Hjælp til info: Perser, british & Selkirk

[QUOTE=fugl;1053899]Nå! Ja okay, det kan jeg godt se, så er selve tavlen ikke meget værd.
Må jeg spørge hvorfor du synes det er godt at en avlskat ikke skal udstilles? :slight_smile:
Er der heller ikke krav om at de skal testes for arvelige sygdomme i de racer som har problemer?[/QUOTE]

Tavlen er ALTID noget værd - du har bare en IMO meget underlig idé om, hvad den skal bruges til for en kælekatteejer :slight_smile:

Jeg mener ikke, det bør være nødvendigt at udstille en avlskat for at kunne bruge den i avl af den simple årsag, at en katteudstilling er en skønhedskonkurrence - og hvad siger min kats udseende om hendes (jeg har ikke selv hankat) evner som avlsdyr? Kan en dommer sige, om hun kan føde selv? Hvor mange killinger, hun vil få? Om hun får mælk nok? Nej vel…

Jeg har en hunkat, der ikke har været udstillet, siden hun var 9 måneder gammel og det vil sige, hun ikke har nogen titler. Hun blev senest parret med en kat, der på daværende tidspunkt var International Champion. Hvem af de to er pænest?

Enkelte organisationer har for enkelte racers vedkommende krav om test for enkelte arvelige sygdomme - men du vil aldrig nogensinde få samtlige organisationer i hele verden til at kræve, at samtlige racer skal testes for samtlige arvelige sygdomme før brug i avl. Og så er der derudover en meget stor mængde arvelige sygdomme, man ikke kan teste for. Samt en masse ikke-racespecifikke sygdomme, man heller ikke kan teste for og som ingen med sikkerhed ved, er arvelige. Opdrættere er altså ikke multinationale virksomheder - det er i mange tilfælde helt almindelige lønmodtagere eller måske endda folk på overførselsindkomst. Hvis de skulle begynde at teste for samtlige ting, “nogen” et eller andet sted i verden engang har set i 3 katte af samme race, ville de ganske simpelt gå fallit efter deres første kuld :frowning:

Jeg har ikke nogen bestemt idé, derfor jeg spørger :wink:
Altså jeg ved, at med hunde der kan man jo når man får en stamtavle, selv gå ind og slå de forskellige navne op og alt efter hvilken race der er tale om, så kan man så få forskellige informationer omkring hvilke resultater de enkelte hunde har fået i f.eks. udstillinger, men også dna tests, øjen lysning, røngtenfotografering eller hvad der ellers skulle være nødvendigt i den race. Måske er der en hund med gode hofter som er far til et kuld man kigger på, men så kan man se at alle dens søskende og tidligere hvalpe har dårlige hofter. Så kan man jo have det med i overvejelserne. Som jeg har forstået det…
Men det er så slet ikke det samme inden for katte?

[QUOTE=fugl;1053916]
Men det er så slet ikke det samme inden for katte?[/QUOTE]

Nej, på ingen måde :slight_smile: Hos katte er man i langt højere grad nødt til at stole på opdrætteren og så stole på, at det er fuldstændigt ligegyldigt, om (for at holde mig til min egen race) min hunkats oldemors søster måske var bærer af GM2 (som er den sygdom hos burmeserne, FIFe stiller krav om, at man tester sine avlsdyr for før brug). Hvis man vil bruge information, er man ganske simpelt nødt til at sætte sig ind i, hvad informationen omfatter, før man bruger den.

Dit eksempel med dårlige hofter kan du jo heller bruge til noget, medmindre du med 100% sikkerhed kender arvegangen for hofter :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;1053921]Nej, på ingen måde :slight_smile: Hos katte er man i langt højere grad nødt til at stole på opdrætteren og så stole på, at det er fuldstændigt ligegyldigt, om (for at holde mig til min egen race) min hunkats oldemors søster måske var bærer af GM2 (som er den sygdom hos burmeserne, FIFe stiller krav om, at man tester sine avlsdyr for før brug). Hvis man vil bruge information, er man ganske simpelt nødt til at sætte sig ind i, hvad informationen omfatter, før man bruger den.

Dit eksempel med dårlige hofter kan du jo heller bruge til noget, medmindre du med 100% sikkerhed kender arvegangen for hofter :)[/QUOTE]

Aha, jamen jeg har så bare gået ud fra det var det samme, så giver alt det du skriver meget mere mening! :wink:

Eksemplet med hoften kan vel bruges, hvis man ikke kender arvegangen? Som ved hoftedyspasi, så ville jeg da vælge en hvalp fra et kuld hvor der var så lidt hunde med dårlige resultater i familien som muligt? :slight_smile:

[QUOTE=fugl;1053889]Ja okay, kan godt se at det er sjovt at få en kat fra samme familie, men sådan vil jeg nok ikke bruge det. Da jeg ikke tror på der er nogen stor sandsynlighed for at en killing flere generationer efter skulle have arvet noget bestemt. Og jeg desuden ikke har sådan et forhold til nogen racekatte :slight_smile:

[/QUOTE]

Jeg ved ike hva ddu mener med “sådan et forhold til racekatte”… Min mands forhold til racekræene herhjemme er at holde af dem :wink: Og egentlig ikke meget andet… Alt det der nørdede kattehalløj, det er mit gebet…
MEN - ha har et meget klart billede af, hvordan hans mco (fx) skal se ud og har så meget forstand på avlsarbejde, at han ved at dyr indenfor samme linie/familie har en tendes til at ligne hinanden. Så for ham vil det være væsentligt at visse katte findes bagude i stamtavlen - og han er faktisk i stand til at spørge ind til dette hos opdrætteren… Derefter overlader han igen trygt det fremtidige katteindkøb til mig :smiley:

Er der ingen database over racekatte hvor man kan slå resultater op (noget lignende hundeweb, hvor man kan se f.eks. HD-resulteter)? Hvis ikke, så nej så er den ikke til meget nytte :confused:

Nej, det er der ikke…
Der er heller ikke krav om test af avlsdyr udover i nogle få racer i et (måske flere?) forbund…

Jeg forstår godt budskabet med sladder, men lige det eksempel der tror jeg du har misforstået mig :slight_smile:

Jeg skelner meget mellem sladder og så bare at få noget forkert at vide… det er nemlig to vidt forskellige ting :slight_smile:
Derfor stod det lille ord “eller” mellem de to…

Jeg kan godt se at de moderne persere med lang næse som jeg har har fundet billeder af har samme slags kranie som dem med kort næse. Men dem som kaldes klassiske persere, deres kranie ser anderledes ud, samtidig med de har en længere næse :wink:

Det er meget sjældent at jeg gør, som jeg nu gør… Men kan du være sød at give mig links til dokumentationen for dette? Dokumentationen skal være fra en valid kilde og understøttet af illustrerende røntgenfotos .
Umiddelbart mener jeg nemlig at det er noget ufunderet vrøvl :slight_smile:
Bla baseret på at parringer med showpersere og en hvilken som helst anden race giver katte med måske lidt kortere, rundere hoveder, men faktisk ganske almindelige kranier sådan set i forhold til den øvrige kattepopulation :wink:
Jeg kan desværre ikke bruge søgefunktionen herinde pt… der er ellers flere billeder af perserblandinger, som jeg ville henvise til. Disse skulle jo så ifølge dit udsagn også have kranier, der adskiller sig fra den gammeldags typede… Og det KAN jeg simpelthen ikke få til at hænge sammen logisk!

Tja, jeg synes faktisk det er spændende :slight_smile:
Altså både at læse om sygdomme, genetik og linjer.

Det er det også…

Derpå er perseren jo et godt eksempel på hvor forskellige linjerne inden for den samme race kan være, når man kigger på den moderne og den klassiske, og hvor meget en standart kan fortolkes forskelligt :slight_smile:

Orkkk… det er der skam indenfor samtlige racer!
Jeg ville kunne nørde helt vildt over forskellige typer af skovkatte… andre om maine coon… Jeg har stået på en katteudstilling i Australien (sic!) og direkte spurgt en opdrætter om ikke vedkommendes kat var en dansk import fra en bestemt opdrætter… Brugeren dkkorat kan ligefrem se om der er brugt thailandske foundationskatte i katte fra hendes race… Mette/Temple Bar kan se forskellen på vidt forskellige burmesertyper fra flere forbund… osv osv osv…

Og så lige et lille eksempel fra hundeverdenen…
Jeg ville have opdrættet Shetland Sheepdogs… Jeg har mentorer flere steder i verden… jeg har potentielle samarbejdspartnere flere steder i verden…
Og jeg kan ganske præcist fortælle dig om en hund er engelsk, amerikansk, russisk eller nordisk… der er helt distinkte forskelle, der fortæller det…Forskelle, der kommer af forskellig tolkning af en fælles standard.
MEN - samtlige hunde ligner stadig shelties… og ikke to forskellige racer :slight_smile: heller ikke selv om der sikkert er kranieforskelle, da de amerikanske hunde har tendens til længere og mere spidse snuder end de europæiske og især de russiske :stuck_out_tongue: :wink:
(Undskyld… kunne ikke lade være :smiley: )

[QUOTE=Ann K;1053945]Det er meget sjældent at jeg gør, som jeg nu gør… Men kan du være sød at give mig links til dokumentationen for dette? Dokumentationen skal være fra en valid kilde og understøttet af illustrerende røntgenfotos .
Umiddelbart mener jeg nemlig at det er noget ufunderet vrøvl :)[/QUOTE]

Nej, det kan jeg ikke, da det er baseret på hvad jeg selv synes om de billeder jeg har set :wink:
Interessere mig sådan set heller ikke direkte for kraniets form, da jeg jo har fået af vide at det ikke er noget problem for perserne, så som med næsen er det rent æstetisk, fordi jeg ikke synes de er så pæne som de moderne persere, british longhair, eller selkirk, heller ikke dem med næse og jeg synes personligt ikke (dem som jeg har fundet billeder af) ligner de klassiske :wink:
Men, jeg prøve at vise dig hvad jeg mener :slight_smile:
Kopiere lige fra en anden tråd:
Det jeg godt kan lide ved dem der kaldes klassiske, er faktisk heller ikke kun næsen, det er egentlig ligeså meget panden og øjnene, har jeg fundet ud af:
Åbne øjne med rund form i den øverste bue, og panden har en stor, rund bue:

Her på katten til højre som også har næse er øjnenes øverste bue ret flad og “brynene” peger ned mod midten, samtidig med at næsen starter meget langt inde i kraniet, hvilket jeg synes får katten til at se sur ud:

Her er et andet billede, godt nok af en killing men synes stadig det med øjenbrynene kan ses, det er den som GitteS var så flink at linke til:

der er forskel - Journal of Feline Medicine and Surgery (2009) 11, 891–900

Noget jeg gerne lige vil sparke ind er når opdrættere af de mere klassiske persere ligefrem fraråder køb af de moderne pga af de har større helbreds problemer ved disse, så bliver jeg altså harm og forarges for det er altså noget sludder, sorry
Men kender nu til min. En der helt valgte racen fra pga disse udtalelser da hun slet ikke turde satse på fladsnuderne efter dette. Hvor er det trist, derfor ønsker jeg folk kommer ud og oplever racerne i stedet.

[QUOTE=GitteS;1054003]Noget jeg gerne lige vil sparke ind er når opdrættere af de mere klassiske persere ligefrem fraråder køb af de moderne pga af de har større helbreds problemer ved disse, så bliver jeg altså harm og forarges for det er altså noget sludder, sorry
Men kender nu til min. En der helt valgte racen fra pga disse udtalelser da hun slet ikke turde satse på fladsnuderne efter dette. Hvor er det trist, derfor ønsker jeg folk kommer ud og oplever racerne i stedet.[/QUOTE]

Men hvor ser du at det sker? Jeg ser der bliver linket til hjemmesider der omhandler sundhed og evt. problemer hos racer, men er det da opdrættere af klassiske persere der har lavet disse hjemmesider, eller?

