Men landet ligger sådan at Samson bare ikke kan lade kattene være. Katten vil MEGET gerne lege med ham, men han går over stregen. Han tager dem i ører, ryg eller mave og så bider han fast og slæber dem hen af gulvet.
Plettemis har allerede fået et sår på halsen pga ham (tror ihvertfald det er ham)
Hvad kan jeg gøre for at han stopper med at blive så grov?
jeg ville vælge en taktik der hedder kombineret forstærkning af positiv adfærd kombineret med en ekstremt dominant adfærd når han bliver grov…
ros ham hver gang han leger med dem og er blid - gerne med godbider …
hvis der er optræk til det mindste - så brug ordet NEJ - og sig det i en DYB og meget barsk tone…
og hvis han alligevel går for langt, så tager du fat i det yderste af hans mundvige op mod kinderne og holder fast mens du skælder ham ud lige ned i hovedet med meget dyb stemme og bliver ved indtil han overgiver sig og slikker sig i mundvigene… - og hvis han bider dig - så tager du VIRKELIG fat - han skal IKKE PÅ NOGEN MÅDE SLIPPE afsted med at bide efter dig - det er en UBETINGET no-go
når han så overgiver sig, så slipper du og du vil opleve at han forsøger at please dig bagefter… (oftest i hvert fald) som en hund der pleaser en alfa/fører hund
når du oplever at han gør det - så før ham hen til katten - lad dem lege og ros ham med godbidder når han gør det rette…
gentag processen indtil han har fattet budskabet… og lad være med at få ondt af ham og sig nåååååårh lille skat - det er hård stil hvis du skal vinde kampen og kattene ikke skal komme til skade
Det lyder ikke godt i mine ører - hverken for hunden eller kattene - i fremtiden…
Det er rigtigt at du skal bygge din hunds selvtillid op - men ikke på bekostning af dine kattes velfærd og sundhed…
Jeg har en stor Dobermann - som også i starten syntes det var sjovt at løbe efter kattene… men den gik altså ikke… Vi sagde meget bestemt Nej og kiggede ham dybt i øjnene… Dobermann her ingen selvtillid når de er små - den skal bygges op af ejerne… men det hjælper ikke noget at ynke sin hund - for så tager den over … som den er ved at gøre med dine katte. En hund har brug for en leder - Alfa… og det er dig og kun dig - som kan vise den at det er dig som er Alfa… og ingen andre… hvis du giver din hund lov til at tage over - så er det ingen lys fremtid du går i møde … og ej heller din hund eller kattene…
Så det er frem med kommandoerne og belønningerne som Miss T siger.
Af en eller anden grund så kan man ikke kigge ham i øjnene… Han kigger væk… (Jeg ved ik om han bare er sådan eller opdrætter har gjort et eller andet) Jeg har før fået at vide at jeg skulle tage ham i nakken og ruske ham til han stoppede fordi de gjorde morhunden os. Det har jeg så prøvet… men han bliver bare endnu mere vild af det og bider mig til blods (Ja det er nu sket nogle gange)
Jeg har brugt “Giv hunden noget andet at bide i” - Det hjalp kun i få dage.
Jeg har brugt “klappemetoden” - Det hjalp kun i få dage.
Jeg har brugt “Bid hunden i øret metoden” - Det blev han bare endnu mere vild af.
Jeg har brugt “Tag hunden i nakken og rusk den, som dens mor gjorde” - Det bliver han os endnu mere vild af.
Og så har jeg self brugt nej… men det fatter han bare slet ikke.
Jeg har overvejet at tage 2 grydelåg og klappe sammen når han gør det… Men jeg vil jo heller ik gi hunden hjertestop.
at han ikke fatter ordet nej - det er fordi du ikke har nogen konsekvens der følger med… hvis han ikke oplever at der kommer alvorlige konsekvenser ud af ikke at lystre nej - så gør du det ikke grundigt nok… du er NØDT til at bruge tricket med mundvige og øjenkontakt for ellers kan du være overbevist om at du får en hund du ikke kan styre…
15 år i en kennel jeg tager ikke pis på dig
Du har fuldstændig ret i at gør du en hund fortræd (sparker, slår kaster med den eller tilsvarende)- så bliver den sky eller aggressiv, men det er på ingen måde OVERHOVEDET det der er tale om når du bruger dominans. tricket med mundvigene - det gør minimalt ondt på vovsen og virker hver gang. Og hvis du gør det grundigt - så kommer han ikke op at køre, for så ved han han har gjort noget galt - og så skammer han sig…
og når/hvis han pylrer - så SKAL du ignorere det - han har opdaget at du stopper enhver form for konsekvens når han gør det og det bider dig i enden hvis du ikke ændrer det med det samme… du må aldrig have ondt af ham, for med mindre du slår, sparker, kaster eller rusker ham - så har du intet forkert gjort og så skal han ikke have lov at trække dig rundt…
du er nødt til at være meget meget konsekvent hvis du ikke en dag skal komme hjem til en eller flere døde misser… hunde forstår ikke de ikke er ligeså holdbare som de selv er - det er DIG der skal lære ham det…
Meget af det de andre har skrevet af råd er jeg helt helt enig i. Det giver fint mening for mig, men det kan måske være svært for dig at vide præcist hvordan der menes og hvordan du skal gøre, sådan når du bare læser det på skrift.
