Hej Alle
Vi håber I kan hjælpe.
Vores Hellig Birma hankat på 13 måneder miaver og miaver.
Vi fik derfor en kammerat til ham (den sødeste lille Maine Coon). De leger fint sammen og ligger også fint ved siden af hinanden og sover, men den uudholdelige miaven fortsatte (Det er virkelig slemt!). Vi fik ham derfor kastreret, men det har heller ikke hjulpet!! Nu ved vi ikke hvad vi skal gøre. Han har mad, vand, en legekammerat og to mennesker der elsker at kæle ham, hvad mere kan han mangle?! Nogle gange kører han helt i selv-sving og går rundt i en ring i lejligheden og miaver - først op på skrivebordet, så hen til vinduet og skrabe på ruden, så ned i kattebakken og skrabe på væggen, så ud i gangen og ligge lidt og så igennem stuen og forfra! Vi er begyndt at lukke ham ud på vores tavteresse for at få ro, han kan sagten hoppe op og væk, men sidder bare på jorden og kikker… Så ud vil han heller ikke rigtig… Han vil ikke rigtig noget!
Hvad kan der være galt? Og hvad kan vi gøre?
Mvh
Ditte og Mikkel
Hvor længe har i haft ham - har han en forhistorie, og hvor længe har han gjort det?
Hvor længe siden er det, at han er kastereret?
Det er jo svært, når man ikke har set katten. Men mine birmaer snakker altså også utroligt meget - især den ene. Hun lyder som en klynkende baby indtil man tager hende op. Hvis man ignorerer hende så sætter hun sig ned og miaver højt indtil man opgiver og tager hende op. Hun ved godt at hun får opmærksomhed og hun til sidst får sin vilje på den måde - og hun har lært det af hendes mor Vi er nu ikke generet af det, så ved ikke om det er værre hos jer eller om vores tærskel for tilladt lydstyrke er anderledes.
Men mit umiddelbare bud uden at have set katten er at han er opmærksomhedssøgende og snakkende af natur - min meget snakkende birma har hele 5 katte at lege med, men det er da ligegyldigt når hun har besluttet sig for at nu er det nussetid.
Har du mulighed for at optage en video? Så er det lidt lettere at bedømme om der skulle være andet galt.
Vi har haft ham ca. 3 måneder nu. Det virkede som et godt sted vi købte ham med massere andre katte i huset. Han var den sidste i kuldet og forældrene var også solgt, da de tidligere ejer ønskede at drosle ned.
Han begyndte at snakke, da han havde vænnet sig til stedet og os, men så tiltog styrken og blev til miaven (højt og gennemtrængende).
Før vi skaffede ham en legekammerat, sad han nogle gange og kikkede ind i væggen mens han miavede… Det virkede som en depression over at være alene, det er Hellig Birmaer jo heller ikke gode til. Det gør han heldigvis ikke længere, nu går han rundt og miaver.
Det er 4 uger siden han blev kastreret, men intet har ændret sig siden. Han miaver stadig konstant og med samme intensitet, så vi har ingen forventning om at det bliver bedre af den grund.
Jeg tror ikke det er fordi han vil have opmærksomhed, for hvis du sidder dig ned for at kæle med ham, går han bare…
Jeg skal nok lige optage en video og uploade den senere (hvis jeg kan finde ud af det :P)
Der er jo visse racer, der snakker konstant og hele tiden.
Ved ikke om birmaen er en af dem, men klart en overvejelse man skal gøre sig, når man vælger race.
Ja en video kan måske give et hit, tror de kan hjælp dig herinde såfremt du skulle have lidt svært ved at oploade osv.
Helt normalt synes jeg nu ikke det lyder til at være, og slet ikke når han har så gode betingelser…men lad os nu se, måske kan Birma ejerene herinde bedre vurderer det end jeg kan:tihi:
[QUOTE=Vivi_Fletcher;596191]Der er jo visse racer, der snakker konstant og hele tiden.
Ved ikke om birmaen er en af dem, men klart en overvejelse man skal gøre sig, når man vælger race.[/QUOTE]Min Ragdoll kværnede altså også de første mange uger, og nej, det fandt jeg IKKE specielt charmerende. Nu er han heldigvis stoppet, det hjalp da han fik gaffatape for munden…fniis
Vi har hørt, at katte godt kan være psykisk syge. Tror i det er gældende for vores kat?
[QUOTE=Ditte;596200]Vi har hørt, at katte godt kan være psykisk syge. Tror i det er gældende for vores kat?[/QUOTE]Ja katte kan godt være og/eller blive psykisk syge, desværre.
Men prøv at fang ham når han ruller sig ud, så kan det nok bedre vurderes OM det skulle snerpe den vej. Det er ikke smart at sidde herude og stille en så alvorlig diagnose på en kat man ikke kender (eller har set i aktion), og ydermere heller ikke har faglige kompetencer til at stille diagnosen…
Men nogen herinde vil sikkert kunne svare om han virker normal, eller ej.
