Holder opdrættere hånden over hinanden

Mente jeg nok, så jeg vil mene det er det samme om man registrerer killinger det ene eller andet sted :slight_smile:

Jeg synes der er en forskel i at en TICA opdrætter stadig er underlagt TICAs regler selv om han ikke er medlem mere. Der kan jo være mange grunde til man ikke vil være medlem mere, men gerne vil registrere sine killinger - og det kan man altså ikke bare gøre uden ansvar.

Jeg kan nu altså ikke se forskellen :slight_smile:
Ingen af stederne kan man “være med”, hvis man ikke vil underlægges reglerne. Det ene sted tæller man så registreringer og det andet tæller man medlemsskab.
Men slutresultatet er - i mine øjne - helt ens, for begge steder kan man vælge at sige, at man ikke gider deltage og trækker sine stamtavler et andet sted.

[quote=Vivi_Fletcher;340144]Jeg kan nu altså ikke se forskellen :slight_smile:
[/quote]

Men det kan jeg - så skal vi ikke bare lade den ligge der?-engel

Nej det mener jeg ikke. Jeg synes opdrættere holder ret godt øje med hinanden - både på godt og skidt.

Indtil nu har jeg kun mødt åbenhed, når jeg har spurgt til en opdrætter hos andre opdrættere - og fået en masse dokumentation på, at den åbenhed er reel. Her tænker jeg naturligvis på SNO-opdræt eller folk, som jeg har ønske om at købe en kælekat ved - jeg går ikke og forhøre mig om andres opdræt:-)

MVH

Hvis du har fulgt debatten om udkastet til bekendtgørelsen om katteopdræt, pensioner m.m., så har du formentlig også set, at nærmest alle registrerede opdrættere har ytret ønske om en lov på området “kat”, men at den skal ramme de rigtige, forbedre forholdene for de katte, som ikke lever under samme forhold som de fleste opdrætteres misser - ikke forringe dem. Som opdrætter bliver frygtelig ked af det, hver gang der dukker endnu en vanrøgtssag el.lign. op, for det gavner ikke hverken kattene eller alle os, der ofrer enorme mængder af både tid og penge på vores dyr.

[quote=Vivi_Fletcher;340106]Jeg har stamnavn i TICA, men jeg tvivler da på, at TICA kan “røre mig” på nogen måde.
Det er jo svært at sanktionere, hvis man ikke er medlem - og man kan jo altid finde et andet sted, at trække stamtavler. Nøjagtig ligesom det er med FD.[/quote]
Forskellen ligger måske i tanken :wink: Som opdrætter hos FD er man jo vant til, at registrering og medlemsskab hænger uløseligt sammen, men sådan er det ikke i eks. TICA, og derfor er der lidt en forskel.
At man altid kan finde et andet sted at registrere, det er jo altid en mulighed - i hvert fald indtil man har været hele turen rundt :wink:

jeg har en teori…

Jeg tror mere at det at “opdrættere holder sammen” beror på en opfattelse fremfor noget konkret… og faktisk kan jeg godt forstå hvor den kommer fra hvis man er daglig forum-deltager…

Det er mere en “kultur” end noget der decideret kan underbygges…

Hvis der er en person på et forum - opdrætter eller alm katteejer - der har en modsat holdning, der strider mod hvad den “gængse” opfattelse er for godt kattehold og ISÆR hvis det drejer sig om noget der strider mod racekatte-hold, så får vedkommende svar på tiltale af en mængde opdrættere der angriber som en rasende flok løvinder…

Uanset om man selv står for skud eller blot læser med - så kan man ikke komme uden om den opfattelse at opdrættere er at “pack” der holder sammen… på godt men så sandelig også på ondt…

Jeg siger på ingen måde at det er sådan - men hvis man frekventerer fora hvor det er tilladt at brokke sig voldsomt over købsoplevelser og de lidt mere besøgte fora hvor der er mange opdrættere tilstede - så er det meget let at få den opfattelse…

