Hjælp

Vil lige høre om der er nogen der har en fornuftig forklaring på hvorfor min kat sidder og pladrer i drikkeskålen og prøver at vælte den er helt i vildrede hjælp :?

Fordi den godt kan lide at lege med vand :slight_smile:

H*n er vel glad for vand?

Den kan :tihi:

Tror bare den synes det er sjovt

Det er kattehumor :rock:

Guuuud - så er Askja jo på vej til at blive en stjernekomiker!!
Hun forsøger tit og ofte at vælte fontænen!

kun fordi den synes det er s… sjovt - jeg havde en der lagde sit legetøj i vandskålen, for derefter og bruge lang tid på at fiske det og vandet op, for at slutte af med at “forære” mig det våde legetøj - gerne serveret i sengen om natten…

Min Aslan leger både med vandet i hans skål, i badet og når jeg vasker op…

[quote=Bodil;478950]kun fordi den synes det er s… sjovt - jeg havde en der lagde sit legetøj i vandskålen, for derefter og bruge lang tid på at fiske det og vandet op, for at slutte af med at “forære” mig det våde legetøj - gerne serveret i sengen om natten…[/quote] :tihi:

Da jeg i sin tid stillede spørgsmålet, da mine MCO’er altid plaskede i vandet (de gør det stadig), fik jeg svaret, at det var instinktivt for “at slå hul på isen” og “at feje vandoverfladen fri for blade”.

Selv mente jeg, det var for at sætte vandspejlet i bevægelse, så de ikke stak næsen for langt ned i vandet, da katte generelt har et dårligt nærsyn.

Men jeg har aldrig oplevet mine huskatte gøre det, kun MCO’erne.
Har ladet mig fortælle, at NFO’erne også gør det.

Dobbet indlæg

[quote=Mega;479008]Da jeg i sin tid stillede spørgsmålet, da mine MCO’er altid plaskede i vandet (de gør det stadig), fik jeg svaret, at det var instinktivt for “at slå hul på isen” og “at feje vandoverfladen fri for blade”.

Selv mente jeg, det var for at sætte vandspejlet i bevægelse, så de ikke stak næsen for langt ned i vandet, da katte generelt har et dårligt nærsyn.

Men jeg har aldrig oplevet mine huskatte gøre det, kun MCO’erne.
Har ladet mig fortælle, at NFO’erne også gør det.[/quote]

Min veninde bor i udlandet og har 3 huskatte ( killinger fra vildkatte, tror jeg )
De to af dem gør det også…den sidste er stadig kun en lille killing, så jeg ved ikke om den gør det…

Mega ja NFO’en gør det osse…

Jeg er også ret sikker på at det er for at sætte vandet i bevægelse. mine ene skovkat, finder altid vandoverfalden med poten, for at derefter drikke… her er også en der sætter den ene ben ned i skålen… skøre katte

[quote=Mega;479008]Men jeg har aldrig oplevet mine huskatte gøre det, kun MCO’erne.
Har ladet mig fortælle, at NFO’erne også gør det.[/quote]
Min gamle husmis født i 1985 i Nordjylland plaskede ivrigt løs, og det er helt sikkert at det ikke er en nedarvet adfærd for at slå hul på isen :slight_smile: Gunnar-exotic gør det også nu og da - og rigtigt mange birmaer har stor fornøjelse af at smide sit legetøj til vask i vandskålen. Yes, kattehumor.
VH
Susanne

Tror også , at det har noget at gøre med at sætte vand over fladen i bevægelse.

Og godt nok lever min mors huskatte killing Garfield sammen med mange maine coon´s som han lære meget af .
Han har også, lært at plaske godt i vandskålen inden han skal drikke.

Bowie smider alt, hvad han kan komme i nærheden af, i vandet - senest var det to semi-afskallede appelsiner, så der var sørme appelsinvand til hele flokken … :doh: Det har så til gengæld givet en god omgang dårlig mave (eller altså, jeg tror (håber!) det er årsagen).
Men alt det vandplasken giver ofte vand på en større del af køkkengulvet, ikke så rart.

Vinnie drikker ofte af poten - stikker poten i vandet og slikker det af, det tager ret lang tid at drikke på den måde, og man sætter mange dejlige våde potespor i hele huset bagefter :pote:

[quote=Mega;479008]Da jeg i sin tid stillede spørgsmålet, da mine MCO’er altid plaskede i vandet (de gør det stadig), fik jeg svaret, at det var instinktivt for “at slå hul på isen” og “at feje vandoverfladen fri for blade”.

Selv mente jeg, det var for at sætte vandspejlet i bevægelse, så de ikke stak næsen for langt ned i vandet, da katte generelt har et dårligt nærsyn.

Men jeg har aldrig oplevet mine huskatte gøre det, kun MCO’erne.
Har ladet mig fortælle, at NFO’erne også gør det.[/quote]

og nogle persere/exotics har samme urinstinkt…(ur-instinkt)…sikkert derfra Gunnar-exotic har sine unoder fra

[quote=Susanne W;479023]og rigtigt mange birmaer har stor fornøjelse af at smide sit legetøj til vask i vandskålen. Yes, kattehumor.
VH
Susanne[/quote]

Ja, jeg er ikke helt tilfreds med dine børnebørn Susanne :venter: Altså hvad de ikke skal vaske -surrender Nå, men nogle gange er de jo søde nok alligevel :høhø::hjerte:
Vincent (Somali) skal altid stikke poterne i vandet, han plasker faktisk ikke så meget, men når han har været på bakken eller spist, så skal poterne vaskes = kattegrus og mad i vandskålen :argh:Men herren er glad for han har fået rene poter :thumbup:

Sigurd (vores wannabe-korthårsMCO) har præsteret at vælte og derved tømme en såkaldt skvulpesikker vandskål, som vi forsøgte os med, da vi blev trætte af hans vandpjaskeri - det viste sig, at vandskålen stod et forkert sted. Efter de almindelige vandskåle er blevet flyttet, er der ikke mere vandpjaskeri.

Jeg har både abyer og somalier der er dybt fascineret af vand. Hvilket giver sig udslag i både at de drikker fra vandhanen, fra fontænen, bruger poterne til at drikke vand med, til at køre rundt nede i vandet med, til at GÅ rundt i vores opvaskebalje når den er fuld af vand, og så har vi et par der vælter ALT der er vand i - inklusive store spande og gryder - det SKAL bare ud på gulvet - helst skal det stå på et bord så man kan vælte det sådan at de flyder ud over kanten. Det er nemlig SÅ morsomt at sidde og se på vandet dryppe ned over kanten af bordet. Nogen bare ser - andre prøver at fange det…

Vi har indtil videre fået ødelagt et par fontæner her pga kattenes leg med dem…

Det er ikke uden grund at jeg siger, at man skal have en stor portion humor for at leve med abyer og somalier :wehu:

Teresa