Holder opdrættere hånden over hinanden

jeg syntes tit jeg læser at når der er en opdrætter der har lavet noget lort og solgt syge katte el har haft en dårlig opførsel, så virker det for mig nogengange som om at opdrættere holder hånden over hinanden og forsøger at tysse den pågældende sag ned.

hvad skyldes det

er det fordi opdrættere er bange for at der kommer for meget fokus på dem og det at opdrætte osv og at de evt bliver stillet i et dårligt lys.
måske er man bange for at der bliver lavet en meget strammere lovgivning på det område

og hvordan ka det være at dårlige opdrættere med et stort synderegister alligevel får lov til at fortsætte deres opdræt uden at hovedklubberne bekymre sig syndeligt meget om det.

jeg syntes at hovedklubberne og de forskellige racekatteklubber burde tage mere ansvar og få de dårlige opdrættere smidt ud af opdrætterverden samt få dem bandlyst fra udstillinger osv osv osv.

Det synes jeg faktisk ikke opdrætterne gør, men ofte bliver det pointeret, at man skal se en sag fra begge sider.
Så i stedet for - fx her - at skrive grimt om opdrætteren til den kat man har købt, synes jeg man bør indklage sagen for Felis Danicas Klagenævn og få afsagt en dom der.

Hvis det er gjort, har jeg intet problem med, at sagen nævnes offentligt :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;339806]Det synes jeg faktisk ikke opdrætterne gør, men ofte bliver det pointeret, at man skal se en sag fra begge sider.
Så i stedet for - fx her - at skrive grimt om opdrætteren til den kat man har købt, synes jeg man bør indklage sagen for Felis Danicas Klagenævn og få afsagt en dom der.

Hvis det er gjort, har jeg intet problem med, at sagen nævnes offentligt :-)[/quote]

Helt enig Vivi, :thumbup:
Men hvad gør en køber når opdrætteren står udenfor Felis Danica - eks. TICA eller CFA. Har disse organisationer en lige så god klageadgang.
Hvis Ikke er det jo pludseligt også et godt salgsargument at man er medlem af Felis Danica, som igennem klagenævnte også tager sig af købernes side af sagen.
Jeg er utrolig glad for Felis Danica trods al den kritik der var sidste år, for jeg synes ikke rigtig der er andre klubber der i Danmark kan tilbyde det samme.

Hjælp… nu er der en killling i et køkkensskab :besvimer::tihi:

Syntes snart der skal ske noget med den lovgivning, der skal snart et dyrpoliti til her i lander jeg fatter ikke folk er så lys sky over for den ide.
Oven i det så syntes jeg man skal lave et register over sager lige som for forbruger styrelsen har. Der kan man se sagerne både dem der er tabt og vundet.

Syntes jeg er godt trætte af alle de sager der kommer frem og de personer det drejer sig om gemmer sig bag “pæne” stillinger i klubberne plus andre velgørhedsklubber:thumbdown: Syntes ikke det ville være fokert (ved ikke hvordan jeg skal forkæle ordenlig men prøver) man lavet et register som man gjorde med pædofile (ved det er groft sagt men svær at forklare ) så sportsklubber , spejder med mere kunne undersøge personer et ligne register burde være blandt katte/hunde opdrætter så der kunne ryddes op.

uden oplysninger så ved man ikke om man sætter ræve til at vogte gæs:S

Reglerne er faktisk sådan, at de sager opdrætter taber offentliggøres med navns nævnelse i Kattemagasinet.

[quote=skeem;339809]
Syntes jeg er godt trætte af alle de sager der kommer frem og de personer det drejer sig om gemmer sig bag “pæne” stillinger i klubberne plus andre velgørhedsklubber:thumbdown:[/quote]

Du må kende til nogen sager, som jeg ikke kender til.
Har du nogle eksempler på disse personer, der gemme sig bag pæne stillinger?

Det tror jeg nu heller ikke folk er, hverken i katteverdenen eller blandt danskerne generelt. Men i regeringen er de ikke så vilde med tanken. Det er hvad jeg har kunnet læse mig til. Jeg ved ikke hvorfor.

Da jeg var ung var det en helt utænkelig tanke at man offentligt omtalte en uheldig oplevelse hos en opdrætter eller andre i samfundet med for den sags skyld. I dag er holdningen jo næsten som i middelalderen med gabestokken på torvet hvor alle kunne se hvem den formastelige var og spytte og slå m.m. på vedkommende. Gabestokken hedder idag internettet.

At klandre opdrætter for dette og hint kan vi jo alle, det er jo rimelig nemt men at få medhold hos vores Klagenævn er ikke selt så nemt. Derfor syntes jeg, at hvis der gives medhold i en klage burde resultatet kunne læses på klubbernes hjemmeside bag login måske, men i hvert fald så det er tilgængeligt med det samme afgørelsen falder. Kommer klage nr. 2 om samme opdrætter og samme problem efter at 1. klage resulterede i at Klagenævnet gav klager medhold skal den ud i fuld offentlighed med det samme den modtages i Klagenævnet.

At smide et medlem ud af klubben er jo et voldsomt indgreb men det bør bestemt være et middel som bør tages i anvendelse hvis en opdrætter ikke holder sig til reglerne som når der fuskes med papirerne f.eks.

Hvis vi skal bevare respekten til opdrættere hos ikke opdrættere må vi være påpasselige med hvordan vi forholder os til dem der klager og dem der klages over. At købe en racekat bør ikke være noget for særlig indviede men noget folk gør når de vil have en flot kat som er sund og rask.

Jeg holder ikke hånden over nogen som helst (jeg kan jo heller ikke helt kaldes opdætter endnu, da jeg først lige har fået min 1. avlshun).

Men jeg nægter til gengæld også at løbe med på en jagt, hvor der ingen beviser er, eller at sagen er så gammel at man ikke ved om det er blevet ændret.

Så må man altså bruge de rette instanser til at føre sin sag.

Interessant. Jeg ved ikke om opdrættere holder hånden over hinanden. Det er ikke mit umiddelbare indtryk. Personligt ønsker jeg ikke at holde hånden over nogen, men omvendt advarer jeg heller ikke direkte købere. Henviser dem blot til at bruge deres sunde fornuft og være kritiske og stille spørgsmål.

Med hensyn til hovedklubberne så synes jeg bestemt, at de burde vise sig meget mere synlige i forhold til problematiske opdræt. Et par gange har vi i specialklubben (BB-klubben) fået henvendelser fra killingekøbere vedrørende dårlige forhold hos opdrættere. Disse problemstillinger går vi naturligvis videre til hovedklubberne med, men har ikke indtryk af, at der sker mere i sagerne derefter. Det er naturligvis ikke sikkert, at min antagelse er korrekt, men det siger jo blot noget om den efterlyste synlighed. Jeg kunne ønske, at specialklubberne fik en tilbagemelding på sagen - gerne blot i generelle vendinger, men blot så vi vidste, at der blev taget hånd om sagerne.

Mariann

Nej, jeg synes bestemt ikke man i racekatteverdenen holder hånden over hinanden!

Det du oplever med at man som “opdrætter kollega” kan sige - se nu sagen fra begge sider", i sager med f.eks. killinger der har været syge ved salg, er nok at man som opdrætter ofte selv kan sætte sig ind i hvad det vil sige at handle med levende dyr.
Alt er ikke Sort/hvidt, og nogen gange er det klogt at se sager fra to sider, før man “korsfæster” den ene part.

Jeg synes bestemt at klubberne tager klager over opdrættere alvorligt!
Bla. har JYRAK på GF’en for ganske nyligt, vedtaget at bestyrelsen må tage på uanmeldt besøg hos opdrættere, som klubben har fået en klage eller henvendelse over.
På den måde kan klubben muligvis i tide fange ting der er under opsejling og hjælpe den enkelte opdrætter på rette spor igen - eller hvis det viser sig at der er tale om noget grimt som opdrætter ikke vil hjælpes med, kan klubben anmelde dette til de rette instanser.

Jeg vil gerne at det at købe en racekat, skal være en god oplevelse for killingekøberne, og bliver meget ked af det og trist, når jeg hører at nogen fusker eller med fortsæt sælger syge dyr. Derfor er jeg heller ikke bleg for at anmelde en anden opdrætter, hvis jeg tager vedkomne i at overtræde reglerne (men man skal være sikker og ikke bare anmelde i blinde!).

Man kan aldrig gardere sig 100% for om en killing bliver syg lige efter den er flyttet, men man kan gøre sit bedste til at det ikke sker og hjælpe killingekøber på vej, hvis dette skulle ske.

Ingen er perfekte, vi ér trods alt mennesker og det ér levende dyr vi taler om.

/Mette

det er klart at man altid kan og skal se en sag fra 2 sider, men når nu beviserne på en dårlig opdrætter nu eks er soleklare ka det vel næppe kaldes en heksejagt og hetz når man forsøger at gøre opmærksom på opdrætteren og opdrætterens gøren og laden.
om det er mig der lægger for meget mellem linierne når jeg læser skal jeg være usagt, men jeg opfatter det tit som om man forsøger at dysse sager om dårlige opdrættere ned, så det ikke kommer videre. og så er det jeg spørger er det evt af frygt for at der bliver sat mere fokus på opdrættere her i danmark og at reglerne for at ha opdræt bliver skærpet.
dette er på ingen måder et angreb på opdrættere og må og skal ikke opfattes sådan, det er kun spørgsmål på forskellige observationer nu og da.

For den part, der skriver det, vil det altid være soleklart. Hører du den anden part i sagen, vil vedkommende (som regel) have lige så soleklar en sag med beviser - blot med modsat fortegn.

Hvis man har så god en sag, hvorfor så ikke anmelde den det rette sted :?

[quote=Wijelo;339807] Men hvad gør en køber når opdrætteren står udenfor Felis Danica - eks. TICA eller CFA. Har disse organisationer en lige så god klageadgang.[/quote] TICA-opdrættere er forpligtede til at overholde BÅDE TICAs regler og Købeloven, uanset om de er medlemmer eller ej, modsat FD’s opdrættere, som FD ikke kan røre i det sekund de udmelder sig. På den måde er man ligeså godt eller bedre sikret ved køb af en TICA-kat.
Man kan klage direkte til TICA, hvis et medlem har overtrådt TICAs By-Laws, Show Rules og/eller Registration Rules. Til formålet udfyldes en officiel klageformular, som findes her, inkl. vejledning: Our Forms

Det anbefales, at man, inden man når til en sådan officiel klage, prøver at løse sagen gennem sin Regional Director. Danmark hører til regionen Europa Nord (EN), og vores Regional Director hedder Ralph Stadter og kan træffes på e-mail adressen [email protected]

[quote=Wijelo;339807] Hvis Ikke er det jo pludseligt også et godt salgsargument at man er medlem af Felis Danica, som igennem klagenævnte også tager sig af købernes side af sagen.[/quote] Jeg synes at FD’s regler er meget mere utydelige end TICAs, og jeg har da oplevet at FD er klar til at dømme i alle mulige personlige tvister, som hverken TICA eller Forbrugerklagenævnet ville røre med en ildtang. Og så længe FU synes, at de skal omgøre Klagenævnets afgørelser, kan man i FD forvente afgørelser, som er i modstrid med Forbrugerklagenævnets praksis.

[quote=Johnny;339898] om det er mig der lægger for meget mellem linierne når jeg læser skal jeg være usagt, men jeg opfatter det tit som om man forsøger at dysse sager om dårlige opdrættere ned, så det ikke kommer videre. og så er det jeg spørger er det evt af frygt for at der bliver sat mere fokus på opdrættere her i danmark og at reglerne for at ha opdræt bliver skærpet.[/quote] Okay, så du synes at have læst at opdrættere tager hinanden i forsvar? Evt. hjælper hinanden med få at få ting til at se knap så ”slemme” ud? Du må leve i en bedre og anden verden end mig :stuck_out_tongue: :ok: Har du ikke et eksempel, jeg synes det er meget svært at diskutere i denne form.

Jeg er enig med Vivi, og ellers vil jeg sige, at de opdrætter-kollegaer jeg samarbejder med, altid prøver, at gøre det bedste, for vores killingekøbere, både- ( eller måske især) for kælekattekøbere, men selvfølgelig også til opdrættere! Både mine venner og jeg, har jo med stolthed fulgt vores opdræt ude i verden,- og intet varmer mere, end når man får mail fra kælekattekøberen, der har fået “verdens dejligste kat”. Og nej, - jeg ville aldrig medvirke til , at nogen fik det til at se mindre slemt ud, - – men jeg vil aldrig dømme nogen, før jeg havde hørt sagen fra begge sider, - - en holding jeg vel deler med alle , opdrættere eller ej ?

Cats og Conni

Det synes jeg selvfølgelig også, uden hjælp fra rigtige mange søde mennesker var jeg da ikke opdrætter mere - eller var sikkert aldrig blevet det.

Men jeg fornemmer at Johnny mener at vi holder hånden over hinanden når det brænder på og vi hjælper hinanden med at “skjule ting”. Og det synes jeg nu ikke jeg kan genkende…

Hvordan kan man være underlagt TICAs regler, hvis man ikke er medlem :?
Hvordan kan man straffes, hvis man ikke er medlem af TICA :?

Købeloven er alle jo underlagt - uanset hvor vi er medlem og trækker stamtavler.

Vivi - Måske fordi man ved at søge stamnavn via TICA har sig underforstået at de regler så gælder uanset medlemsskab? (Bare en idé, der kommer nok et svar :))

Jeg har stamnavn i TICA, men jeg tvivler da på, at TICA kan “røre mig” på nogen måde.
Det er jo svært at sanktionere, hvis man ikke er medlem - og man kan jo altid finde et andet sted, at trække stamtavler. Nøjagtig ligesom det er med FD.

Fordi man skriver under på at man vil overholde TICAs love og regler når man fx vil registrerer et kuld killinger - også selv om man ikke er medlem. Hvis man ikke vil det kan man heller ikke registrer sine killinger.

Det er klart at TICA ikke direkte kan straffe om opdrætter der ikke har tænkt sig at benytte sig af TICAs ydelser mere - ligesom FD. Men man kan fx ikke registrere flere killinger. Desuden vil ens navn optræde på TICA’s Suspension List i Trend hver gang: Der er folk, som er midlertidigt udelukket og folk, som er permanent udelukket.

Nemlig :slight_smile:

Det kommer jo an på hvad du bruger dit stamnavn til. Hvis du ikke registrerer nogen killinger hos dem så nej, deres regler gælder jo kun for killinger registreret hos TICA (klart nok).

Men da du fik dit TICA stamnavn skrev du under ved: I hereby agree to abide by the Rules and Regulations of this Association.

Så jo “de kan komme efter dig” selv om du ikke er medlem hvis du ellers registrere nogen killinger fx. Men som du selv skriver er sanktionsmulighederne de samme som FD, at lukke for alle ydelser.

Ja det er klart, sådan vil det jo altid være :slight_smile: