Hun vil ikke acceptere ham

Nu græder jeg snart!
Jeg har haft burmesere i mange år. Fornylig blev den gamle han alvorligt syg (sukkersyge) og jeg stod tilbage med pigemissen på 7 år, hun har aldrig været alene og var lige i halen på mig, og på mig konstant og savnede helt klart en at være med og putte med!!
Så jeg drønede ud og købte en ny lille han burmeser og så startede marreridtet:
Introduktionen var ikke så heldig men jeg vidste ikke bedre. Hun ændrede langsomt karrakter og fra at være lillemis blev hun mor mis. Hun ville ham gerne men hvergang hun prøvede at ligge med ham bed han hende i struben. Han jager hende/ vil lege med hende(?), og nu er der gået 4 måneder, han er nu kastreret og faldet meget til ro men kan stadig finde på at jage hende eller bare at lege med hendes hale (som altid køre og altid tidligere har kørt på hende). Og lille kælemis er nu slet ikke til at røre medmindre han er helt ude af øje og øre. Hun hvæser og knurrer, løber knurrene væk når han nærmer sig. Ligger aldrig mere hos os, sover på et skab og opholder sig gennerelt hvor han endnu ikke kan komme op. Han vil hende gerne og prøver at ligge med hende, men hvis han laver en pludselig bevægelse eller så meget kom ser på hende bidder hun af ham og løber hvæsende og hylende væk.
Jeg aner ikke min levende råd!! Hvor lang tid skal jeg give dem og går det mon nogen sinde over? Eller skal jeg finde ham et nyt hjem og håbe at hun bliver sig selv igen og prøve med en anden mis, og håbe at hun ikke for altid vil afvise andre?
Jeg beklager at mit indlæg blev så langt, jeg er ny herinde og fuldstændig ulykkelig…

En gammel pige og en lille hankilling er sjældent den bedste kombination - sådan i det hele taget.

På din beskrivelse virker det som om, at han angriber hende (er det alvor fra hans side?), men uanset virker det som om at hun tolker det som alvor.

Måske du skulle overveje en killing mere, som han kan lege med, så den gamle får lidt fred :?

du skal have en killingeven til din 4 md gamle ALT for voldsomme killing…

det lyder som om du er kommet til at vælge en bølle fra kuldet - det er lidt uheldigt for din gamle mis har tydeligvis ikke kunnet sætte sig i respekt overfor den lille dumme dreng der er kommet ind…

men du skal have en ven han kan lege slåsse-lege og fangelege med… for lige nu der søger han katteselskab men på en måde der slet ikke passer din bedagede lille-mis og så går det galt… det vil næppe blive bedre før han er helt voksen og det kan du jo ikke vente flere år på :slight_smile:

jeg vil give det 90% chance for at det hele går op i en højere enhed hvis du får dig en anden jævnaldrende dreng :slight_smile:

Jeg har tænkt tanken… Men tre katte? Hu ha… Så bliver jeg jo sådan en rigtig kattedame :wink: (der er også meget økomomi i det).
Jeg tror ikke det er alvor, jeg tror bare han dominerer… Men det er slet ikke så meget som tidligere og hun bliver bare mere og mere hysterisk/ stresset.
Når de spiser har han tidliger kunne få hende væk fra madskålen, men det kan han dog ikke mere…
Hvorfor skal du af med den lille pige?

Battlestar: hvorfor en han? Kommer der ikke til at gå dominans i den så? Har tidligere måtte sige farvel til en han da de to hanner overstrintede mit hjem (om kap, tilsyneladende). De var begge kastrede!

[QUOTE=Quint;906385]Jeg har tænkt tanken… Men tre katte? Hu ha… Så bliver jeg jo sådan en rigtig kattedame :wink: (der er også meget økomomi i det).
Jeg tror ikke det er alvor, jeg tror bare han dominerer… Men det er slet ikke så meget som tidligere og hun bliver bare mere og mere hysterisk/ stresset.
[/QUOTE]

det giver fint mening at hun bliver mere og mere hysterisk - du beskriver alfa adfærd hos drengen og hvis hun var alfa i den “2kats-flok” du havde før - så vil det stresse hende ekstremt at han pludselig har pladsen…

der er stort set ikke nogen ændring fra 2 til 3 rent økonomisk… jeg kunne fx ikke rigtig mærke det da jeg gik fra 2 til 4 - det var først da jeg var over 5 at jeg kunne mærke forskel, så rent økonomisk skal du ikke bekymre dig…

nogle hanner strinter… også selv om de er kastrerede… og hvis de er 2 der får adfærden - så er det svært at bryde cirklen… men med 2 nye kastrede drenge er risikoen for at de begynder på det ikke stor hvis lugten fra de foregående hanner i øvrigt ikke dominerer længere :slight_smile:

grunden til at jeg foreslår en han er fordi der er størst chance for et ligeligt forhold mellem din killing og den nye legekammerat. Din gamle pige skal have fred - derfor skal de 2 nye blive gode venner, og der er chancen alt andet lige størst med en lille ny dreng :slight_smile:

Jeg tror nu ikke hun tidliger var den dominerende… Mest baseret på at hun altid sad og ventede på at han var færdig med at spise…De var helt i harmoni, han var igen også 7 år ældre end hende. (hvor jeg dog savner den søde godmodige mis :sørger: )

Mon ikke man kan prøve at tage en ung han ind… Jeg har ikke råd til flere dyre misser der skal chippes og kastreres :gruble:

[QUOTE=Quint;906401]Jeg tror nu ikke hun tidliger var den dominerende… Mest baseret på at hun altid sad og ventede på at han var færdig med at spise…De var helt i harmoni, han var igen også 7 år ældre end hende. (hvor jeg dog savner den søde godmodige mis :sørger: )

Mon ikke man kan prøve at tage en ung han ind… Jeg har ikke råd til flere dyre misser der skal chippes og kastreres :gruble:[/QUOTE]

Jeg vil præcis som vivi og battlestar anbefale dig at få fat i en legekammerat til din dreng, for drenge leger drengelege og det er det har han har gjort med din pige. De leger noget voldsommere end piger især når de er killing/ungdyr og ikke helt så gammel som din pige. Og jo det at bide halsen er i høj grad dominans, han prøver grænsen af.
Det du skal tænke på er at din pige har levet sammen med en anden hankat der var ældre end hende og de har nok haft en meget naturlig rangorden der hed at han var hendes leder. Og de begge to har en høj alder så de er jo rolige og har en fælles rytme. Så mister hun ham og dermed også sin leder. Ind flytter så en grønskolling, og begynder at lave bidegreb på halsen osv…nej det accepterer hun ikke.

Så mit råd til dig er at finde en ven til din dreng, en drengeven som er både chippet og kastreret ved køb :slight_smile:

Og eftersom drengen er lidt voldsom, kunne en 2-3 årig hankastrat være det rigtige. Hvis han har et roligt sind, vil han også kunne komme overens med den gamle.

Der sidder mange af den slags rundt omkring på internaterne og venter på det rigtige hjem - og ellers kan man undertiden være heldig at få en omplaceringskat fra opdrætterne…

Se, nu synes jeg jo overhovedet ikke, han lyder spor voldsom.

Han opfører sig fuldstændigt normalt for en 4 måneder gammel burmeserdreng, der ikke kan sidde stille mere end 5 sekunder af gangen og han lyder skøn - men hun synes, han er lidt for meget.

Da jeg for ca. 5 år siden anskaffede mig Galliano, introducerede jeg et 3 måneders energibundt til to 6½ år gamle satte hankastrater - ikke inaktive, bare med deres egne idéer til, hvordan verden var skruet sammen - og det gav seriøs krise!! Da den ene af hankastraterne så endda blev kørt ned og døde inden for den første måned, kunne det næsten ikke være værre og jeg var SÅ ked af at tage på arbejde og vide, at de begge to havde det dårligt.

Løsningen blev Sander og det er derfor, jeg kalder ham det dyreste legetøj, jeg har købt til nogen af mine katte. Der kan sagtens være skønne katte derude, der kan passe sammen med dine katte, men med en ny burmeser ved du, hvad du får. Jeg havde heller ikke lige råd til at lægge fuld pris for en killing, men fik lavet en aftale med opdrætteren om, at jeg betalte ham i rater og det var en kæmpesucces fra første øjeblik. Ikke alene fik Galliano en ligeværdig at tumle med, Guinness (den gamle) var faktisk ret glad for Sander.

Jeg ved ikke, om der er opdrættere, der har meget unge omplaceringskatte, men ellers ville jeg da tage en snak med de forskellige, for du kan jo aldrig få værre end nej :wink: Selv får jeg først tidligst killinger til november, så jeg kan ikke hjælpe lige nu og her.

For øvrigt ville jeg ikke afvise en pige. Min Ana ville f.eks. fungere ganske glimrende i et sådant setup. Hun kan både løbe stærkt og slåsselege og jeg tror ikke, Fanny og hendes børn er specielt unikke på det punkt :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;906415]Og eftersom drengen er lidt voldsom, kunne en 2-3 årig hankastrat være det rigtige. Hvis han har et roligt sind, vil han også kunne komme overens med den gamle.

Der sidder mange af den slags rundt omkring på internaterne og venter på det rigtige hjem - og ellers kan man undertiden være heldig at få en omplaceringskat fra opdrætterne…[/QUOTE]

Eller også kan man henvende sig til Dorte (brugernavn baremig) og høre lidt mere om Harald KLIK Han bliver beskrevet i den tråd, som jeg her linker til (indlæg 4). Lækker, dejlig dreng, som måske er lige nøjagtig dét du har brug for - og så er han klargjort, og kommer formentlig med en pris, som er til at overkomme :slight_smile:

Men så er du heldigvis blandt ligesindede :cool2: Faktisk er jeg sikker på, at jeg med mine tre katte er alvorligt i underskud :høhø:

Lige nu og her, mens du finder ud af, hvilken kat der skal give dig status af kattedame, kan du evt. prøve Feliway i stikkontakten. Der er ingen garanti for, at det hjælper, men det er måske et forsøg værd.

Så synes jeg også, du ind imellem - mindst en gang om dagen - skal lukke den lille bølle fra og så koncentrere dig fuldstændig om den gamle pige. Lege eller bare nusse, eller hvad hun nu gerne vil. Så hun får din udelte opmærksomhed, uden at han blander sig.

Du kan også bruge noget af tiden på at klikkertræne hende. Ikke kun for at lære hende tricks, men fordi klikkertræning kan give katten et boost af selvtillid. Det er der mange herinde, der kan fortælle gode historier om. Så skaber det desuden ofte er stærkere bånd mellem kat og ejer, og det vil sikkert også være godt for din gamle pige.

Held og lykke med at finde kat 3 :slight_smile:

Og ingrid har ganske ret i, at det er noget, man skal overveje grundig.

Jeg ved godt, at ikke-kattefolk ryster på hovedet af alle med mere end to katte, men vi har fået den tredje netop for at undgå nogensinde at havne i situationen med én gammel overlevende. :slight_smile:

Din knægt lyder som en helt almindelig teenager-burmeser-dreng - og de er nok ‘værst’ i netop 7-9 måneders alderen, som han vist er nu, så vidt jeg kan læse.
Desuden er min erfaring, at han- og hunkatte leger forskelligt. Hankatte vil gerne slåsse/brydes, hunkatte vil løbe rundt med en legedims eller lege fangeleg, hvor de aldrig rigtig fanger hinanden (og ja, der ER undtagelser - min egen burmeserhun har det fx fint med at lege slåsselege med vores store maine coon, men jeg vil påstå at hun er en undtagelse …).

Så jeg vil - lige som de øvrige - anbefale dig at få en hankastrat, som kan tumle med din burmeserdreng, det behøver bestemt ikke være endnu en burmeser (selvom det så giver bonus i form af indbygget puttegen også!). Så kan din hunkat læne sig tilbage og kigge på knægtene, og deltage, hvis hun har lyst. De vil sikkert drille hende ind i mellem - det gør drenge … :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;906423]Se, nu synes jeg jo overhovedet ikke, han lyder spor voldsom.

Han opfører sig fuldstændigt normalt for en 4 måneder gammel burmeserdreng, der ikke kan sidde stille mere end 5 sekunder af gangen og han lyder skøn - men hun synes, han er lidt for meget.

Da jeg for ca. 5 år siden anskaffede mig Galliano, introducerede jeg et 3 måneders energibundt til to 6½ år gamle satte hankastrater - ikke inaktive, bare med deres egne idéer til, hvordan verden var skruet sammen - og det gav seriøs krise!! Da den ene af hankastraterne så endda blev kørt ned og døde inden for den første måned, kunne det næsten ikke være værre og jeg var SÅ ked af at tage på arbejde og vide, at de begge to havde det dårligt.

Løsningen blev Sander og det er derfor, jeg kalder ham det dyreste legetøj, jeg har købt til nogen af mine katte. Der kan sagtens være skønne katte derude, der kan passe sammen med dine katte, men med en ny burmeser ved du, hvad du får. Jeg havde heller ikke lige råd til at lægge fuld pris for en killing, men fik lavet en aftale med opdrætteren om, at jeg betalte ham i rater og det var en kæmpesucces fra første øjeblik. Ikke alene fik Galliano en ligeværdig at tumle med, Guinness (den gamle) var faktisk ret glad for Sander.

Jeg ved ikke, om der er opdrættere, der har meget unge omplaceringskatte, men ellers ville jeg da tage en snak med de forskellige, for du kan jo aldrig få værre end nej :wink: Selv får jeg først tidligst killinger til november, så jeg kan ikke hjælpe lige nu og her.

For øvrigt ville jeg ikke afvise en pige. Min Ana ville f.eks. fungere ganske glimrende i et sådant setup. Hun kan både løbe stærkt og slåsselege og jeg tror ikke, Fanny og hendes børn er specielt unikke på det punkt :)[/QUOTE]
Jeg er enig med Mette, men det kan jo være svært at forudse!:?
Ofte har killingen jo været vant til “vilde lege” med søskende, eller andre katte hos opdrætteren, og prøver nu, at lege, de samme lege,
med en kat, der er mere"mor" end “kompis” - - - svært , at forudse, så jeg vil også anbefale en jævnaldrene!:thumbup:

Cats og Conni
,

Jeg stemmer med i koret om en hankilling til at lege med ham :slight_smile:

Jeg måtte selv proppe Stevie ind i den rækkefølge jeg engentlig havde tænkt mig, for selvom vi har en nogenlunde ung kat i Adelie, hun er ligestraks 3 år) så var Ozzy altså for vild da han kom. Og Ib var nærmest kun lige født. Så jeg søgte land og rige rundt efter en siameser i den rigtige alder “som legetøj” til Ozzy, og sådan fik vi Stevie :slight_smile:

Drenge leger helt anderledes end piger. De tre vi har elsker at lege brydelege og “bide halsen over” på hinanden - Adelie vil såmænd også gerne lege med, men det er når der er kattegalop, altså fangeleg. DET synes hun er vældig sjovt, men brydekampe gider hun GODT nok ikke!

Nu kan jeg ikke se i tråden med Harald hvor gammel han er. Han lyder “voksen” og selvom han tydeligvis har puttegenet er han måske alligevel lidt for “sat”? Så jeg ville, af hensyn til putningen vælge en burmeserdreng mere. Man kan sagtens få en huskat der elsker at ligge i bunke, men det er så vidt jeg ved ret essentielt for burmesere (og siatalerne) at kunne ligge i bunke med nogen, så hvis den huskat man få er en af dem der IKKE gider bunke, så er det synd for alle parter. Jeg har haft to katte hvor den ene (orientaler) var SYG for at putte med den anden (aby) - og hun gad OVERHOVEDET ikke det pjat. Så han blev mer og mere frustreret indtil vi endelig fik købt en siameserven til ham. I løbet af det første døgn blev de uadskillelige!

Det jeg siger er: Ja, det er en god ide med en anden hankilling. Men jeg mener ikke at racen er helt underordnet,

Og måske også zylkene til din pige her indtil du finder en løsning? Det er colostrum, og kan ofte give et selvtillids-boost til en kat, der mangler det lidt :slight_smile:

Og så vil jeg også anbefale en 3. kat. Du bliver med garanti ikke selv mere anderledes end du er nu af at have 3 fremfor 2 katte, så mon ikke det går :høhø: Så slipper du også for at stå i samme situation igen om nogle år, hvor en af dine to nuværende katte måske falder fra :slight_smile:

Tusind, tusind tak for alle Jeres søde svar :slight_smile: jeg har læst dem alle og er straks begyndt at søge på nettet efter hanburmesere, killinger. Jeg ringede til en burmeser-avler som desværre lige havde solgt den sidste han men manglede at opdatere sin side. Jeg forklarede situationen og hun sagde til mig at hun ikke mente, ud fra min beskrivelse af katte og af situationen, at en ny kat ville være løsningen. Hun mente at jeg først og fremmest måtte genoprette pigemissen (Carmen)s tillid som også Galath foreslår, at vise hende hvor meget jeg holder af hende :slight_smile: ved bl.a. At forkæle hende ved at give hende livretter og ekstra opmærksomhed/ ignore killingen når de er i samme rum. Derved også hjælpe hende tilbage til sin naturlige lederposition som ældste-missen. Jeg blev nemlig tidligere rådet til at lade dem selv finde deres interne positioner, det var i hvertfald sådan jeg forstod det… Jeg har aftalt at hun holder på en ung hunkat der skal omplaceres, til jeg har forsøgt eksperimentet en god måneds tid og naturligvis tales ved! :slight_smile: jeg vil naturligvis holde Jer søde mennesker informeret om hvordan det går og vil også meget, meget gerne høre fra Jer hvis I har flere ideer eller erfaringer jeg kan trække på :slight_smile:

Knus og tak igen
Malene

Nu med fornyet håb om harmoni i den lille familie

Det er meget fint at forkæle den gamle pige - og selvfølgelig skal du det - men det vil ikke ændre på hans adfærd, som jo reelt er det, der udløser “problemet”.

Jeg håber, du snart finder en løsning, som tilgodeser hele din flok :smiley:

Måske du har ret, Mette, men det jeg har set nu, efter et par timers Carmen-fokus er at hun for 1.gang i 2 mdr har siddet på sin plads øverst i krædsetræet og slappet af. Hun er begyndt at ligge hos mig i sofaen (og slappe af) efter at have tilbragt det meste af de sidste 2 uger oppe på et skab, oven i købet næsten helt op ad killingen og hun har spundet for første gang, også i flere uger…! :slight_smile:
Jeg bilder mig ind at de begge savner en mis at putte med især killingen som virkelig forsøger at komme til at ligge helt tæt på hende. Men, så skal han lige prikke lidt og så bliver hun gal… :frowning:
Åh, jeg forstår ikke hvad det er I mener med at det ikke er mærkbart dyrere at have tre istedet for to katte… Lige nu nyder jeg bare at Carmen ligger hos mig uden at knurre eller hvæse :slight_smile: jeg laver opfølgning senere… :slight_smile: