For nylig inviterede gode venner mig på sushi (med grøntsagsfyld). Desværre smagte det lidt mystisk, og jeg har mistanke om, at det var risen, der havde en pudsig bismag.
Derfor jeg får helt lyst til at prøve at lave det selv Helt friskt, eller måske bare med en anden slags ris.
Jeg har før smagt sushi, når en god veninde, som er multi-allergiker, skal forkæles. Hun kan godt tåle ris og fisk, så jeg køber blandet sushi i Irma, hun får dem med fisk, og jeg dem med grøntsager. Det har smagt rigtig godt!
Især er jeg vild med wasabi og soyaen som tilbehør.
Og tænker, at man må kunne lave noget rigtig sjovt og magert, når jeg nu er træt af en del “almindelig slankemad”.
Har nogen af jer eksperimenteret med at lave sushi selv?
Hvor har I købt råvarer?
Hvilke typer/mærker ris, soya og wasabi?
Hvordan med priser og kvalitet i forskellige butikker?
Jeg har researchet lidt via Google, og fundet ud af, at ris-vineddike er meget vigtigt. Hvilke typer er anbefalelsesværdige?
Irmas sushi-æsker har en IMHO glimrende soya og wasabi. Hvor kan man købe noget, der ligner, i lidt større mængder?
Der skal en sushi-rullemåtte til, hvis man vil lave ruller. Er der nogle tekniske fif at tage i betragtning?
Kort sagt: Hvis du har prøvet at lave sushi selv, så fortæl!
Jeg er rigtig spændt på at høre mere om det
Jeg prøvede det for et par år siden med sådan et starter-kit som det her http://www.razorsteel.com/sushi-starter-kit-dele-p-63.html Jeg husker det som lidt bøvlet med risen, som der forøvrigt er en del sukker i :S og makirullerne blev ret store og risen sugede ikke så meget soya osv… Men prøv det… det kan være det er lige dig
Jeg syntes god om at lave sashimi af tun, laks, hvidfisk osv… det er lækkert. Man skal blot huske at den rå fisk har været frosset ned i 24 timer inden man spiser det. Jeg er også ret vild med wasabi og de forskellige soya, dip og sauce. Jeg syntes godt om dem man kan købe hos Sticks and Sushi - mums… bliver lækkersulten nu…
Tak - jeg forestiller mig også at lave dem med lidt mindre ris og lidt mere grønt, og et godt lag tang, som jeg godt kan lide.
Sukker i risen, mener du tilsat sukker?
For så kan man jo selv justere…
Du skal købe den rigtige sushi ris, mere klistret og rundkornet. Man kan for det meste købe det hele i en velassorteret “kinabutik”, både ris, tang, god Soya osv.
Ja, jeg har også lavet det selv en del gange.
Det nemmeste og mest økonomiske er at købe alt (undtagen fisken) i en kinabutik
Fisken køber jeg så frisk nede i en af fiskehandlerne på havnen. De skal dog i følge reglerne (så vidt jeg har forstået det) anbefale dig at købe frossen fisk når den ikke skal tilberedes, men det gør jeg nu ikke.
Første gang kan det være meget rart lige at låne en sushi-bog på biblioteket. Der er forskellige muligheder der
Men du skal bruge en måtte til at lave rullerne, tang, sushi-ris, ris/sushi-seasoning (den kan laves selv men er nemmere at købe), wasabi og god soya. Og så fisk og evt. rejer selvfølgelig -tihi Laks er klart min favorit, men plejer at få “fiske-manden” til at anbefale en anden ny fisk til det hver gang
og af grøntsager sværger jeg meget til at komme avocado i. Gulerødder og agurk er dog også godt og nemt. Man kan evt, også lave en slags æggekage til at komme i, men jeg synes den er meget bøvlet at lave ifht. udbyttet
Edit: Det du kalder ris-vineddike er nok det jeg kalder sushi-seasoning. Jeg købte bare det butikken havde, synes den er god. Har lige kigget, mærket er vist mizkan, men har prøvet flere forskellige slags som jeg alle synes har været udmærkede
Endnu en Edit: sidder og tænker, du er vist vegetar, ikk? for så er det med fisken jo lige meget.
Men jeg ved en del bruger krydderurter i også, kan dog ikke helt bestemme mig for hvad jeg mener om det.
Men så er det med æggekagen måske en mulighed, hvis du da spiser æg?
Tak
Jeg har kig på det lille asiatiske supermarked, der gemmer sig lidt, på Østerbrogade ud mod Svanemøllen.
Jeg er mere nervøs for rulleteknik f eks, om det hele falder fra hinanden, og der er noget med, at man skal bruge plastfolie også. Jeg har snuset rundt på forskellige hjemmesider om det, men ingen af dem virker helt grundige. Bl. a. pga sprog/oversættelsesproblemer.
Men prøves skal det - tænk, hvis det lykkes
Misi - Jeg har aldrig brugt plast folie Har brugt sådan en måtte af træ (det er små træpinde sat sammen med snor)
Det med at lave rullerne er ret nemt, du skal bare lige sørge for at gemme en 3-5 cm af tangen (du kan prøve dig frem til hvor meget) hvor du ikke kommer ris eller fyld på, så er det nemlig at tangen kan hæfte sig fast i tangen og rullen ikke falder fra hinanden.
Der er noget med at tangen skal vende en bestemt vej op, (den har en skinnende og en mat side) men det plejer at stå på pakken
[quote=MiSi;191905]Tak
Jeg har kig på det lille asiatiske supermarked, der gemmer sig lidt, på Østerbrogade ud mod Svanemøllen.
Jeg er mere nervøs for rulleteknik f eks, om det hele falder fra hinanden, og der er noget med, at man skal bruge plastfolie også. Jeg har snuset rundt på forskellige hjemmesider om det, men ingen af dem virker helt grundige. Bl. a. pga sprog/oversættelsesproblemer.
Men prøves skal det - tænk, hvis det lykkes [/quote]
Det er slet slet ikke så slemt. Vi ruller ofte sushi. Køber en tun-bøf hos fiskehandleren sammen med et laks og nogle krabbe-“Pinde”. Vi skærer det ud i tynde strimler sammen med agurk, avokado og gulerod og ruller så det ind. Vi har også brugt en god moden mango og kiwi frugt … Uhm.
Vi bruger måtten - uden folie. Vi køber tang i en kinesisk butik i Århus.
Ris koges efter anvisning på sushi-ris pakken. Jeg plejer at bruge dem man kan købe i Føtex og Bilka af mærket Princip. Risen koges og får lov til at køle af. Risvineddike er vigtig detalje. Den skal varmes op i en gryde med sukker og salt til det er opløst, og så over og røres godt ind i risen.
Bruger en stor skefuld ris til en plade tang. I starten brugte jeg en hel “plade” til en rulle, men nu hvor teknikken ligger i fingrene, så deler jeg dem i to, det passer med de kan nå hele vejen rundt. Men på med risen og igang med rullen
Der er også en kineser butik på Nørrevoldgade (højre side hvis du går op mod stationen fra Rådhuspladsen)
de har langt det meste inkl alle de materialer du skal bruge og så har de verdens bedste blommevin der passer perfekt til sushi… den er næsten et must for at gøre det perfekt
de har langt det meste inkl alle de materialer du skal bruge og så har de verdens bedste blommevin der passer perfekt til sushi… den er næsten et must for at gøre det perfekt :)[/quote]
Åhh, Blommevin… -what Det har jeg ikke fået siden jeg var i Kina… Må snart til staden
[quote=Battlestar;193226]Der er også en kineser butik på Nørrevoldgade (højre side hvis du går op mod stationen fra Rådhuspladsen)
de har langt det meste inkl alle de materialer du skal bruge og så har de verdens bedste blommevin der passer perfekt til sushi… den er næsten et must for at gøre det perfekt :)[/quote]
Blommevin har jeg fået serveret varm på en kinesisk restaurant…puuuuha jeg blev fuld…var nu lidt fuld i forvejen men det hjalp ikke… tiiih iii -LOL
Hihiii - jeg fik jasmin-vin på den desværre hedengangne Mei Chiant, mens den havde adresse på det gl Brønnums - mmmmm
Sidenhen inddrog teatret lokalerne til ombygning til billetkontor - i mellemtiden hersede min sang-guru med mig i samme lokaler GG
Choya findes i 3 varianter - den søde på flaske uden blommer i (min favorit), og så den lagrede på en cylinder fyldt med blommer og så den ekstra lagrede der er rødlig med stærke blommer i…