Hjælp til øjenfarve?

Ja, og typisk bliver de mere grønne som katten vokser op. Mine EUR starter i hvert fald med noget der minder om kobberfarvede når de er færdige med den killinge-blå farve, og så bliver de typisk gul-grønlige når de bliver voksne (for mine egnes vedkommende omkring at de bliver kønsmodne) og så mere grønlige som de bliver ældre :slight_smile: (Og Athea er jo kun 2½ og McCoy 1 år (idag faktisk! :uha:), så hvem ved hvad de ender med :tihi:)

Ja det gør de nemlig.Tillykke med fødselsdagen McCoy.
Den du har på dit banner, hvad farve øjne har den?

[QUOTE=Coon Danica;944925]Ja det gør de nemlig.Tillykke med fødselsdagen McCoy.
Den du har på dit banner, hvad farve øjne har den?[/QUOTE]

Det er Athea, tjaeh, i den alder var hun nok ovre i de kobberfarvede (dog ikke rigtig orange), men nu her har hun mere grønlige øjne, og ville nok ryge derunder :slight_smile:

Men jeg synes det er svært med de øjenfarver, på de katte der ikke er avlet efter det. Mine er i hvert fald sådan hverken eller… :rulleøjne:

[QUOTE=PiaR;944908]Vi har registeret Røsses øjne som gule, men de er nu skiftet til at være grønne :frowning:
Tå-be-lig regel![/QUOTE]

Enig en total tåbelig regel .

[QUOTE=Eife;944931]Det er Athea, tjaeh, i den alder var hun nok ovre i de kobberfarvede (dog ikke rigtig orange), men nu her har hun mere grønlige øjne, og ville nok ryge derunder :slight_smile:

Men jeg synes det er svært med de øjenfarver, på de katte der ikke er avlet efter det. Mine er i hvert fald sådan hverken eller… :rulleøjne:[/QUOTE]

Ja, det er MEGET svært og en dum regel…

Ja, netop… og når jeg sidder og kigger på Leo, så har jeg dælme svært ved at skulle kalde hendes smukke knaldgule øjne for orange :smiley:

[QUOTE=PiaR;944908]Vi har registeret Røsses øjne som gule, men de er nu skiftet til at være grønne :frowning:
Tå-be-lig regel![/QUOTE]

Nemlig tåbelig… og den vil da netop føre til fejlregistreringer! For hvor gør man af de gule øjne? Det vil da være forkert at registrere dem som grøn eller orange - og hvis begrundelsen er at det har betydning for opdrætterne (formentlig sådan ,at de, som vil, kan begynde at opdrætte efter bedre øjenfarve), så er det et meget mangelfuld værktøj… og det bliver da helt grotesk tåbeligt, grænsende til hysterisk komisk, at man ikke skal registrere øjenfarver på 03 og 09 :doh: eller for den sags skyld fuldfarvede eller katte uden hvidt…

Hvis I vil se, hvordan orange øjne ser ud på en ca 4 måneder gammel perserkilling så kig i billedforaet under indlægget Onkel og Nevø. Der har jeg postet billeder af Emil - der er på vej til at udvikle en helt ekseptionel god orange/kobber øjenfarve… En farve, der på intet tidspunkt kan forveksles med grøn eller gul :slight_smile:

Tillykke med 1 års fødselsdagen til Dresden Files-kuldet - McCoy, Bob, Ivy og Lasciel.
I ligner jo næsten smukke huskatte. :smiley:

:flag::fløde1::flag::fløde1::flag::fløde1::flag::fløde1::flag:

Mange hilsener fra
Prinsesse Snehvide af Høje-Taastrup

[QUOTE=FinnFrode;944979]

Tillykke med 1 års fødselsdagen til Dresden Files-kuldet - McCoy, Bob, Ivy og Lasciel.
I ligner jo næsten smukke huskatte. :smiley:

:flag::fløde1::flag::fløde1::flag::fløde1::flag::fløde1::flag:

Mange hilsener fra
Prinsesse Snehvide af Høje-Taastrup

[/QUOTE]

McCoy siger mange tak - han vader rundt ovenpå mig nu her :tihi:

Jeg tror nok det handler lidt om at de katte er hvide og har stor mængde hvid kan få blå øjne og være odd-eyed - hvor 03, 09 (og fuldfarvede) vurderes til ikke at have den risiko

Muligt… selv om det ikke kræver så meget søgning før man finder den første af mange bicolor nonagouti NFO med blå øjne… Faktisk mindes jeg ikke at have set en tabby med blå øjne - men de skal da helt sikkert nok være derude…

Jep I know, og en fyr som ham her (MCO killing) er også bicolour (og med en vis mulighed for at være tabby, da han tortie søster er)

[QUOTE=Eife;945032]Jep I know, og en fyr som ham her (MCO killing) er også bicolour (og med en vis mulighed for at være tabby, da han tortie søster er)
[/QUOTE]

Hvilket virkelig understreger det tåbelige i reglen!!!

(Man skulle hellere forbyde de der blå øjne på alt andet end hvide katte… siger hende Puristen :klapper: )

[QUOTE=Ann K;945034]Hvilket virkelig understreger det tåbelige i reglen!!!

(Man skulle hellere forbyde de der blå øjne på alt andet end hvide katte… siger hende Puristen :klapper: )[/QUOTE]

Vi kan også bare forbyde helt hvide og hvidplettede katte, det er da meget nemmere :muhaha:

I hvert fald i perser-udgave, dog ikke som bicolour i FIFe forstand, men… :slight_smile:

Denne her kunne dog godt være bicolour og ikke harlekin, og er odd-eyed :slight_smile:

(Sorry, du fik mig bare lige gjort nysgerrig :tihi:)

Nej, men de der blå øjne hører sig altså bare ikke til, sg* - helt ligemeget hvor tilladte de nu engang er :stuck_out_tongue:

Hvidplettet vil jeg dog nok give dig ret i… det er noget sjusk at katten ikke har en ordentlig definerbar mængde hvidt :smiley:

Ja, ok… jeg laver sjov… men der er en snert af alvor bag :slight_smile:

Jeg ville sgi blive ked af det, hvide katte og blå øjene skulle forbydes :frowning:
Vi har jo to hvide, en med blå og en med grønne øjne.

Vi er vist mange, der synes, det er en underlig regel, der blev vedtaget: øjenfarvereg. på katte med hvidt: 01 og 02.
Især da der ikke rigtig foreligger nogen forklaring på hvorfor.
Som en dommer udtalte: Det virker som om vedtagelsen er en del af noget “større”.
Efterfølgende er min egen udlægning, idet jeg ikke præcis kan huske, hvad dommeren sagde. Men jeg opfattede det som noget i retningen af, at det kunne virke som del af en forhandling a la: Vi stemmer for jeres forslag, hvis I stemmer for vores :S

Norsk Skovkattering afholdt et seminar omkring øjenfarve.
Vi så billeder af killinger/ungkatte, og skulle gætte hvilken farve disse katte ville få som voksne.
Vi tog fejl … i MANGE at tilfældene. Det viste sig nemlig, at de øjne som i begyndelsen ser ud til at blive grønne, de bliver gule … og omvendt.
Mig bekendt skal gule øjne registreres som orange.

Jeg ser for mig, at der vil blive mange stamtavleændringer i fremtiden. Det er pt. nærmest umuligt for os, at forudsige en killings blivende øjenfarve på det tidspunkt, hvor vi skal søge stamtavler :surrender1:

Heldigvis kræves en registrering af øjenfarve ikke hos mine racer ( aby og somali). MEN - hvordan kan man registrere øjenfarve når man
registrerer killingerne med mindre man venter til de er mellem 5 mdr og 2 år ?
For øjenfarven på alle killinger er jo blå - og først senere kommer den endelige farve - og der kan jo gå temmelig lang tid.
Selv om man nok kan se om øjenfarven bliver BLÅ sådan omkring mellem 3 og 5 mdr.

Jeg går ud fra at hele reglen gælder omkring hvor vidt man skal have høretest ( på katte med hvidt der har blå øjne).

Kan vi ikke nøjes med at forbyde de hvidplettede? Hvide katte med blå øjne er så pææææne… Men det der klorinsjusk… :wink:

(og Adelie er HVID MED SORTE PLETTER… altså!)

Og desuden virker det skørt at “gul” ikke er en mulighed. Phumba har GULE øjne (det sku’ hun vistnok ikke ha’ de burde vist være orange - men de er GULE)

Og Ib har til min store skuffelse byttet sine pæne grønne øjne ud med nogen der er en del mere gule end grønne :frowning:

Nå… så længe de virker til at SE med… Men hos Orientalerne ER øjenfarven jo vigtig. Og Ib ville meget længe ha’ været kategoriseret som en kat med GRØNNE øjne… det har han bare ikke helt mere… i al fald kun i fordelagtigt lys L

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret i at det virker som en del af en (katte)politisk rævekage… Samtidig er det vel heller ingen hemmelighed at der findes folk derude, som gerne så en fuld farveopdeling a la kat.I hos kat.II … Og sådan en regel om registrering af øjenfarve virker, som jeg tidligere har nævnte, så endnu er babyskridt på vejen dertil…

(Jeg var ikke som sådan modstander af at man indførte point for farve og mønster i sin tid - det gør ikke noget, at man lige opper sig som opdrætter og forsøger at få nogle bedre mønstre og tydeligere farver… Men jeg var nu alligevel modstander af forslagets indførsel af principielle årsager - netop fordi jeg (og flere andre) frygtede at det villle/kunne være spydspidsen for den endelige agenda - nemlig indførslen af fuld farveopdeling… )

Pia… jeg har aldrig sagt ja (heller ikek for sjov) til at forbyde hvide katte med blå øjne… kun blå øjne på alle andre farver :wink: