For et par uger siden skrev jeg i en tråd om Hugo, der pludseligt var blevet vag.
Han havde i et par uger gået lidt sjovt, når han rejste sig op, så vi ville have ham til dyrlæge. Pludseligt begyndte han at hvæse, hvis han strakte sig efter en lur. Allerede senere på dagen begyndte han at halte på venstre forben.
Jeg mærkede lidt på ham, og det viste sig, at han var blevet helt benet at mærke på. Hugo er altid slank - der er en grund til, vi kalder ham semitaleren - men han var blevet helt pigget.
Han kom til dyrlæge dagen efter (fredag). Han havde tabt sig til 3,4 kg. Det er næsten et kg fra hans normale vægt. Han ville IKKE have taget blodprøver, så vi fik en aftale mandag morgen.
Hen over weekenden virkede han bare træt, og blev mere og mere pjusket/slidt at se på.
Mandag blev han bedøvet og fik taget prøven. Onsdag var der svar på den store blodprofil, og han havde tegn på FIP. Ikke klare tegn, men noget, der kunne hælde begge veje. Det var samme vurdering fra dyrlægen og Susanne.
Samtidigt så dyrlægen mandag, at Hugo har mundhulebetændelse i hele munden. Så hans tænder skal ud, men det var bedst at vente til vi ved mere.
Hugo fik antibiotika og smertestillende i 10 dage. Efter den tur virkede han på vej til at blive sig selv igen. For en halvanden uges tid siden begyndte han endda at snakke igen og springe i højden.
Søndag gik han så pludseligt ikke længere på sin venstre forpote igen. Og jeg måtte ikke pille ved ‘håndleddet’.
Mandag var vi så ved dyrlægen igen. Han haltede ud af kassen, så han har helt sikkert ondt. Hun kunne få lov til at manipulere med hele benet og alle led, men når hun masserede på hans skulder/nakke, så skød han ryg. Hun mener hans halten kommer derfra. Måske en diskusprolaps.
Tirsdag var han i røntgen. Dyrlægen fandt intet. En lille smule forandring på højre knæ, men slet ikke nok til, det kan kaldes gigt - og forklarer intet på det andet ben.
Vi har fået noget nervesmertestillende med hjem til Hugo, som vi skal give hen over julen. Vi håber, det måske kan give ham ro til at løsne op og ellers må vi afsted igen efter jul.
Samtidigt mener dyrlægen, at tør FIP godt kan være meget længe om at udvikle sig. Så han er ikke udenfor fare endnu.
Det her ender helt sikkert med at blive en hel følgeton…