Hjælp til store filterknuder

Jeg har jo Aske rendende rundt herhjemme, som de sidste år har trimmet helt i bund i foråret og trimmet ned til et par cm i oktober… Hans pels er intet mindre end umulig at holde og jeg har i hans tidlige år ikke været særligt omhyggelig med pelspleje, fordi det ikke var nødvendigt, så problemet er helt og aldeles min egen skyld…
Aske er nu så mærket af sine forskellige skavanker at en nedtrimning ville medføre at han skulle bruge alt for megen livsvigtig energi på at holde varmen, så han er ikke blevet trimmet som han plejer…
Derfor har han da også fået nogle ganske forfærdelige sammenfiltninger især på bagbenene og omkring hofterne.
Jeg har forsigtigt klippet lidt, og delt knuder og den slags, men det har været ualmindeligt svært at komme i bund med en kat, som bliver rasende over plejen - som jo gør ondt - og når jeg ikke har været villig til bare at klippe helt væk, som jeg ville have gjort, hvis Aske havde det bedre… Men uanset, hvad jeg har gjort, har det bare ikke været godt nok og Askes sammenfiltrede pels er bare blevet værre og værre…

I søndag havde jeg derfor en samtale med Ann-Dorrit fra Mysterycoons Petshop… Ann-Dorrit kender udmærket Aske og ved hvilken elendig pels han efterhånden har…
Vi blev enige om at forsøge os med et produkt hun har til netop vanskelige filterknuder, men noget så massivt som Askes pt er, ville AD altså ikke sige at produktet kunne klare!

Jan og jeg har netop brugt knap en time (!) på Askes og pelspleje… Han er nu (næsten - der er et par meget små tilbage) helt fri for filt på venstre side af kroppen!!! Og de allerværste sammenfiltninger på højre bagben/hofte er også væk!!! :thumbup: :wehu:
Så slap vi vores gamle - og temmelig rasende - dreng… resten kan vente til i morgen :slight_smile:

Vi har brugt Absolu fra Anjou de Beauté. Det koster en mindre formue! 200 kr for en lille sprayflaske med 150 ml :uha: Og vi har indtil videre brugt ca 1/3…
Men det er værd en krone værd!!!
Ann-Dorrit har også en noget billigere un-tangle spray… men her skulle det tungeskyts frem…

Så hvis nogen her virkelig har problemer med store grimme knuder… virkelige sammenfiltninger helt ned til huden på store områder - som kommer lynhurtigt på en kat, man ikke kan/tør vaske…
Så kan jeg kun anbefale Absolu!!!

(Ja, AD er en personlig veninde af mig… men denne meget begejstrede anbefaling af et af hendes produkter kender hun intet til - før i morgen, når vi ses igen :slight_smile: )

kan kunne give dig ret vi bruger det samme til Morgan vores birma

Det lyder som noget, der er værd at investere i.

Vores Bugatti har også en fuldstændig umulig pels, og vi skal være over ham HVER dag for at holde den. Desværre skal vi også være 2 om ham, så han er blevet forsømt nu her, imens Flemming har været i Kina og Thailand i 9 dage, hvilket har resulteret i, at han er fuldstændig knudret til :frowning:

Vi har fået klippet det meste af, tror jeg - jeg ville slet ikke forsøge at rede det ud, for jeg ville ikke risikere at ødelægge hans tillid til os mht. pelspleje, nu hvor vi endelig har fået opbygget nogle gode rutiner.

Ved du om produktet også virker forebyggende? Flemming skal nemlig afsted igen i januar, så der vil Bugatti nok blive lidt forsømt igen…

Jeg har også supergod erfaring med Absolu. Det er alle pengene værd. :slight_smile:

Jeg købte det først i går - og vi har brugt det i dag for første gang, så jeg aner ikke om det er forebyggende… men hvis man først er kommet i bund, så er det jo (lidt!) lettere at holde pelsen…
Hos Aske var der tale om store sammenhængende plader af filt, helt ind til kroppen… Det har uden tvivl generet ham meget og det har bestemt også gjort ondt at få fjernet!
Men vi har bare ikke så mange andre muligheder længere med Aske - så må vi leve med at han bliver rasende på os i en kortere periode! Tilliden genvindes heldigvis lynhurtigt med en ½ dåse A/D :smiley:
Jeg må indrømme, at jeg var/er dybt imponeret over den store mængde løse hår, som der blev redt af ham… vi har brugt en meget bredtandet spratt-kam (6 mm mellem tænderne) og alligevel har vi fået fjernet alle de grimme filterplader! Naturligvis har vi også klippet en smule, men i forhold til hvor stort et område, der var filtret og hvor slemt det var, så er det minimalt…
Jo - Absolu kommer til at være en fast ting herhjemme for efter tiden!