Må nok indrømme jeg er ved at få spat af alle med fladsnuder har så travlt med at vaske hænder hele tiden. Med det samme folk har den frækhed at nævne de ikke kan lide perseren skal i ind og benægte de har øjne der løber og nogle af dem har vejrtrækning problemer.
Fact er altså at der er en del moderne der har øjne hvor der løber en masse væske fra der giver streger ned af siden hvis man ikke tørre øjne på dem ofte. Ja der findes da nogle der IKKE har men fact er altså det ER et reelt problem. Snakkede forøvrigt med en der havde sin dejlige perser med på arbejde en rigtig sød fladsnude med store tykke sorte streger ned af kinderne pga løbeøjne. Snakkede med hende om det og hun udtalte at hun havde haft en del persere og de altså alle fik de sorte streger hvis hun ikke tørrede øjne på dem hele tiden. Kikker man billeder af persere ser man tit tegn på øjne hvor væske løber fra dem. Så problemet findes altså.

Hvis i læste den artikel som der blev linket i ville se han OGSÅ snakker om disse problemer, eller er han også bare farvet af han bedre kan lide de klassiske persere. Eller er han ikke ordentlig dokumenteret. Han fortæller netop det er HOVEDFORMEN der er problemet= det grundlæggende i den moderne perser. Ja man kan med selektions avl komme et godt stykke men derfor er der STADIG perser-katte hvor øjne løber.

Hvorfor er det i skal gå på barrikaderne hver gang folk har den frækhed at sige de ikke deler jeres begejstring for jeres fladsnuder. Man ser ikke samme reaktion hvis nogle har den frækhed at nævne en kat 4 kat kan flyve en tur eller er skil-øjet eller på anden måde fortælle de ikke deler deres begejstring for deres race.

Så vidt jeg kan lure er det ordet “løbeøjne” i stejler over. Hvad skal vi så kalde det perser øjne eller hvad må vi kalde de øjne hvor en masse væske løber ud af dem og giver disse mørke striber hvis ikke ejeren fjerner det jævnligt.

[QUOTE=tzari;1054017]Må nok indrømme jeg er ved at få spat af alle med fladsnuder har så travlt med at vaske hænder hele tiden. Med det samme folk har den frækhed at nævne de ikke kan lide perseren skal i ind og benægte de har øjne der løber og nogle af dem har vejrtrækning problemer.
Fact er altså at der er en del moderne der har øjne hvor der løber en masse væske fra der giver streger ned af siden hvis man ikke tørre øjne på dem ofte. Ja der findes da nogle der IKKE har men fact er altså det ER et reelt problem. Snakkede forøvrigt med en der havde sin dejlige perser med på arbejde en rigtig sød fladsnude med store tykke sorte streger ned af kinderne pga løbeøjne. Snakkede med hende om det og hun udtalte at hun havde haft en del persere og de altså alle fik de sorte streger hvis hun ikke tørrede øjne på dem hele tiden. Kikker man billeder af persere ser man tit tegn på øjne hvor væske løber fra dem. Så problemet findes altså.

Hvis i læste den artikel som der blev linket i ville se han OGSÅ snakker om disse problemer, eller er han også bare farvet af han bedre kan lide de klassiske persere. Eller er han ikke ordentlig dokumenteret. Han fortæller netop det er HOVEDFORMEN der er problemet= det grundlæggende i den moderne perser. Ja man kan med selektions avl komme et godt stykke men derfor er der STADIG perser-katte hvor øjne løber.

Hvorfor er det i skal gå på barrikaderne hver gang folk har den frækhed at sige de ikke deler jeres begejstring for jeres fladsnuder. Man ser ikke samme reaktion hvis nogle har den frækhed at nævne en kat 4 kat kan flyve en tur eller er skil-øjet eller på anden måde fortælle de ikke deler deres begejstring for deres race.

Så vidt jeg kan lure er det ordet “løbeøjne” i stejler over. Hvad skal vi så kalde det perser øjne eller hvad må vi kalde de øjne hvor en masse væske løber ud af dem og giver disse mørke striber hvis ikke ejeren fjerner det jævnligt.[/QUOTE]
Slap da lige af… Jeg er ikke på barrikaderne , slet ikke. Jeg forholder mig til hvordan mine katte har det med øjnene og vejrtrækningen, intet andet - skriver da de problemer findes og skriver også at jeg tror øjnene størrelse kan være en del af problemet, så jeg vasker ikke hænder, hvad er det for sludder ?