Hvis du er nervøs for at der er noget galt med din kat, så synes jeg du skal tage den til dyrlæge. Men ingen af os kan svare på noget uden at se katten. Det er ikke unormalt for en birma at snakke, men det kan jo være din birma gør det på en helt ekstrem måde, som vil vække alarmklokker hos os birmaejere. Har du haft en birmaejer hjemme hos dig for at se katten? Har du kontaktet opdrætter? og hvis ja, hvad siger opdrætter så?
Hvis det kun er 4 uger siden, at han er kastereret, kan det måske nå at ændre sig.
Men nogen katte taler meget mere end andre, jeg har selv et par stykker gående, og det er vældig hyggeligt
Her har jeg os en birma han - Der snakker, og han snakker os mine øre af …
Det generede mig i starten, men det gør det nu ikke mere …
Ja, vi er kontakt med ex-ejerne. De passede ham bla. for en lille måned siden, da vi var i Kina. De gav os ret og synes også det var ekstremt. De fik ham så kastreret, mens vi var væk. Det synes de hjalp, men det synes vi ikke… Sidst vi snakkede sammen, blev vi enige om at se tiden an, da han jo lige skulle finde ud af, at han var blevet neutraliseret.
Vi synes desværre ikke det er hyggeligt og vi vænner os ikke til det Det er et stort problem og gør os virkelig irritable. Vi har egentlig besluttet os for, at skaffe os af med ham, men vil lige give det en sidste chance, hvis der var nogen der havde et godt forslag til en løsning. Vi vil jo gerne have at det skal være en fornøjelse at have kat - og ikke en belastning (det kan katten(e) jo også godt mærke),
Har I prøvet med Zylkene eller dem der til stikkontakten, kan ikke lige huske navnet (kan nogen hjælpe?)
Det lyder som om han keder sig.
Kommer han ud, eller har evt. været vant til at komme ud ???
Som tidligere beskrevet, så lukker vi ham ud på vores tagteresse og der sidder han så. Han kan sagtens hoppe op og væk, men det gør han ikke. Han sidder bare og kikke op i træerne eller ind på os. Han har ikke været vant til at komme ud.
Vi har kattelegetøj over hele huset, men det interesserer ham ikke. Det eneste der er godt for ham er, at løbe efter et gult målebånd - det elsker han til gengæld og når han får fat i det, trækker han i det som en hund
Zylkene?! Hvad er det?
[QUOTE=Quanti´s;596217]Har I prøvet med Zylkene eller dem der til stikkontakten, kan ikke lige huske navnet (kan nogen hjælpe?)
Det lyder som om han keder sig.
Kommer han ud, eller har evt. været vant til at komme ud ???[/QUOTE]
Feliway hedder den til kontakten. Den kan virke beroligende på katten, men der kan så et stykke tid (de anbefaler vist fire uger), før man ser effekten for alvor. Det er dog ikke alle katte, den virker på.
[QUOTE=Ditte;596153]Hej Alle
Vi håber I kan hjælpe.
Vores Hellig Birma hankat på 13 måneder miaver og miaver.
Vi fik derfor en kammerat til ham (den sødeste lille Maine Coon). De leger fint sammen og ligger også fint ved siden af hinanden og sover, men den uudholdelige miaven fortsatte (Det er virkelig slemt!). Vi fik ham derfor kastreret, men det har heller ikke hjulpet!! Nu ved vi ikke hvad vi skal gøre. Han har mad, vand, en legekammerat og to mennesker der elsker at kæle ham, hvad mere kan han mangle?! Nogle gange kører han helt i selv-sving og går rundt i en ring i lejligheden og miaver - først op på skrivebordet, så hen til vinduet og skrabe på ruden, så ned i kattebakken og skrabe på væggen, så ud i gangen og ligge lidt og så igennem stuen og forfra!
Vi er begyndt at lukke ham ud på vores tavteresse for at få ro, han kan sagten hoppe op og væk, men sidder bare på jorden og kikker… Så ud vil han heller ikke rigtig… Han vil ikke rigtig noget!
Hvad kan der være galt? Og hvad kan vi gøre?
Mvh
Ditte og Mikkel[/QUOTE]
Vil du ikke nok lade være med at lukke ham ud på terrassen ??
Han forstår desværre ikke, at han lukkes derud som straf for at mjauwe…
Måske er det irriterende at høre på ham, men jeg er sikker på at det ville være langt værre for dig, hvis han faldt ned og gik i stykker -
Er du helt sikker på at du ikke selv har lært ham at snakke? Dette kan du have gjort ved at give ham opmæksomhed når han gjorde det, for så vil han blive ved.
Hvor i landet bor du?
Prøv evt at kontakte adfærdsdims (kan ikke huske hvad det hedder :-))