Vi må prøve sådan en så :slight_smile:

ved ikke med at forbygge men vi bruger anju shampoo og det spray vi har ingen problmer med vores birma mere syntes det er rigtig godt …

Vores birma piver ikke mere når vi bruger sprayen

Enig enig enig - det er et rigtig godt produkt!

:fantatisk:

Jeg bruger det specielt til Marrow, som laver duller under armene og i
lysken. Jeg har god erfaring med at spraye den ene dag og rede den
følgende.

Kender slet ikke Ann Dorrit, så jeg er ikke inhabil som visse andre i forhold
til anbefaling :fnis:

Har din mor aldrig lært dig, at man ikke må lyve :?

-engel

det kunne jeg godt have brugt, det råd…

hvorfor?

lov højt og helligt at I ikke griner!

NU HAR HUN INGEN DULLER

husk nu ikke grine, heller ikke selv om det er svært

Bente… jeg grinte ikke…

… næsten da :slight_smile:

Nårh den lille skat da!
Nej, med det blik, så griner man ikke - nårhhh…

En filérsaks er rent guld mod filter/pelsknuder: Så kan man klippe filterne op fra siden udefra, ca midtvejs er de lette at løsne op og pille ud.
Om det funker, hvis hele katten er een stor filtring, ved jeg ikke, men den type saks klarer både store og små filter.

Jeg har et spørgsmål til det med Absolu, en bekendt til mig har for et par dage siden købt det men undre sig over at der står flg. " skal bruges før vask"…er det noget der skal tages bogstaveligt altså at man skal efterfølgende vaske katten når man har brugt produktet ??

Tænkte lige jeg ville hører jer herinde som bruger det :slight_smile:

AD havde ALDRIG solgt det til mig, hvis det var et krav at katten skulle vaskes bagefter!!! Hun ved udmærket, hvordan Aske vil reagere på sådan et overgreb - og at jeg aldrig vil udsætte ham for et sådan igen!!!

Men det siger jo sig selv, at evt filterknuder skal fjernes inden evt katten vaskes… og det bliver så lige præciseret på flasken.

[quote=Ann K;506184]AD havde ALDRIG solgt det til mig, hvis det var et krav at katten skulle vaskes bagefter!!! Hun ved udmærket, hvordan Aske vil reagere på sådan et overgreb - og at jeg aldrig vil udsætte ham for et sådan igen!!!

Men det siger jo sig selv, at evt filterknuder skal fjernes inden evt katten vaskes… og det bliver så lige præciseret på flasken.[/quote]

Tak for svaret Ann, mente heller ikke at min bekendte skal tage det bogstaveligt med vask så jeg giver hende et par beroligende ord :slight_smile:

Jeg ved ikke om det måske også var en mulighed at klippe ham ned og så give ham en trøje på?

I tilfælde af at man måske havde en kat som ikke var vildt begejsret for pelspleje?

Jeg har absolut ikke prøvet det. Men når man kan give hunde trøjer på, så burde man vel også kunne give katte? (Hvis de da gider beholde det på - hvilket jeg egentlig tvivler på.)

[quote=Barky;506191]Jeg ved ikke om det måske også var en mulighed at klippe ham ned og så give ham en trøje på?

I tilfælde af at man måske havde en kat som ikke var vildt begejsret for pelspleje?

Jeg har absolut ikke prøvet det. Men når man kan give hunde trøjer på, så burde man vel også kunne give katte? (Hvis de da gider beholde det på - hvilket jeg egentlig tvivler på.)[/quote]

Når filtknuderne sætter sig på kattens hofter og “bukser” så er det omsonst at give en trøje på

[quote=Barky;506191]Jeg ved ikke om det måske også var en mulighed at klippe ham ned og så give ham en trøje på?

I tilfælde af at man måske havde en kat som ikke var vildt begejsret for pelspleje?

Jeg har absolut ikke prøvet det. Men når man kan give hunde trøjer på, så burde man vel også kunne give katte? (Hvis de da gider beholde det på - hvilket jeg egentlig tvivler på.)[/quote]

Det ville jeg aldrig gøre. Jo, hvis katten var opereret og ikke måtte slikke i
syningen, så ville jeg gøre det, men så er det også for en kortere periode og
af "sikkerheds"hensyn. Men i forhold til pelspleje, som jo er et permanent
“problem”, så ville jeg ikke gøre det - katte skal efter min mening ikke gå
med tøj.

Aske skal der ikke møvles mere med… så enkelt kan det siges.
Hans sidste tid skal være uden alt muligt hejs og nyindlæring…
Han skal ikke have trøje på… han skal ikke klippes ned igen… han skal bare have det så godt som vi nu kan sørge for…
Og det indebærer så ca to timers ubehag fordelt over et par dage for at få fjernet alt det der dumme filt… derefter behøver vi ikke at bøvle så meget… skulle der igen komme filt, så har jeg jo nu Absolu-sprayen :thumbup: