Hunde og neutralisation

Jeg undre mig lidt :tihi: når det kommer til katte er der bred enighed om at man neutralisere hvis/når de ikke skal bruges i avl, men når det kommer til hunde, er det min opfattelse at det slet ikke er så udbredt, hvordan kan det være ??

Jeg synes jo at det må være bedre for hunden ikke at have de “lyster” er jeg helt gal på den ?

Vi har valgt ikke at kastrere vores hanhund. I følge dyrlægen, så er der nemlig stor risiko for overvægt og da vi ikke har særlige “problemer” omkring hans lyst, så er det fint med os. - Vi har i dag en slank, sporty labrador. :slight_smile:

Jeg tænker lidt det samme som Marianne H. Alle er enige om katte skal neutraliseres, at det giver mere harmoniske katte. Men hvad med hunde ?

Tjalfe er nu 6mdr og det har hele tiden været min plan at han skal kastereres til efteråret engang. Men folk bliver ved med at spørge hvorfor jeg vil have ham kastareret når vi ikke har problemer med ham. Hvorfor skal man vente til problemerne opstår med neutraliseringen af en hund ?
Mine tanker har været at han skulle neutraliseres fordi:
a) Han ikke skal bruges til avl (han har ikke nogen stambog heller, da han er købt som kælehund)
b) Han slipper for at blive stresset af andre fertile hunde (som kastarat vil han ikke blive taget som en trussel af hanhunde og han vil ikke lade sig lokke af hunhunde)
c) Han vil blive mere rolig og derfor nemmere at have med til Sverige ect.
d) Mindre voldsom/dominant da han ikke har noget han skal bevise og dermed nemmere for vores kat Trixie at være sammen med

Hvad synes I ?
Er det forkerte grunde ?
Er det virkelig bedre for en hund at skulle gennem hele det fertile show når han nu ikke får lov til at være med alligevel?

Nu har jeg fået Probie kemisk kast. da det blev anbefalet af min dyrlæge, for at se hvordan han nogenlunde vil reagere hvis han blev kast. rigtigt.
Jeg synes faktisk ikke at vi kan mærke på ham at han er blevet det (KK), han stikker ikke så meget af mere, som han har gjort, men han er også snart et år gammel, og blevet lidt mere voksen. Og kan ikke se om det er på grund af KK eller det er grundet mere træning…

Min dyrlæge anbefalede mig ikke kast. til start, da det vil kunne gøre Probie direkte skør i bolden, og give en negativ virkning fremfor en positiv. Så måske derfor man ikke neutralisere hunde? Skal selvfølgelig ikke gøre mig klog herpå, da jeg stadig føler mig som ny hundeejer :slight_smile: Men er da sikker på at der er andre herinde, som har haft sin færden i hundeverdenen kan give nogle konkrete svar :slight_smile:

Jeg har ikke hund, men jeg har da gjort mig nogle overvejelser, skulle jeg nogensinde anskaffe mig en hund.

En tæve skal klart steriliseres efter første løbetid, da jeg ikke vil have hvalpe, men jeg gerne ser, hun er fysisk og psykisk færdigudviklet.

En hanhund har jeg fået anbefalet at få steriliseret/vasektomiseret - ikke kastreret - da det vil give ham færre problemer i forhold til andre hunde i fremtiden. Kastration af hunde

Mine hunde - både hanner (kun én) og hunner - har været neutraliseret.
Jeg synes, det er synd, at de skal gå med et behov, de ikke kan/må få dækket og desuden er der også det sundhedsmæssige.
En kastreret hunhund får ikke kræft i mælkekirtler og livmoder og en hanhund undgår prostatakræft, hvilket ofte ses hos ældre hanhunde. Dette ifølge mine dyrlæger, der også siger, at man forærer sin hund nogle ekstra år ved at lade dem kastrere.

Og ingen af mine hunde har haft problemer med at omgås andre hunde og de har heller ikke været overvægtige, altså lige bortset fra Bulder, men det skyldtes, at han gik rundt hos naboerne og “sang”. Når de sagde “kan du synge fint Bulder”, stak han næsen i vejret og hylede, hvorpå han fik en småkage. :smiley:

Jeg ville aldrig kastrere en hanhund! Så enkelt kan det siges… dkkorat har smidt et link, er meget tydeligt forklarer hvorfor… der er meget forhøjet risiko for adfærdsproblemer og problemer med andre (han)hunde. Jeg ser ingen grúnd til at gøre livet besværligt for min hund!
Skal en hanhund ikke bruges i avlen, vil jeg foretrække at sterilisere den… den vil stadig være intakt, men ikke kunne lave hvalpe…

En tæve vil jeg kastrere. Tæver har ikke på samme måde som hanhunde et konstant niveau af kønshormoner, men svinger i en cyklus (ligesom kvinder). Dvs at de har lange perioder, hvor de alligevel producerer minimalt hormoner… Det giver ikke tæverne problemer på samme måde som hannerne - det lave eller svingende horomonniveau er en del af kønsidentiteten…
Det anbefales at man afventer tævens psykiske modning inden kastration (ca 18 mdr), da forskning kraftigt antyder at kønshormonerne har betydning for denne modning… Det bedste tidpunkt for kastrering af tæven, vil derfor som regel ligge mellem 1’ste og 2’den løbetid (dyrlægen har et testkit, der ret præcist kan angive, hvor i cyklus tæven befinder sig, så man operere på det rigtige tidpunkt - nemlig dér hvor hormonniveauet er lavest)

Og så helt generelt omkring hundes fertilitet…
Den er ikke i samme grad som kattenes en dagligdags gene… sådan ca 98% af alle hunde lever fint med deres fertilitet, som heller ikke giver ejeren problemer… Man har ikke konstant kaldende hunde, der ikke kan holde vægten og som bare er helt vildt frustrerede og uligevægtige…

Når så det oplyses at kastration af tæve koster i omegnen af 6000 kr, så er det måske meget forståeligt, at de fleste vælger bare at holde deres hund i snor og under opsyn, når en er i løbetid :slight_smile:

Prisen på 6.000 kr. for kastration af en tæve er meget i overkanten Ann.
En tur rundt via Google viser priser lige fra 2.800 - 3.800 (incl. moms) og opefter.
Min egen dyrlæge, som ellers ligger i den dyre ende, tager 4.300 kr.

Det er ikke helt så udbredt at neutralisere hunde, som det er med katte. Min mops er steriliseret, men de fleste af hendes hunde-veninder er ikke. Jeg ved ikke, hvorfor folk ser så anderledes på det, når det vedrører hunde.
Der er så mange, der mener, det er synd for hunden… Specielt for hanhundene… Selvfølgelig er prisen også højere for en hunds neutralisation. Man kan jo så også bedre styre en hunds lyster (nogle gange) end en kats, men neutralisering er altid at foretrække :ok:

Hanne - den pris du får frem er for kastration af hanhund :wink:

Glemte for øvrigt…
Det er ikke korrekt at hunde blive fede af at blive neutraliserede…
Man er helt selv herre over, hvor meget og hvilket foder man giver sin hund, så ansvaret for evt overvægt ligger udelukkende på ejeren…

Jeg har (haft) tre kastrede tæver… og kan forsikre, at overvægt kun kommer, fordi jeg ikke kan motionere mine hunde i det omfang, som de nu engang skal have…
Med vores gamle lab-x kom overvægten faktisk først et sidste halve år hun levede - da begyndte hun at få det svært med at gå de der lange ture pgr sin slidgigt…

NEJ - det er for hunhund.

Centerdyreklinik - 3.800 kr.
Overgades dyreklinik - 4.296 kr.
Dyrlægen i Trige, Hanne Hallsson *) - Hund under 20 kg. - 2.100 kr. også incl. moms
Birksted dyreklinik:
"Her kan du få et prisoverslag på en almindelig sterilisation hos en middelstor hund. Prisen kan variere og er kun vejledende. Inkluderet i prisen er forundersøgelse, bedøvelse, operation, penicillin- og smertebehandling, indlæggelse og overvågning i løbet af dagen samt evt. stingtagning efter ca. 10 dage.
Honorar: 2150;
Bedøvelse: 450;
Materialer: 115;
Sutur: 90;
Medicin: 75;
Moms: 720;
I alt: 3600; "

Og som sagt tager min egen dyrlæge 4.300 kr. og dyrlægen i Dalby (mener jeg det er) 3.600 kr.

*) Hanne Hallsson har skrevet bogen Hunden, katten og dig og det er lige før, det kan betale sig at tage over til hende med sine dyr, hvad priser angår:
http://www.dyrlaegenitrige.dk/priser.html

Min søsters hunhund blev steriliseret, 4400 kostede det her.
Men hun er desværre blevet meget “aggressiv” nok nærmere teritoial efter hun blev neutraliseret… Det er lidt øv… Men det var pest eller kolera:)

Priser sakset fra mine dyrlæger ( Falke dyreklinik )
Kastration af hund under 15 kg2.358,75Kastration af hund på 15-45 kg2.558,75Kastration af hund over 45 kg2.758,75Sterilisation af hund under 15 kg3.753,75Sterilisation af hund på 15-45 kg3.953,75Sterilisation af hund over 45 kg4.153,75

Okay? det er da vist så en af e gan ske få ting, som ikke er billigere i København :slight_smile:

Jeg fik Nanna kastreret for ca 3 år sien og gav lige knap 5000 kr for det - og jeg bruger IKKE en meget dyr dyrlæge :slight_smile:

Vi vælger ikke at kasterere vores hanhund, da det ved de fleste usikre hunde kan forstærke deres usikkerhed. Og det har han ikke lige brug for. Desuden er han kun i haven under opsyn, og ellers er han i snor. Han er ikke en af de hunde, der reagerer kraftigt på tæver i løbetid.

Der er mange grunde og forskelle som jeg hører det:

De har risiko for at blive overvægtige - det har katte også.
De har risiko for at få en anderledes pels - det har katte også.
De har risiko for at ændre adfærd - det har katte også.

Jeg ville til hver en tid altid neutralisere vores hunde hvis ikke de skal bruges i avl. Vi har ingen problemer haft hverken med tæver eller hanner, og vores hunde har altid skulle omgås mange andre hunde, og her har aldrig været nogen problemer.

Jeg ved godt at nogen forskere siger at hanhunde kan få et problem, men jeg må indrømme at jeg lytter mere til hvad dem der har med det og gøre de siger.
Jeg har snakket med det internat i Spanien hvor vi har fået hunde fra og de har på de sidste 5 år neutraliseret ca 5000 hunde der har fået nye hjem. Af de hunde har de ingen tilbagemeldinger fået på tæver med problemer, og de har fået tilbagemelding fra en hanhund der er blevet aflivet pga problemer. Han boede i Danmark og han blev aldrig en god hund, han havde for mange mén fra hans fortid, så han bed i tide og utide, om det skyldes kastration eller fortid???
Internater i USA neutralisere også deres hunde. Og jeg må indrømme at jeg tror faktisk ikke at de ville gøre det hvis det gav så mange problemer som nogen forskere gerne vil have de gør.

Jeg er ret sikker på at der også findes katte der er blevet aflivet pga adfærdsproblemer efter der neutralisering, men stopper vi med at gøre det pga en hankat ud af x antal??

Tak for jeres input :ok:

Jeg kan jo godt se at der heller ikke er enighed herinde gg tingene skal jo heller ikke være for nemme, jeg har kigget lidt rundt på nettet og ja vandene er delte.

Som andre er inde på, så kan de negative sider osse ramme kattene, og jeg er da stødt på nogle, på nettet, hvor hundene osse gik fra maden og havde svært ved at holde vægten før neutralisation.

Jeg var jo i zoo igår, hvor vi bl.a hørte lidt om bavianer og zoo’ernes måde at tackle forplantning på, den ligger meget på linie med min mening gg enten neutraliseres dyrene med OP eller kemisk, eller osse lade man dem udfolde deres instinkter, med aflivning af de unger, primært hanner, bagefter inden kønsmodningen.

Så jeg vil holde fast i hvad jeg føler er bedst, nemlig at dyr der ikke skal avles på, bør være neutraliserede, i øvrigt faldt jeg over en artikel af Steensborg, en dyrlæge som mange af os katteejere kender til og respektere, han anbefaler kastration, så jeg føler ikke at jeg er helt på afveje :høhø:

http://www.netvet.net/dansk/nyheder/kastration.htm

Jeg har også søgt på livet løs og meningerne er som Marianne H siger meget delt.

Jeg tror nu stadig jeg vil have ham kastereret men jeg vil lige snakke med vores dyrlæge om hvornår, hvordan og hvorfor, sådan at det bliver gjort når dyrlægen finder det passende for lige min hund (vdr temperament, udvikling og usikkerhed)

Marianne… at nogle hunde ikke trives med deres fertilitet… det er altså undtagelserne! Helt modsat katte, som forhindres i at parre sig…

Jeg kender et par hanhunde, hvor den ene blev kastreret, netop fordi det var det bedste for ham… og så alligevel ikke. For han kunen ganske vist endelig begynde at beskæftige sig med fornuftige ting som fx at spise, men til gengæld fik han med tiden et ret så anstrengt forhold til andre hanhunde…
Den anden var en højtpræmieret avlshan, som naturligvis blev bevaret intakt - men kors, hvor så han da ud i nogle måneder hvert år… ejeren kæmpede en kamp for at holde ham i bare nogenlunde kondition…

En dyrlæge ved sjældent noget osm helst om hundes psykiske udvikling… deres svar på diverse adfærsproblemer har i alt for mange år netop bare været kastrationen
(Og for tævers vedkommende, hvis de lider af falsk drægtighed - at lave et kuld hvalpe :argh:)
For øvrigt ville jeg alrig nogensinde kastrere en usikker hanhund! hvorfor dog ligefrem bede om problemerne?!

(Jeg undlader at udtale mig om dyrlæge Steensborg… sidst jeg gjorde det, inkasserede jeg min eneste henstilling fra det hedengangne Dekattens moderatorer :klapper: )