[QUOTE=fugl;1053889]Ja okay, kan godt se at det er sjovt at få en kat fra samme familie, men sådan vil jeg nok ikke bruge det. Da jeg ikke tror på der er nogen stor sandsynlighed for at en killing flere generationer efter skulle have arvet noget bestemt. Og jeg desuden ikke har sådan et forhold til nogen racekatte 
[/QUOTE]
Jeg ved ike hva ddu mener med “sådan et forhold til racekatte”… Min mands forhold til racekræene herhjemme er at holde af dem
Og egentlig ikke meget andet… Alt det der nørdede kattehalløj, det er mit gebet…
MEN - ha har et meget klart billede af, hvordan hans mco (fx) skal se ud og har så meget forstand på avlsarbejde, at han ved at dyr indenfor samme linie/familie har en tendes til at ligne hinanden. Så for ham vil det være væsentligt at visse katte findes bagude i stamtavlen - og han er faktisk i stand til at spørge ind til dette hos opdrætteren… Derefter overlader han igen trygt det fremtidige katteindkøb til mig 
Er der ingen database over racekatte hvor man kan slå resultater op (noget lignende hundeweb, hvor man kan se f.eks. HD-resulteter)? Hvis ikke, så nej så er den ikke til meget nytte 
Nej, det er der ikke…
Der er heller ikke krav om test af avlsdyr udover i nogle få racer i et (måske flere?) forbund…
Jeg forstår godt budskabet med sladder, men lige det eksempel der tror jeg du har misforstået mig 
Jeg skelner meget mellem sladder og så bare at få noget forkert at vide… det er nemlig to vidt forskellige ting 
Derfor stod det lille ord “eller” mellem de to…
Jeg kan godt se at de moderne persere med lang næse som jeg har har fundet billeder af har samme slags kranie som dem med kort næse. Men dem som kaldes klassiske persere, deres kranie ser anderledes ud, samtidig med de har en længere næse 
Det er meget sjældent at jeg gør, som jeg nu gør… Men kan du være sød at give mig links til dokumentationen for dette? Dokumentationen skal være fra en valid kilde og understøttet af illustrerende røntgenfotos .
Umiddelbart mener jeg nemlig at det er noget ufunderet vrøvl 
Bla baseret på at parringer med showpersere og en hvilken som helst anden race giver katte med måske lidt kortere, rundere hoveder, men faktisk ganske almindelige kranier sådan set i forhold til den øvrige kattepopulation 
Jeg kan desværre ikke bruge søgefunktionen herinde pt… der er ellers flere billeder af perserblandinger, som jeg ville henvise til. Disse skulle jo så ifølge dit udsagn også have kranier, der adskiller sig fra den gammeldags typede… Og det KAN jeg simpelthen ikke få til at hænge sammen logisk!
Tja, jeg synes faktisk det er spændende 
Altså både at læse om sygdomme, genetik og linjer.
Det er det også…
Derpå er perseren jo et godt eksempel på hvor forskellige linjerne inden for den samme race kan være, når man kigger på den moderne og den klassiske, og hvor meget en standart kan fortolkes forskelligt 
Orkkk… det er der skam indenfor samtlige racer!
Jeg ville kunne nørde helt vildt over forskellige typer af skovkatte… andre om maine coon… Jeg har stået på en katteudstilling i Australien (sic!) og direkte spurgt en opdrætter om ikke vedkommendes kat var en dansk import fra en bestemt opdrætter… Brugeren dkkorat kan ligefrem se om der er brugt thailandske foundationskatte i katte fra hendes race… Mette/Temple Bar kan se forskellen på vidt forskellige burmesertyper fra flere forbund… osv osv osv…
Og så lige et lille eksempel fra hundeverdenen…
Jeg ville have opdrættet Shetland Sheepdogs… Jeg har mentorer flere steder i verden… jeg har potentielle samarbejdspartnere flere steder i verden…
Og jeg kan ganske præcist fortælle dig om en hund er engelsk, amerikansk, russisk eller nordisk… der er helt distinkte forskelle, der fortæller det…Forskelle, der kommer af forskellig tolkning af en fælles standard.
MEN - samtlige hunde ligner stadig shelties… og ikke to forskellige racer
heller ikke selv om der sikkert er kranieforskelle, da de amerikanske hunde har tendens til længere og mere spidse snuder end de europæiske og især de russiske

(Undskyld… kunne ikke lade være
)