Men kan da fortælle en af mine mors hvalpekøbere, henvendte sig til opdrætter af den mere gl. Tydede perser pga hun bedst kunne lide med lidt næse. Men da hun ikke selv mener hun pt. Kan opfylde det krav opdrætteren af de klassiske i denne tråd her, henvendte hun sig til en sølvkatte opdrætter, hvor hun blev tudet ørene fulde om historier af hunkatte der får gentagne kejsersnit, ikke kan passe deres killinger, at killinger ofte må opereres pga vejrtrækningen osv. Men at dette kun galt de katte som var moderne, derfor valgte hun helt perser fra, da hun jo ikke forstod hvordan katten i kuldet med lang næse kunne være meget sundere end sin fladsnudede bror.
Ja så forarges jeg. Jo der er problemer i racen, men altså slet ikke i den størrelsesorden som der, der var lagt op til.

Nej ser det ikke her, er rigtig glad for Musashi er på banen, da jeg ser hende som en opdrætter med kæmpe erfaring og vil lige sige det slet ikke er hende jeg mener i mit indlæg.
Men lige som vi opdrættere af den typede perser ikke kan/skal nægte der er problemer i racen med forskellige ting, ja så mener jeg bestemt heller ikke det klæder opdrætter af gl typede perser at hagle racen ned - for så at slutte af med deres egne med næse naturligvis ikke døjer med noget som helst.

[QUOTE=GitteS;1054003]Noget jeg gerne lige vil sparke ind er når opdrættere af de mere klassiske persere ligefrem fraråder køb af de moderne pga af de har større helbreds problemer ved disse, så bliver jeg altså harm og forarges for det er altså noget sludder, sorry
Men kender nu til min. En der helt valgte racen fra pga disse udtalelser da hun slet ikke turde satse på fladsnuderne efter dette. Hvor er det trist, derfor ønsker jeg folk kommer ud og oplever racerne i stedet.[/QUOTE]
se din respons kort efter en fagligt veldokumenteret dokumentation…

Hvad indlæg hentyder du til ?
Kan ingen steder se jeg skriver de ikke kan have problemer ? Kan ikke se jeg vasker hænder nogen steder - så vil da gerne høre hvor du ser det ?

Jeg har i flere indlæg i denne tråd fortalt ommmine katte m.m og at jeg så forarges over at en anden opdrætter slår stort op at alle fladsnuder døjer med vejrtrækningen, at de kun kan føde ved kejsersnit osv så vasker jeg hænder, fordi jeg via egne katte kan se det slet ikke er virkeligheden i dagens opdræt i dag ?

Men jo der har været store problemer i racen, heldigvis er den på rette vej igen - så Sorry men straks vi opdrættere forsvarer vores kærlighed til racen, så gør du det til et angreb… Forstår faktisk ikke du har valgt selkirk med alle de dårligdomme de må have fra perserne i bagagen…

generelt i hele tråden men dit indlæg var ligesom dråben når den kom efter dokumentation :wink:

Jamen så syntes jeg du skal læse tråden igen, for sådan ser jeg slet ikke det jeg har skrevet.
Jeg har skrevet om egne katte, hvad jeg vægter i opdræt osv. Men fordi mine katte ikke har løbeøjne, kan trække vejret selv og føder uden problemer, ja så vasker jeg hænder !
Hopper ud af tråden, for det her ødelægger bare tråden for ts

[QUOTE=GitteS;1054031]Nej ser det ikke her, er rigtig glad for Musashi er på banen, da jeg ser hende som en opdrætter med kæmpe erfaring og vil lige sige det slet ikke er hende jeg mener i mit indlæg.
Men lige som vi opdrættere af den typede perser ikke kan/skal nægte der er problemer i racen med forskellige ting, ja så mener jeg bestemt heller ikke det klæder opdrætter af gl typede perser at hagle racen ned - for så at slutte af med deres egne med næse naturligvis ikke døjer med noget som helst.[/QUOTE]

Ok, jeg misforstod dit indlæg så. Jeg var ikke klar over at du snakkede om private erfaringer fremfor det vi så i tråden her. For jo, uanset om det er en klassisk perser opdrætter om moderne persere, eller om det er en maine coon opdrættere om de andre “dåååårlige maine coon opdrættere”, så er det jo dårlig stil at sidde og rakke andre opdrættere ned. Men man kan jo dog godt sagligt fortælle hvorfor man har valgt dette, og mener at dette valg er det rigtige - uden at nævne andre opdrættere eller deres valg :slight_smile:

to grunde til at jeg syntes det er vigtigt at tale om sundheds problemer/ arvelige sygdomme & defekter hos de forskellige racer:

1. hvis opdrættere åbent taler om problemer så er der langt større sandsynlighed for at der gøres noget ved det - kollektivt hos opdrættere. at der testes, selekteres…

2. ruste potentielle killingkøbere - så de er kritiske i deres killingkøb. Er de kritiske, er der langt større sandsynlighed for at de finder hen til de ‘rigtige’ opdrættere - og dermed støtter de via killingkøb de opdrættere, som arbejder seriøst med at gøre deres race sund og god

Jeg gider ikke at citere, så her kommer det bare i en lang pærevælling, ok? :slight_smile:

Artiklen fra fabcats har jeg læst tidligere… og nu har jeg genlæst den, det er en god artikel om brachycephalia og de konsekvenser det kan have, hvis ikke opdrættere tænker sig om…
Men… Der står absolut INTET om at en moderne langsnudet perser har et anderledes kranie end en gammeldags typet! og det var sådan set dét jeg spurgte om dokumentation for :wink:
Hvad der står er, at man inddeler kattene i fire kategorier baseret på graden af brachycephalia (fladsnudethed).
De katte, jeg ser og taler om, falder i de to første kategorier: mild (langsnudet moderne, gl.dags typet) og moderat (moderne typet)… hvor jeg endda synes at den Moderate er temmelig voldsomt typet - det er faktisk ikke sådan jeg ser ansigtet hos den moderne perserkat… der er næsen bredere, har større næsebor og jeg ser heller ikke at de nederste hjørnetænder peger lige så langt fremad, som de gør her. Men ok - det er et bud på en moderne typet kat, jeg så bare ikek kan lide typen på :smiley:
De sidste to kategorier kan vi alle sagtens blive enige om, ikke har noget at gøre på noget dyr (man ser trækkene hos bla Bulldog), hvis der skal tages hensyn til dyrets liv og velbefindende også… Udover billeder i artikler som denne, har jeg dog aldrig set katte med disse træk - heldigvis!

Og Vivian… det her er faktisk ikke skrevet fordi jeg idag har perser… det burde du vide :slight_smile:
Jeg synes mine katte er ufatteligt grimme - de er klart anskaffet fordi jeg kan lide deres temperament og personlighed…
Denne mening har længe fået rigtig mange til at tro, at jeg ikke kan lide persere overhovedet, men faktisk kan man bare lave en søgning herinde (når altså funktionen virker igen) og finde en del indlæg, skrevet år før Brian flyttede ind, hvor jeg siger det samme, som jeg har gjort i denne tråd og andre nylige tråde :slight_smile:
Jeg benægter ikke at der fortsat er problemer i racen… men disse problemer er af nøjagtig samme karakter og måske også omfang, som hvis man vælger racer med en mild form for brachycephalia. For - selvfølgelig har kraniets facon betydning for individets liv… At antage andet vil være dumt!
Men at antage at fordi en kat er fladsnudet, så har den også et dårligt liv… det er faktisk noget nær lige så dumt! :wink:

[QUOTE=Musashi;1054048]to grunde til at jeg syntes det er vigtigt at tale om sundheds problemer/ arvelige sygdomme & defekter hos de forskellige racer:

1. hvis opdrættere åbent taler om problemer så er der langt større sandsynlighed for at der gøres noget ved det - kollektivt hos opdrættere. at der testes, selekteres…
    [/QUOTE]

Der er vi helt enige! Åbenhed er den eneste vej frem…

1. ruste potentielle killingkøbere - så de er kritiske i deres killingkøb. Er de kritiske, er der langt større sandsynlighed for at de finder hen til de ‘rigtige’ opdrættere - og dermed støtter de via killingkøb de opdrættere, som arbejder seriøst med at gøre deres race sund og god

Men det er jo så igen lagt ud til den enkelte opdrætter, hvad de mener er sundt og godt :slight_smile: Og det er der da vist nok så lige pludselig utallige meninger om, bare se denne tråd.