Holder opdrættere hånden over hinanden

Som skrevet af andre, så tror jeg opdrætterne er påpasselige med at hænge hinanden ud fordi der har været nogle gange hvor der har fløjet beskyldninger om misrøgt rundt som var en del af en personlig fejde snarere end et spørgsmål om dyrevelfærd.

Det er jo en skam at nogen har ‘råbt ulven kommer’ sådan, uden at det passede. Marianne, jeg synes du skal fortælle dine forslag til hvordan man kan gøre det bedre.

Det ved ingen af os vel. Jeg har heller ingen idé om, hvor mange, der har været ude på matriklen og se forholdene.

Til gengæld ved jeg, at der gang på gang blev advaret mod at købe kat og overtage den på en rasteplads. Tag altid ud og se forholdene kattene går under, køb aldrig en kat af medlidenhed osv osv.

Kan det ikke ske? Hvorfor er der så nogen der har FIP? de er da blevet smittet …

hvor skriver jeg at der sker en del vanrøgt hos opdrættere:?
ingen steder forhåbentlig:p
og som jeg osse skriver ka der være noget jeg misforstår

Jeg har ingen idè om hvilken forskel der er på registrerede opdræt, ikkeregistreredeopdræt og kattehandlere når det gælder dyrevelfærd, for det gør lige ondt på dyrene.
Men èn ting ved jeg…det er et individs forbandede pligt at anmelde et sted hvis dyrene misrøgtes og så er det fløjtende ligegyldigt om dyrenes misrøgter er medlem af en klub eller ikke.

ÈN ting har jeg i hvert tilfælde lært…det nytter noget, AT gøre noget.

Jeg ser i hvert tilfælde frem til retssagen d. 25. marts…godt nok ikke misrøgt af katte, men det summer op til næste retssag hvor det ER.

Uagtet det ikke er dyr det handler om, så håber jeg da der kommer nogen og ser udfaldet i Randers d. 25. marts kl. 10…Retssal E

Så må jeg udstille min uvidenhed …Jeg mener bestemt heller ikke at FIP smitter ! Jeg ved at corona smitter, og FIP udspringer i stressede/uheldige tilfælder fra corona som muterer - Jeg vil MEGET gerne belæres hvis jeg tager fejl her :slight_smile:

Så vidt jeg ved, så er FIP heller ikke længere omfattet af FD’s karantæne regler, og det er vel osse et tegn på, at man ser smitte som usandsynligt ?

Men dermed er en FIP-kat jo også smittet - bare ikke med FIP, men med corona :wink:
Selve FIP smitter ikke, det er coronavirussen der gør, så en FIP-kat smitter ikke mere end en kat med coronavirus.

[quote=Vivi_Fletcher;340261]Men dermed er en FIP-kat jo også smittet - bare ikke med FIP, men med corona :wink:
Selve FIP smitter ikke, det er coronavirussen der gør, så en FIP-kat smitter ikke mere end en kat med coronavirus.[/quote]

Jamen SÅ er vi enige :slight_smile: …Og vi er vel osse enige om, at coronavirus findes i næsten alle katte - Jeg har læst udsagn om op til 90% af samtlige katte i DK ?

De 90% kommer fra en gammel undersøgelse og viste op til 90% hos katterikatte - lidt mindre hos fritgående katte.
Undersøgelsen er dog en del år gammel og jeg tror ikke, der er lavet nogen ny.

Det du siger er altså, at med mindre man har SET vanrøgten med sine egne øjne, så bør/skal man holde sin kæft?
Det er jo rent faktisk også det, som andre i denne tråd, siger…
Hvis man skal advare om et katteri/opdrætter, så skal man dælme være SIKKER! Vanrøgt og mishandling er alvorlige anklager, som hvis de er forkerte kan gøre uoprettelig skade… Er man ikke sikker, så må selv undersøge sagen eller tie stille!
Med CK var det faktisk ikke så særligt vanskeligt at være sikker… hun leverede selv en del “materiale” og om ikke andet, så kunne de fleste vel skønne at forholdene ikke var i orden udfra de billeder der blev taget…
Det samme har gjort sig gældende i i hvert fald to andre misrøgtsager, hvor der har været (tidligere) registrerede opdrættere involveret - billeder og dyrlægeudsagn er altid god dokumentation!

Nemlig!
At jeg ikke har opdræt på samme måde som dig, er vel ikke nødvendigvis ensbetydende med at du mishandler dine dyr - eller at jeg gør?
Det er ikke så længe siden at en sådan fejde mellem to opdrættere brød ud i lys lue - og det føg med beskyldninger om vanrøgt, stamtavlefusk, salg af syge dyr og hvad man nu ellers kan forestille sig… De allerfleste kunne med brug af almindelig sund fornuft sagtens skelne, bla fordi beskyldninger var fremsat i så kategoriske vendinger og var så horrible at det nærmede sig lavkomik på højt plan, men der er også dem som ikke kan/kunne…
Eller den tråd herinde, hvor en killingekøber føler sig dårligt behandlet pgr en syg killing og en dårlig dyrlæge… og derfor mener sig berettiget til at hænge opdrætteren til tørre både på dette forum og på sin private hjemmeside…

Marianne, jeg synes du skal fortælle dine forslag til hvordan man kan gøre det bedre.

Også her…

[quote=Ann K;340274]Det du siger er altså, at med mindre man har SET vanrøgten med sine egne øjne, så bør/skal man holde sin kæft?

Øhh hvor siger jeg det ???
Tværtimod er det vel nærmest, her er hele udtalelsen jeg svarede på
**Oprindelig postet af Vivi_Fletcher
Hvornår er man berettiget til at advare om andre? Ud fra hvad man har hørt? Skal man have set deres hjem/opdræt?

Jeg advarer stort set aldrig mod enkelte opdrættere. Jeg vender den i stedet om og anbefaler de opdrættere, hvor jeg ved de vil få en fair behandling - også hvis en killing bliver syg eller andet.

Gad vide hvor mange af de opdrættere der gladeligt advarede mod CK, der rent faktisk havde været på matriklen og set forholdene **

Også her…[/quote]

Tja lidt mere selvjustits både hos klubber og de enkelte opdrættere, lidt mindre dobbeltmoral, og lidt mere hæderlighed. At opdrættere har så travlt med BYB’er, men gerne ser den anden vej hvis en opdrætter er på gale veje, gør INTET godt for racekatteverdenen.

[COLOR=“Purple”]Nu er det jo vanskeligt, at advare mod noget man ikke kender til !!! Hvis jeg f.eks. bliver spurgt om det er OK, at købe killing hos en bestemt opdrætter, vil jeg naturligvis ikke sige noget negativt, hvis jeg ikke kender opdrætteren, til gengæld anbefaler jeg gerne de opdrættere jeg kender, hvis jeg bliver spurgt om jeg kan anbefale nogle! Begge dele hænder, at jeg får på mailen!!

Cats og Conni[/COLOR]

[quote=conninissen;340294][COLOR=purple]Nu er det jo vanskeligt, at advare mod noget man ikke kender til !!! Hvis jeg f.eks. bliver spurgt om det er OK, at købe killing hos en bestemt opdrætter, vil jeg naturligvis ikke sige noget negativt, hvis jeg ikke kender opdrætteren, til gengæld anbefaler jeg gerne de opdrættere jeg kender, hvis jeg bliver spurgt om jeg kan anbefale nogle! Begge dele hænder, at jeg får på mailen!!

Cats og Conni[/COLOR][/quote]

Nu går debatten jo ikke på, at I skal advare mod noget, I ikke kender til.
Det “forlanger” ingen af os.

Men jeg vil gerne advares af dig og andre; når I har kendskab til, at en opdrætter gang på gang sælger syge katte eller direkte svindler m. papirerne.

[quote=Mona Jensen;340380]
Men jeg vil gerne advares af dig og andre; når I har kendskab til, at en opdrætter gang på gang sælger syge katte eller direkte svindler m. papirerne.[/quote]

Hvis man har det kendskab, synes jeg man bør anmelde vedkommende til den klub h*n er medlem af.

[quote=Mona Jensen;340380]
Men jeg vil gerne advares af dig og andre; når I har kendskab til, at en opdrætter gang på gang sælger syge katte eller direkte svindler m. papirerne.[/quote]

Sjovt nok har den form for advarsler ofte den stik modsatte virkning - man tror det er brødnid.

En anden ting er jo også man stadig skal begå sig som opdrætter. Som Vivi før har nævnt - så kan man godt anbefale - men advare, det er meget sværere. Men man kan sagtens generelt fortælle hvad man skal kigge efter. Killingekøbere er generelt et folkefærd der har meget travlt.

jamen jamen jamen jeg forstår ganske enkelt ikke hvorfor opdrættere ikke vil advare killinge-købere mod de dårlige opdrættere, som jeg ser det vil det da være et plus for katteverdenen hvis det var sådan.

samtiddig ka jeg heller ikke forstå hvorfor man må drive heksejagt på en kattehandler(selvom jeg syntes det er ok) når man så ikke må gøre det mod en dårlig opdrætter som gang på gang laver lort i den.
tit får opdrætteren lov at fortsætte sit opdræt meget længe inden han/hun stoppes hvorimod kattehandleren bliver stoppet næsten med det samme.

og hvis jeg nu skal stille det rigtig rigtig groft op for at i forstår hvad jeg mener.

så burde en kattehandler vel osse kunne tilgives og får en ny chance akurrat på lige fod som en opdrætter får chancen.

min personlige mening er så at hvis man igennem længere tid har lavet lort i den hvad angår sine dyr og de dyr man sælger skal man ha forbud mod fremover at måtte lave den slags

[quote=Johnny;340404]jamen jamen jamen jeg forstår ganske enkelt ikke hvorfor opdrættere ikke vil advare killinge-købere mod de dårlige opdrættere, som jeg ser det vil det da være et plus for katteverdenen hvis det var sådan.
[/quote]

Hvornår er der tale om en dårlig opdrætter? Bare fordi en eller to har haft en dårlig oplevelse med en person, så betyder det jo ikke at alle andre også har haft en dårlig oplevelse med vedkommende. Verden er jo sjældent sort/hvid og der kan være nogle, der mener opdrætter X er dårlig og andre mener samtidig at opdrætter X er en super opdrætter.
Så er det en dårlig opdrætter når der foreligger en dom eller en afgørelse? eller hvornår er det korrekt at advare?

Kan ikke forstå hvorfor man ikke gør som i forbruger råddet der er en hjemme side hvor man kan selv alle sager både tabte og vundet sager…
Så kan folk selv tage stilling til tingene.

[quote=Nevadaisy;340408]Hvornår er der tale om en dårlig opdrætter? Bare fordi en eller to har haft en dårlig oplevelse med en person, så betyder det jo ikke at alle andre også har haft en dårlig oplevelse med vedkommende. Verden er jo sjældent sort/hvid og der kan være nogle, der mener opdrætter X er dårlig og andre mener samtidig at opdrætter X er en super opdrætter.
Så er det en dårlig opdrætter når der foreligger en dom eller en afgørelse? eller hvornår er det korrekt at advare?[/quote]

ja hvornår er man en dårlig opdrætter, det er man vel hvis man gang på gang sælger syge katte og laver stamtavle-fusk. om der så er dom el lign vedr opdrætteren er i min verden ret ligegyldigt, for det har jo vist sig et par gange at den dom opdrætteren får ikke er en skid værd alligevel for opdrætteren ka bare fortsætte sit opdræt og stadig være anerkendt i katteverdenen.
jeg har kendskab til 2-3 sager af den art, men af hensyn til dem der har købt syge katte og fået fake stamtavler vil jeg ikke nævne navne overhovedet.
jeg er så osse ret sikker på at de fleste opdrættere/katte-ejere ved hvad/hvem jeg tænker på

[quote=Nevadaisy;340408]Hvornår er der tale om en dårlig opdrætter? Bare fordi en eller to har haft en dårlig oplevelse med en person, så betyder det jo ikke at alle andre også har haft en dårlig oplevelse med vedkommende. Verden er jo sjældent sort/hvid og der kan være nogle, der mener opdrætter X er dårlig og andre mener samtidig at opdrætter X er en super opdrætter.
Så er det en dårlig opdrætter når der foreligger en dom eller en afgørelse? eller hvornår er det korrekt at advare?[/quote]

Der er jo også de tilfælde, hvor FD, (snarere FU) efterfølgende må æde deres kamel… og erkende at de har taget fejl.
I sidste nummer af KatteMagasinet så man et eksempel på dette… Offentlig erkendelse af en ukorrekt afgørelse.

Men skaden er sket for opdrætter…