De gange hvor der har været nye brugere herinde der er spritnye i katteverdenen - så ser vi meget meget sjældent (aldrig) den slags udtalelser - men det er ikke første gang den her har været oppe at vende - og typisk foranlediget af garvede brugere…

den opfattelse har de fået over tid kva opdrætternes adfærd på fora…

jeg tror ganske enkelt ikke at opdrætterne overvejer hvilke tanker deres adfærd, på alle mulige områder/felter, sætter i gang…

Det er som sagt bare en teori… for hver gang det her emne er oppe og vende dementerer de fleste meget kraftigt at det skulle forholde sig sådan… MEN - når emnet bliver VED med at dukke op - så må det jo komme et sted fra… og det kan jo reelt set kun være fra den adfærd man observerer hos opdrætterne

[quote=Battlestar;340204]jeg har en teori…

Jeg tror mere at det at “opdrættere holder sammen” beror på en opfattelse fremfor noget konkret… og faktisk kan jeg godt forstå hvor den kommer fra hvis man er daglig forum-deltager…

Det er mere en “kultur” end noget der decideret kan underbygges…

Hvis der er en person på et forum - opdrætter eller alm katteejer - der har en modsat holdning, der strider mod hvad den “gængse” opfattelse er for godt kattehold og ISÆR hvis det drejer sig om noget der strider mod racekatte-hold, så får vedkommende svar på tiltale af en mængde opdrættere der angriber som en rasende flok løvinder…

Uanset om man selv står for skud eller blot læser med - så kan man ikke komme uden om den opfattelse at opdrættere er at “pack” der holder sammen… på godt men så sandelig også på ondt…

Jeg siger på ingen måde at det er sådan - men hvis man frekventerer fora hvor det er tilladt at brokke sig voldsomt over købsoplevelser og de lidt mere besøgte fora hvor der er mange opdrættere tilstede - så er det meget let at få den opfattelse…

De gange hvor der har været nye brugere herinde der er spritnye i katteverdenen - så ser vi meget meget sjældent (aldrig) den slags udtalelser - men det er ikke første gang den her har været oppe at vende - og typisk foranlediget af garvede brugere…

den opfattelse har de fået over tid kva opdrætternes adfærd på fora…

jeg tror ganske enkelt ikke at opdrætterne overvejer hvilke tanker deres adfærd, på alle mulige områder/felter, sætter i gang…[/quote]

altså kære gitze, igen rammer du hovedet lige på sømmet:thumbup:, hvis jeg bare var så veltalende tror jeg mine indlæg ville blive bedre forstået.
det er bare så flot skrevet :stuck_out_tongue:

Jeg kan godt se Battlestars pointe.

Man kunne jo selvfølgelig så også vende vinklen og spørge om alle de nye katteejere, hvis spørgsmål opdrætterne svarer på igen og igen her på fora, har en forening om uvidenhed som foregår udenfor racekatteverdenen. Forstå mig ret - det påstår jeg ikke, men for at sætte tanken på spidsen og med modsatte fortegn.

Opdrætterne behandler faktisk de sammen emner igen og igen og igen, her på foraerne. For at oplyse på en let tilgængelig måde om de emner, som er vigtige for kattenes velfærd.

Jeg læste en artikel i Inges Kattehjems seneste blad om hvilke opkald de frivillige på internaterne dagligt tager. Og de tager også de samme spørgsmål om de samme emner og også igen og igen. Endnu ‘værre’ end på katteforerne, det er mit indtryk.

Så jeg synes ikke der er noget at sige til at det er nemt at få et ry som hidsig kattedame, som tordner hele tiden. Opfattelsen af mange katterelaterede emner er meget forskellig hos spørgeren og svareren. Men jeg er nu alligevel glad for at spørgsmålene bliver stillet. Det er fremskridt trods alt.

Holder opdrættere sammen - nej - med de fleste har sammen viden. Det har kælekattekøbere ikke og mener derfor opdrætter er sammenspiste.

Opdrættere VED at især killinger kan blive syge - de ved også at uanset hvor meget de bestræber sig på at levere en sund og rask killing, og sådan ser den ud den dag den afleveres - så kan stressen ved flytningen få ting til at blusse ud - eller killingen kan igen pga af stress smittes fra en anden kat i det nye hjem.

Køberen peger kun en vej - på den nye og opdrætteren.

Mange købere ville stå meget bedre havde de mindre travlt med i en fart at anskaffe - hvis de besøgte flere opdrættere og bed mærke i hvad de så. Og så gjorde det jo ikke noget man vidste noget om at have kat - inden den kom. Det er så nemt idag - tonsvis af viden.

**holder opdrættere hånden over hinanden **

Hmm nogle gør, andre gør ikke, men en af de ting jeg ofte er stødt på, og som forvirre mig gang på gang, er dette.

Næsten alle opdrættere har ingen problemer med at advare mod BYB’ere/kattehandlere, de gør det glade , gerne, ofte og højlydt, men er det en anden opdrætter så får piben omgående en anden lyd, hvorfor… en kat der bliver vanrøgtet hos en opdrætter har da et lige så miserabelt liv som en kat der bliver vanrøgtet hos en BYB/kattehandler, har den ikke ??

[quote=Marianne H;340219]**holder opdrættere hånden over hinanden **

Hmm nogle gør, andre gør ikke, men en af de ting jeg ofte er stødt på, og som forvirre mig gang på gang, er dette.

Næsten alle opdrættere har ingen problemer med at advare mod BYB’ere/kattehandlere, de gør det glade , gerne, ofte og højlydt, men er det en anden opdrætter så får piben omgående en anden lyd, hvorfor… en kat der bliver vanrøgtet hos en opdrætter har da et lige så miserabelt liv som en kat der bliver vanrøgtet hos en BYB/kattehandler, har den ikke ??[/quote]

Forskellen er måske at vi i racekatteverdenen har lavet vores egne instanser, som tager sig af de brodne kar. Endda oftest før det kommer til misrøgt.

Ved BYB’ere kan man kun gå til politiet eller til DB med (eller forbrugerstyrelsen, hvis man er naiv), og de kan jo ofte være ret svære at få til at lytte.

[quote=Cherry;339976]Det synes jeg selvfølgelig også, uden hjælp fra rigtige mange søde mennesker var jeg da ikke opdrætter mere - eller var sikkert aldrig blevet det.

Men jeg fornemmer at Johnny mener at vi holder hånden over hinanden når det brænder på og vi hjælper hinanden med at “skjule ting”. Og det synes jeg nu ikke jeg kan genkende…[/quote]

En sag har 2 sider. Når det ser ud som om vi dækker over hinanden er det måske fordi vi sætter pauseknappen til medens vi prøver at få opklaret hvordan sagen ses fra den anden side af bordet. Når vi så har fået den vertion er vi ikke enig med den der klager. Det kan jo så se ud som om vi kækker over noget, hvor det reelt er fordi den der klager ikke har forstået sagens rette sammenhæng.

Hvis jeg f.eks. møder en som brokker sig over at vedkommendes kat er smittet med FIP må jeg konstatere at det kan ikke ske. Dækker jeg over nogen, næ jeg bruger blot de oplysninger jeg som fagmenneske har til rådighed.

[quote=Sheer;340220]Forskellen er måske at vi i racekatteverdenen har lavet vores egne instanser, som tager sig af de brodne kar. Endda oftest før det kommer til misrøgt.

Ved BYB’ere kan man kun gå til politiet eller til DB med (eller forbrugerstyrelsen, hvis man er naiv), og de kan jo ofte være ret svære at få til at lytte.[/quote]

Tja det forklarer ikke hvorfor opdrættere ikke vil advare mod andre opdrættere, og historien har gentagne gange vist at disse indstanser ikke er meget værd, er det måske fordi opdrættere holder hånden over hinanden, hmm

Hvornår er man berettiget til at advare om andre? Ud fra hvad man har hørt? Skal man have set deres hjem/opdræt?

Jeg advarer stort set aldrig mod enkelte opdrættere. Jeg vender den i stedet om og anbefaler de opdrættere, hvor jeg ved de vil få en fair behandling - også hvis en killing bliver syg eller andet.

[quote=Sheer;340220]Forskellen er måske at vi i racekatteverdenen har lavet vores egne instanser, som tager sig af de brodne kar. Endda oftest før det kommer til misrøgt.

Ved BYB’ere kan man kun gå til politiet eller til DB med (eller forbrugerstyrelsen, hvis man er naiv), og de kan jo ofte være ret svære at få til at lytte.[/quote]

og dog ser vi alligevel nu og da(heldigvis mere sjældent) opdrættere med vanrøgt i deres opdræt og tit har det stået på meget længe, så den holder desværre ikke helt og når sådan en vanrøgtsag kommer frem syntes jeg tit den bliver dysset meget ned af opdrættere, hvorimod hvis det er en kattehandler så er der total lynch-stemning.
og så er det jeg spørger, er grunden til at det skal tysses ned fordi opdrættere er bange for at der skal komme for meget fokus på opdrættere og at folk udenfor katteverden så opfatter opdrættere osv som ja undskyld ordet jeg bruger nu SVIN.

dog er der heldigvis meget meget få dårlige opdrættere i dk og de fleste gør hvad de kan for kattenes ve og vel og de gør gør osse en masse for at få fortalt hvor skøn en kat er.

Vil du også påstå, at opdrætterne dyssede sagen om bengalerne ned :? Den eneste dyssen, der skete, var at Louise bad om, at ikke alle blandede sig direkte i håndteringen, fordi den var der så meget styr på, som der kunne komme. Men der blev da ikke skjult noget :?

jeg tænker ikke på nogen konkret sag, det er bare min alm opfattelse og om der er noget jeg misser et eller andet sted vil jeg lade være usagt.
dog erindre jeg nogle sager hvor der har været misrøgt i et opdræt hvor opdrætterens navn ikke måtte komme frem, men husker så tilsvarende sager med misrøgt hos ByBer hvor det ikke ku gå hurtigt nok med at få navnet nævnt.

jeg vil så lige gentage mig selv
mit indlæg og debatten her er ikke lavet som et angreb på opdrætterne og skal heller ikke opfattes som sådan

[quote=Johnny;340230]jeg vil så lige gentage mig selv
mit indlæg og debatten her er ikke lavet som et angreb på opdrætterne og skal heller ikke opfattes som sådan[/quote]

Jeg synes så bare, du generelt er meget hurtig til at komme med lige netop den påstand - at opdrættere holder hånden over hinanden og at der sker en del vanrøgt hos opdrættere. Men jeg har bare aldrig set dig komme med eksempler på vanrøgt og det er meget begrænset, hvor mange sager, der har været diskuteret på f.eks. Kattegale (jeg har trods alt været med på diverse kattefora nogle år snart), så jeg har svært ved at se, hvor du skulle have fået den opfattelse fra :?.

[quote=Vivi_Fletcher;340225]Hvornår er man berettiget til at advare om andre? Ud fra hvad man har hørt? Skal man have set deres hjem/opdræt?

Jeg advarer stort set aldrig mod enkelte opdrættere. Jeg vender den i stedet om og anbefaler de opdrættere, hvor jeg ved de vil få en fair behandling - også hvis en killing bliver syg eller andet.[/quote]

Gad vide hvor mange af de opdrættere der gladeligt advarede mod CK, der rent faktisk havde været på matriklen og set forholdene