egentlig ikke… Jeg er måske også kommet mere til at det ikke er en langsnudet almindelig perser jeg er ude efter. Havde fået af vide at en klassisk og en alm. med lang snude egentlig var det samme, men jo mere jeg kigger jo mere går det op for mig, at det ikke kun er snuden jeg er vild med på dem som kaldes klassiske, dollface osv. men lige så meget hovedformen, panden og øjnene.
Det behøver du bestemt ikke undskylde for! Ikke for mig i det mindste Det er jo præcis det som gør at jeg synes de er så fantastisk smukke, for de ydre træk du mener de mangler, er dem som jeg ikke er så vild med ved perseren
En klassisk perser/British longhair er drømmeracerne når jeg både tager udsene og temperament med i overvejelserne, så det er nok der jeg ender.
Tak, det må være som svar til indlægget i den anden tråd
Du har ret, efter at have kigget jeg ved ikke hvor mange billeder af killinger igennem, kan jeg godt se at der inden for mange typer er billeder af unger med de sjove øjne. Jeg lægger måske bare mere mærke til det ved perser killingerne, fordi de i forvejen har lidt udstående øjne.
Godt at høre det retter sig
Hej
Med de krav du har til racerne med temperament, sundhed og pels. vil jeg anbefale dig at se på racen Kurilean Bobtail, men det kræver selvfølgelig du kan acceptere en kat uden lang hale, er er den lan information om racen http://killingelisten.dk/info/alinfo.php?ems=kbl&race=Kurilian%20Bobtail&hvad=Kurilian%20Bobtail
Kort beskrevet er det en natur race uden kendte arvelige sygdomme. Den er meget kontaktøgende, lærenem og omstillings dygtig det er ikke en race der gemmer sig når der kommer gæster. pelsplejen er max en gang ugentlig. Det er en kompact kat og hankattene er 6-8kg og hukatten omkring 4kg.
[QUOTE=Jeanette;1053207]Hej
Med de krav du har til racerne med temperament, sundhed og pels. vil jeg anbefale dig at se på racen Kurilean Bobtail, men det kræver selvfølgelig du kan acceptere en kat uden lang hale, er er den lan information om racen http://killingelisten.dk/info/alinfo.php?ems=kbl&race=Kurilian%20Bobtail&hvad=Kurilian%20Bobtail
Kort beskrevet er det en natur race uden kendte arvelige sygdomme. Den er meget kontaktøgende, lærenem og omstillings dygtig det er ikke en race der gemmer sig når der kommer gæster. pelsplejen er max en gang ugentlig. Det er en kompact kat og hankattene er 6-8kg og hukatten omkring 4kg.[/QUOTE]
Har godt set den rundt omkring men ikke kigget nærmere på den, tak
Kunne godt acceptere at halen mangler så længe det ikke går ud over katten. Men ville sådan et par kunne trives i en lejlighed?
Hvem skriver egentlig de der raceinformationer på killingelisten?
[QUOTE=fugl;1053210]Har godt set den rundt omkring men ikke kigget nærmere på den, tak
Kunne godt acceptere at halen mangler så længe det ikke går ud over katten. Men ville sådan et par kunne trives i en lejlighed?
Hvem skriver egentlig de der raceinformationer på killingelisten?[/QUOTE]
De trives fint, som lejlighedskatte og de har ingen gener af halen, beskrivelsen på killinge listen har jeg lavet, den er sat sammen af den information jeg har fået fra russiske opdrætter samt den beskrivelse der er af dem som natur race fra de Kurilske øer.
[QUOTE=fugl;1053204
Ja, jeg har måske formuleret mig dårligt Jeg mener at et par gange om ugen ville være optimalt, men hvis jeg får et umuligt eksemplar så tager jeg det med. Dvs. så børster jeg selvfølgelig efter behov
Og nej, jeg tror også at listen giver god mening (det gør den da for mig) hvis man kender de omtalte racer
Nej egentlig ikke… Jeg er måske også kommet mere til at det ikke er en langsnudet almindelig perser jeg er ude efter. Havde fået af vide at en klassisk og en alm. med lang snude egentlig var det samme, men jo mere jeg kigger jo mere går det op for mig, at det ikke kun er snuden jeg er vild med på dem som kaldes klassiske, dollface osv. men lige så meget hovedformen, panden og øjnene.
Det behøver du bestemt ikke undskylde for! Ikke for mig i det mindste Det er jo præcis det som gør at jeg synes de er så fantastisk smukke, for de ydre træk du mener de mangler, er dem som jeg ikke er så vild med ved perseren
En klassisk perser/British longhair er drømmeracerne når jeg både tager udsene og temperament med i overvejelserne, så det er nok der jeg ender.
[/QUOTE]_________________ lige et undskyld for underlige tegn, men den der entertast der ikke virker, grrrrr _______________________ hvis du på et tidspunkt vil opleve den klassiske perser i fri dressur så går der her i odense to styks rundt og du skal være velkommen til at komme og opleve dem, så du kan se om de pelsmæssigt og temperamentsmæssigt lever op til det du forestiller dig.___________________________________________ den ene viggo kan ind i mellem opleves live på udstillinger, men temperamentsmæssigt giver udstillinger ikke et helt rigtigt udtryk af nogen som helst kat
Hvis du bor i nærheden af Kolding og har lyst til at opleve briter på slap line er du velkommen til at besøge mine.
edit: jeg tænker ikke jeg har den type du søger men det vil være en mulighed for at se dem live.
Tusind tak for tilbudet, kender du andre opdrættere end Cute and Classic? Har prøvet at søge men har ikke rigtig fundet noget
DK Nasada i Brædstrup har PER/EXO og hun får til tider killinger hvor næsen er længere end standarden foreskriver.
Jeg vil nu give fugl ret - hvis man kan li den klassiske perser - så er en langnæset fladpande ikke det samme
Tak, men jeg tror jeg er nået frem til det enten bliver british (enten lang eller kort håret), klassisk perser eller selkirk
[QUOTE=fugl;1053242]Tusind tak for tilbudet, kender du andre opdrættere end Cute and Classic? Har prøvet at søge men har ikke rigtig fundet noget :)[/QUOTE] cute & Classic er den eneste opdrætter af klassiske persere i dk. du vil jævnligt finde “klassiske persere” til salg på den blå avis, gul og gratis, men lad dig ikke snyde, det er ikke klassiske persere. men moderne med næse, og i min verden er det altså ikke det samme. jeg har altid haft persere, og har altid haft både klassiske persere og moderne persere, men de moderne har været fladnæset og lignet det de var, og de klassiske har været af rene klassiske linier, dvs der er ingen moderne persere i stamtavlen - ja min verden er sort eller hvid, jeg har aldrig “gidet” haft noget der udgav sig for noget andet end det det var._____________________ men der er flere opdrættere af klassiske persere i udlandet, fx Tyskland, Perserkatzen kaufen ♥ ruhig & liebevoll | DeineTierwelt igen samme salgsmarked, og det kræver jo ikke det store at hente kat i Tyskland andet end dig og katten skal have et pas (ja og så er det jo nok en fordel at kunne snakke tysk )
Det er da vist en american curl.
EDIT: tager lige mine ord i mig igen… for den har jo lang hale. Det har den du henviser til jo ikke
Der står faktisk ikke noget i standarden om præcis hvor lang - eller kort - næsen skal være.
Der står bare at den skal være “kort, bred, med klart stop” …på de gamle persere er næsen også kort og bred sammenlignet med andre racer - og på de moderne er den så endnu kortere.