Hjælp til info: Perser, british & Selkirk

Hvis du er i Jylland - og vil se på perser/exo så prøv evt:

http://www.von-gortz-cattery.dk/

hendes katte er ikke så typede

her kan du også se nogle af hendes tidligere killinger

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150578482538122.387070.311942508121&type=3

hun er en sød dame som også kan give gode råd omkring køb af perser     - hun har opdrættet i over 20 år. nogle af hendes killinger skal     have tørret øjne - og det er hun ærlig omkring.

generelt vær meget kritisk når du ser på killing - se på om katte er     testede for arvelige sygdomme, at der er lav indavl, og killinger     ser sunde og raske ud - at øvrige katte ser ordenlige ud. At     killinger er velfodrede, rene og pæne. At der ikke er nogle defekter - du er obs på løbeøjne, men bid skal også være i orden, bygning etc....

spørg ind til killings 'familie' - om der er god sundhed i linjerne,     er der killinger i kuldet som er døde, hvor gamle er forældrene/bedsteforældre/ældre søskende, er     det et pænt stort kuld etc....Du skal     se på kattens familie som helhed - det giver de bedste odds for en     sund, rask og glad kat. Og det er jo nettop der stamtavlen kommer     ind - vær ikke bange for at spørge om at se stamtavlen og kopi af     tests ect.

jeg syntes også britter er værd at tage ud og besøge og se - de er også dejlige katte :slight_smile: Mine forældre har haft en sølv britte i mange år som de var utrolig glad for - og som i øvrigt elskede at blive støvsuget :høhø:

Hvorfor skal en kælekattekøber interessere sig for indavl:? Hvordan defineres lav/høj indavl indefor din race:?
En killing/kat med høj indavl kan sagtens være sund - det er, hvis der er indavlet over flere generationer, man skal se sig for - men det kan man ikke forvente at en kælekattekøber kan/vil sætte sig ind i:S

Hos min race er gennemsnitsindavl 10-13%, hvis man laver en “complete inbreeding” beregning på pawpeds - kun hvis man bruger linier med mange nye thailandske importer kan man komme under - dette er dog sjældent noget, der anbefales nye opdrættere at gøre, da de nemt kan knække nakken på at arbejde sig frem mod katte, der er mere velegnede på show, hvis de starter med meget utypede katte (som de thailandske importer ofte er).

[QUOTE=dkkorat;1053285]Hvorfor skal en kælekattekøber interessere sig for indavl:? Hvordan defineres lav/høj indavl indefor din race:?
En killing/kat med høj indavl kan sagtens være sund - det er, hvis der er indavlet over flere generationer, man skal se sig for - men det kan man ikke forvente at en kælekattekøber kan/vil sætte sig ind i:S

Hos min race er gennemsnitsindavl 10-13%, hvis man laver en “complete inbreeding” beregning på pawpeds - kun hvis man bruger linier med mange nye thailandske importer kan man komme under - dette er dog sjældent noget, der anbefales nye opdrættere at gøre, da de nemt kan knække nakken på at arbejde sig frem mod katte, der er mere velegnede på show, hvis de starter med meget utypede katte (som de thailandske importer ofte er).[/QUOTE]

kælekatejere bør interessere sig for indavl - fordi indavl har betydning for immunforsvar - og er der noget en kælekat køber jo gerne vil have er det en sund og rask kat. Høj indavl giver alt andet lige øget risiko for helbredsproblemer - lidt simpelt 12% indavl giver 12% øget sandsynlighed for problemer - eller omvendt 88% sandsynlighed for ingen problemer. Naturligvis er dette kun et spørgsmål om odds - en kat med 0% i indavl kan være mindre sund og rask end en kat med 12%…men altså hvis man vil gå efter god sandsynlighed for sund og rask kat er indavl imo et af kriterierne man skal tage med

for mig er begynder indavl at være et ‘issue’ ved 6,25% - over 12% så siger jeg selv typisk nej tak til avlskat - dog med nogle undtagelser - det kommer jo også an på hvad indavl ‘består af’ - hvilke katte går igen - over hvor mange generationer…hvad er linjernes historie i øvrigt.

sad faktisk og øffede lidt den anden dag over hunkat jeg sagde nej tak til for et par år siden - hun havde 12,5% - hende skulle jeg nok have taget. Men altså hos denne opdrætter som havde været i gang en del år kunne jeg se hvordan reproduktionen faldt - kuld blev over årene mindre og mindre (fra 6-4 til 2 killinger). Indavl påvirker jo også reproduktionen - og kan give fald i kuld størrelse…

og så syntes jeg i øvrigt godt at kælekat købere kan sætte sig lidt ind i indavl :slight_smile: De kan jo spørge ind til det ved besøg hos opdrætter - eller når de ser en kat i stamtavle gå igen - så spørge man jo bare til den kat - hvor gammel blev den/lever den stadig…er der doblet op på en kat som stadig lever i bedste stil som 12 år + er der jo mindre at bekymre sig om end hvis katten er død som 2 årig…

[QUOTE=Musashi;1053291]kælekatejere bør interessere sig for indavl - fordi indavl har betydning for immunforsvar - og er der noget en kælekat køber jo gerne vil have er det en sund og rask kat. Høj indavl giver alt andet lige øget risiko for helbredsproblemer - lidt simpelt 12% indavl giver 12% øget sandsynlighed for problemer - eller omvendt 88% sandsynlighed for ingen problemer. Naturligvis er dette kun et spørgsmål om odds - en kat med 0% i indavl kan være mindre sund og rask end en kat med 12%…men altså hvis man vil gå efter god sandsynlighed for sund og rask kat er indavl imo et af kriterierne man skal tage med

for mig er begynder indavl at være et ‘issue’ ved 6,25% - over 12% så siger jeg selv typisk nej tak til avlskat - dog med nogle undtagelser - det kommer jo også an på hvad indavl ‘består af’ - hvilke katte går igen - over hvor mange generationer…hvad er linjernes historie i øvrigt.

sad faktisk og øffede lidt den anden dag over hunkat jeg sagde nej tak til for et par år siden - hun havde 12,5% - hende skulle jeg nok have taget. Men altså hos denne opdrætter som havde været i gang en del år kunne jeg se hvordan reproduktionen faldt - kuld blev over årene mindre og mindre (fra 6-4 til 2 killinger). Indavl påvirker jo også reproduktionen - og kan give fald i kuld størrelse…

og så syntes jeg i øvrigt godt at kælekat købere kan sætte sig lidt ind i indavl :slight_smile: De kan jo spørge ind til det ved besøg hos opdrætter - eller når de ser en kat i stamtavle gå igen - så spørge man jo bare til den kat - hvor gammel blev den/lever den stadig…er der doblet op på en kat som stadig lever i bedste stil som 12 år + er der jo mindre at bekymre sig om end hvis katten er død som 2 årig…[/QUOTE]

Hvis der er åbenlyse gengangere inden for de 4 generationer, der kan ses på stamtavlen, er det måske på sin plads at spørge om hvorfor;) Men at en killingekøber, der ikke interesserer sig for opdræt, skal gå længere tilbage i stamtavlen, er at kræve en anelse for meget IMHO;)

[QUOTE=dkkorat;1053285]Hvorfor skal en kælekattekøber interessere sig for indavl:? Hvordan defineres lav/høj indavl indefor din race:?
En killing/kat med høj indavl kan sagtens være sund - det er, hvis der er indavlet over flere generationer, man skal se sig for - men det kan man ikke forvente at en kælekattekøber kan/vil sætte sig ind i:S[/QUOTE]

Det synes jeg så ikke :wink:
Jeg synes at huskatte kan være utroligt smukke, mange er ganske sunde og lever længe, jeg har ikke drømme om at udstille og jeg har bestemt ikke planer om avl.
Så hvis jeg ikke gad sætte mig ind i en kommende kats stamtavle, hvori ligger så fordelen ved at købe en stamtavle kat?

Det undre mig virkelig når jeg høre folk sige, bare forældrene er testet for en enkelt ting, så er det ikke nødvendigt at vide mere.
Jeg vil vide ALT :smiley: Hvilke overvejelser opdrætter har gjort omkring forældre dyrene og deres afstamning, både med hensyn til sind og fysik, det er vel heller ikke alle sygdomme hvor afkommet kan siges 100% fri når bare forældrene er testet, for så ville sygdommen jo være udryddet på en generation? Hvis en sygdom kan sprænge generationer over, så skal man vel også vide om dyrene længere tilbage er testet, for at vide at kuldet har mindre risiko for at få sygdommen?

Som andre skriver, så koster en stamtavle kun 150 kr. og for mig er det cirka det samme som den er værd hvis man ikke sætter sig ind i tingene.
Er det ikke rigtigt at der findes masser af syge og race atypiske katte med stamtavle? Og parre man to af dem kan killingerne jo også få stamtavle, det gør dem jo ikke sundere eller bedre at de har det papir…
Alt det skal en dygtig og ærlig opdrætter have styr på, men hvordan kan jeg vide om jeg står overfor en dygtig opdrætter, hvis jeg ikke ved de ting selv? :slight_smile:

Man køber jo heller ikke en bil, uden at vide andet end hvilken farve den har :wink:

Interessere mig ikke for opdræt i den forstand at jeg selv ønsker at opdrætte, men jeg interessere mig selvfølgelig for hvordan de katte jeg skal købe er opdrættet :wink:

[QUOTE=fugl;1053315]Det undre mig virkelig når jeg høre folk sige, bare forældrene er testet for en enkelt ting, så er det ikke nødvendigt at vide mere.
Jeg vil vide ALT :smiley: [/QUOTE]

Nu kan du som kælekatteejer ganske simpelt ikke bruge ALT til noget som helst :slight_smile:

Hvis du - rent teoretisk - skulle købe kælekat hos mig, kunne du da godt få at vide, at Fanny er testet for hypokalæmi (og jeg giver også gerne testsvaret, som endda står på min hjemmeside), men hvis du ikke ved nok om genetik til at vide, at det betyder, hendes killinger allerhøjst bliver bærere, hvad vil du så bruge den information til? Hvis du vil stille spørgsmål - og spørgsmålstegn - til opdrættere, skal du starte med at sætte dig ind i arvegang for samtlige relevante sygdomme. Hvis en sygdom er recessiv og en af forældrene er testet N/N, dvs. fri, så vil afkom aldrig få den sygdom. Der er ikke lige pludselig noget, der springer en generation over og bryder ud hos din killing.

Mange racer har adskillige helbredsmæssige problemer, som måske eksisterer i 2-5% af samtlige registrerede katte af den race i verden, og som man ikke kan teste for. Det er meget fint at slå op på Fabcats for at se, hvad de skriver om racerelaterede sygdomme, men i visse tilfælde svarer det til, at slå symptomer op på Netdoktor, hvorefter man pludselig er ved at dø, fordi de symptomer passer på diverse varianter af kræft m.v.

Det eneste, du kan være sikker på, med “almindelige” huskatte, dvs. gårdkatte og dem fra Hr og fru Danmark, er, at de muligvis kan bære/have samtlige sygdomme, racekatte kan lide af - og med 100% sandsynlighed ikke er testet for noget af det. Du kan også “risikere”, at de ikke bærer/har nogen sygdomme, racekatte kan lide af - på samme måde som du kan købe racekatte, der i teorien kan lide af diverse racerelaterede sygdomme, men ikke gør det uanset om opdrætteren har testet eller ej.

Viden er godt - hvis man ved, hvad man skal bruge den til… og jeg er helt enig med Camilla i, at en “almindelig” kælekatteejer har meget lidt at bruge indavls% til. Den siger nemlig ikke så meget, medmindre man ved, hvor mange generationer, den er beregnet over og om samtlige generationer er 100% komplette og om de katte, der så ligger flere gange i den pågældende kat (og den slags vil der altid være) er/har været sunde eller båret/haft defekter/sygdomme.

Jeg forventer på ingen måde, at kælekattekøbere orker at sætte sig ind i en opdrætters mange tanker og overvejelser - de kan gå år frem og tilbage. Men det er da flot, at du vil det:ok: Hvis du så ikke er enig med ethvert valg, opdrætter har taget, vil du så ikke købe kat der.? eller vil du bare sikre dig, at opdrætter har overvejet de ting, du finder vigtige:?

Jeg har erklæret ig enig i dit indlæg, forder generelt et gode råd til en kælekattekøber…
Dog - lige det citerede har jeg et gevaldigt problem med… For det mere end antyder at racekatte er indavlede skravl - og det er vel nok det image, man allerhelst vil væk fra? :slight_smile:

Ja indavl kan give problemer, men man skal som regel have ganske høje koefficienter… og da vil det som oftest give sig udslag i fertilitetsproblemer - noget en kælekattekøber kan være noget så revnende ligeglad med :wink:
Er der arbejdet med sunde individer så vil de også give et sundt og godt immunforsvar videre…

(Ja, jeg har to katte, der begge er resultatet af halvsøskendeparringer…
Den ene er den sundeste kat jeg endnu har haft - sygehistorien inkluderer dog en halsbetændelse og nogle maveinfektioner gennem tiden… den anden har netop haft en bøvlet bihulebetændelse.
Den ene er resultatet af en omhyggeligt planlagt parring - hvor der desværre dukkede en i mine øjne ubetydelig defekt op… den anden er en ups-parring pgr kombinationen af en hunkat i løbetid og barnebarnet på besøg :ups: )

.er der doblet op på en kat som stadig lever i bedste stil som 12 år + er der jo mindre at bekymre sig om end hvis katten er død som 2 årig…

Man ved jo som regel ikke om den pågældende kat vil leve i 12+ år når man parrer den :slight_smile:
At jeg så er enig med dig i at det hos en opdrætter bør give løftede øjenbryn og et ønske om at kende dødsårsagen når en kat dør ung, er en helt anden sag…
Men helt ærligt… dette er ikke noget jeg ville begynde at dele med en tilfældig killingekøber! Der ville være alt for mange muligheder for at denne ville få fat i mine forklaringer på en forkert måde…

Med alt, mener jeg alt der kan have indflydelse på min kat :wink:

Jamen hvis de højest bliver bærer, så ved jeg da at det ikke vil være noget problem, eftersom jeg skal have kælekatte :slight_smile:
Det er da godt at vide :slight_smile:

Så indenfor katte ikke findes sygdomme som der testes for, men hvor arvegangen ikke er kendt, eller som kan springe generationer over?
Til det med fed -Har jeg også tænkt mig, nu hvor jeg har fået indsnævret feltet til Selkirk, Perser og British er det til at overskue :wink:

De sygdomme man ikke kan teste for kan man jo ikke gøre noget ved. Selvfølgelig findes der uendelig mange sygdomme som en meget lille del lider af og som der ikke kan testes for, det må man jo leve med, ligesom når man får et barn der er aldrig nogle garantier det ved jeg godt :wink:

Ja? Forstår ikke helt hvor du vil hen :slight_smile: Jeg ved godt at man aldrig kan gardere sig 100% mod en syg kat, men racekatte avl skulle helst betyde at man gør hvad man kan? Det er jo bare forskel på hvor meget de forskellige opdrættere gør, derfor vil jeg gerne selv sætte mig ind i tingene, også bare for at vide hvad der er godt at spørge om.
Med en huskat ved man så bare ingenting, der tager man jo chancen. Igen kan det vel sammenlignes med når man får et barn der bliver mor og far jo også sjældent testet for om de tilfældigvis skulle være så uheldige at bære den samme sygdom (med mindre forældrene er beslægtede så gør man måske, altså fætter-kusine forældre?).

Præcis det med indavl ved jeg heller ikke helt med. Det handler jo mere om hvordan det kommer til udtryk. Men som det blev forslået, er der vel ikke noget galt i at spørge opdrætter om hvad grunden er, hvis man ser at de samme dyr er brugt mange gange? :slight_smile:

Jeg har jo ikke mulighed for at vurdere alle de valg en opdrætter tager, da jeg ikke selv er opdrætter og slet ikke ved nok om det, det er jeg godt bevist om :slight_smile:
Men jeg synes da jeg skylder mig selv at sætte mig ind i tingene, da to tavlekatte vil være en ret betydelig investering for mig.

Hvis der var ting jeg ikke var enig i, så kom det an på hvad det var. Ting jeg ikke kunne leve med, ville nok være sådan noget som en perser avler der avlede på katte som ikke kunne trække vejret ordentligt, med begrundelsen at de havde ekstra flot pels (bare som eksempel, dont kill me ;)). Altså hvor det gik ud over dyrenes livskvalitet.
Ellers så kan jeg sagtens forstå at en opdrætter kan vælge at gå på kompromis med visse ting i en avls kat, for at styrke andre dele. Og jeg kunne nok også være uenig, bare det ikke havde betydning for mit dyr, og så længe det ikke var noget jeg fandt direkte umoralsk.

[QUOTE=fugl;1053339]Jeg har jo ikke mulighed for at vurdere alle de valg en opdrætter tager, da jeg ikke selv er opdrætter og slet ikke ved nok om det, det er jeg godt bevist om :slight_smile:
Men jeg synes da jeg skylder mig selv at sætte mig ind i tingene, da to tavlekatte vil være en ret betydelig investering for mig.

Hvis der var ting jeg ikke var enig i, så kom det an på hvad det var. Ting jeg ikke kunne leve med, ville nok være sådan noget som en perser avler der avlede på katte som ikke kunne trække vejret ordentligt, med begrundelsen at de havde ekstra flot pels (bare som eksempel, dont kill me ;)). Altså hvor det gik ud over dyrenes livskvalitet.
Ellers så kan jeg sagtens forstå at en opdrætter kan vælge at gå på kompromis med visse ting i en avls kat, for at styrke andre dele. Og jeg kunne nok også være uenig, bare det ikke havde betydning for mit dyr, og så længe det ikke var noget jeg fandt direkte umoralsk.[/QUOTE]

Men det eksempel, du trækker frem, har ikke nødvendigvis noget med indavl at gøre - det er IMHO, anderledes selektion end mange bryder sig om (for de fleste vil naturligvis selektere mod en sund kat først).

Og apropos indavl, så forekommer det jo også blandt løsgående huskatte, hvor en stærk og dominerende hankat vil søge at parre sig med alle områdets hunkatte - incl. sin mor, søster, datter, datterdatter o.s.v. :wink:

Du er i øvrigt velkommen til at komme og opleve race her hos os :slight_smile:
Den manglende hale længde er absolut ingen problem for racen. De er meget elegante og adrætte :):slight_smile:

ja, i en helt isoleret population kan indavl være eneste strategi - ellers findes der hos de fleste pattedyr det som hedder ‘inbreeding avoidance’ mekanismer - google så kommer der utallige eksempler op.

Det er forskellige mekanismer som gør at indavl undgås og dermed sikre at afkom bliver så stærkt og robust som muligt. (det kan eks. være at jage afkom væk fra gruppen når de er store nok, at kun bestemte individer i en gruppe får lov at formerer sig, det kan være via lugt eller andre signaler…)

Det findes også hos mennesker via lugt …eksperimenter har vist at vi kan lugte os frem til ‘gode gener’ - og det kan mange dyr også

En hunkat er også kræsen når hun vælger hankat - der ligger jo fra hendes side en stor investering i at opfostre killinger. Så hun er interesseret i at få de bedste og stærkeste killinger. Og det er jo nettop forskellen mellem avl af racekatte - og så ‘vilde’ populationer.

Racekatte - her vælger opdrætter - og det er ikke kun de stærkeste og sundeste killinger som er kriteriet - udseende/farver/type tages med ind. Elementer som ikke nødvendigvis spiller ind i naturlig selektion og som ikke nødvendigvis giver de stærkeste killinger.