Jeg synes du skal finde et godt sted at gå til hundetræning. Måske kan nogen herinde anbefale et godt sted, hvor de har fornemmelse for hundesprog?
Jeg vil dog sige at de metoder du har prøvet, det indlæg du skrev med at bide i øret og de andre ting du nævnte - ville jeg ikke anbefale. :S
Du må lære at forstå hans sprog, så du ikke ender med hverken at bryde ham for meget ned, eller at lade ham løbe om hjørner med dig. Find et godt sted at gå til træning, så du kan få kontrol med situationen. Det vil du ikke fortryde. At komme ud blandt andre og en kyndig lærer vil give dig en helt anden sikkerhed med hvad du skal gøre. Jeg synes det lyder som om det vil være for farligt at lade være. En hund skal bare kunne forstå et “nej”, det er SÅ vigtigt.
Måske skal han i det hele taget lære at beherske sig?
Ja altså, jeg har self gjort det efter de dage… det jeg mente var at det var kun de få dage at han gad at tage det i munden og stoppe det han var igang med
at han ikke fatter ordet nej - det er fordi du ikke har nogen konsekvens der følger med… hvis han ikke oplever at der kommer alvorlige konsekvenser ud af ikke at lystre nej - så gør du det ikke grundigt nok… du er NØDT til at bruge tricket med mundvige og øjenkontakt for ellers kan du være overbevist om at du får en hund du ikke kan styre…
15 år i en kennel jeg tager ikke pis på dig
Du har fuldstændig ret i at gør du en hund fortræd (sparker, slår kaster med den eller tilsvarende)- så bliver den sky eller aggressiv, men det er på ingen måde OVERHOVEDET det der er tale om når du bruger dominans. tricket med mundvigene - det gør minimalt ondt på vovsen og virker hver gang. Og hvis du gør det grundigt - så kommer han ikke op at køre, for så ved han han har gjort noget galt - og så skammer han sig…
og når/hvis han pylrer - så SKAL du ignorere det - han har opdaget at du stopper enhver form for konsekvens når han gør det og det bider dig i enden hvis du ikke ændrer det med det samme… du må aldrig have ondt af ham, for med mindre du slår, sparker, kaster eller rusker ham - så har du intet forkert gjort og så skal han ikke have lov at trække dig rundt…
du er nødt til at være meget meget konsekvent hvis du ikke en dag skal komme hjem til en eller flere døde misser… hunde forstår ikke de ikke er ligeså holdbare som de selv er - det er DIG der skal lære ham det…
-kramer[/quote]
Okay, tak. Det med mundvigen vil jeg så prøve. Og jeg går ud fra at når han stopper skal han have en godbid?
Jeg bryder mig ikke om den metode med at tage fat ved mundvigene/kinderne overhovedet. En hundemor der korrekser sin hvalp, tager fat med munden over næseryggen på hvalpen (mennesker bruger hånden) og at stirre den ind i øjnene hjælper heller ikke. Man tager simpelthen fat over næseryggen uden at klemme og siger Nej. Der skal også trænes ja/nej øvelser og her skal der være flere Ja’er end Nej’er. Det gøres ved man sætter sig med hvalpen og har en masse godbidder. Man lægger godbidden på gulvet samtidig med man siger JA og hunden får lov til at spise den… det gør man måske 10 gange. Så tager man en godbid og siger NEJ og holder hånden over godbidden så hvalpen ikke kan få fat i den. Dette skal kun være et kort øjeblik (selvfølgelig må hvalpen ikke gnave i ens hånd og der kan man holde den på afstand med en hånd på dens bryst) Så løfter man hånden og siger JA… sådan fortsætter man indtil hvalpen har forstået at Nej betyder at det er din godbid indtil du siger JA.
Og nej man bider ikke sin hund i øret eller andre steder for det hjælper ingenting og er midaldrende metoder ligesom at slå sin hund heller ikke hjælper… positiv forstærkning og samarbejde er nøgleordet i hundeopdragelse.
Når en hund kigger væk er det et tegn på at den underkaster sig.
I træning med f.eks. at kunne tage en kødben fra den der laver man en byttehandel i starten. Giver den en godbid samtidig med at man tager kødbenet fra den. På den måde opfatter hvalpen det ikke som noget negativt at man tager noget fra den.
Hvalpen skal trænes og det skal den hver dag og ja, som hundeejer er man flokfører 24 timer i døgnet 365 dage om året. En rigtig god bog jeg kan anbefale er hundeadfærdspsykolog Irene Jarnveds… fra hvalp til voksen og hendes bog… helhjertet hundetræning. Jeg har haft Irene Jarnved som træner i mange år og jeg har gået på kurser i hundens kropssprog så jeg har en hel del erfaring i hundes signaler og kropssprog.