Du kan læse om produkterne på ovenstående links.
Ingrid TAK det var det det hed, hukommelsen er vist ikke så god i dag…
Zylkene er noget natur medicin som kan tage stressen af katte som er urolige eller nervøse, har hjulpet eniment på vores ene hunkastrat som vaskede al pelsen af sit ene ben med til kødet, efter Zylkene er det væk.
Jeg køber mit hos dyrlægen.
Det er da værd at prøve.
Har selv haft en birma som var meget støjende og kaldte hele tiden, men han ville ud i naturen det var derfor han gjorde det.
Snakker han sådan her? http://youtu.be/ejpdIPzX29s
Jeg har 2 snakkehoveder, som jeg også kan blive godt og grundigt trætte af til tider. (især hvis jeg er træt/irritabel/utilpas)
Løsningen har jeg ikke fundet, men jeg gør hvad jeg kan for at distrahere dem fra “insisterende mijau’er”. Begynde at lege med dem, give dem noget godt mad/vådfoder/rådt kød/godbidder… Jeg kan sagtens tage en håndfuld godbidder og kaste på gulvet og så er de mere optagede af at finde og spise dem, og glemmer at det var “meget vigtigt” at larme…
Derudover så er det forår, og det kan mine indekatte altså godt mærke, de har mijau’et mere end f.eks efterår og vinter fordi at de bliver helt forårskåde og glade af alle de spændende dufte. (man lufter vel ud ind i mellem. G)
Hvis jeres kat har været kønsmoden indtil fornylig er det muligt at han har kaldt på damer i løbetid, og måske vil han glemme det når der er gået lidt mere tid. Eller også så er han bare snaksagelig. Men der er jo forskel på hvordan de lyder når de bare snakker og når de råber på hunkatte i løbetid.
Begge mine drenge er kastrerede, den ene tidligere end den anden. Men de snakker med 100 forskellige lyde alt efter hvad de vil opnå. (skælde mig ud kan de også!)
Når han mijau’er… Svarer i ham så?
Vil du ikke nok lade være med at lukke ham ud på terrassen ??
Han forstår desværre ikke, at han lukkes derud som straf for at mjauwe…
Måske er det irriterende at høre på ham, men jeg er sikker på at det ville være langt værre for dig, hvis han faldt ned og gik i stykker -[/QUOTE]Jeg læser det nu ikke som om de vil straffe ham, men simpelthen lukker ham derud for at få lidt ro…og for at se om det er dét han vil. Eller tager jeg fejl??
Men er HELT enig, hvis han pludselig hopper, så er det altså for sent, så dén løsning bryder jeg mig heller ikke om.
[QUOTE=Helene;596238]Jeg læser det nu ikke som om de vil straffe ham, men simpelthen lukker ham derud for at få lidt ro…og for at se om det er dét han vil. Eller tager jeg fejl??
Men er HELT enig, hvis han pludselig hopper, så er det altså for sent, så dén løsning bryder jeg mig heller ikke om.[/QUOTE]
Helene :
I Dittes første indlæg, skriver hun :
vi er begyndt at lukke ham ud på vores tagterrasse… han kan sagtens hoppe op og væk, men han sidder bare på gulvet
Derfor skrev jeg som jeg gjorde…
Jep du har ret - kun for at få ro og fordi han måske kan lide det?! hvis han hopper, hopper han ned på nogle garager og så ned på nogle skraldespande og væk, så i stykker går han ikke. Vores ELSKEDE gamle (ude)kat gik den vej ned på jorden… lige til den dag han blev kørt over
:surrender1::surrender1::surrender1:
Tak for dit svar - jeg har ikke mere at tilføje til denne tråd…
Men nu er det ikke det vi skal diskutere, lad os lige komme tilbage til emnet, så vi kan hjælpe os og vores kat.
[QUOTE=Ditte;596248]Jep du har ret - kun for at få ro og fordi han måske kan lide det?! hvis han hopper, hopper han ned på nogle garager og så ned på nogle skraldespande og væk, så i stykker går han ikke. Vores ELSKEDE gamle (ude)kat gik den vej ned på jorden… lige til den dag han blev kørt over :([/QUOTE]Ja kørt over går man i hvert fald meget i stykker af…
Læste heller ikke dit indlæg som en straf for hans mijaven, men blot som et forsøg på at finde ud af hvad der glæder ham, og samtidig for at få lidt ro - det KUNNE jo være han gav tegn til at det var dét han ville. Men bare det at han sidder og kigger lyder jo også lidt atypisk, det var ikke noget man kunne gøre med min kat, for dertil er han for nysgerrig og var for længst smuttet…og han er ellers meget rolig.
Det glæder mig at høre at han ikke kan dø af at hoppe ned.
Når det er så slemt som I giver udtryk for, så ville jeg få fat på en adfærdsekspert. En der kan komme hjem til jer og observere katten, for at finde eventuelle forklaringer og derved en løsning på problemet.
I en situation som den her, kan vi ikke gøre særlig meget, for det kræver at man ser og oplever kattens opførsel.
Håber virkelig der kommer en video på af ham…
Ja, ellers kan vi jo i hvert fald ikke sige andet end at han sagtens kan være normal, men han kan også have en brist - og det kan man jo ikke bruge til noget.
kan han ikke bare være døv??
reagerer katten på lyde i øvrigt ? for jeg har oplevet et par døve katte der skreg som besatte når de ikke sov
Og det synes jeg ikke, I skal risikere med jeres lille birma.
Jeg tror godt, jeg kan sætte mig ind i, hvordan I har det. Jeg har selv en kat, der snakker og mjaver og nogle gange vræler, så det skær i hjertet, fordi jeg ikke ved, hvad han vil, og derfor ikke kan hjælpe ham. Det synes jeg er langt værre end at høre på selve koncerten. Men efterhånden har jeg fundet ud af, at det bare er simpel opmærksomhed, han vil have.
Han vil heller ikke tages op og nusses eller ligge på skødet. Han vil bare have, jeg skal koncentrere mig om ham. Så stopper han med det samme. Fx kan jeg godt bare sidde på sengen inde i soveværelset uden at gøre noget som helst. Så lægger han sig fredeligt på gulvet og synes, det er fint, at jeg ikke er optaget af tv eller computer eller noget andet, hvor min opmærksomhed er koncentreret om noget andet. Faktisk oplever jeg det ikke, når jeg går rundt og laver noget - gør rent fx. Så tror jeg, at han på en eller anden måde føler sig inkluderet.
Nu kender jeg ikke så meget til birmaer, men måske kunne man prøve at aktivere ham med noget af det mere intellektuelt udfordrende legetøj? Aktivitetsbræt, foderbold, den slags. Eller måske gemme foder til ham rundt omkring, som han så skal lede efter. Eller klikkertræning? Noget, der stimulerer ham på en anden måde?
Når alt det så er sagt, så er det måske også en god idé at få ham tjekket af dyrlægen for en sikkerheds skyld.
[QUOTE=Battlestar;596267]kan han ikke bare være døv??
reagerer katten på lyde i øvrigt ? for jeg har oplevet et par døve katte der skreg som besatte når de ikke sov[/QUOTE]
Du kom mig lige i forkøbet Regitze!
Måske ikke totalt døv, men meget nedsat hørelse. At han i sin tid satte sig i en krog og mjavede, kunne tyde på det, for på den måde kastet lyden tilbage.
Jeg ville få hans hørelse undersøgt hos en dyrlæge - BAER-test hedder det vist nok?
Hvordan er hans forhold til den anden kat?
Nu kan min erfaring med bo sammen med fertile hankatte ligge på et meget lille sted Men hvis det tager (som jeg husker det) ca. 6 uger, før man kan være sikker på, han ikke kan producere killinger mere, er der så ikke “bare” en chance for, at han stadig er igang med at kalde på damer - når der nu kun er gået 4 uger?
Jeg har selv det ultimative tågehorn hjemme hos mig, men han vil bare have opmærksomhed, eller mad, eller leg, eller fortælle mig, avisbudet kommer kl. 3.53 eller at han kan høre/se/lugte noget, jeg lige skal finde ud af for ham. Han er kastrat, men burmeser og ikke birma
[QUOTE=Mega;596279]
Jeg ville få hans hørelse undersøgt hos en dyrlæge - BAER-test hedder det vist nok?[/QUOTE]
yep
Jeg tænker to ting når jeg ser dit indlæg. Det første; Nogle hanner er altså nogle gange flere mdr om at falde til ro efter en neutralisering. Han er lige den alder til at han som fertil, rigtig gerne vil ud og lege med nogle piger! Måske skulle I lige give ham en chance for at få tid til at få de hormoner ud af kroppen. Evt hjælp med at give ham lidt Zylkene i overgangen
Det andet jeg tænker er om han sidder foran terrasse døren og miaver? Jeg har en hankastrat som i et par mdr (!) fik lov til at komme ud i opgangen og undersøge den og havde det sjovt med det. Det synes han var fedt! Problemet var bare at så ville han gerne derud HELE TIDEN! Så derfor stoppede vi med at lade ham komme derud. Men han sidder nu, 3 år efter, stadig og skriger foran døren når det lige tager ham (typisk kun en gang om ugen efterhånden)… Det er jo noget vi har tillært ham. Så vær meget opmærksom på hvordan I lukker ham derud og om det er det han vil. For det kan være til mere skade end gavn
Jeg kan ikke rådgive dig i jeres situation, men vil blot påpege, at I skal sørge for have kattens tarv for øje. At finde et andet hjem til ham, kan risikere at gøre det hele værre for katten - og en ny familie kan risikere at stå i samme situation som jer, og ikke aner deres levende råd. Dermed ikke sagt at han ‘bare’ skal aflives, hvis I ikke kan finde en løsning som fungerer for jer, men det duer nødvendigvis heller ikke at sende problemet videre.
Jeg ønsker jeg held og lykke med at finde en god løsning for både jer og katten(e).
Han lyder som en hankat der har fået lov at gå for længe med hormoner i kroppen. Jeg tror han skal have tid til at få hormonerne helt ud af kroppen, og så skal man måske vurdere om han skal ud til et hjem, hvor han kan få lidt udfordringer i et beskyttet udeliv.