Jeg tror ikke at racekatte opdrættere - som gruppe over tid - gør et bedre arbejde end naturen i at fremavle de sundeste og mest robuste katte.
Sundhed og robusthed er ikke det som bliver præmieret på katteudstillinger…

Ja, enig :slight_smile: Har faktisk kun nævnt indavl en gang i hele denne tråd, her:

Men derfor kan man jo godt være uenig i andre ting, som i det (fiktive) eksempel, en opdrætter som avler på det som jeg vil betegne som syge dyr.

Ja, det er klart med en huskat ved man ingen ting, jeg synes dog slet ikke de to ting kan sammenlignes. En huskat koster omkring et par tusind, en racekat måske 4-6000 kr. Det er jo et helt andet “produkt” og jeg har aldrig påstået at en huskat (nødvendigvis) skulle være sundere eller mindre indavlet end en racekat :wink:
Jeg ved det ikke, mig bekendt er der ikke lavet nogle undersøgelser på området (hvis det er vil jeg gerne høre om dem :slight_smile: ), men jeg tror egentlig heller ikke at racekatte er sundere end huskatte. For mig er grunden til at vælge en racekat faktisk at have en rimelig sikkerhed for temperamentet, hvilket også er grunden til jeg har valgt at kigge på racer ud fra deres beskrivelser af temperament, frem for udsene :wink:
Men hvis jeg så ender med en racekat, så ser jeg da ingen grund til ikke at bruge stamtavlen som det redskab den er, til at vælge det bedste sted at købe fra :slight_smile:

Det er af præcis samme årsag, at jeg vælger racekatte :slight_smile:
Og derfor at jeg vil have en stamtavle på mine racedyr - stamtavlen er eneste garanti, jeg har for at dyret nu også er dit-dat-race…

Men hvis jeg så ender med en racekat, så ser jeg da ingen grund til ikke at bruge stamtavlen som det redskab den er, til at vælge det bedste sted at købe fra :slight_smile:

Det mener jeg jo så ikke at en stamtavle nødvendigvis kan bruges til…
Den kan allerhøjst bruges til at tjekke om nogle af de specifikke individer, som måske har været grunden til at man er kommet til at “få øje” på pågældende race fx ligger i stamtavlen.’
Fx er min mand meget glad for at Casco - en enorm bruntabby mco, som han fik i armene på WS i 1993 = hans første møde med racen - ligger bag vores egen coondreng… Det er sjovt synes han… Og for os angiver det også at vi har fået en kat, der i udseende ligger i linie med det han i tidernes morgen stiftede bekendtskab med…

Stamtavlen siger ikke meget om mine dyrs sundhed… Med mindre da at jeg på købstidspunktet har samme viden, som jeg har idag sådan ca 20 ÅR efter mit allerførste racekatteindkøb :wink:
Og det er jo ikke realistisk…
Jeg kan høre efter, hvad andre siger om de forskellige katterier og opdrættere… men der skal jeg også passe gevaldigt på ikke at komme til at lytte til sladder eller bare sådan generelt forkerte oplysninger (som fx ang persernes kranie, der ikke ændres med den længere næse)…
Så det er ikke let…
Nå, ja… man kan faktisk også spørge for meget… ikke sådan at folk bliver trætte af en, men sådan at man selv bliver forvirret og pgr for mange informationer ikke kan bestemme sig…
For skal man nu vælge den race, der dør af cystenyrer eller den med hcm eller måske den som bliver blind? (Bare for sådan lige at stille det lidt groft op)… og skal man købe fra den der lille stamtavlenørdede opdrætter med kun to avlskatte og et enkelt kuld om året? Eller der, hvor der er mange katte og stor viden om cattery-management… Begge steder har jo sunde og velsocialiserede killinger og voksne katte. :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;1053833]Det er af præcis samme årsag, at jeg vælger racekatte :slight_smile:
Og derfor at jeg vil have en stamtavle på mine racedyr - stamtavlen er eneste garanti, jeg har for at dyret nu også er dit-dat-race… [/QUOTE]
Ja? Det tror jeg de fleste er klar over eller kan regne ud hvis de tænker over det :wink:

[QUOTE=Ann K;1053833]Det mener jeg jo så ikke at en stamtavle nødvendigvis kan bruges til…
Den kan allerhøjst bruges til at tjekke om nogle af de specifikke individer, som måske har været grunden til at man er kommet til at “få øje” på pågældende race fx ligger i stamtavlen.'[/QUOTE]
Nej det kan jeg egentlig godt se. Stamtavlen i sig selv er vel bare en liste over dyrene i linjen, ikke? Men når man har den, så kan man vel undersøge de dyrs resultater for tests og udstillinger, er de ikke samlet et sted ligesom med hunde?

Ja okay, kan godt se at det er sjovt at få en kat fra samme familie, men sådan vil jeg nok ikke bruge det. Da jeg ikke tror på der er nogen stor sandsynlighed for at en killing flere generationer efter skulle have arvet noget bestemt. Og jeg desuden ikke har sådan et forhold til nogen racekatte :slight_smile:

Er der ingen database over racekatte hvor man kan slå resultater op (noget lignende hundeweb, hvor man kan se f.eks. HD-resulteter)? Hvis ikke, så nej så er den ikke til meget nytte :confused:

Jeg forstår godt budskabet med sladder, men lige det eksempel der tror jeg du har misforstået mig :slight_smile:
Jeg kan godt se at de moderne persere med lang næse som jeg har har fundet billeder af har samme slags kranie som dem med kort næse. Men dem som kaldes klassiske persere, deres kranie ser anderledes ud, samtidig med de har en længere næse :wink:

[QUOTE=Ann K;1053833]Så det er ikke let…
Nå, ja… man kan faktisk også spørge for meget… ikke sådan at folk bliver trætte af en, men sådan at man selv bliver forvirret og pgr for mange informationer ikke kan bestemme sig…
For skal man nu vælge den race, der dør af cystenyrer eller den med hcm eller måske den som bliver blind? (Bare for sådan lige at stille det lidt groft op)… og skal man købe fra den der lille stamtavlenørdede opdrætter med kun to avlskatte og et enkelt kuld om året? Eller der, hvor der er mange katte og stor viden om cattery-management… Begge steder har jo sunde og velsocialiserede killinger og voksne katte. :)[/QUOTE]
Tja, jeg synes faktisk det er spændende :slight_smile:
Altså både at læse om sygdomme, genetik og linjer. Og at læse jeres indlæg herinde, føler mig allerede bedre rustet til at vælge race end da jeg startede denne tråd :slight_smile: Og nej man behøver ikke vide ALT, som jeg skrev men jeg vil gerne kende de mest almindelige sygdomme i de racer jeg overvejer. Nu er de tre racer så lidt sammenblandede så mange af sygdommene går jo igen. Og det er rart for mig som køber at vide hvad en opdrætter har gjort for at undgå det, og hvad en opdrætter vægter vigtigt i racen. Derpå er perseren jo et godt eksempel på hvor forskellige linjerne inden for den samme race kan være, når man kigger på den moderne og den klassiske, og hvor meget en standart kan fortolkes forskelligt :slight_smile:

Nej, der er absolut intet krav om at offentliggøre nogen som helst resultater af hverken tests eller udstillinger for kat :slight_smile:

Der er ikke engang (og gudskelov da for det) krav om, at en avlskat skal udstilles :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;1053893]Nej, der er absolut intet krav om at offentliggøre nogen som helst resultater af hverken tests eller udstillinger for kat :slight_smile:

Der er ikke engang (og gudskelov da for det) krav om, at en avlskat skal udstilles :)[/QUOTE]

Nå! Ja okay, det kan jeg godt se, så er selve tavlen ikke meget værd.
Må jeg spørge hvorfor du synes det er godt at en avlskat ikke skal udstilles? :slight_smile:
Er der heller ikke krav om at de skal testes for arvelige sygdomme i de racer som har problemer?