Så bliver jeg godt nok bekymret…omkring den træner der er sat på jere hvalpehold - og i det hele taget :S
Kan se - jeg glemte at skrive at jeg ikke synes det er en god ide at lave den med mundvigen når han er så ung.
Gem den til en hel hel speciel gang hvor han skulle til at spise et barn eller noget - og til når han er en stor unghund eller voksen.
Han er jo bare en bette jas endnu. Jeg kan i øvrigt tilslutte mig det der blev skrevet om spidshunde. Respekt og aktivering er vigtig for de hunde, lange gåture - igen når han bliver ældre. Der er lidt mere ulv over de racer, og også gode chancer for at lære om deres mere oprindelige sprog. Men det kræver vist også en større indsats at holde kommunikationen med hunden ved lige.
Hvor er Helle Lenschou, please?
Ja jeg ville adskille hund og kat indtil du har fået styr på den lille bandit.Ville nok sige NEJ til den så snart den nærmede sig katten.Her hjemme har vi gravhund og da vi skulle introducere dem for hinanden blev det med et hegn sat op mellem stue og køkken,et dyr på hver side.
Tror jeg ville vælge at starte helt forfra med træningen og at de skulle lære hinanden at kende.Blandt andet ved aldrig at lade dem være alene og kun i måske 5 minutter af gangen hvor jeg havde kontrol og forsøgte at aflede hunden fra katten…
Du har fået mange gode råd ,men hvis ikke det noget man selv er med på får du det kun gjort halvhjertet og så tror jeg det gør mere skade end gavn.Hvad med en vandpistol til afledning???
Jeg vil henvise dig til Julie fra min klasse, som førte Ace (ni mdr, karelerblanding) sammen med tre voksne katte som aldrig tidligere havde set en hund, hjemme hos mig. Der har aldrig været det mindste optræk til ballade imellem dem siden hun hjalp!
Julies mail er
Hun læser her
Og med den viden jeg indtil nu har om hunde, er en ting sikkert: Den adfærd som din hvalp viser skal du stoppe! Jeg har lige haft en adfærdsbehandling, hvor familien aflivede deres elskede hund, da den ikke kunne lade kattene være. Den udviste akkurat samme adfærd, og vanen var blevet så stærk, at den ikke kunne ændres… uden at det vill skabe unødig risiko for dyrene undervejs.
Så grib til tasterne nu og skriv til julie. Hun ved en masse om hunde!
Hun er min hunde-mentor -thumbs
Knus
Nu skal man altså ikke male fanden på væggen. Vi snakker her om en hvalp på 11 uger!!! Altså er den stadig kun en baby der afprøver dens tænder og skal lære og udforske. Hvalpen angriber jo ikke kattene for at skade dem men i ren leg. Det er nok de færreste katteejere der kunne finde på at bide deres killing fordi den bed ik???
Jeg er simpelthen så rystet over at din træner har anbefalet dig at bide din hvalp, en sådan instruktør burde meldes og fratages sit job som hundetræner. Det er jo rent dyrplageri og fejlinstruktion i problemløsning hos hvalpe/hundeejere. Desværre er det ikke første gang jeg hører om sådanne metoder hos DCH og derfor fraråder jeg også folk at gå i disse klubber.
Jeg har søgt med lys og lygte om jeg kunne finde nogen træner i maribo men desværre uden held. De 2 steder jeg indtil videre har kunne finde ligger i nyk. F og i Vordingborg. Men jeg vil helt klart anbefale at ofre den tid og de penge det koster at få en god instruktør og dermed få en hund der er til at holde ud at leve sammen med. Alfa og omega i hundeopdragelse er samarbejde. Jo man kan sagtens tæske en hund til at lade være med at gøre ting fordi den føler frygt og smerte men det skulle jo gerne være fordi hunden synes det var sjovt og rart at at være sammen med sin ejer og at den udfører de ordrer og ikke fordi den ikke tør andet.
Desuden mener jeg at det er vigtigt at få en træner der har forstand på hundesprog fordi så utrolig mange ejere tolker deres hunds signaler som ulydighed men hvor hunden faktisk viser dæmpende signaler fordi den ikke ønsker en konflikt. Som f.eks. En ejer indkalder sin hund med hård stemme og forventer hunden render direkte imod ham. På hundesprog er direkte løb mod en anden hund/menneske et tegn på angreb og derfor vil hunden ofte lave en bue på dens løbelinie. Ejeren brøler efter hunden og den stopper måske op og begynder at snuse i græsset. Dette hidser ejeren yderligere op og hunden går måske hen og sætter sig og tisser, hvilket ejeren opfatter som direkte provokation. Både snusen i græsset og det at hunden tisser er alle signaler, som hunden sender til sin ejer om at den ikke ønsker konflikt og den prøver med alle de signaler den har at fortælle sin ejer dette. Men da mange hundeejere desværre ikke forstår hundens signaler opstår en masse kedelige konflikter som kunne været undgået, hvis ejeren havde lært noget om hundens kropssprog.
Jeg vil stadig gerne anbefale Irene Jarnveds 3 bøger som er skrevet i et let læseligt og nemt forståeligt sprog og som gør at man kan undgå mange konflikter og hvordan man evt. løser dem.
Når hvalpen ikke er ældre, ville jeg prøve at aflede ham, hvis han lægger an til at jage kattene, f.eks. med noget legetøj. Hvis han alligevel jager kattene og får fat i dem (katte er jo heldigvis rimelig gode til at stikke af og klatre i sikkerhed) så gå hen til ham og fjern ham fysisk samtidig med du siger NEJ. Jeg ville så holde ham indtil han var faldet til ro igen. Det kan sagtens læres men det tager tid og kræver tålmodighed og frem for alt konsekvens. Hvis man har bestemt sig til, at der er noget han ikke må, så skal han ikke have lov til at gøre det, og derfor skal han stoppes HVER GANG man ser han gør det han ikke må.
Jeg skriver lige de 2 jeg har fundet: http://www.123hjemmeside.dk/hundenshus/1321382
HundensHus.dk
Brit Nanny Poulsen, Gaabensevej 139, Nykøbing Falster
Mobil:40 61 96 54, Mail:[email protected]
http://www.fof.dk/dkafdeling/emner.asp? … oeg=1#3515
Irene Liljequist som er hundespykolog og kendt fra TV og anvender “bløde metoder” hjemmeside: http://www.hundeliv.dk/?Tr%E6ning%2Fkurser:
Træningsdage i weekenden. Træningssted:Iselingeskolen
Chr. Richardtsvej 33
4760 Vordingborg
Jeg vil gerne bruge yderligere tid på at finde nogle der ligger nærmere hvis jeg altså kan
men lov mig ikke at bruge den træner du har nu… det kommer der ikke noget godt ud af i længden.
HELT ENIG i det med træneren…
Enig -thumbs - han er da et fjog